مستند پشت پرده توهمات «آمد نیوز» به روایت شکار وزارت اطلاعات

روایت «ایستگاه پایانی دروغ» از دار و دسته پاریسی‌ها

مستند پشت پرده توهمات «آمد نیوز» به روایت شکار وزارت اطلاعات

اگر یک سال پیش به خیلی از مخاطبان کانال و سایت آمد نیوز گفته می شد که بسیاری از ادعاها و اسناد و اخباری که این مجموعه رسانه ای تازه کار اطلاع رسانی می کند، راستی آزمایی نشده و اصالت مستند نداشته و واقعیتی پس پرده آن ها نیست، حتما باور نمی کردند و شاید شما خواننده گرامی هم در این دسته جای می گرفتید. حق هم داشتید! دانستن، حق همه است. اما خوب، دانستن واقعیت مستند و مستدل، حق همه است.

گذر مخاطبانش از مرز ۲ میلیون کاربر و استقبال عده ای از آن به خاطر اخبار پرطمطراق، نشان از این داشت که این کانال، ۱۰۰ درصد اخبار صحیح و راستی آزمایی شده را به خورد مشتریانش می دهد. اما ریزش صدها هزار نفری آن، آرام آرام حتی خوش خیال‌ها را بی‌خیال توهمات استاد زم کرد . . . .

کلکسیون سوتی‌های آمد نیوز در انتشار اسنادی که به زعم خود، فوق محرمانه و توسط باد صبا و منابع نزدیک به «زم» که می‌خواهند نامشان فاش نشود، به اشتراک گذاشته شد، و صدای آمریکا هم به تریبون آن تبدیل شد، آماتور بودن جوانانی که وارد این عرصه افشاگری دیجیتالی! از پاریس و لس آنجلس شده اند را به نمایش گذاشت. البته به دلیل فانتزی بودن اصل قضیه، الزامی به بیان طوماری از توهمات زم و آمدنیوز در این مقال نیست و تنها به یادآوری فوتوشاپ نامه وزارت اطلاعات با کلکسیونی از غلط‌های اسنادی و جعل نامه سپاه محمد رسوال الله تهران، اشاره می‌کنیم که عمق مهارت این مجموعه را روایت می‌کند….

یک روز راهپیمایی‌های میلیونی مردم در ۲۲‌ بهمن را کم‌رنگ و معدود نشان می‌دهد، روز دیگر کوچک‌ترین تجمع در دورترین نقاط ایران را به خبر اول مملکت تبدیل می‌کند. مدیرانش می‌خواهند نشان بدهند که شبه‌رسانه آن‌ها بی‌طرف است و از جایی حمایت فکری و مالی نمی‌شود؛ اما هر از گاهی برخی همکاران سابق‌شان علیه خودشان افشاگری می‌کنند و پشت پرده آن‌ها را رو می‌کنند. صحبت درباره «آمدنیوز»؛ پای ثابت دروغ‌های شبکه‌های اجتماعی است.

آمدنیوز، دغدغه محتوا دارد. مثل فشن بلاگرها و شاخ‌های معروف اینستاگرام ایرانیان، به این نتیجه رسیده است که برای بقا، فقط باید تولید کند، حالا هر چه باشد خیلی در اصل  قضیه، توفیر نمی کند! مخاطب، محتوای روزانه می‌خواهد. حتی اگر محتوا، بازنشر عکس‌های آرشیوی فوتوشاپی باشد.

کاهش شمار کاربران و تبدیل شدن آن به عرصه فوروارد مطالب تلگرامی و اینستاگرامی کاربران و عده ای خاص که ملغمه ای از راست و دروغ های محبوب را به خورد مخاطب می دهد، رفتار سازمانی مجهول و مبهم این رسانه را در تداوم حیات خود، به نمایش میگذارد. آمد نیوز و مجموعه ای که از آن حمایت می‌کنند، ماه‌ها تلاش می‌کنند که ملتمسانه از مردم بخواهند تا حرفها و گفته هایشان را ۱۰۰ درصد باور کنند. باور کردن اظهارات و بیانات و اطلاعاتی از گوینده که خود ۱۰۰ درصد به راست بودن گفته هایش، نه اعتماد دارد و نه اعتقاد، کمی سخت است و باورش برای شنونده باهوش، بس ثقیل!

مستندی با عنوان «ایستگاه پایانی دروغ» تهیه شده تا  کمی پرده‌ها را کنار بزند و رازها را افشا کند. در این مستند که شب گذشته از اخبار ۲۰:۳۰ پخش شد، سوژه فردی سی و هشت ساله است که مدت‌ها در تور رصد جامع اطلاعاتی قرار گرفته و با تدبیر مسوولان امنیتی، در مسیر جدیدی هدایت می‌شود و این اقدام، بسیاری از گره‌های امنیتی را می‌گشاید.

آمدنیوز
تیتراژ مستند ایستگاه پایانی دروغ

داستان آمد نیوز

هر چه پیش آید، خوش آید. هر چقدر داستان سرایی پر شاخ و برگ باشد و از کلمات قلمبه سلمبه در آن به کار رفته باشد، خواننده سطحی بین، بیش تر خوشش می آید. مخصوصا که بگوییم که «ما قبلا هم چنین چیزی را پیش بینی کرده بودیم» و خبر داده بودیم! این ها، بخشی از بازی های فانتزی آمدنیوز گراها است که تلاش دارند چند لایک و فالو بیشتری بدست آورند.

اصلاً متوجه نیست که واقعیت مطلبی که به دستش رسیده چیست؛ همین که علیه نظام جمهوری اسلامی باشد، کفایت می‌کند. برایش مهم نیست مطالبش صحت دارد یا خیر؟ تکذیب می‌شود یا نه؟ شاید هم احمق است و بدون آنکه بداند خبری که منتشر می‌کند تا چه اندازه دروغ است و آیا صحت دارد یا ندارد دکمه «انتشار» را کلیک می‌کند!

  بخش دوم مستند امشب پخش می شود. با انتشار این مستند، مسئولان این کانال سعی بر آن دارند که با هزاران آسمان و ریسمان، بازی خوردن توسط عناصر وزارت اطلاعات را پنهان کنند. داستان، داستان «ذهن فریبکار» است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا نوری اسفند ۱۳, ۱۳۹۷

    والا خودشان هم در سایت خبرنگاران جوان اعتراف کردند که ایشان بازیچه یا شاید صادراتی بوده هست! وقتی زم خودش ادعا می کند که ریس اتاق جنگ رفسجانی بوده و پدرش هم یکی از مقامات عالی رتبه چرا باید اینقدر دیوانه باشد که شاخه ای که رویش نشسته را قطع کند؟!
    اگاهان می دانستند و بارها گفتند این کانال مبتذل حتی مطالبش دزدی از کانال های دیگر و تویتر بوده هست.

    • خرم اسفند ۱۳, ۱۳۹۷

      دزدی؟
      اخبار رو نمیدزدیدن بازنشر میکردن اونم با منبعش
      یا ذکر میکردن اخبار رو از کجا میگرفتن