همه چیز درباره «وام مسکن یکم» بانک مسکن و جزییات تسهیلات

همه چیز درباره «وام مسکن یکم» بانک مسکن و جزییات تسهیلات

وام مسکن یکم از جمله وام هایی است که بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی به متقاضیان خرید واحد مسکونی پرداخت میکند. وام مسکن یکم برای خرید خانه هایی اعطا می شود که فقط در محدوده شهری باشد و برای خرید واحدهای مسکونی در مناطق روستایی این تسهیلات پرداخت نخواهد شد. سود تسهیلاتی که بین ۸۰ تا ۱۶۰ میلیون به شما پرداخت می شود، ۸ درصد و بازپرداخت آن نهایت ۱۲ ساله است.

با سرویس دانستنی های روزیاتو درباره این وام مسکن جدید همراه باشید.

شرایط دریافت وام مسکن یکم بانک مسکن چیست؟

نکته اول آن است که بدانید وام مسکن یکم هم به مجردها پرداخت می شود و هم به زوجین. حداقل شرایط آن است که متقاضیان در زمان ثبت نام، حداقل ۱۸ سال سن داشته و دارای درآمد مستقل باشند. شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات  آن است که شما در هیچ بانک دولتی یا خصوصی، تسهیلاتی برای خرید یا تعمیر واحد مسکونی نگرفته و متعهد به بازپرداخت وامی دولتی نباشید. وام مسکن یکم برای کسانی که میخواهند برای خانه خود تسهیلاتی دریافت کنند نیز فراهم است.

متقاضی وام مسکن یکم می بایست مبلغ وامی که میخواهد بگیرد را ۱۲ ماه در بانک مسکن سپرده گذاری کند و در طول سپرده گذاری هم هیچ سودی به شما تعلق نخواهد گرفت. در زمان افتتاح حساب نیز باید ۶۷ میلیون ریال در حساب بگذارید. از دیگر  شرایط آن است که بانک مسکن باید قانع بشود که شما امکان بازپرداخت وام و سود را دارید. بنابراین حکم استخدامی و فیش حقوقی و گردش حساب و اطلاعات ضامن مورد نیاز خواهد بود. اگر بانک را در این زمینه راضی نکنید، هیچ دلیلی برای دریافت این وام نخواهید داشت.

سقف وام مسکن یکم بانک مسکن چقدر است؟

سقف وام مسکن یکم بانک مسکن همان طور که گفتیم برای مناطق شهری به افراد مجرد و متاهل پرداخت می شود. سقف تسهیلات نیز به شرح زیر خواهد بود:

  • سقف تسهیلات مسکن یکم مجردها در تهران: ۸۰ میلیون تومان با حداقل متوسط موجودی ۱۳.۵ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات مسکن یکم مجردها در مناطق جمعیت بالا ۲۰۰ هزار نفر: ۶۰ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات مسکن یکم مجردها در مناطق شهری: ۴۰ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات مسکن یکم متاهل ها در تهران: ۱۶۰ میلیون تومان با حداقل متوسط موجودی ۱۳.۵ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات مسکن یکم متاهل ها در مناطق جمعیت بالا ۲۰۰ هزار نفر: ۱۲۰ میلیون تومان با حداقل متوسط موجودی ۱۰ میلیون تومان.
  • سقف تسهیلات مسکن یکم متاهل ها در مناطق شهری: ۸۰ میلیون تومان با حداقل متوسط موجودی ۶.۷ میلیون تومان.

نرخ سود بازپرداخت وام مسکن یکم بانک مسکن چقدر است؟

نرخ سود بازپرداخت تسهیلات وام مسکن یکم بانک مسکن ۸ درصد است  و حداکثر زمان باز پرداخت آن ۱۲ سال تعیین شده  است. بازپرداخت این تسهیلات را میتوان به روش پلکانی پرداخت کرده به گونه ای که در سال های اول، اقساط کمتر و همانطور که سال های افزایش می یابد، اقساط بیشتر می شود.

شرایط ملک برای وام مسکن یکم چیست؟

نباید بیش از ۱۵ سال از صدور مجوز ساخت ملکی که متقاضی قصد خرید آن را دارد گذشته باشد. هم‌چنین ملک باید حتما پایان‌ کار داشته باشد و شهرداری استحکام بنا و مواردی مانند رعایت آیین‌نامه زلزله را تایید کرده باشد. ارزش ملکی که قصد خریداری آن را دارید باید حداقل ۲۰ درصد بیش از وامی باشد که دریافت می‌کنید. مثلا اگر قصد دریافت وام ۸۰ میلیونی دارید، ملک موردنظرتان باید حداقل ۱۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد. تعیین ارزش ملک نیز توسط کارشناس بانک صورت می‌گیرد.

نکاتی درباره وام مسکن یکم 

  •  شما می‌توانید هر زمان که خواستید از دریافت تسهیلات انصراف داده و حسابتان را ببندید. در این صورت بانک سود سپرده شما را بر اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت حساب کرده و به شما پرداخت می‌کند.
  • اگر پس از تسلیم مدارک بانک به شما اعلام کرد که شرایط دریافت وام را ندارید، می‌توانید سودی برابر با سپرده‌های کوتاه مدت دریافت کنید یا به جای تسهیلات مسکن یکم از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن تا سقف تعیین ‌شده‌ آن استفاده کنید.
  • شما پس از دریافت وام مسکن یکم می‌توانید وام‌های دیگر بانک مسکن (مثلا وام با اوراق ممتاز) را دریافت کنید. اما برعکس آن صادق نیست و اگر پیش از این چنین وام‌هایی را دریافت کرده‌اید مشمول تسهیلات مسکن یکم نمی‌شوید.
  • اگر پیش از این از تسهیلات مسکن استفاده کرده‌اید، تنها در یک صورت می‌توانید وام مسکن یکم دریافت کنید. باید یکی از بستگان نزدیک شما (پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، نوه، پدربزرگ، مادربزرگ) این وام را دریافت کرده و قسط اولش را پرداخت کرده باشد و بعد وام را به شما انتقال دهد. در هر صورت هر فرد بیش از یک بار نمی‌تواند وام مسکن یکم بگیرد.
  • اگر به سقف امتیاز وام مسکن‌تان رسیده باشید، می‌توانید پول را از حسابتان خارج کنید ولی نباید حسابتان را فسخ کنید. در این صورت تا یک سال امتیازتان محفوظ خواهد ماند. همچنین پس از رسیدن به سقف امتیاز تا زمانی که حداقل موجودی (تهران ۱۳.۵ میلیون، شهرهای بزرگ ۱۰ میلیون و شهرهای دیگر ۶.۷ میلیون تومان) را در حساب نگه‌دارید، امتیازتان حفظ می‌شود.

 جداول وام مسکن یکم بانک مسکن

وام مسکن یکم
اطلاعات افتتاح حساب برای وام مسکن یکم
  • تسهیلات مشارکت مدنی و فروش‌ اقساطی مسکن (خرید- واگذاری سهم‌ الشرکه)- از محل حساب‌ صندوق پس‌انداز مسکن یکم- در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری- خانه اولی ها ۶%
  • تسهیلات مشارکت مدنی و فروش‌ اقساطی مسکن (خرید- واگذاری سهم‌ الشرکه)- از محل حساب‌ صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری– به غیر از خانه اولی ها ۸%
  • تسهیلات مشارکت مدنی و فروش‌ اقساطی مسکن (خرید- واگذاری سهم‌ الشرکه)- از محل حساب‌ صندوق پس‌انداز مسکن یکم در خارج از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری ۸%
  • تسهیلات مشارکت مدنی- از محل حساب‌ صندوق پس‌انداز مسکن یکم انبوه‌ سازان جهت ساخت در بافت‌های فرسوده ۸%

توجه کنید که نرخ سود تسهیلات در جدول فوق ناظر به آن دسته از قراردادهای تسهیلاتی است که از موزخه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و به بعد منعقد (ثبت قطعی قرارداد) میگردند. لازم به ذکر است در قراردادهای تسهیلاتی مشارکت مدنی و خرید خانه که در دفاتر اسناد رسمی ثبت میگردد، تاریخ ثبت قرارداد در دفترخانه و در خصوص قراردادهایی که به صورت داخلی تنظیم گردیده‌اند (همانند قراردادهای فروش‌اقساطی ناشی از سهم‌الشرکه اعم از تدریجی و قطعی) تاریخ امضا و ثبت قرارداد در بانک ملاک عمل بوده، سررسید و موعد بازپرداخت اقساط نیز بر اساس این تاریخ‌ها تعیین مییگردد.

ضمناً در خصوص قراردادهایی که پیش‌نویس آنها فبلاً به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده، لیکن قرارداد ذیربط در دفترخانه ثبت نگردیده است، لازم است ضمن برگشت پیش‌نویس و انجام محاسبات جدید بر اساس نرخ‌های اعلامی در این بخشنامه، پیش‌نویس جدید تهیه و جهت ثبت به دفاتر اسناد رسمی ارسال گردد.

نکته بعدی اینکه    با توجه به تخفیف ۲ درصدی نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاران خانه اولی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، اعمال تخفیف در نرخ سود تسهیلات مستلزم خانه اولی بودن متقاضی و همزمان اخذ استعلام کتبی حَسب مورد از شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران (با عاملیت ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها) و یا شهرداری ها مبنی بر تأیید وقوع ملک در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و بایگانی آن در پرونده تسهیـلاتی به عنوان یکی از مـدارک اصلی خواهد بود.

تأکید میگردد علاوه بر کسب اطمینان از وقوع ملک در بافت فرسوده با اخذ استعلام و پاسخ یکی از مراجع ذیصلاح مذکور و بررسی و تأیید مراتب توسط ارزیاب بانک، خانه اولی بودن تسهیلات‌گیرنده نیز (داشتن حداقل ۱۸ سال سن با درآمد مستقل، عدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی و عدم استفاده از امکانات دولتی برای تهیه مسکن) جهت پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم با نرخ ۶ درصد (اعمال تخفیف در نرخ سود) الزامی است.

هر سوالی درباره دریافت وام مسکن یکم بانک مسکن را از روابط عمومی بانک مسکن استعلام کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود