مجازات سفیر ۷۲ ساله ژاپن بخاطر بوسه ۷ سال پیش در تهران

متن پیام خداحافظی «کین ایچی کُومانو» از ایران

مجازات سفیر ۷۲ ساله ژاپن بخاطر بوسه ۷ سال پیش در تهران

آزار و اذیت جنسی (sexual harassment) و تبعیض جنسی (sexual discrimination) دو چالش مهم عصر مدرن است. طوفانی که کمپین #METOO درهالیوود به راه انداخت، نشان می‌دهد که سوپر استارهای جهان نیز قربانی این رفتار هستند و مصداق های مختلفی دارد و تنها لمس بدنی و تجاوز جنسی، تنها معیار این اتفاق نیست. در دنیا، روزانه صدها هزار مورد آزار جنسی علیه زنان ثبت می شود به گونه ای که تنها در فرانسه، از هر ۸ زن، یک زن حداقل یک بار در طول زندگی خود مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرد.

موضوع آزار و اذیت جنسی زنان، موضوع مهمی در عرصه سیاست داخلی یا خارجی است به گونه ای که در رقابت های انتخاباتی، گاها ابزاری برای حمله به رقیب است که نمونه اش را درباره روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده آمریکا در نیم قرن اخیر شاهد بودیم.

پلیس توکیو، اخیرا پرونده یکی از سفیران پیشین ژاپن در ایران را به خاطر آزار جنسی یکی از خانم های زیردستش در هفت سال پیش، به دادستانی ارجاع داد. تلویزیون دولتی ژاپن روز جمعه بر اساس گفته های پلیس توکیو اعلام کرد که ، کین ایچی کُومانو ۷۲ ساله در سال ۲۰۱۲ میلادی، در محل سکونتش در تهران خانم یاد شده را بدون رضایت او بوسیده است. خبر این احضار، بازتاب های گسترده ای در رسانه های ژاپنی در روزهای اخیر داشت.

طبق اطلاعات منتشر شده ، کومانو، ۲ ساعت با این خانم در طبقه اول اقامتگاه خود در تهران، ملاقات می کند و از وی میخواهد که به اتاق خصوصی او در طبقه دوم بیاید تا با وی قهوه بنوشند. در مصاحبه با manichi shimbun، کومانو اقرار کرد که قصد در آغوش گرفتن این بانو داشت که پس از بوسیدن وی، با مقاومت وی روبرو شد.

کومانو در همان سال بازنشسته شد و در سال ۲۰۱۳ میلادی از وزارت امور خارجه ژاپن هشدار شفاهی دریافت کرد. این وزارتخانه همان سال گفته بود که این رفتار کومانو همانند آزار جنسی بود. آقای سفیر، در  پیام  خداحافظی خود اعلام کرده بود که سفر به تهران،  یکی از فراموش نشدنی ترین ماموریت های دیپلماتیکش در دوران فعالیت وی می باشد.

ماه مارس امسال (اسفند ۹۷)، خانم مورد بحث، یک شکایت جنایی علیه کومانو در مرکز پلیس ژاپن Metropolitan Police Department طرح کرد. او پس از آنکه تشخیص داده شد مبتلا به واکنش استرسی حاد است، به خاطر بیماری مرخصی گرفت.

سفارت ژاپن در تهران، پیام خداحافظی کیم ایچی کومانو را ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ میلادی  منتشر کرده بود. او یک روز پیش از خداحافظی و ترک ایران، خانمی که اطلاعاتش منتشر نشده است، در اقامتگاه شخصی، بوسیده بود. در پی مشکلاتی که برای این بانو ایجاد شده بود، معاون وزیر امور خارجه ژاپن، فوریه ۲۰۱۳ میلادی به کومانو اطلاع می دهد که از ارسال پست الکترونیک به بانوی مذکور، خودداری کند چرا که این زن، علاقه ای به ارتباط با کومانو ندارد.

حتما بخوانید: همه اتهامات جنسی دونالد ترامپ در ۳۰ سال اخیر

متن پیام خداحافظی کیم ایچی کومانو 

به زودی ماموریت دو ساله ام در ایران به پایان خواهد رسید و به کشور خود باز خواهم گشت. به جرات می توان گفت در طول ۴۲ سال زندگی دیپلماتیک ، ماموریت اخیرم در ایران که بعد از ۱۳ سال سومین ماموریت من به ایران محسوب می شود، از جمله ماموریتهای بسیار فراموش نشدنی به شمار می آید.

مایه خرسندی ام است که طی این دو سال با توجه به اوضاع پیرامونی بین المللی ایران و علیرغم شرایط ناشی از آنها، در روابط ژاپن و ایران نه تنها خدشه چندانی وارد نشده، بلکه توانستیم روابطی دیرینه دوستانه را بر پایه سنتها بسط و توسعه دهیم.

به خصوص در پی وقوع زلزله شمال شرق ژاپن که یکسال و نیم پیش رخ داد، مردم کشور دوست ایران با یادآوری شعر شاعر بزرگ سعدی که می گوید :

“بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند،
چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار”

بسیار ما را دلگرم نمودند. پس از رو به رو شدن با این تجربه، دریافتم که ادبیات فارسی و آنچه شعرای فارسی زبان سروده اند در قلوب مردم این کشور ریشه عمیقی دوانده  که این امر اشتیاق مرا نسبت به اشعار شعرای ایرانی بیش از پیش برانگیخت.

وقوع زلزله آذربایجان شرقی در اوت سال جاری فرصتی شد تا مردم ژاپن نیز همبستگی خود را به دوستان ایرانی ابراز نمایند. آرزومندم که پایه های روابط بین دو کشور همچنان با پیوند قلبها بیش از پیش مستحکم تر شود و بدینوسیله  از الطاف همه ایرانیان در طول این ۲ سال سپاسگزاری می نمایم.

 کین ایچی کومانو
سفیر فوق العاده و تام الاختیار ژاپن (سفارت ژاپن – تهران)

حتما ببینید: همه معشوقه های روسای جمهور فرانسه

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود