۳ گواهینامه مهم برای پیمانکاران: «صلاحیت اداره کار»، «صلاحیت پیمانکاری» و «ایمنی پیمانکاران»

آشنایی با شرط لازم جهت شرکت در مناقصات میلیاردی دولتی

۳ گواهینامه مهم برای پیمانکاران: «صلاحیت اداره کار»، «صلاحیت پیمانکاری» و «ایمنی پیمانکاران»

گواهی صلاحیت اداره کار , گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری , گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و تفاوت میان آن ها مثل تفاوت بیمه اجباری و اختیاری و خویش‌فرما، همواره یکی از پرسش‌های اصلی جامعه میلیونی پیمانکاران کشور است. پیمانکاران به عنوان بازوی اجرایی بخش دولتی در حوزه های مختلف صنعت و خدمات فعالیت دارند و فعالیت آن ها باید مبتنی بر قانون و بر اساس شایستگی باشد. احراز این شایستگی علمی و عملی با راهکارهایی که قانون مشخص کرده است انجام می شود.

برای شرکت در مناقصات دولتی میلیاردی، دارا بودن گواهی های صلاحیت حرفه ای الزامی است. مثلا اگر شما بخواهید به عنوان پیمانکار  توسعه شبکه فاضلاب در فلان استان کشور اقدام به فعالیت کنید، بایستی در مناقصه مربوطه شرکت کرده و طبق فهرست بها، قیمت خود را ارائه کنید. پاکت قیمت پیمانکارانی در جلسه مناقصه باز می شود که صلاحیت حرفه ای آن ها در گام اول توسط دستگاه نظارت و کارفرما تایید شود. تایید صلاحیت، با گواهی صلاحیت پیمانکاری که با رتبه سازمان برنامه و بودجه مشخص می شود، اثبات خواهد شد.

در گزارش امروز سرویس دانستنی ها، به اختصار درباره ۳ گواهینامه پر مخاطب و مهم برای جامعه پیمانکاری کشور صحبت کرده ایم که امیدواریم اطلاعات حداقلی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

با ما همراه باشید و تجارب خود را در دریافت این گواهینامه ها در صورتی که شرکت پیمانکاری دارید در اختیار روزیاتو قرار دهید.

گواهی صلاحیت اداره کار

این گواهی یادر اصطلاح عامه مجوز کار ، توسط وزارت کار صادر می گردد. گواهی صلاحیت کار گواهی نامه ای مانند رتبه یا گرید است امابرای شرکتهای خدماتی ، پشتیبانی و فنی مهندسی و توسط وزارت کار صادر می گردد. گواهی صلاحیت اداره کار یامجوز کار گواه صلاحیت یک شرکت خدماتی ، پشتیبانی و فنی مهندسی برای انجام کار و برنده شدن درمناقصه و اخذ پروژه است.

گواهی صلاحیت اداره کار که توسط وزارت کار صادر میشود از طریق انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای خدماتی ، پشتیبانی و فنی و مهندسی قابل پیگیری است. برای دریافت این گواهینامه و آشنایی با شرایط و مدارک لازم در سال ۱۳۹۷ به این لینک بروید.

حتما بخوانید: فرق بیمه اجباری با بیمه خویش‌فرما چیست؟

گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری

سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی کشور که با نام ساجات شناخته می شود

این گواهی نامه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صادر میشود. گواهینامه صلاحیت پیمانکاری یاگرید و رتبه اخذ شده ، نشان توان فنی و اجرایی یک شرکت است. گواهی صلاحیت پیمانکاری برای شرکت های پیمانکاری ،شرکت های مشاور و شرکت های فعال درزمینه نرم افزار کاربرد دارد.

گواهی صلاحیت پیمانکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیزاز طریق سایت ساجات ونظام فنی و اجرایی قابل پیگیری است. برای دریافت این گواهینامه مهم  به این لینک بروید.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

گواهینامه
تصویر ایندکس سامانه اخد گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور

این گواهی هم توسط وزارت کار برای پیمانکاران صادر میگردد. گواهی تأیید صلاحیت ایمنی ، گواه رعایت اصول ایمنی عملیات درفعالیت های پیمانکاری است. نکته مهم ، لزوم داشتن مجوز کار ( صلاحیت اداره کار ) یا گرید ( رتبه یا صلاحیت پیمانکاری ) برای تشکیل پرونده گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران است. یعنی یکی از این دومدرک برای تشکیل پرونده تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران نیاز است و سازمان درصورت عدم داشتن مجوز کار یاگرید باید بنابه سیاستهای مجموعه ابتدا برای دریافت گواهی صلاحیت اداره کار ( مجوز کار ) یا صلاحیت پیمانکاری ( گرید یا رتبه ) اقدام نماید.

این مراجع صدور گواهی ، کار تشکیل پرونده و رسیدگی به روند کار رااز طریق مراجع وابسته و زیر دستی خود انجام میدهند. گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران نیزاز طریق کانون انجمنهای صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استانها قابل انجام است. برای دریافت گواهینامه به این لینک بروید.

آنچه باید درباره این ۳ گواهینامه بدانید

  • برای شرکت در کلیه مناقصات دولتی در حوزه صنعت و خدمات، دارا بودن حداقل یکی از این گواهینامه‌ها الزامی است.
  • در اختیار داشتن این گواهینامه ها، شانس باز شدن پاکت قیمت شرکت ها در مناقصات را افزایش می دهد.
  • یکی از راهکارهای تشخیص صلاحیت حرفه ای پیمانکاران، گواهی های صلاحیت حرفه ای رسمی است.
  • دارا بودن این گواهینامه ها برای صاحبان شرکت های پیمانکاری، شانس اخذ ویزا تجاری شنگن را افزایش می دهد.
  • برای ارتقا رتبه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری، داشتن گواهینامه‌های سه گانه الزامی است.
  • مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هیچ ارتباطی با صدور گواهینامه های سه گانه ندارد.
  • در فضای رقابتی امروز، سازمان ها و موسسات دولتی برای ارجاع کار به پیمانکاران، به مراکزی رجوع می کنند که صلاحیت علمی و عملی آنها توسط ارگان های دولتی تایید شده باشد.
  • برای اخذ وام بانکی و هم چنین تسهیلات دولتی، در اختیار داشتن گواهی های صلاحیت حرفه ای، حکم برگ برنده دارد.
  • گواهی ارزش افزوده و اداره مالیات برای اقدام گواهینامه ها الزامی است.
  • شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص با یکدیگر جهت دریافت این ۳ گواهینامه تفاوتی ندارند.
  • هزینه های دریافت این سه گواهینامه هر سال افزایش می یابد. لذا در اسرع وقت برای آنها اقدام ککنید.

اگر برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای پیمانکاری با سوالی روبرو شدید با سازمان های معرفی شده در این گفتار رایزنی کنید و اطلاعات دقیق و به روز کسب کنید. اقدام جهت دریافت این گواهینامه ها آسان است و با داشتن شرایط حداقلی، در زمان ۳ تا ۶ ماهه، گواهینامه ها برای متقاضیان واجدان شرایط صادر میشود.

حتما بخوانید: راهنمای جامع ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود