نگاهی به فیلم متری شش و نیم؛ چند کیلومتر پسرفت [فجر ۹۷]

نگاهی به فیلم متری شش و نیم؛ چند کیلومتر پسرفت [فجر ۹۷]

«سعید روستایی» بعد از ساخت فیلم ابد و یک روز توانست اسم و رسمی در سینمای کشورمان برای خود بیافریند. روستایی توانست با ساخت اولین فیلم خود در مقام کارگردان (پیش از این او در سینما نقش دستیار کارگردان را برعهده داشت) ثابت کند که هم سینما را بلد است و هم فیلمنامه نویس قهاری است. فیلم ابد و یک روز تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن سال شد و توانست بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کند. بعد از اکران این فیلم، نگاه‌ها به سمت سعید روستایی خیره شده بود تا بدانند او می‌خواهد در اثر بعدی خود چه کند و در نهایت متری شیش و نیم، نام پروژه بعدی او اعلام شد؛ فیلمی که تقریبا با همان عوامل ابد و یک روز ساخته می‌شد.

نقد فیلم متری شش و نیم

تهیه کنندگان به بفروش بودن فیلم سعید روستایی ایمان داشتند و این بار بودجه بیشتری در اختیار او قرار دادند و رقمی ۸ میلیارد تومانی برای تهیه فیلم در نظر گرفته شد. پروسه ساخت فیلم درگیر جریان‌های خبری بسیاری شد و حتی رسیدن و یا نرسیدنش به جشنواره هم برای خودش جنجالی بود. حواشی زیاد فیلم متری شش و نیم و موفقیت قبلی کارگردان و از آن مهمتر، تیم بازیگری قوی فیلم همه و همه باعث شد که فیلم در یک جریان خبری قوی قرار بگیرد و با استقبال شدیدی از سوی مخاطبین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روبرو شود. اکران نشدن فیلم در روزهای اول و پیچیدن شایعاتی مبنی بر اینکه فیلم توقیف شده و یا اجازه اکران ندارد هم مزید بر علت شد که فیلم در بین جمعیت تماشاگران به اصطلاح هایپ شود؛ به طوری که این روزها اگر سری به هر یک از سالن‌های پخش کننده فیلم بزنید با صف طویل علاقه‌مندان و مشافان دیند فیلم روبرو خواهید شد. اما متری شش و نیم آیا واقعا ارزش این حجم از هیجان و اشتیاق را دارد؟

شروع کوبنده فیلم که می‌تواند به عنوان یک فیلم کوتاه بسیار قوی تلقی شود، نوید بخش دیدن یک فیلم سینمایی قوی است اما متاسفانه چنین نیست. فیلم جدید سعید روستایی بازهم به معضل اعتیاد نگاه می‌کند ولی این بار نه در قالب یک داستان خانوادگی بلکه در قالب یک فیلم درام کمی تا قسمتی پلیسی. متری شش و نیم روایتگر گروهی از تیم پلیس مبارزه با مواد مخدر به سرکردگی فردی به نام صمد است که در به در دنبال یک فروشنده عظیم ماده مخدر شیشه در پایتخت هستند. نام این فروشنده ناصر خاکزاد بوده و این روزها هر کسی که توسط تیم آنها دستگیر می‌شود، یک سرش به خاکباز گره می‌خورد. فرزند یکی از هم‌تیمی‌های صمد هم توسط قماش خاکباز دزدیده شده و بعد هم به قتل رسیده و برای همین اعضای پلیس مواد مخدر تشنه پیدا کردن خاکباز هستند.

نقد فیلم متری شش و نیم

تیم مذکور بعد از جستجوی بسیار سرنخ‌هایی از خاکباز پیدا می‌کند و می‌تواند با چند خرده فروش وارد صحبت شود و با تهدید آنها و وعده کاهش جرمشان، از آنها بخواهد که در دستگیری خاکباز کمکشان کنند. پلیس در جستجوی خود بیشتر و بیشتر به خاکباز نزدیک می‌شود و کم کم به هویت این فروشنده بزرگ مواد مخدر که آشپزخانه (محل تولید مواد) بزرگی در تهران دارد را پی می‌برد.

فیلم سعید روستایی برخلاف فیلم قبلی خود، ابد و یک روز، داستانی عاری از پیچیدگی دارد و در حقیقت می‌توان کل آن را به این شکل تعریف کرد: داستان یک تیم پلیسی که به دنبال یک فروشنده مواد مخدر هستند. ناصر خاکزاد که به عنوان این فروشنده بزرگ شناخته می‌شود، تا یک سوم میانی فیلم حضوری ندارد و بعد از آنکه در فیلم ظاهر می‌شود، اصلا آن چیزی نیست که پیش از این تماشاگر برای آن هایپ شده بود. بیننده چند تصور از کاراکتر خاکباز دارد، یکی اینکه او یک نقش منفی قهار و بی‌رحم باشد و بتواند بازی موش و گربه را پلیس ادامه دهد و یکی دیگر اینکه  فیلمساز بتواند از او یک ضد قهرمان بسازد. روستایی بیشتر به مورد دوم تمایل پیدا کرده ولی نمی‌تواند از خاکباز یک ضد قهرمان درست و درمان بسازد و با اینکه تمام زور خودش را می‌زند تا دلمان به حال او بسوزد، ولی تماشاگر در هیچ صحنه‌ای با خاکباز همذات پنداری نمی‌کند.

نقد فیلم متری شش و نیم

نوید محمد زاده با اینکه بازیگر قابلی است و هوشمندانه هم نقش خاکباز را پدیرفته تا از دام بازی‌های تکراری خود بیرون بیاید، اما نمی‌تواند به این شخصیت جلا ببخشد و او را تبدیل به یک تیپ کند. زمانی که رییس پلیس با نامزد سابق خاکباز درباره خلق و خوی این فروشنده مواد صحبت می‌کند، این زن خصایص اخلاقی جالبی از خاکباز را به پلیس ارائه می‌دهد که هیچ کدام در کاراکتری که نوید محمدزاده آن را بازی می‌کند، دیده نمی‌شود. نوید محمدزاده بازی خوبی دارد اما شخصیتی که برایش نوشته شده هیچ عمقی ندارد و فیلمنامه نویس (که همان سعید روستایی کارگردان است) نمی‌تواند شخصیت خودش را تبدیل به کاراکتری ماندگار کند. همین اتفاق برای دیگر کاراکترهای فیلم هم می‌افتد و شخصیت صمد هم در حد یک کاراکتر مقوایی باقی می‌ماند؛ کاراکتر مقوایی که اما بازی خوب پیمان معادی را با خود دارد.

شخصیت‌های فیلم، آدم خوب‌ها و آدم بدها، هیچ کدام به یاد ماندنی نیستند و داستان فیلم هم بعد از دستگیری خاکباز به جای آنکه وارد فاز جدید و هیجانی شود، رسما کم می‌آورد. فیلم با ورود به یک سوم میانی خود دچار ضعف می‌شود و کارگردان حرفی برای گفتن ندارد به جز آنکه یک سری دیالوگ‌های شعاری با بازی خوب و موسیقی محزون روی نوید محمد زاده پیاده سازی کند تا فیلمش تماشایی شود. کاراکترهای جدیدی که به فیلم آورده می‌شود، هیچ کدام جذابیتی ندارند و فیلم در این صحنه‌ها درجا می‌زند. با ورود به یک سوم پایانی هم فیلمساز باز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و یک سری سوژه‌های خوب را به باد می‌دهد و با پایان بندی بد، فیلمش را تمام می‌کند.

نقد فیلم متری شش و نیم

سعید روستایی از منظر فنی در فیلم خود هیچ چیزی کم نگذاشته، او بهترین قاب‌های تصویر را برای به تصویر کشیدن داستانش انتخاب می‌کند و هزاران معتادی که در صحنه گرد هم آورده را هر روز با تیم سازنده فیلم وظیفه نقل و انتقالشان را انجام می‌داده. سختی‌های ساخت فیلم بر هیچ کس پوشیده نیست و کار کردن با این حجم از معتادان واقعی کار مشقت باری بوده که تیم سازنده به خوبی از پس آن برآمده است. فیلمبرداری و تدوین فیلم بی نقص صورت گرفته و موسیقی هم که برای تک تک صحنه‌ها انتخاب و خلق شده حال و هوای آن سکانس را دوچندان می‌کند.

در واقع باید گفت که فیلم جدید سعید روستایی اگر این تیم بازیگری قوی (نوید محمد زاده، پیمان معادی، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی و…) را نداشت در حد یک فیلم ضعیف تلقی می‌شود اما با وجود بازیگران قوی، فیلمساز توانسته مشکلات شدید فیلمنامه بی‌محتوا و کاراکترهای مقوایی خود را لاپوشانی کند و از مهلکه جان سالم به در ببرد. متری شش و نیم پسرفت عظیمی برای کارگردان آن که توانسته بود در اولین تجربه کارگردانی‌اش اثری چون ابد و یک روز را خلق کند به حساب می‌آید و روستایی باید برای آینده کارنامه سینمایی خود، بیشتر و بیشتر زحمت بکشد تا ابد و یک روز تبدیل به یک اتفاق نشود. او شخصی است که توانست با ساخت فیلم قبلی‌اش یک جریان سینمایی در کشور راه بیندازد که البته پیروان چندان قوی و خوبی نداشت اما در هر حال بنیانگذار یک جریان فکری بود و حال که تصمیم گرفته به زیرکی از سایه این جریان خودش را جدا کند و با تغییر ژانر راهش را عوض کند، کار را خراب کرده است.

نقد فیلم متری شش و نیم

متری شش و نیم ناامیدکننده‌ترین فیلم جشنواره فجر امسال بود چرا که توقع انتظار شاهکار دیگری را داشتیم اما با فیلمی روبرو می‌شویم که در بهترین حالت خود یک اثر معمولی است که آن هم به یمن بازی قوی بازیگرانش به این جایگاه می‌رسد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵۸ نظر

ورود

  • علی اسفند ۲۶, ۱۳۹۷

    اول حرفتون کمی درسته که هیجان و پیچش فیلم بعد از نیمه اول فیلم به یک باره خالی میشه اما در خصوص اینکه بیننده نمیتونه دلش برای نوید محمد زاده بسوزه به نظرم درست نیست بنده امروز سینما رفتم، من و کسانی که در سینما بودن چندین سکانس رو که نوید محمد زاده حضور داشت به خصوص سکانس پایانی فیلم؛ اشکمون در اومد و واقعا نوید محمد زاده رو درک کردیم اما درخصوص شخصیت پردازی پیمان معادی جاهایی از فیلم سانسور شده اللخصوص از زندگی شخصی کاراکتر پیمان معادی که این نتیجه زحمات نیروی انتظامیه و نمیشه اون رو مقوایی دونست. بازیگردانی روستایی برای سرگرد عالی بود و هیچ کارگردانی تا امروز انقدر واقع گرایانه و درست پلیس رو نشون نداده بود البته فیلم کمی ضعف داشت که بخش عمده ایش حاصل سانسور هایی بود ک دست عوامل نبود و الحق این سانسور ها بیجا بودن، فلذا خواهش میکنم اگه سینما بلدین فیلم نقد کنید و اگر بلد نیستید بشنید یک گوشه و سعی کنید بیشتر گوش کنید تا حرف بزنید

    • خاطره فروردین ۷, ۱۳۹۸

      این منتقد یک بیسواد و یک حسود بیچاره است.نقدت به درد لای جرز میخوره.برو کارتونت رو نگاه کن بابا

    • آرش پارساپور اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸

      اینکه شما برای نوید محمد زاده اشک ریختین به خاطر بازی قوی اون هست که توی متن اشاره شده وگرنه شخصیت و کاراکتری که براش ساخته شده به هیچ وجه عمق لازم برای ضد قهرمان شدن رو نداره.

  • محمود اسفند ۲۷, ۱۳۹۷

    فیلم جذابیه.اما چیزی که من نمی‌فهمم چرا ما باید با کسی که به هر دلیلی فقط فکر خودش و خانوادشه و همبستگی اجتماعی رو‌نمیفهمه احساس همذات پنداری کنیم. صحنه اعدامش به شوخی به دوستم گفتم انگار توماس مور رو دارن گردن‌میزنن.

    • سارا فروردین ۳, ۱۳۹۸

      چون همه ی ما به فکر خودمونو خانوادمونیم! کافی نیست؟

  • Hoda فروردین ۳, ۱۳۹۸

    قرار بر این نیست که شرط خوب بودن یک فیلم پیچیدگی داستان و فیلمنامه باشه .به نظر من این طرز نگاه به فیلم ها که “چون داستان ساده هست و کاراکترها و احساساتشون خیلی واضح و آشکار به هم مرتبط هستن به معنی ضعیف بودن فیلمه” خیلی کوته فکرانه هست.
    داستان فیلم میتونه خیلی مشخص و ساده باشه و برای درک سرو ته فیلم لازم نباشه که بیننده اتم رو بشکافه ولی تاثیر عمیقی روی بیننده بزاره .
    به نظر من فیلمی که از طرف بیننده ها به عنوان فیلم برتر انتخاب شده نیازی به نقد نداره.

  • سارا فروردین ۳, ۱۳۹۸

    بنظرم نقدشون اصلا درست نیست، اتفاقا خیلی با شخصیت منفی همزادپنداری میکنن تماشاچیا، و اینکه تو فیلم هیچ شخصیت سفید یا سیاهی نیست که به یادموندنی باشه اتفاقا نقطه ی مثبت فیلمه که انقد داستان و کاراکتراش طبیعی و نزدیک به واقعیتن درست مثل ابد و یک روز، واقعا کار سختیه به این زیبایی این فیلمنامه ی نزدیک به دنیای واقعی رو بسازی

  • نگ فروردین ۴, ۱۳۹۸

    من قبل از دیدن فیلم این نقد رو خوندم و کلی از این که بلیط گرفتم ناراحت شدم
    اما وقتی فیلمو دیدم متوجه شدم زمین تا آسمون با نقد شما فرق داره
    فیلم عالی بود
    موضوع اجتماعی درست و عالی پیش رفت
    و در مورد همزاد پنداری
    جوری فیلم خوش ساخت بود که آدم نه تنها با شخصیت نوید محمد زاده بلکه با اون پسر بچه ی بی سرپناه با اون پلیسی که بچش مرده بود حتا با قاضی پرونده ام ارتباط قوی برقرار میکرد
    پس نمیشه گفت فقط چون بازیگرا خوب بودن فیلم موفقه
    این نقد کاملا بی انصافی و دور از حقیقته

  • بهنام فروردین ۵, ۱۳۹۸

    مفاهیمی مانند تیپ و شخصیت،تعریفهایی برای خودشان دارند. مطالعه کنید.

  • دانیال بوکانی فروردین ۵, ۱۳۹۸

    واقعا تمام زورتو زدی از این شاهکار ایراد بگیری ولی بازم نتونستی.نمیدونم برای چی بهت زور اومده که بد بگی ولی به جای این کارا توام خلاق باش و صادق میتونی یه کارایی بکنی

  • سجاد فروردین ۵, ۱۳۹۸

    دیشب این فیلمو دیدم با وجود اینکه سالهاست فیلم ایرانی نمیبینم ولی میخوام یکبار دیگه برم این فیلمو ببینم.این فیلم واقعا یه شاهکاره و مطمئنا رکورد فروش رو جابجا میکنه

  • مهرنوش فروردین ۵, ۱۳۹۸

    به نظر من فیلم یکی از بهترین فیلمهای ارزشمند سالهای اخیر بود،که مجموعه این فیلمها از تعداد انگشتان دست هم کمترن،نمیدونم تو جایی که باکس افیسش پر از فیلمهای مبتذل دم دستی هست که اکثرشون بازسازی فیلمهای معلوم الحال و کمدیهای ضعیف قبل از انقلابه،چرا از این فیلم با نقدهای بی پایه و اساس،انتقاد میشه،من نمیگم فیلمنامه مشکلی نداشته ولی واقعا نقد شما ،بخصوص استفاده از برخی کلمات ،مشخصا مغرضانه صورت گرفته.
    دیدن فیلم رو به همه توصیه میکنم.
    هرچند دل ادم واسه ناصر خاکزاد،(که شما به اشتباه نوشتید خاکباز و از همینجا میشه فهمید چقدر فیلم رو سرسری و بی دقت مورد عنایت قرار دادید)،می سوزه ولی فقر و نداری دلیل خوبی برای از بین بردن زندگی بقیه ادمها نیست.
    مشکل جای دیگست،امیدوارم خداوند همه ی ما رو در پناه خودش حفظ کنه.

    • علی فروردین ۲۳, ۱۳۹۸

      عااالی بود فیلم، خاک بر سر همچین منتقدی ، شاهکار بود، منتقدمون گویا خبری از واقعیات جامعه ندارن… این فیلم بسیار دقیق بود و حتی یک سری جاهاش به ما فکر و نبوغ فیلمناما رو نشون میداد مثل اونجاش که به پریناز ایزدیار گفت ، خوب بگو اون تختی که روش با کفش میومده کجاست؟
      فیلم بی نظیر بود و نقد افتضاح

  • مونس فروردین ۵, ۱۳۹۸

    تو سینما ک مادیروز دیدیم همه پسندیدند منم خیلی خوشم اومد از این فیلم. ب نظر من فیلمی ک از نظر تماشگرا انتخاب بشه فیلم خوبیه

  • سحر فروردین ۶, ۱۳۹۸

    چرا میگین اخر فیلم ضعیف بود اتفاقا اخرش مونده بودیم دلمون برای صمد بسوزه که با عقده بزرگ شده و برای اینکه خانوادش از فقر و بدبختی نجات پیدا کنن که علتشم بخاطره جامعه هست و جامعه مقصره اصلیه,یا اینکه با خودخواهیش باعث بدبختیه خانواده های زیادی شده بخودمون بفهمونیم که اعدام حقشه و اگه تو جامعه واقعا این حکم برای اصل کاریا که با رشوه راحت میگردن انجام بشه این همه معتاد نداشتیم و درس عبرت واسه سایریت

  • خاطره فروردین ۷, ۱۳۹۸

    این منتقد یک بیسواد و یک حسود بیچاره است.نقدت به درد لای جرز میخوره.برو کارتونت رو نگاه کن بابا

  • سمانه فروردین ۸, ۱۳۹۸

    اتفاقا من ب عنوان تماشاگر با ناصر خاکباز توی بیشتر صحنه ها همذات پنداری کردم و اصلا هم “ناامیدکننده ترین”نبود؛فیلم های مزخرف زیادی توی جشنواره بودن که این فیلم نسبت به اونا بهتر بود.

  • بابک فروردین ۸, ۱۳۹۸

    من این فیلم رو دیشب دیدم . با کلی امیدواری بخاطر تجربه ابد و یک روز اما ناامید شدم. نیمه اول فیلم بسیار خوب و هیجانی بود و منتظر اتفاقات جذابتر بودم اما نیمه دوم فیلم کاملا مایوس کرد. اینکه ناصر خاکزاد خودکشی کرده بود یعنی یه آدم دل بریده از دنیا که دیگه چیزی براش مهم نیست دستگیر شده و حالا تمام تلاشش رو برای رهایی داره انجام میده و میخاد خودشو خیلی قوی و قلدر نشون میده که خیلی آشنا داره و پشتش گرمه که در ادامه معلوم میشه هیچ خبری نبود خیلی دلسرد کننده بود . اینکه صمد میتونست اون پیشنهاد رو قبول کنه و فیلم رو هیجانی و غافلگیر کننده کنه اما اینکارو نکرد تا روند نزولی فیلم از نیمه دومش پیش بره ! اینکه با اون انفجار میشد تمام نیروها فوت کنن و داستان رو جذابتر کنه اما بازم نشد! میشد قضیه اون دو کیلو اضافه تر جنس ها واقعی باشه و حداقل جذابتر تموم بشه اما بازم نشد! حتی میشد ناصر خاکزاد به قاضی هم پیشنهاد بده و وسوسه اش کنه اما هیچ کدوم این اتفاقات نیفتاد تا فیلم از نیمه دوم روی یه شیب نزولی پیش بره و جوری تموم بشه که میشد حدس زد و دیگه نه خبری از هیجان بود نه غافلگیری بیننده! فیلم پتانسیل بالایی برای جذابیت داشت اما هی نشد و داستان خیلی معمولی پیش رفت. توقع ام از فیلم خیلی بالاتر بود. اما بازی نوید محمدزاده و پیمان معادی عالی بود. ولی شخصیت نوید محمدزاده میتونست قویتر خطرناک تر و غافلگیرکننده تر باشه. اون صحنه دیدارش با خانواده اش هم اصلا جذاب نبود. در کل ناامید کننده تموم شد

  • بهمن فروردین ۹, ۱۳۹۸

    جناب آقای آرش پارساپور امیدوارم بابت نقد غیر منصفانه و جهت داری که نوشتی لااقل پول خوبی گیرت اومده باشه…، جالبه از اون طرف همکارت جناب شایان کرمی چنان از شخصیت و فیلم اخیر خانم آبیار تمجید میکنن کسی ندونه فکر میکنه خانم آبیار “کریستوفر نولان” هستند و شبی که ماه کامل شد هم “inception” ، هرچقدر زور بزنید بیشتر از چشم میفتید و گوشتتون تلخ تر میشه، از بنده گفتن بود خود دانید…

    • سروش فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

      احسنت واقعا درست گفتی

  • Mahtab فروردین ۱۰, ۱۳۹۸

    به نظرم فیلم مى خواست بگه این یارو خلاف کرده و قانون میگه باید جواب کاراشو بده ولى در عین حال زاتش فاسد و خراب نبوده و میتونسته ادم خیلى خوبى باشه ،یعنى در کل همه وظیفشونو انجام دادن و کارشونم درست بود ولى نوید یه ادم معمولى بود که دست به خلاف زده بود و از روى ناچارى بود که خودش هم مقصر اصلیش نبوده و دلیل اصلى خلاف هاش خودش نبود چون از روى ناچارى خلاف کرده بود پس …خودتون تحلیل کنید چرا ناچار شده بود وارد خلاف بشه, مشکلات جامعه و فقر و بدبختى و …

  • عباس فروردین ۱۰, ۱۳۹۸

    نقد خیلی ضعیفی بود. به نظر من فیلم بسیار خوش ساخت و جذابی بود. حداقل نقش پیمان معادی سال ها ماندگار خواهد بود. به نظرم ایشان فیلم را خوب نفهمیدند. مدت ها بود فیلم ایرانی با این ضرب آهنگ و هیجان ندیده بودم. البته قبول دارم دارای از اواسط فیلم دچار افت می شود.

    • کامران فروردین ۱۰, ۱۳۹۸

      اینقدر ایشون بد دیالوگ میگفتن
      ۰صدای زیر و شبیه جیغ) که ماها تو سینما نمیفهمیدیم ایشون چی میگن

  • فراز فروردین ۱۰, ۱۳۹۸

    شما حداقل یک بار فیلم رو میدیدی میدونستی اسم کاراکتر آقای محمد زاده “ناصر خاکزاد” هست نه ” خاکباز”
    حتی این نام خانوادگی هم که به معنی زاده شده از خاک هست دارای مفهومی برای این شخصیت هست.

  • مرتضی فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

    این نقد واقعا درست نیست!
    فیلم بسیار شکه کننده واقعی قوی با حس تعلیق بالا ساخته شده…بازی، فیلمنامه و حتی فیلم برداری بسیار بهتر از فیلم قبلی کار شده من نمیدونم اصلا منتقد این فیلم رو دیده؟!! یا یچیزی از روی حسادت یا تیزر (تیزر کمی ضعیفه خداییش) نوشته…

  • سروش فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

    حیف این فیلم به این زیبایی با این نقد، شما نقد نکن دیگه بابا ما رفتیم سینما بعد فیلم کل سالن پا شد دست زد همه تحت تاثیر داستان خوب بازی بازیگر ها عالی به خصوص معادی و محمدزاده فیلمبرداری درجه یک حجم سیاهی‌لشکر رو چقدر خوب بازی گرفتن عالی بود درکل
    حتما پیشنهاد میکنم

  • تینا فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

    بنظرم اگه میخواستین فیلم و نقد کنین،بهتر بود اول یه سری چیزای ابتدایی رو میفهمیدین بعد نظر میدادین.اسم شخصیت ناصر خاک زاد بود نه خاک باز.غلط های املاییتون هم بنظرم گویای این موضوع هست که صلاحیت کافی برای نقد حرفه ای ندارید.فیلم ضعف های زیادی داشت اما نه چیز هایی که شما بیان کردین.از اصلی ترین ضعف ها چشم پوشی کردین و به چیزایی گیر دادین که اصلا ضعف نیستن؛سوبرداشت شخصی شما هستن و برخلاف چیزی که شما خیلی خصمانه بیان کردین،با وجود ضعف و سوتی های ریاد،فیلم در نهایت و به طور کلی خوب به نظر می اومد.خسته هم نباشید با این نقدتون.

  • وحيده فروردین ۱۳, ۱۳۹۸

    واقعن یک فیلمنامه آبکی در حد فیلمهای ظهر جمعه تلویزیون، که بازیگرای خوب تونسته بودن یکم آبروی فیلم رو بخرن. بعد فیلم نیوز نوشته سعید روستایی با فیلم دومش ثابت کرد نابغه ست! یا خدا خودت به داد نابغه برس

  • حسام فروردین ۱۳, ۱۳۹۸

    واقعا نقد افتضاحیه.چجوری میگی موفق نشد جوری که میخواد شخصیت ناصر رو بسازه؟از هر کی که فیلم رو دیده پرسیدم برعکس نقد شما گفته همزات پنداری کرده و خیلیا مثل من اخراش گریه کردم بخاطرش.درمورد شخصیت صمد هم باید بگم واقعا عالی کار شده بود.همچین شخصیت هایی واقعا تو سینمای ایران کم دیده بودیم.پلیس بود ولی خوب نبود.یه شخصیت خاکستری واقعا باورپذیر

  • ایمان فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

    من یاد شخصیت والتر وایت تو برکینگ بد افتادم و کاملا تونستم با شخصیت ناصر خاک زاد ارتباط برقرار کنم مخصوصا با دیالوگای اخرش مرسی از عوامل فیلم که همچین‌ پروژه سختی رو به سرانجام رسوندن یه صحنه هایی واقعا نفس تو سینمون حبس میشد واقعا لذت بردم

  • بیننده فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

    در این حدی که می گید ضعیف نیست اما در کل نقدو قبول دارم و تعجب می کنم چرا این فیلم اینقدر مورد استقبال تماشا گران قرار گرفته

  • کامران فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

    امروز فیلم را دیدم.بطور فهرست وار نظراتم را خلاصه میکنم.۱- زمان اکران فیلم که مصادف با نوروز است اصلا مناسب نیست.چون فیلم بسیار تلخ و متاثرکننده است.۲- بازیها خوب و موضوع بسیار واقعگرایانه است ولی واقعا لازمه اینقدر فیلم را تلخ ساخت؟ باتوجه به اینکه موضوع کاملا قابل لمس و واقعیست در جامعه ما. ۳- فیلم طولانی و باتوجه به فشار روحی مداومی که روی تماشاگر وارد میکند خسته کننده و واقعا اعصاب خردکنه.۴- نمایش صحنه اعدام جمعی جلوی اینهمه تماشاچی سینما تشویق و تعمیق خشونت در جامعه را میکند که این بدترین تاثیر آن است. ۵- من به شخصه از دیدن چنین فیلمهایی خودداری خواهم کرد چون جز ایجاد فشار بر روان آدمها هیچ خاصیت و ارزشی ندارد. ۶- آخرین مورد که ربطی به این فیلم ندارد اکران فیلم رحمان۱۴۰۰ است که آنهم یک توهین به تماشاچی است نه شادی آور است نه ارزش هنری دارد و فقط یک فیلم کاملا بی ارزش تبلیغاتی است. به امید روزی که هنرمندان و دست اندر کاران سینما ما که ارزش زیادی براشون قائلم متوجه شوند که مدتی است به بیراهه میروند.

  • مسعود13 فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    متری شش و نیم یه اتفاق واقعی تو شمال کشوره.نویسنده هیچ زحمتی نکشیده.ثابت کردنشم اصلا سخت نیست

  • منصوره فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    این نقدت واسه این بود بقبه بیان نقدت کنند ؟؟؟؟
    اصلا کل نقدت در یک جمله خلاصه می شه “من را ببهشید از فیلمسازی چیزی سرم نمی شه،چه برسه بخوام نقد کنم “

  • الی فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    حواستم رگباری بهت حمله کنم دیدم دوستان قبلا زحمتشو به خوبی کشیدن واقعا جای تاسفه و حیرت زده ام از کم هوشی شما که اگر درک حداقلی از فیلمنامه نویسی داشتی سناریوی هوشمندانه تری مینوشتی که غرض ورزیت انقدر به وضوح به چشم نیاد کاش واقعا قدر چنین افرادی رو تو جامعه ی قحطی زده ی امروزمون بدونیم هرچند از امثال شما انتظاری نیست چون منویاتتون واضحه و انتظار سازنده بودن از شما بیهوده س

  • الی فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    خواستم رگباری بهت حمله کنم دیدم دوستان قبلا زحمتشو به خوبی کشیدن واقعا جای تاسفه و حیرت زده ام از کم هوشی شما که اگر درک حداقلی از فیلمنامه نویسی داشتی سناریوی هوشمندانه تری مینوشتی که غرض ورزیت انقدر به وضوح به چشم نیاد کاش واقعا قدر چنین افرادی رو تو جامعه ی قحطی زده ی امروزمون بدونیم هرچند از امثال شما انتظاری نیست چون منویاتتون واضحه و انتظار سازنده بودن از شما بیهوده س

  • مانا فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

    من از همونجا که شخصیت ناصر رو گرفتن و بردن کلانتری از فیلم ناامید شدم و نتونستم از بقیه فیلم لذت ببرم. یه جاهایی از فیلم بسیار غیر واقعی بود. با اینکه فیلم خوش ساخت و از نظر فنی و بازیها نمیتونم ایرادی بهش بگیرم. ولی مشکل فیلمنامه و کاراکتر پردازی داشت. در ضمن اگر از اول میدونستم داستان دزد و پلیس هست اصلا برای دیدنش سینما نمیرفتم. چون بدلیل محدودیت هایی که فیلمسازها برای گرفتن مجوز فیلمشون دارن نمیتونن ۱۰۰درصد واقعیت سیستم قضایی و پلیس رو نشون بدن.بعضی صحنه ها هم یه کپی ضعیف از صحنه های فیلمای مافیای هالیوودی دیده میشد. درکل حال نکردم با فیلم. به امید اینکه کار بعدی این فیلمساز با استعداد و جوان سینمای کشورمون جذاب تر باشه

  • هلاله فروردین ۱۹, ۱۳۹۸

    بنظر میاد نقد شما خیلی مقرضانه است و گویا مسأله شخصی با کارگردان دارید. و این برای من تماشاگر بسیار ناراحت کننده است که نقادهای سینمایی چنین نقدهای دارند و انتظار من از یک نقاد حرفه ای نقد بی طرفانه و واقع بینانه از یک فیلم است وگرنه هر شخصی از روی احساس می تواند حرف بزند .

  • mina فروردین ۲۱, ۱۳۹۸

    از نظر من به عنوان یک تماشاچی این فیلم همه خصوصیات یک فیلم کامل را تقریبا دارا بود،ترکیبی از عشق و خصم و هیجان و واقعیت بود و اصلا با نظرتون در مورد اینکه تماشاچی دلش برلی خاکزاد نمیسوزه مخالفم

  • سهیلا عباسی فروردین ۲۱, ۱۳۹۸

    سلام
    واقعا این نقد بود؟؟ یا دلت از سعید روستایی پر بود؟؟
    اولا که کاملا ملموس بود و قشنگ آدم درکش میکرد. قوه ادراک شما نقص داره. در ثانی یه کم تحقیق کنید، این فیلم تقریبا بر اساس واقعیته. ما تو همون محل زندگی میکنیم و با پوست و گوشتم حس کردم که چقدر عمیق بود. ناصر خاکباز شخصیت “ناصر حاجیلی” محله زمزم بود که حدودا ۲ سال پیش اعدام شد.. اسم محله اسم کوچه ها اسم شخصیت ها با کمی تغییر تو فیلم بود و بچه های اون محل کامل میدونن که داستان ناصر چی بود.. این که شبا از استرس مامورا با کفش میخوابیدو هزار تا چیز دیگه… کسایی که تو اون محل زندگی کردن به مراتب بهتر درکش کردن.. در واقع برای ما فیلم نبود زندگینامه یک شخص واقعی بود.. یک پسر که از ۱۸.۱۹ سالگی قاچاقچی مواد بود و واقعا ازش میترسیدن.. اما نه اینکه بگیره کسی رو تو خیابون بزنه یا وحشت ایجاد کنه… انقد که باندش گسترده بود و همه جا همه جور آدمی داشت ازش میترسیدن… متاسفم برای اینکه تو اون محله زندگی کردم و زندگی کردیم اما باید این فیلم های واقع گرا ساخته بشه تا کسایی مثل شما بفهمن که فقط فیلم نیست… زندگی خیلی از مردممون همینه متاسفانه..

  • مریم فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

    من نقد شما رو خوندم و بر خلاف اکثر نظرات تا حد زیادی با شما موافقم، بعد از قسمت اول شور و حال فیلم به شدت افت داشت. این کار اصلا قابل مقایسه با ابد و یک روز نیست….
    در کل موضوع خوبی بود و ادم و به فکر میبرد و حتی خیلی از وقتا با نوید محمد زاده به خاطر سبک بازیش همزاد پنداری کردم ولی نه به خاطر متن یا ویژگی کاراکتر، نوید محمد زاده اگر حرف خاصی ام نمیزد با چشم هاش می شد باهاش همزاد پنداری کرد
    و در نهایت فکر می کنم به دلیل اینکه در سینمای ما فیلم خوب کم ساخته می شه (دقیق مثل موسیقی خوب) ما مجبوریم بگیم این کار یه شاهکاره ولی واقعا نبود…. به نظر من!

    • سارا فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

      من کاملا با دیدگاه شما موافقم
      چقدر قشنگ حرف من بیان کردین.

    • سارا فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

      من نقد شما رو خوندم و بر خلاف اکثر نظرات تا حد زیادی با شما موافقم، بعد از قسمت اول شور و حال فیلم به شدت افت داشت. این کار اصلا قابل مقایسه با ابد و یک روز نیست….
      در کل موضوع خوبی بود و ادم و به فکر میبرد و حتی خیلی از وقتا با نوید محمد زاده به خاطر سبک بازیش همزاد پنداری کردم ولی نه به خاطر متن یا ویژگی کاراکتر، نوید محمد زاده اگر حرف خاصی ام نمیزد با چشم هاش می شد باهاش همزاد پنداری کرد
      و در نهایت فکر می کنم به دلیل اینکه در سینمای ما فیلم خوب کم ساخته می شه (دقیق مثل موسیقی خوب) ما مجبوریم بگیم این کار یه شاهکاره ولی واقعا نبود…. به نظر من!

  • زهرا فروردین ۲۴, ۱۳۹۸

    منتقد گرامی انقدر با دقت فیلم رو تماشا کردین که متوجه نشدین اسم نوید محمد زاده در فیلم ناصر خاکزاد بوده نه خاکباز.
    پیروز باشید

  • bi naam فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

    مسخره ترین نقدی ک در تمام عمرم خوندم، معلومه حسادت به خرج دادین متاسفم واقعا،

    این فیلم واقعا محشره یاد ندارم همچین فیلمی دیده باشم ک ساخت ایران باشه

  • اقا فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

    نگاه کننن فراستی که استاد گند زدن به فیلم هاست چنان در مقابل این فیلم تعظیم کرد که داشت رگ به رگ میشد ….بزرگترین و با سواد ترین منتقد سینما که هیچ فیلمی رو الکی نگا نمیکنه چنان از فیلم دفاع کرد و ان چنان از بازی نوید محمد زاده تعریف کرد که دهن ادم وا میمونه .. فراستی گفت این فیلم چن قدم از قبلی جلو تره… منقد دوزاری ….نوید محمد زاده همه اخره فیلم طرفدارش شده بودن

  • سیاوش اردیبهشت ۲, ۱۳۹۸

    با سلام
    با نقد مطرح شده موافقم. انتظار خیلی بیشتری از این فیلم داشتم. واقعا اگر این چند تا بازیگر خوب توو فیلم نبودن، فیلم ارزشی برای دیدن نداشت. در مقایسه با فیلم قبلی کارگردان، زمین تا آسمون فرق هست بین این فیلم با ابد و یک روز.

  • هاتف اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸

    آقای آرش خان ، نقاد محترم شما اول برو فیلم رو درست حسابی ببین بعد بیا نقدش کن.
    اسم شخصیت نوید محمدزاده ، ناصر خاکزاد بود.
    شما نوشتی ناصر خاکباز . کسی که حتی اسم شخصیت اصلی فیلم هم درست یادش نیست به نظر من حرف ها و انتقاداتش پشیزی ارزش ندارد.

  • کیارش اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸

    این حرفا رو واقعا یه منتقد زده؟ یه عروسک باربی بدید دستش سرگرم شه… اصن سنش به فیلم دیدن میخوره؟ :))

  • محمدرضا اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    اتفاقا نقش ناصر رو به خوبی بازی کرد!چون ناصر یک شخصیت واقعی بود

  • مجتبی خرداد ۱, ۱۳۹۸

    مهم اینکه مردم بپسندن که پسندیدن،حالا شما هر چی دوست داری بگو مثلا به خاکزاد بگو خاکباز،این فیلم جز واقعیت جامعه کثیف ما چیزی بیشتر نداشت،حتما باید تخیلاتقاطی فیلمش کنه تا شما خوشتون بیاد.

  • فاطمه خرداد ۲, ۱۳۹۸

    درسته که فیلم ایراداتی داشت اما نقاط قوت زیادی هم داشت و نسبت به برخی فیلم های این روز های سینما یه سر و گردن بالاتر بود و نقد شما بی انصافی ست

  • پارسا خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    نقد شما اشکالات زیادی داشت ولی بین چند تا نقدی که درباره این فیلم نوشته شده بود بهترین نقدی بود که خوندم

  • jay خرداد ۱۴, ۱۳۹۸

    نقد کاملا درستی بود،این جماعتی هم که دارن ذوق فیلم میکنن جماعت احساسی هستن که با دیدن سکانسهای احساسی احساساتی میشن میگن فیلم خوبی بود.
    فیلمنامه پر از ایراد بود،فیلم پر زحمت،بازی عالی،طراحی شخصیت در فیلمنامه ضعیف.

  • dina شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

    من ی تیکه از متن مزخرف شمارو خوندم و ی دل سیر خندیدم دمتون گرم انقد جک میگید ولی شما واقعا مث من نشستید تمام فیلم های نوید محمدزاده رو ببینید و تمام دیالوگ هاشو بنویسید و حفظ کنید و ب اشتراک بزارید تا همه ازش استفاده کنن من تمام فیلم های نوید رو دیدم و هر بار ک میبینم بیشتر عاشق خودش شخصیتش و جوری ک تو فیلم بازی میکنه میشم نوید محمدزاده ب خاطر خودش و هواداراش ب راهش ادامه میده و ب مزخرفات شمااصلا فکر نمیکنه . فک کردید میتونید با این مزخرفات نویدمحمدزاده از اون بالا بالا ا بیاری پایین خخخخ دیوونه اید دیگه همین نویدمحمدزاده رو اگر ببینی از زیبایی اون و بازیگری فوق العاده ی اون شکه میشید اگه نوید محمدزاده رو ببینی تویی ک همینجا انقد مسخره اش کردی اونجا براش قربون صدقه میری انقد ک نوید خوبه و شماها تنها از رو حسودی دارید زر میزند نوید محمدزاده یکی از بهترین بازیگرایه تاریخ هستش و اگر تویه ایران بمونه ب جایی نمیرسه دقیقا مثل گلشیفته نوید باید از ایران بره تا ب بهترین نقطه ی دنیا دست پیدا کنه اگر من نوید رو ببینم حتما بهش میگم ک برا ادمایی مث شما ک بلد نیستید از ی هنرمند عاااااالی تشکر کنید فیلم بازی نکنه من عاااااشقه نویدم امیدوارم این متن شما ب دستش برسه تا جرتوم بده خخخخخخخ

  • ابول شهریور ۱۵, ۱۳۹۸

    ببین میگی داستان جذابی نداره ناامید کنندس این زندگیه ما ا نمیتونی بشینی رو تخت نرم فقط ضر بزنی که نه این خوب نی این داستانه ناامید کننده یه حقیقته که ی عده زندگیش میکنن میگی ناصر خاکزاد چرا خشن نی برا اینکه حقیقته تمام بچه محلای من ته دلشون خشن نی اگر خشن بود سمت مواد نمیرفتن زندگی خونوادشونو نجات بدن گرفتی؟ برا اینکه دل ندارن گریه ی بچه تو خونوادشونو ببینن میتونی دور نظرت کان.دو.م بکشی مغز عدرو بار دار نکنی