همه چیز درباره «پالرمو» و صحبت های موافقان و مخالفان عضویت ایران

همه چیز درباره «پالرمو» و صحبت های موافقان و مخالفان عضویت ایران

پالرمو مثل FATF و CTF، جنجالی ترین کنوانسیونی است که دولت جمهوری اسلامی ایران قصد عضویت در آن دارد.

موضوعی که جدلی بین مجلس و شورای نگهبان قانون اساسی به وجود آورده است و هنوز، مجمع تشخیص مصحلت نظام نتوانسته در جلسات زمستانی، درباره پیوستن یا عدم الحاق ایران به این تشکیلات بین المللی، به جمع بندی مشخصی برسد و آن طور که دبیر مجمع در دومین شنبه بهمن ماه اعلام کرده است، نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

اما به نظر می رسد که تصویب آن در مجمع، با توجه به استدلال های حقوقی دولت، دور از ذهن نباشد.

رئیس کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مهر ماه امسال با بیان اینکه مخالفان لوایح مربوط به FATF و پالرمو، تا کنون یک خط تحلیل کارشناسی درباره دلایل مخالفتشان ارائه نکرده‌اند، گفت که نمایندگان براساس آنچه به خیر و صلاح مملکت است تصمیم می‌گیرند و با پیامک‌های ناشناس و بد و بیراه از رای‌شان منصرف نمی‌شوند.

مخالفان و موافقان این طرح نیز مثل اف ای تی اف، بسیار است. در گزارش امروز، در آستانه بررسی یکی از مهم ترین لوایح مجلس در سال نود و هفت، نگاهی داریم به داستان پالرمو و بررسی نظرات موافقان و مخالفان طرح. با ما همراه باشید.

حتما بخوانیمد: انچه باید درباره لایحه FATF بدانیم

پیش بینی علی مطهری از تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصحلت نظام
پالرمو
پیش بینی عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تصویب پالرمو

پالرمو یعنی چی؟

پالرمو، معنی خاصی ندارد. اسم شهری در کشور ایتالیا است و مرکز ایالت خود مختار سیسیل که این روزها، بیش از یم میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از نقصدهای گردشگری تاریخی زیبا این کشور به شمار می رود. پس به دنبال مخفف PALERMO نباشید که معنی خاصی ندارد!

کنوانسیون پالرمو چیست؟

کنوانسیون پالرمو، کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی یا بین المللی.است که مرتبط با سازمان ملل متحده و  United Nations Convention against Transnational Organized Crime نامیده می شود. این کنوانسیون در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط اعضای سازمان ملل متحد در شهر پالرمو ایتالیا به تصویب رسید و از بیست و نهم سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی، برای کلیه کشورهایی که به عضویت سازمان ملل متحد درآمده اند، الزامی شد. یک صد و هشتاد کشور جهان، تا کنون به عضویت کنوانسیون پالرمو درآمده و تلاش دارد تا عزمی بین المللی برای مقابله با جرایم ساختار مند باشد. جرایمی که توسط شبکه‌های پیچیده و اخلالگران نظام اقتصادی و سیاسی طراحی می شود تا تهدیدی برای کشورهای جهان باشند. توضیحات بیشتر میخواهید، مستقیما به سایت رسمی سازمان ملل در این نشانی مراجعه کنید.

صفحه رسمی کنوانسیون پالرمو در سایت سازمان ملل متحد

یکی از مشکلاتی که در راه مبارزه با جرایم ساختار مند و سازمان دهی شده وجود دارد، تعریف متفاوتی است که کشورهاه از این دسته جرایم ارائه می کنند. در واقع، تشخیص مصداق های این نوع بزهکاری، یکی از چالش های پیش روی جهان هزاره سوم میلادی برای مقابله با مفسدانی است که دامنه فعالیت آن ها، به خاک یک کشور محدود نمی شود. بنابراین، کنوانسیون پالرمو، اهتمامی جمعی است با خرد جمعی و مشارکت همگانی در راستای تشریک مساعی در برابر جرایم سازمان یافته در حوزه های مختلف.

اعضای این کنوانسیون چه وظایفی دارند؟

پذیرش  عضویت در این کنوانسیون، به  معنی پذیرفتن تعهداتی است  که در  آن قید شده است. مانند:

  • مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن انسان به خصوص قاچاق زنان و کودکان
  • مبارزه با قاچاق زمینی، هوایی و دریایی مهاجران و پناهندگان
  • مبارزه با قاچاق سلاح گرم و اجزای آن و جلوگیری از روندهای ساخت آن
  • مبارزه با پولشویی سازمان یافته و مفاسد مالی

هر کشوری که بخواهد در زیر مجموعه موارد فوق الذکر باشد، باید در کل مجموعه کنوانسیون عضو شود. ماده هفت این کنوانسیون به صورت مشخص درباره مبارزه با پول شویی اشاراتی داشته است.

داستان پیوستن ایران به پالرمو جدید است؟

خیر. مربوط به سال نود و دو است. لایحه الحاق ایران به این کنوانسوین سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ توسط دولت وقت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اما به دلیل حساسیت لایحه و نیاز به کار کارشناسی حقوق گسترده، مسکوت گذاشته شد. پس از آن، ۲ سال بعد یعنی در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۱۳ توسط دولت به مجلس دهم در آخرین روزهای فعالیت دولت اول حسن روحانی، تقدیم مجلس شد و نمایندگان خانه ملت، چهارم بهمن ماه سال پیش، با وجود اعتراضات جدی در مجلس و رسانه ها درباره تصویب آن، آن را به تصویب رساندند. بر این اساس، ایران باید شروط ۵ گانه را بپذیرد و اجرا کند.

شروط ۵ گانه در کنوانسیون پالرمو که ایران، متعهد به اجرای آن است چیست؟

شروط پنج گانه که در کانون توجه منتقدان تصویب این لایحه در مجلس قرار گرفته عبارتند از:

  • ایران، مفاد کنوانسیون حاضر از جمله بندهای دوم، سوم، پنجم، دهم و بیست و سوم کنوانسیون پالرمو را بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود، به ویژه اصولی که قانون اساسی تفسیر کرده، اجرا می کند.
  • ایران، ملزم به ترتیبات بند دوم ماده سی و پنجم این کنوانسیون در خصوص ارجاع هر اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای محتوای کنوانسیون که از طریق مذاکره، حل و فصل نشود، به داوری یا دیوان دادگستری بین المللی لاهه نیست. ارجاع اختلاف به داوری بین المللی، تنها با رعایت مفاد اصل یک صدو سی و نهم قانون اساسی امکان پذیر است.
  • ایران، در مورد مبنا قرار دادن موارد پانزدهم، شانزدهم و هجدهم کنوانسیون درباره همکاری در زمینه استرداد یا معاضدت قضایی، حسب مورد تصمیم گیری می کند.
  • از نظر ایران، این کنوانسیون، خدشه ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت ها یا گروه های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مقابله با تجاوز و اشغال گری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نمی کند.
  • قبول کردن این کنوانسیون به معنی شناسایی رژیم اشغالگر قدس نیست. براساس تبصره این ماده، مرجع مرکزی موضوع بند ۱۳ ماده ۱۸ کنوانسیون توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود.

پیوستن ایران به «پالرمو» چه تبعاتی دارد؟

پیوستن کشورها به کنوانسیون «پالرمو» در موارد متعددی الزامات و تعهدات به جرم‌انگاری را برای دولت‌ها ایجاد می‌کند؛ به‌موجب این کنوانسیون، دولت‌های عضو متعهد می‌شوند ‌که مشارکت در گروه مجرمانه سازمان‌یافته، تطهیر عواید حاصل از جرم، پولشویی و فساد را جرم‌انگاری کنند.

بر این اساس، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون «پالرمو» این کشور را ملز می‌کند تا قوانین و فرآیندهای کیفری‌اش را همسو با انتظارات کنوانسیون، ترمیم و بازنگری کند و یا حتی در مواردی که رفتاری طبق قوانین ایران مجرمانه است، باید طبق ضوابط کنوانسیون «پالرمو» آن را جرم‌انگاری کند، به تعبیری الزاماتی در مفاد این کنوانسیون وجود دارد که ایران باید براساس آن، در قوانین و مقررات کیفری‌اش بازنگری کند که همین امر ابزاری برای کشورهای سلطه‌گر جهت فشار و سلطه بیشتر بر امور داخلی ایران محسوب می‌شود.

پیوستن ایران به کنوانسیون «پالرمو» با انتقادات جدی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان رو‌به‌رو شده و اغلب آنها معتقدند که با پیوستن ایران به این کنوانسیون زمینه‌های نفوذ به کشور ما بیشتر فراهم می‌شود.

منتقدان پیوستن ایران به کنوانسیون «پالرمو» چه می‌گویند؟

یکی از منتقدان جدی الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس است که درباره تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در مجلس معتقد که علی‌رغم اینکه مجلس شروطی را ضمن این لایحه مصوب کرده، اما این شروط کافی نیست.

همچنین وی بر این موضوع نیز اعتقاد دارد که طرف‌های غربی از جمله آمریکا تلاش دارند با برجام و ارائه اسنادی به ایران در دوران پسا برجام، ایران را کنترل کنند، از این جهت است که در دوران پس از برجام اسنادی مانند همچون ۲۰۳۰، الحاق به‌ (اف‌ای‌تی‌اف) و کنوانسیون «پالرمو» را مطرح کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با وجود تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» در مجلس، قائل به نگرانی‌هایی در این باره است و معتقد است که بندهایی در این نوع قراردادها وجود دارد که در آینده برای دکترین نظامی ما مشکل‌ساز خواهد شد، به طوریکه تعریف آنها از پولشویی و تروریسم با قوانین داخلی ما متفاوت است که همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در آینده می‌شود.

یکی از موافقان پالرمو می گوید که ایران در فرصتی که با الحاق به این کنوانسیون به دست می‌آورد، قطعا نقش بیشتری را برای مبارزه با آنچه جرائم سازمان‌یافته نامیده می‌شود، ایفا خواهد کرد. واقعیت آن است که در وقت حاضر سلسله‌ جرائمی همچون‌ قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی و تاریخی و عواید مالی ناشی از این‌گونه جرائم می‌توانند مخاطرات را علیه امنیت ملی ایران ایجاد کنند.

قطعا الحاق ایران کمک خواهد کرد که این مخاطرات به کمترین حجم و میزان خود برسد. به این ترتیب ایران با توجه به مفروضه‌های امنیت ملی خود نیازمند این همکاری‌هاست و صرف در نظر گرفتن ماهیت سیاسی نباید انگیزه‌ای برای مخالفت الحاق به این معاهده شود.

داستان پالرمو به نظر میرسد حتی پس از تصویب مثل برجام، کلید واژه جذابی برای رسانه ها و منتقدان همیشگی دولت باشد. به هر حال، ایران عصر ۱۴۰۰ حتما تحت تاثیر FATF، پالرمو و برجام خواهد بود. زنده باد ایران.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • محمدی بهمن ۷, ۱۳۹۷

    اگه بخام سطحی نگاه کنم fate پالرمو برای مبازه برای ترورریسم هستند غربی ها هم.به ما میگن تروریست تصویب این طرح یعنی خود تحریمی
    میشه بیشتر توضیح بدید مثلا ارتش سپاه هر نهاد غیر نظامی اگه بگن تروریسته. یا کمک تروریسمه می تونند با استفاده این کنواسیون چه فشاری می توننند وارد بکنند

    • های بای بهمن ۷, ۱۳۹۷

      دقیقا مشکل اصلی همینه که چون سپاه و حزب الله از نظر خیلی کشورها مخصوصا امریکا جزو لیست تروریستی هستن پس زمانی که ایران توی بودجه سالانه به سپاه و حزب الله پولی پرداخت کنه از نظر این لایحه ینی حمایت از تروریست که باعث تحریم ایران میشه و حتی میتونه این اقدام رو ببرن به شورای امنیت و ادامه ماجرا

      • محمدی بهمن ۸, ۱۳۹۷

        اول ایران حمایت از ترورست نمی کنه اینجا رو ادامه نمی دیم
        دوم خیلی از شرکت های زیر ساخت دانش بنیان تو لیست تحریم های ایالت متحده هستند بعد اگه امیکایی ها تحریم هاشونو به هر بهانه ای افزایش بدن که میدن فشار بیشتری رو ما قرار می گیره

    • علی بهمن ۸, ۱۳۹۷

      بله اگه از اون طزف نگاه کنیم اگه این لایحه تصویب نشه فشار تحریم ها بیش تر میشه و مردم آسیب میبینن.

      • علی بهمن ۸, ۱۳۹۷

        واقعا برای خودم متاسفم که وقتم رو توی این سایت هدر میدم.نظر من رو که توش هیچ توهین و اهانتی نبود رو ناقص ثبت کردین.با این عملکردتون تا چند وقت دیگه بازدید سایتتون نصف میشه.

        • علی زمانی بهمن ۸, ۱۳۹۷

          دوست عزیز
          کامنت، بخشی از محتوای یک سایت است و در صورت اهانت به مقامات و مسئولان کشور، مسئولان سایت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. ما تحت قوانین ایران مشغول به کار و اطلاع رسانی به منظور آٖگاهی بخشی هستیم و همچنان مشتاق دریافت نظرات و دیدگاه های شما و دیگر عزیزان مخاطب تا سواد رسانه ای، افزایش یابد. باتشکر از شما

      • محمد بهمن ۸, ۱۳۹۷

        هیچ فردی نمیتونه تضمین بده که عضویت در این توافقنامه ها موجب رفع تحریم میشه تحریم های ایران میتونه به هزار دلیل دیگه ادامه پیدا کنه

    • بی نام بهمن ۸, ۱۳۹۷

      اگر بخواهیم خیلی خیلی خیلی سطحی نگاه کنیم ( یا اصلا نگاه نکنیم و به صحبت های دوستان هیهات من الذله گو گوش بدیم) این معاهده برای تضعیف ایران و جلو گیری از قدرت نظامی سپاه از طریق قطع رصد و قطع گردش مالی هستش. در حالی که سپاه پاسداران و نه هیچ گروه نظامی مشابهش هیچ وقت از سیستم های بانکی برای گردش مالی استفاده نمی کنند. بعضی وقت ها آدم بد نیست یه تلنگری به خودش بزنه و فکر کنه چرا شخصی که بچه هاش رو فرستاده آمریکا و اروپا برای تحصیل و خودش و خانوادش اقامت اونجاها رو دارند و از رانت های هزار میلیاردی برخوردارند چرا مخالف شدید این لایحه هستند؟ دلیلش مشخصه. اگر این لایحه اجرا بشه شفافیت مالی ایجاد میشه و به راحتی دیگه نمیتونند خون مردم رو بمکند. با این حال پنیر مفت فقط توی تله موش هست و دشمنان ایران از هر حربه ای برای ضربه زدن به این کشور استفاده میکنند. این مسئولین ما هستند که باید هوشیار باشند. اگر FATF پذیرفته شد اجازه مداخله در امور نظامی ایران داده نشه و اگر هم نشد حداقل برای مبارزه با این مفاسد بزرگ اقتصادی اقدامی بشه.

      • محمد بهمن ۸, ۱۳۹۷

        نظارت بر امور مالی خواست همگی مردم نیست اقشار با سطح رفاه بالا میدونن در صورت این اتفاق مالیات های سنگین به دنبالش میاد وگرنه با یه نظارت دقیق میشه هم از ضرر کردن قشر ضعیف و هم از نفع بردن قشر ثروتمند جلوگیری کرد
        این طرح هم ضد فعالیت تروریستی هست مقابله ی خاصی با افراد نمیکنه نظام سرمایه داری طالب پول و ثروت هرکسی از هرجای جهانه مشکل اینه که هیچ چیزی در این معاهده قطعیت نداره و فردا میتونه درخواست اطلاعات بانکی اشخاص خاص رو بده که ازینجا به بعد کار برای دور زدن تحریم هم سخت میشه و دست تجار و افراد به دلایل واهی بسته میشه
        به نظر خودم بهترین راه ایجاد یک نظام شفافیت داخلی هست که در اون اصول امنیتی هم رعایت بشه

  • محمد بهمن ۸, ۱۳۹۷

    لطفاً مقاله ای هم در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات بنویسید و کشور هایی که انتخابات در اونها با کوچکترین واحد ها انجام میشه

  • مجید بهمن ۹, ۱۳۹۷

    از طرح و توافق نامه های روحانی و ظریف (از دهه ۸۰ تا الان) هیچ وقت نفع نبردیم و نخواهیم برد. ضررها و تحریم های دنباله دارش رو هم که الان با پوست و استخون داریم حس می کنیم!

  • حسین بهمن ۱۷, ۱۳۹۷

    الان چند سال تجربه از کارهایی دولت داریم، دیگه هیچکی به کارهاشون اعتماد نداره

  • م... بهمن ۲۹, ۱۳۹۷

    اون برجام ک میخواست مملکتو درست کنه این شد…
    وای به حال این ک میگن تاثیری رو وضع مردم نداره