از درد آمپول تا سرگیجه؛ با ۱۰ ترفند ساده و کاربردی کنترل بدن تان را در دست بگیرید

از درد آمپول تا سرگیجه؛ با ۱۰ ترفند ساده و کاربردی کنترل بدن تان را در دست بگیرید

ساده لوحانه است اگر فکر کنیم ما کنترل بدن مان را کاملا در دست داریم. در حقیقت، اغلب این ما هستیم که تحت کنترل عکس العمل های بدن مان هستیم و روی بیشتر این فرآیندهای فیزیکی کنترلی نداریم. واقعا آزار دهنده است وقتی به دستشویی دسترسی نداریم دستشویی مان می گیرد، وقتی باید برای امتحان درس بخوانیم خوابمان می گیرد و یا وقتی سخنرانی مهمی داریم هر چقدر تلاش می کنیم گلویمان صاف نمی شود. البته هیچ کدام این مشکلات ما را نمی کشد اما قطعا موقعیت های ناخوشایندی هستند. با این حال، خوشبختانه اگر به اصطلاح قلق بدن مان را بلد باشیم می توانیم کنترل آن را تا حدودی به دست بگیریم. در ادامه به ترفندهایی می پردازیم که به شما کمک می کند به بدن تان کلک بزنید و زندگی را برای خودتان راحت تر کنید.

۱- برای رفع تپش قلب، انگشتان تان را فوت کنید

ترفندهای کنترل بدن

تپش قلب اغلب در اثر اضطراب اتفاق می افتد، مثلا به خاطر یک سخنرانی یا ملاقات مهم، انتظار برای نتایج امتحان یا اشتباهی که در حین کار مرتکب شدید نگران هستید و ضربان قلب تان بالا رفته.

خوشبختانه روش بسیار ساده ای برای آرام کردن خودتان وجود دارد: فقط کافی است انگشت شست تان را فوت کنید. انگشت شست یکی از بخش های نبض دار بدن است. اگر آن را خنک کنید، ضربان قلب تان کم می شود و آرام می شوید.

یک روش آزمایش و اثبات شده ی دیگر، گذاشتن انگشت شست در دهان و فوت کردن است. با این کارعصب واگوس مغز را تحریک می کنید، در نتیجه ضربان قلب کم می شود و احساس آرامش و آسودگی بیشتری می کنید.

۲- وزن بدن تان را به یک طرف بیندازید تا درد طرف دیگر را برطرف کنید

بسیاری از ما تجربه ی دردهای ناگهانی و غیر منتظره ی یک سمت بدن هنگام دویدن را داشته ایم. در این شرایط معمولا مجبور می شویم سرعت خود را کم کنیم یا حتی دست از دویدن بکشیم.

شایع ترین دلیل این مسأله گرم نکردن بدن است. هنگام دویدن گردش خون به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند اما خون فرصت کافی پیدا نمی کند تا آنچنان که باید در سراسر بدن توزیع شود و در نتیجه در کبد و طحال انباشته می شود. این اندام ها غشای نازکی دارند و وقتی خون بیش از اندازه در آن ها جمع می شود به غشای آن ها فشار وارد می شود. علت دردی که احساس می کنیم همین است.

ورزشکارها روش اثبات شده ای برای حل این مشکل دارند: در این حالت سرعت دویدن تان را کم کنید و وزن تان را به سمت دیگر بدن که درد ندارد بیندازید. در همین حین نفس تان را هم بیرون بدهید. بعد از آنکه چند بار این حرکت را تکرار کنید، درد از بین خواهد رفت.

۳- با گرم کردن سریع گردن، بی حسی دست ها را رفع کنید

همه ی ما تجربه ی ناخوشایند بی حس شدن دست ها و سوزن سوزن شدن انگشت ها را داشته ایم. این حالت احتمالا در اثر نامناسب بودن حالت بدن در هنگام کار یا خواب و یا کار بیش از اندازه به وجود می آید.

معمولا وقتی دچار این حالت می شویم دستها، انگشت ها یا مچ دستمان را حرکت می دهیم. این حرکات مؤثر هستند اما راه بهتر و مؤثرتری هم برای برطرف کردن بی حسی دست ها وجود دارد. فقط کافی است سرتان را بچرخانید.

وقتی به عصب هایی که از گردن عبور می کنند فشار وارد می شود، اعضای بدن بی حس می شوند. اگر سرتان را بچرخانید، ماهیچه ها گرم و فشار برطرف می شود. این کار شما را از احساس ناخوشایند بی حسی در دست هایتان خلاص می کند. این روش در بسیاری از موقعیت ها بهتر از تکان دادن دست ها است، به ویژه اگر مشغول رانندگی باشید.

۴- با ماساژ دادن گوش، سوزش گلو را برطرف کنید

گاهی احساس ناخوشایند سوزش یا خارشی در گلو ناگهان سراغ مان می آید و به سختی می توانیم این مشکل را فوراً برطرف کنیم. خوردن یک لیوان آب و سرفه کردن همیشه کارساز نیست.

برای رفع این احساس ناخوشایند در گلو، گوش تان را با دقت ماساژ دهید (ترجیحاً از داخل). این احساس ناخوشایند اغلب در نتیجه ی گرفتگی ماهیچه های حلق به وجود می آید. وقتی ماهیچه ی گوش تان را ماساژ می دهید، عصب ها را تحریک می کنید و به ماهیچه های حلق کمک می کنید آرام بگیرند و گرفتگی آن ها برطرف شود.

شاید قبلا هم متوجه ارتباط میان این اندام ها شده باشید. هر گونه تغییری در گوش ها روی گلو تأثیر می گذارد و حتی بعضی افراد هستند که وقتی گوش هایشان را تمیز می کنند یکباره شروع به سرفه کردن می کنند. این مسأله در نتیجه ی حساسیت ویژه ی عصب واگوس مغز است که با شاخه های سماعی عصب ها ارتباط دارد.

۵- سرفه کردن درد آمپول را کم می کند

از درد آمپول کاملا نمی توانید خلاص شوید اما با یک ترفند ساده می توانید این درد را به میزان قابل توجهی کم کنید.

اگر وقتی قرار است تزریق انجام شود شروع به سرفه کردن کنید، این کار از درد آمپول کم خواهد کرد. این ترفند اولین بار در یک ژورنال بریتانیایی درباره ی جراحی زیبایی مطرح شد. پزشکان مدعی هستند با این کار توجه شخص به چیز دیگری جلب شده و فشار شریانی هم زیاد می شود.

این روش ساده از گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، صحبت کردن و دیگر روش ها برای پرت کردن حواس حین تزریق، مؤثرتر است.

۶- با ماساژ دادن وسط ابروها، گرفتگی بینی را برطرف کنید

درمان های مختلفی مثل پماد و قطره برای رفع گرفتگی بینی وجود دارد که همگی مؤثر هستند. اما وقتی هیچ کدام آن ها را نداشته باشید و داروخانه هم بسته باشد، چه باید کنید؟

شما می توانید گرفتگی بینی تان را بدون هیچ قطره یا پمادی و تنها با ماساژ برطرف کنید. برای رفع گرفتگی بینی، انگشت تان را روی ناحیه ی میانی ابروها و زبان تان را به سقف دهان فشار دهید. بعد از ۲ ثانیه، نتیجه را احساس خواهید کرد. در صورت نیاز، می توانید این کار را چند بار تکرار کنید.

وقتی زبان تان را به این شکل نگه می دارید، استخوانی که مجراهای خیشومی را به دهان متصل می کند را حرکت می دهید. بنابراین نوعی تخلیه انجام صورت می گیرد که گرفتگی بینی را برطرف می کند.

۷- اگر به زخم تان با دوربین دوچشمی اما برعکس نگاه کنید از درد آن کم می شود

مسئولیت احساس درد برعهده ی مغز است. مغز با این روش ما را از خطر باخبر می کند. اما ما می توانیم به مغزمان کلک بزنیم و کاری کنیم که مغز تصور کند زخم بدن آن قدرها که به نظر می رسد بد نیست.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد روی کسانی که از دست درد مزمن رنج می بردند دست به آزمایش زدند. آن ها از شرکت کنندگان آزمایش خواستند از زوایا و فواصل مختلف به قسمتی که درد داشت نگاه کنند. وقتی ناحیه ی دردناک را در مقیاس بزرگ می دیدند، درد بیشتری را احساس می کردند اما زمانی که آن قسمت را در مقیاس کوچکتری می دیدند درد کمتری حس می کردند.

علت این مسأله در عملکرد منطقی مغز نهفته است: هر چه زخم بزرگ تر دیده شود سیگنال های هشدار دهنده ی مغز شدت بیشتری خواهند داشت، در حالی که اگر از دور به زخم خود نگاه کنیم کم اهمیت تر به نظر می رسد و درد کمتری دارد.

۸- اگر دستشویی تان گرفته، ماهیچه ی ساق پایتان را بخارانید

احساس ناخوشایند نیاز به دستشویی خیلی ناگهانی به سراغ ما می آید. مانند احساس درد، نیاز به دستشویی هم توسط مغز ایجاد می شود. مغز می تواند با تشدید سیگنال ها مارا به عجله وادارد. اما از نظر فیزیولوژیک، ما معمولا بیشتر از چیزی که تصور می کنیم می توانیم منتظر بمانیم.

یک فیزیوتراپیست استرالیایی به نام جنتا وب روش غیر معمولی برای کنار آمدن با این مشکل ناگهانی پیدا کرده است: در این حالت باید چند ثانیه ماهیچه ی ساق پایتان را بخارانید. با این کار آرام تر خواهید شد و اگر مجبورید تا رفتن به دستشویی صبر کنید زمان بیشتری خواهید داشت.

متأسفانه مؤثر بودن این روش تنها در زنان ثابت شده و هنوز معلوم نیست برای مردان هم کارساز است یا خیر.

۹- برای رفع سرگیجه این کارها را انجام دهید:

سرگیجه نه فقط از عوارض بیماری ها و آسیب های جدی، بلکه در نتیجه ی عوامل جزئی ای مثل انباشت هوا، اضطراب و ترس هم هست. در این حالت معمولا مجبور می شویم بنشینیم و تا بهتر شدن حال مان صبر کنیم. با این حال، ترفندی وجود دارد که می تواند به رفع سرگیجه کمک کند.

یکی از دانشمندان دانشگاه کولورادو حرکت ساده ای اختراع کرده که در عرض یک دقیقه از سرگیجه خلاص تان می کند. در این حالت باید سرتان را بالا بگیرید، سپس به آرامی به جلو خم شوید و بعد سرتان را به نحوی بچرخانید تا آرنج چپ تان را ببینید.

کسانی که این روش را امتحان کردند مدعی بودند بالافاصله بعد از انجام این حرکت، سرگیجه ی آن ها برطرف شد. ویدئوی شرح این تمرین دو میلیون بازدید داشته است و دکتر مخترع آن، بازخوردهای مثبت زیادی از سراسر دنیا دریافت کرده است.

۱۰- برای خنک کردن بدن تان، یک چیز سرد را روی هر نقطه ی نبض داری از بدن فشار دهید

ورزش کردن در تابستان کار بسیار سختی است، به ویژه اگر بخواهید با وجود گرما ورزش تان را ادامه دهید. اما روش ساده ای برای خنک کردن بدن وجود دارد: کافی است یک چیز سرد را روی هر نقطه ای از بدن که نبض دارد فشار دهید.

بعضی از نقاط نبض دار بدن گیجگاه ها، مچ دست ها و زیر زانوها هستند. می توانید حین ورزش از مچ بند و هدبند خیس استفاده کنید. این مچ بند و هد بندها جلوی داغ شدن بدن تان را می گیرند. وقتی در اتاقی هستید که هوایش گرفته، یک چیز سرد را روی هر نقطه ای از بدن که رگ ها نزدیک پوست هستند فشار دهید.

منبع: brightside
۲ نظر

ورود

  • رضا مهر ۱۰, ۱۳۹۷

    عاقا من روش ۸ رو امتحان کردم …. چرا ملت رو گمراه میکنید اخه ..:)

  • صالحی فروردین ۱۵, ۱۴۰۲

    تصاویر خوب نیستند…
    رو تبلیغات بیشتر دقت بفرمایید