گشتی در بازارهای سنتی استانبول: از «بشیکتاش» تا «یشیلکوی»

گشتی در بازارهای سنتی استانبول: از «بشیکتاش» تا «یشیلکوی»

استانبول ترکیه حتی پس از فعالیت های تروریستی سال های اخیر و شورش سراسری این کشور،  همچنان مقصد شماره یک گردشگری ایرانیان در کشورهای اطراف بوده و سالانه میلیون ها هموطن به منظور خرید و تجارت و تحصیل و حتی اقدام برای ویزا کانادا و انگلیس و آمریکا، رهسپار پایتخت گردشگری ترکیه می شوند. سفرهای زمینی در روزگار دلار بالای  ۱۰ هزار تومان و عوارض ۲۲۰ هزار تومانی (البته برای بار اول) رونق زیادی دارد و کوچه پس کوچه های استانبول مثل خیابان های تهران، برای میلیون ها هموطن، آشنا و خاطره انگیز است. تشابه فرهنگی زیاد ترک ها با ایرانی ها را می توان یکی از دلایل ترغیب تاریخی ایرانیان به سفر به انتاکیه برشمرد.

اگر قصد ژانویه گردی ۲۰۱۹ در استانبول دارید و می خواهید از نایت لایف این شهر دیدنی و توریستی برای کافه گردی و پاساژ گردی شب کریسمس استفاده کنید، گشتی در بازار های سنتی این شهر بزرگ را در نظر داشته باشید که سرویس گردشگری روزیاتو شما را با شماری از آن ها آشنا می کند.

بازارهای سنتی استانبول
استانبول ۱۸۴هزار میزبان مهمان نواز دارد

یادتان باشد که استانبول، هزران میزبان مهمان نواز رایگان داشته (couchsurfing.com) و هر هفته ده ها رویداد رایگان هیجان انگیز فرهنگی و هنری در این شهر برگزار می شود (internations.org) که حضور (attend) در آن هزینه ندارد و شما را با گردشگران بین المللی آشنا می کند.  اگر قصد اقامت در هتل های لوکس استانبول ندارید، اقامت در خانه های اهالی  استانبول را توصیه  می کنیم (airbnb.com).

شنبه بازار بشیکتاش | Beşiktaş Bazaar

نخستین بازار سنتی استانبول که در این گزارش روزیاتو معرفی می کنیم، بازار بشیکتاش است. شنبه بازار دیدنی و جذابی  که در یکی از مناطق اروپایی استانبول هر شنبه برگزار می شود. این محله، یکی از مقصدهای گردشگری دیدنی توریست ها بوده و در این منطقه تولید کنندگان و خرده فروش ها، بساط های خودشان را در چند طبقه برپا می کنند و خریدارانی برای مشاهده و خرید به سمت این محله می آیند.

بازار های سنتی استانبول
شنبه بازار بشیکتاش استانبول

در این شنبه بازار با فروشنده های مختلفی از جمله جواهرفروشان، فروشندگان مواد غذایی تازه و لباس های پر نقش و نگار و متنوع و روسری های زیبا بعضا ارزان قیمت که بدون مالیات عرضه می شود، رو به رو خواهید شد که همگی شما را برای خرید وسوسه خواهند کرد. در طبقه اول شنبه بازار بشیکتاش می توانید به خرید مایحتاج خوراکی خود بپردازید و در طبقه دوم هرگونه لوازم خانگی و پوشاک و هر چه را که تصور کنید در آن خواهید دید.ساعات کار: ۶ تا ۱۸ و در خیابان نوژتیه قرار دارد.

شنبه بازار باکیرکوی | Bakırköy Bazaar

استانبول، یکی  از پاتوق های جذاب خرید در ترکیه است.  این فقط شنبه بازار بشیکتاش نیست که محفلی برای خرید هار هیجان انگیز و ارزان می شود. در نزدیکی فرودگاه آتاتورک شنبه بازاری به نام باکیرکوی وجود دارد و طول آن چندین کیلومتر می باشد. به جرات می توانیم بگوییم که اکثر محلی های استانبول و همینطور گردشگرانی که در استانبول هستند به بازار باکیرکوی می آیند تا لباس هایی با قیمت مناسب، لوازم خانه، جواهرات و بسیاری چیزهای دیگر را در آن بیابند.

شما در این بازار اجناس برندی را مشاهده می کنید که قیمت مناسبی هم دارند. همچنین غذاهای محلی و به اصطلاح خیابانی هم در این بازار عرضه می شود که می توانید هر کدام را که می خواهید تهیه نمایید و میل کنید. شنبه بازار باکیرکوی یکی از بهترین بازارهای سنتی استانبول است. ساعت کار ۹ تا ۱۹ بوده و در نشانی: باکیرکوری، عثمانیه، کنار ایستگاه مترو، شنبه بازار باکیرکوی قرار دارد.

شنبه بازار باکیرکوی استانبول

سه شنبه بازار کادیکوی | Kadıköy Salı Bazaar

یکی دیگر از مقصدهای گردشگری دیدنی استانبول که مثل بازارهای محلی استان های شمالی کشور، شلوغ و رنگارنگ و البته ارزان است، سه شنبه بازاری به نام کادیکوی است و در بخش آسیایی شهر برپا می شود. غوغای خرید و فروش شهر را در این بخش استانبول مشاهده کنید. با توجه به موقعیت قرارگیری این بازار، شما می توانید به راحتی با مترو و اتوبوس خودتان را به بازار سنتی در استانبول برسانید.

در این سه شنبه بازار محلی فروشنده های آواز خوان را می بینید که مردم را به خرید اجناس رنگی و جذاب خود دعوت می کنند. شما در سه شنبه بازار کادیکوی هر آنچه را فکر کنید را می توانید گیر بیاورید از میوه گرفته تا لباس های شیک و زیبا! اگر صبح زود به سراغ این سه شنبه بازار بروید، می توانید بهترین جنسی را که پیدا می شود تهیه کنید و اگر صبر کنید تا بازار از جمعیت خالی شود، گرچه شاید آن چیزی را که می خواهید گیر نیاورید، اما قطعا همان را با نصف قیمت می توانید بخرید. ساعت کار از ۹ تا ۲۰ بوده و در خیابان ماندیرا شماره ۱ نبش حسن پاشا واقع شده است.

تصویری از سه شنبه بازار کادیکوی استانبول

چهارشنبه بازار فاتح  | Fatih Çarşamba Bazaar

همانند دیگر بازارهای سنتی استانبول، چهارشنبه بازار فاتح هم از دیگر بازارهایی است که هر هفته با انبوهی از اجناس و خوراکی های متنوع روبرو است که قیمت های بسیار پایینی دارند و همواره مملو از خریدار هم می باشد. شما در این بازار سنتی می توانید انتظار خرید هر چیزی که لازم دارید را می توانید داشته باشید.

همچنین مثل تمامی بازارهای جذاب دیگر، یک ردیف از دست فروش  ها را می بینید که محصولات تازه غذایی خود را ارائه می کنند که کم تر جایی می توانید گیر بیاورید. قیمت پایین محصولاتی که در این بازار به فروش می شود زبان زد همه ی خریدارانی است که چهارشنبه بازار فاتح را برای خرید خودشان انتخاب کرده اند. پیشنهاد ما برای شروع گردش در این بازار رنگارنگ، خیابان یوسف ضیاپاشاست، پس از این خیابان باقی مغازه ها را می توانید یک به یک بگردید.

بازارهای سنتی استانبول
تصویری از چهارشنبه بازار فاتح استانبول

چهارشنبه بازار یشیلکوی | Yeşilköy Çarşamba Bazaar

یکی دیگر از بازارهای سنتی استانبول، چهارشنبه بازار یشیلکوی است که در منطقه ی یشیلکوی استانبول قرار دارد. با توجه به فضای سرسبزی که این منقطه دارا می باشد بیشتر در بین عموم مردم شناخته شده است و از محبوبیت بالایی برخوردار است. در چهارشنبه بازار یشیلکوی غرفه هایی با اجناس درجه یک خواهید دید که با نظم و ترتیب قابل توجهی در کنار هم قرار گرفته اند، به اصطلاح به این بازار سنتی باکلاس در استانبول گفته می شود، چرا که هم اجناس مدرن و خوبی دارد و هم در مساحتی حدود ۱۲ هزار مترمربع قرار گرفته است.

در غرفه های این چهارشنبه بازار مغازه های گل فروشی، چایخانه و لوازم آرایش به چشم می خورد، همچنین در اکثر غرفه ها برای خرید می توانید از کارت اعتباری استفاده کنید.  قیمت اجناسی که در آن به فروش می رسد کمی از دیگر بازارهای سنتی استانبول بالاتر است.

به هموطنان عزیزی که مسافر استانبول هستند توصیه می کنیم در روزگاری که کشور با مشکلات ارزی روبروست، از خرید اجناسی که مشابه داخلی داشته و کیفیت آن قابل توجه نیست و از  ملزومات لوکس هم محسوب می شود ، در بازارهای ترکیه پرهیز کنید تا چرخ صنعت در ایران عصر ۱۴۰۰ در مقایسه با صنعت ایران عصر  ۱۳۰۰، بهتر بچرخد و سرمایه ایرانی در ایران برای توسعه پایدار این مرز و بوم هزینه شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود