از بهشت سفید تا دره عشق؛ سفرهای تابستانی را از بام ایران شروع کنید

از بهشت سفید تا دره عشق؛ سفرهای تابستانی را از بام ایران شروع کنید

فقط تهران نیست که بام دارد، ایران هم بام دارد. با این تفاوت که بام ایران مسیر پیاده‌روی، تله‌کابین و تفریجات هیجان‌انگیز دست‌ساز بشر ندارد اما در عوض چشم‌اندازهایی دارد که هرگز در پایتخت نمونه‌اش را نمی‌توانید بیابید و هوایی دارد که ریه‌هایِ شهری‌تان را جلا می‌بخشد.

«بام ایران» در واقع لقب شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری است. شهری که با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‎ترین مرکز استان کشور ایران است.

البته برای ابهام‌زدایی لازم است توضیح دهیم که چند سال پیش استان اصفهان در اقدامی سمیرم، جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری این استان قرار دارد را بام ایران معرفی کرد. اما به گفته مسئولین، ملاک و معیار اصلی برای تعیین بلندترین نقطه کشور بر اساس مراکز استان‌هاست، نه شهرستان‌ها.

در بین مراکز استان‌های کشور «شهرکرد» با ارتفاع ۲۰۶۰ متری از سطح دریا بلندترین نقطه کشور و «بام ایران» محسوب می‎شود و سپس یاسوج با ۱۸۱۰ متر و بوشهر و رشت به ترتیب رتبه‌های بعدی بلندترین نقاط در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر معیار برای سنجش بلندترین نقطه کشور بر اساس شهرستان‌ها باشد در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان‌های کوهرنگ و بروجن ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری از سطح دریا را دارند و بر همین اساس و نگرش باید این شهرستان‎ها را به عنوان بام ایران معرفی کرد.

استان چهار محال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی، تاریخی و مذهبی، از مهم‌ترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمار می‌رود. از دره عشق گرفته تا بهشت سفیدش که در این مطلب به طور مختصر بخشی از این زیبایی‌های طبیعی را معرفی خواهیم کرد. با روزیاتو همراه باشید.

دره عشق

محلی‌ها می‌گویند سال‌ها پیش دو دلداده در دو طرف دره زندگی می‌کردند و در تب عشق هم می‌سوختند تا اینکه تصمیم می‌گیرند دل به دریا زده و از رودخانه خروشان بگذرند تا به وصال یکدیگر برسند. اما دست آنها هرگز به هم نمی‌رسد چرا که امواج رودخانه آنها را با خود می‌برد تا شاید در بهشت بتوانند کنار هم باشند. همین داستان و افسانه سبب شده نام این منطقه خوش‌ آب‌وهوا و بی‌نظیر را «دره عشق» بگذارند.

دره‌ای مملو از جاذبه‌های طبیعیِ شگفت‌انگیز از رودخانه، آبشار و چشمه گرفته تا کوه، شالیزار، باغ‌های انار، درختان بلوط و سرسبزی. طولانی ترین رود ایران یعنی کارون از دل این دره عبور می‌کند.

سفر تابستانی به شهرکرد

آبشاری در دل کوه های دره عشق وجود دارد که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می‌آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سرازیر است. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها چشم‌اندازی کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می‌رباید.

در برخی از قسمت‌های این دره به خصوص منطقه حفاظت شده‌ی هلن هنوز عشایری وجود دارند که به حضورشان جلوه این دره بی نظیر کرده است.

سفر تابستانی به شهرکرد

مسیر دسترسی به دره عشق

جاده‌ شهرکرد به ایذه مسیر پر پیچ و خم اما زیباییست. از این جاده‌ که بگذرید و گردنه‌ باجگیران را که پشت سر بگذارید، ۸ کیلومتر جلوتر، از یک جاده‌ فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد، سردر می‌آورید. از پل روستانی جوزستان و روستای پوراز بگذرید. ۸ کیلومتر جلوتر به باغ‌های انار روستای دورک می‌رسید. ۹ کیلومتر جلوتر به مقصد رسیده‌اید.

سفر تابستانی به شهرکرد

کجا اقامت کنیم؟

اگر اهل کمپینگ در دل طبیعت نیستید، پیشنهاد می‌کنیم هتل‌ های شهرکرد را مدنظر داشته باشید. شهرکرد، از هتل دیبا که یک ستاره است تا هتل پارسیان شهرکرد را که ۴ ستاره است، در خودش جای داده.

کوهرنگ، بهشت سفید ایران

کوهرنگ، جایی‌ست در چهارمحال و بختیاری که هم آب معدنی‌اش معروف است و هم دشت لاله‌های واژگونش در بهار. اما خوبی این منطقه این است که در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد.

کوهرنگ با شهرکرد، ۹۱ کیلومتر فاصله دارد، چیزی در حدود یک ساعت و نیم.

سفر تابستانی به شهرکرد

این منطقه را بهشت سفید ایران می‌دانند، چون ۱۰ درصد کل آب‌های ایران از این ناحیه تامین می‌شود و جدا از آن در زمستان ها پربرف است. قله‌های زردکوه بختیاری که سرچشمه‌ی زاینده‌رود، کارون و دز هستند، در همین ناحیه قرار دارند. مردم کوهرنگ از ایل هفت‌لنگ هستند،‌ به زبان بختیاری حرف می‌زنند و به مهمان نوازی معروفند. در بیشتر جاهایش هم، عشایر بختیاری در گوشه و کنار سیاه‌چادرهایشان را برپا کرده‌اند.

دوستداران ورزش اسکی، پیست اسکی کوهرنگ را به جاهای دیگر ترجیح می‌دهند، چون بکرتر است و پربرف‌تر. این منطقه سالانه از حدود ۱۱ میلیون گردشگر پذیرایی می‌کند.

سفر تابستانی به شهرکرد

پیست اسکی چلگراد از دیدنی های شهرکرد محسوب شده و ۸۵ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد. به دلیل سرد بودن طولانی منطقه در سراسر فصل زمستان قابل استفاده است. در حال حاضر پیست دارای دو دستگاه بالابر است و دارای سه منطقه متفاوت تفکیک شده برای خانواده ها، خانم ها و آقایان است.

طول پیست ۸۰۰ متر است و با شیب ملایم ۲۰ درصدی مناسب استفاده درروزهایی است که هوا آرام است. هر سال بیش از ۳۰ هزار اسکی باز می توانند از آن بازدید کنند. جاده رسیدن به پیست آسفالت است و امکانات رفاهی مناسب مانند هتل کوهرنگ، سرویس بهداشتی و پارکینگ در آن قرار دارد.

بهترین فصل سفر

سفر تابستانی به شهرکرد

اغلب مردم معتقدند بهترین زمان سفر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، اردیبهشت و خرداد است. در بهار چشمه‌ها پر آبند و لاله‌های واژگون هم همه جا را زیباتر کرده‌اند. اما ما می‌گوییم این منطقه در هر فصلی زیباست. در تابستان گیاهان دارویی می‌رویند که برای خیلی‌ از مردم جذاب است. پاییز که می‌شود کوچ عشایر را دید و در کمپ گردشگری عشایری ماند. زمستان‌ها هم که بازار اسکی داغ است.

کجا اقامت کنیم؟

گذشته از هتل کوهرنگ که نزدیک پیست اسکی چلگرد قرار دارد،‌ هتل‌ های شهرکرد هم برای اقامت خوب هستند. در شهرکرد از هتل لوکس ۴ ستاره تا هتل ارزان ۱ ستاره وجود دارد.

مسیر دسترسی به کوهرنگ

از تهران مسیر قم، کاشان و اصفهان را بروید. از اصفهان تا این منطقه ۱۸۸ کیلومتر راه است. از جنوب اصفهان وارد جاده‌ شهرکرد بشوید. مقصد بعدی طاقانک و چلگرد است.

راه دیگری هم اگر از تهران می‌روید وجود دارد: بعد از قم، وارد کمربندی بشوید و از سمت غربی اصفهان، به سمت گلپایگان بروید و از جنوبش، مستقیما وارد چهار محال و بختیاری و شهر چلگرد بشوید.

شهرکرد

وجود ۲۴۰ گردشگاه، آثار تاریخی، قلعه‌ها، اماکن سیاحتی و زیارتی و آب و هوای مطبوع در فصل تابستان شمار زیادی گردشگر را رهسپار استان چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرکرد، مرکز این استان می‌کند. شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد.

از جمله مکان‌های تاریخی شهرکرد می‌توان به اتاق آئینه شهرکرد و موزهٔ باستان‌شناسی شهرکرد اشاره کرد. همچنین در نزدیکی شهرکرد، جاذبه‌های طبیعی فراروانی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: گردشگاه چشمه زنه هفشجان و ارتفاعات جهان بین هفشجان در ۱۴ کیلومتری شهرکرد، گرداب بن (واقع در شهرستان بن)، پل زمان خان (واقع در شهرستان سامان)، چشمه کوهرنگ، تونل و آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان اشاره کرد.

اتاق آئینه بنائی تاریخی در شهرکرد است که از یک عمارت قاجاری که محل زندگی خانواده محمودیه بوده، به‌ جای مانده‌ است.

مسیر سفر زمینی از تهران به شهرکرد از قم آغاز شده و با گذشتن از کاشان و زرین‌شهر به شهرکرد می‌رسد. فاصله از تهران ۵۵۵ کیلومتر و حدود ۶ ساعت است. اتوبوس‌های تهران به شهرکرد از دو پایانه‌ی غرب و بیهقی یا آرژانتین حرکت می‌کنند و شما را به پایانه‌ی شهرکرد در خروجی شهرکرد به سمت فسا می‌رسانند.

آبشار زردلیمه

اگر اهل طبیعت‌گردی حرفه‌ای و پیاده‌روی هستید رفتن به این آبشار بکر و زیبا در نزدیکی شهرکرد را پیشنهاد می‌کنیم. برای دیدن آبشار زردلیمه باید از شهرکرد به سمت دیناران رانندگی کنید و بعد در مسیری که مخصوص کوچ عشایر است پیاده‌‌روی کنید.

طبیعت منطقه، درختان سرسبز بلوط و بادام و جاذبه‌های گردشگری‌ای مثل پل خداآفرین که در مسیرتان قرار دارد، این سفر کوتاه را جذاب‌تر می‌کند.

سفر تابستانی به شهرکرد

مسیر دسترسی به آبشار زردلیمه 

آبشار زردلیمه در فاصله ۸۴ کیلومتری از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این آبشار یکی از سرچشمه های رودخانه کارون است، برای رسیدن به آبشار زردلیمه می بایست وارد جاده و دشت آلیکوه شوید و از روستای کاج عبور کنید و در روستای رستم آباد مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید. در ابتدای مسیر، چشمه سرد آب وجود دارد. این جاده در انتها حدود ۴۰ کیلومتر به یک جاده خاکی تبدیل می‌شود و بعد به دامنه تپه‌ای می‌رسد که انتهای جاده خاکیست. در امتداد جاده حرکت کنید تا به دره مورد نظر که فاقد جاده و راه ماشین رو است برسید. باید این مسیر را پیاده پیمایش کنید.

تالاب چغاخور

یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تابستان تالاب چغاخور است. به جز آرامش و زیبایی خود تالاب پرندگان محلی و مهاجری مثل غاز و اردک و حواصیل و لک‌لک که می‌توانید اطراف تالاب ببینیدشان از جاذبه‌های این تالاب به حساب می‌آیند. تالاب چغاخور دسترسی ساده‌ای دارد و خیلی‌ها در مسیر سفرشان چند‌ ساعتی کنار این تالاب استراحت می‌کنند.

سفر تابستانی به شهرکرد

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته است.

همچنین یک باغ چند صد ساله در منطقه چغاخور وجود دارد که قدمت آن به زمان حکومت زندیه بر می گردد. درختان تنومند و همچنین چنارها سربه فلک کشیده ای در این باغ وجود دارد که می توانید ساعاتی را در این منطقه بگذرانید و لذت ببرید.

سفر تابستانی به شهرکرد

مسیر دسترسی به تالاب چغاخور

به منظور دسترسی به تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری باید به سمت اصفهان بروید و سپس از آنچا به بروجن سفر کنید. تالاب چغاخور در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرکرد و نزدیک به شهر بلداجی قرار دارد. که از مسیر جاده آسفالته بروجن به باغان و یا جاده شهرکرد به باغان می توانید بروید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود