بهشت های برابری و امنیت؛ بهترین کشورهای جهان برای زنان در سال ۲۰۱۹

بهشت های برابری و امنیت؛ بهترین کشورهای جهان برای زنان در سال ۲۰۱۹

این روزها بحث زنان، حقوق زنان و تلاش برای مبارزه با خشونت علیه زنان داغ است اما علیرغم تلاش های سال های اخیر برای احقاق حقوق نیمی از جامعه جهانی و دستیابی به حقوقی برابر برای زنان، هنوز هم در بسیاری از کشورها حقوق زنان به صورت گسترده تضییع می شود. برخی کشورها اما شرایط بسیار بهترین را برای زنان فراهم کرده و می توان آن ها را بهترین کشورها برای زندگی زنان نامید. بر اساس گزارش سازمان های حقوق بشر بین المللی در سال ۲۰۱۹، سوئد توانسته بار دیگر به بهترین مکان برای زنان تبدیل شود پس از آن که سال قبل از آن، رقابت را به دانمارک باخته بود، در سال ۲۰۱۹ بار دیگر به مطلوب ترین مکان برای زندگی زنانه تبدیل شود.

این رده بندی که روز جمعه گذشته منتشر شده بر اساس تحقیقات صورت گرفته از بیش از ۲۰.۰۰۰ زن برجسته و فعال در عرصه اجتماعی در سراسر جهان تدوین شده است و در رده بندی نهایی از ۶۵ شاخص متفاوت در ۹ دسته بندی در مورد کیفیت زندگی، ماجراجویی، شهروندی و قدرت زنان استفاده شده است. از دیگر شاخص های مورد توجه قرار گرفته به طور ویژه می توان به حقوق بشر، برابری جنسیتی، برابری درآمد، پیشرفت و امنیت زنان اشاره کرد. همانطور که انتظار می رفت، کشورهای حوزه اسکاندیناوی رتبه های صدر این فهرست را در اختیار گرفته اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۹ کشوری که بهترین مکان ها برای زنان هستند آشنا کنیم.

۱۹- اسپانیا

بهترین کشورهای جهان برای زنان

این کشور که نسبت به سال گذشته شاهد یک رتبه نزول بوده در زمینه حقوق بشر و برابری جنسیتی نمره ۵.۸ را بدست آورده و در زمینه برابری درآمد زنان و مردان نیز نمره بسیار پایین ۱ را دریافت کرده است.

۱۸- ژاپن

بهترین کشورهای جهان برای زنان

ژآپن در عرصه برابری جنسیتی نمره نازل ۰.۸ را بدست آورده اما در زمینه پیشرفت زنان نمره قاطع ۱۰ را کسب کرده که سهم زیادی در قرار گرفتن نام این کشور در میان ۲۰ کشور ابتدایی داشته است.

بیشتر بخوانید: «به جهنم خوش آمدی»: ماجراهایی باورنکردنی از برده‌داری در مخوف‌ترین «زندان زنان» روسیه

۱۷- ایتالیا

بهترین کشورهای جهان برای زنان

با نمره های متوسط در زمینه برابری جسنیتی و حقوق بشر، ایتالیا در زمینه برابری درآمد نمره نازل ۱.۱ را بدست آورده است.

۱۶- ایالات متحده

بهترین کشورهای جهان برای زنان

ایالات متحده در زمینه پیشرفت زنان نمره بالای ۸.۹ و در عرصه برابری جنسیتی نیز نمره قابل قبول ۷ را کسب کرده اما در زمینه امنیت با ۱.۷ و برابری درآمد زنان و مردان با نمره ۱.۱، شرایط خوبی ندارد.

۱۵- ایرلند

بهترین کشورهای جهان برای زنان

ایرلند با نمره ۷.۹ در زمینه حقوق بشر و نمره ۷.۶ در زمینه امنیت زنان عملکرد خوبی داشته اما با نمره های ۴.۹ و ۳.۸ به ترتیب در زمینه پیشرفت زنان و درآمد مساوی زن و مرد شرایط متوسطی دارد.

۱۴- فرانسه

بهترین کشورهای جهان برای زنان

فرانسه در زمینه برابری جنستی نمره ۸.۳ و در زمینه حقوق بشر نمره ۸.۵ را کسب کرده که شرایط خوب این کشور در این دو حوزه را نشان می دهد اما نمره ۲ در زمینه برابری درآمدی باعث پایین آمدن رتبه این کشور شده است.

۱۳- بریتانیا

بهترین کشورهای جهان برای زنان

برابری جنسیتی با نمره ۸.۸ و حقوق بشر با نمره ۹.۱ بهترین دسته بندی ها برای بریتانیا در این گزارش بوده اند اما نمره برابری درآمدی در این کشور نیز با عدد ۲.۶ بسیار پایین است.

۱۲- بلژیک

بهترین کشورهای جهان برای زنان

این کشور در زمینه برابری جنسیتی، حقوق بشر و امنیت به ترتیب با نمرات ۸.۲، ۹ و ۸.۵ شرایط بسیار خوبی دارد اما بدست آوردن نمره نسبتاً پایین ۴ در عرصه برابری دستمزد باعث شده که بلژیک در رتبه دوازدهم این فهرست قرار گیرد.

۱۱- لوگزامبورگ

بهترین کشورهای جهان برای زنان

نمره بالای ۸.۸ در زمینه امنیت زنان و نمرات متوسط در عرصه های برابری جنسیتی، حقوق زنان و پیشرفت باعث شده که لوگزامبورگ در رتبه یازدهم این فهرست قرار گیرد هر چند مانند دیگر کشورهای بالای این فهرست در عرصه برابری دستمزدها شرایط خوبی نداشته و نمره ۴.۸ را دریافت کرده است.

۱۰- آلمان

بهترین کشورهای جهان برای زنان

این کشور یکی از کشورهایی است که زنان در آن پیشرفت زیادی داشته و نمره ۹.۸ را در این زمینه دریافت کرده است اما نمرات بین ۵ تا ۸ در عرصه برابری دستمزدها، حقوق بشر و برابری جنسیتی باعث شده که آلمان رتبه ای بهتر از دهم را بدست نیاورد.

بیشتر بخوانید: راه‌هایی برای کاهش خشونت علیه زنان

۹- نیوزیلند

بهترین کشورهای جهان برای زنان

کشور صلح طلب نیوزیلند در زمینه حقوق بشر و امنیت با نمرات ۸.۶ و ۱۰ شرایط بسیار خوبی دارد اما در عرصه برابری دستمزدها با نمره ۵.۸ و برابری جنسیتی با نمره ۷.۳ هنوز با دو مورد اول فاصله زیادی دارد.

۸- استرالیا

بهترین کشورهای جهان برای زنان

استرالیا که امید به زندگی هم برای مردان و هم زنان در آن بسیار بالاست، در زمینه برابری جنسیتی نمره ۸.۳، در عرصه حقوق بشر نمره ۸.۷ و در زمینه برابری دستمزدها نمره ۴.۹ را بدست آورده است.

۷- سوییس

بهترین کشورهای جهان برای زنان

این کشور که رتبه هفتم سال گذشته خود را تکرار کرده نمرات خوبی را در این رده بندی دریافت کرده که از آن میان می توان به نمره ۸.۶ برای برابری جنسیتی، نمره ۹.۲ برای حقوق بشر، نمره ۸.۴ برای پیشرفت، نمره ۱۰ برای امنیت و حتی نمره ۸ در زمینه برابری دستمزدها اشاره کرد.

۶- فنلاند

بهترین کشورهای جهان برای زنان

یکی از اولین کشورهای جهان به که به زنان حق رأی داد فنلاند است که در زمینه برابری جنسیتی نمره ۸.۹ و در عرصه برابری دستمزدها نیز نمره باور نکردنی ۹.۶ را بدست آورده است.

۵- هلند

بهترین کشورهای جهان برای زنان

با نمرات کامل ۱۰ در عرصه برابری جنسیتی و حقوق بشر و نمره متوسط ۶.۹ در عرصه برابری دستمزدها، هلند در رتبه پنجم بهترین کشورهای جهان برای زنان قرار گرفته است.

۴- نروژ

بهترین کشورهای جهان برای زنان

در این رده بندی کشور نروژ در اکثر دسته ها نمرات بالایی را دریافت کرده که از آن میان می تواند به نمره بالای ۹.۹ در زمینه برابری دستمزدها اشاره کرد.

۳- کانادا

بهترین کشورهای جهان برای زنان

کانادا سومین کشور در میان بهترین کشورهای جهان برای زنان در سال ۲۰۱۹ است که در زمینه های امنیت، برابری جنسیتی و حقوق بشر نمرات بالاتر از ۹ کسب کرده و تنها نمره ۷.۵ در زمینه برابری دستمزدها باعث شده که این کشور رتبه بالاتری را در این فهرست بدست نیاورد.

۲- دانمارک

بهترین کشورهای جهان برای زنان

کشوری که سال گذشته در رتبه اول این فهرست قرار گرفته بود اکنون به رتبه دوم تنزل کرده است اما دانمارک با نمره کامل ۱۰ در زمینه برابری دستمزدها و نمرات بالا در دیگر زمینه ها یکی از بهترین کشورهای جهان برای زنان است.

۱- سوئد

بهترین کشورهای جهان برای زنان

کشور سوئد با کسب نمره ۱۰ در زمینه پیشرفت، نمره ۹.۹ در زمینه برابری دستمزدها، نمره ۹.۸ در زمینه حقوق بشر و نمره ۹.۶ در زمنیه امنیت و برابری جنسیتی، به عنوان بهترین کشور جهان برای زنان در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: کارزار روبان سفید ؛ وقتی مردان در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ علیه زنان هستند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود