پاسخ به سوالات درباره از کارافتادگی جزیی و کلی و رای کمیسیون بدوی و تجدید نظر

در محیط های کاری ایرانیان، HSE جدی نیست

پاسخ به سوالات درباره از کارافتادگی جزیی و کلی و رای کمیسیون بدوی و تجدید نظر

نقص عضو و از کار افتادگی و حوادث ناشی از کار و مسئولیت کارگر و کارفرما طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی، مقولات مهمی هستند که دانستن آن برای هر فرد کارگر، الزامی است تا بتواند در صورت بروز حوادث، نسبت به پیگیری حقوق خود اقدام کند. گزارش امروز سرویس دانستنی ها، نگاهی دارد به موضوعات مهم در این زمینه. اگر شما هم سابقه دریافت غرامت حوادث ناشی از کار یا مستمری از کار افتادگی جزیی یا کلی دارید، از طریق کامنت در ارتباط باشید.

از کار افتادگی
سوابق بیمه خود را هر ماه در سامانه سوابق تامین اجتماعی بررسی کنید

نحوه محاسبه میزان مستمری از کار افتادگی کلی چگونه  است؟

نحوه محاسبه میزان مستمری از کار افتادگی کلی به این صورت است که بیمه  شده باید ۲ سال،  قبل از وقوع حادثه یا شروع بیماری، سابقه  پرداخت حق بیمه اجباری نزد تامین اجتماعی داشته باشد. میزان مستمری از کار افتادگی کلی بیمه شده، از طریق ضرب کردن یک سی ام مزد یا حقوق بیمه شده  در سنوات پرداخت حق بیمه وی محاسبه خواهد شد.

در هر  صورت، مبلغ مستمری تعلق  یافته  به فردی که مشمول دریافت مستمری ازکار افتادگی است، از  حداقل مستمری همان سال، کم‌تر نخواهد بود.

نحوه  محاسبه میزان مستمری از کار افتادگی  جزیی

نحوه محاسبه از کار افتادگی جزیی به این صورت است که میزان میزان مستمری بر اساس ضرب درصد از کار افتادگی در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی استحقاقی، محاسبه  می شود.

نحوه محاسبه میزان غرامت مقطوع نقص عضو

نحوه محاسبه میزان غرامت مقطوع نقص عضو، معادل سی و شش برابر مستمری از کار افتادگی کلی استحقاقی، ضرب در درصد از کار افتادگی  است. توجه داشته باشید که مبلغ غرامت نقص عضو، به صورت کلی به بیمه شده مشمول، پرداخت خواهد شد.

آیا متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری نیز، مستمری از کار افتادگی دریافت می کنند؟

بله. در صورتی که مدارک و مستندات آن ها پس از معاینه توسط کمیسیون پزشکی بدوی، به صدور رای و تعیین درصد از کار افتادگی جزیی و کلی، منتهی شود تا در کمیسیون پزشکی تجدید نظر، مستحق دریافت از کار افتادگی باشند.

آیا کمیسیون پزشکی می تواند رای به ساده تر شدن کار کارگرانی بدهد که به علت حوادث ناشی از کار، صدمه دیده اند؟

بله. یکی از وظایف کمیسیون پزشکی، بررسی وضعیت اشتغال بیمه شدگانی است که به علت وقوع حوادث ناشی از کار، بایستی به کارهای سبک، اشتغال یابند. هم چنین، بررسی وتایید استراحت پزشکی  ایام بیماری و بارداری بیمه شدگانی که از شورا های پزشکی ارجاع شده است، از وظایف کمیسیون پزشکی می باشد.

تایید هزینه خرید وسایل کمک پزشکی مثل اروتز و پروتز، بر عهده  چه مرجعی است؟

کمیسیون پزشکی.

مزد یا حقوق برای محاسبه میزان غرامت چگونه  است؟

مزد یا حقوق برای محاسبه میزان غرامت، عبارت است از مجموع کل مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در هفتصد و بیست روز قبل از وقوع حادثه یا بیماری که منجر به از کار افتادگی شده، ضرب در عدد ۳۰. هر عددی که از این حاصل ضرب، بدست آمد، به ۷۲۰، تقسیم خواهد شد. همان طور که گفتیم، بیمه  شده مشمول غرامت از کار  افتادگی،  باید ۲ سال پیش از تاریخ از کار افتادگی یا شروع بیماری، سابقه  پرداخت حق بیمه داشته باشد.

چه مدارکی برای برقراری مستمر ازکار افتادگی مورد نیاز است؟

نظریه  کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدید نظر مورد نیاز خواهد بود. هم چنین تصویر شناسنامه، کارت ملی، ارائه شود. اگر فردی متاهل است، سند ازدواج، به انضمام کارت ملی افراد تحت تکفل ارائه شود.

آیا لیستی برای بیماری های از کار افتادگی وجود دارد؟

خیر. همه چیز بسته به نظر  گزارش پزشک معالج شما و تایید کمیسیون پزشکی دارد.  کمیسیون ماده نود و یک با توجه به پرونده شما، تشخیص خواهد داد که بیماری شما. مشمول از کار افتادگی جزیی یا کلی هست یا خیر و اگر مثبت باشد، درصد آن را تعیین می کند.

چرا باید برای از کار افتادگی، ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشیم؟

طبق ماده ۷۵ قانون تامین اجتماعی، بیمه شده ای که ظرف ۱۰  سال  قبل از وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا ابتلا به بیماری، حداقل حق بیمه ۱۲ ماه  اخیر را که  متضمن حق بیمه ۹۰ روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به از کار افتادگی باشد، پرداخت کند، اگر از کار افتادگی  کلی داشته باشد، حق استفاده از مستمری از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار ماهانه را دارد. پس، همان طور که ملاحظه کردید، نص صریح قانون، این موضوع را حکم می کند.

تجمیع میزان یا درصد از کار افتادگی در کمیسیون پزشکی چگونه است؟

توجه کنید که جمع درصد آسیب عضو ۱ یا درصد آسیب عضو ۲ و غیره، به صورت جبری در کمیسیون پزشکی تعیین نمی شود. بلکه ترکیبی از آن ها، درصد از کار افتادگی متقاضی از کار افتادگی را تعیین می کند. لذا، جمع جبری، صحیح نیست.

من ناشنوایی دارم. آیا از کار افتادگی می گیرم؟

خیر. مستمری از کار  افتادگی تامین اجتماعی، باید ناشی از کار یا در زمان کار، تشدید شود. اگر بیماری ناشنوایی، مربوط به دوره  قبل از بیمه شدن شما باشد، مشمول مستمری از کار افتادگی نیستید. درصد ناشنوایی کامل یک گوش، ۳۰ درصد است و از کار افتادگی کامل محسوب نمی شود.

اگر فردی ۴۰ روز  سابقه  بیمه تامین اجتماعی داشته باشد و بر  اساس حوادث ناشی  از کار، آسیب ببیند، مشمول بیمه از  کار افتادگی می شود؟

خیر. در ۱۲۰ ماه قبل، باید حداقل یک سال کار کرده باشد که ۹۰ روز، حق بیمه پرداخت کرده باشد. شما مشمول دریافت مستمری حوادث ناشی از کار نخواهید شد.

آیا بیماری  افسردگی ناشی  از کار هم می تواند، منتهی به کسب مستمری از کار افتادگی شود؟

اگر بیماری شما ناشی از کار  باشد، در صورت تایید در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی. می توانید مستمری از کار افتادگی بگیرید.

من در حال حاضر، از کار افتاده هستم. آیا میتوانم  یک سال، بیمه بیکاری یا اجباری بشوم و مستمری بگیرم؟

خیر.

آیا عمل آب مروارید، مشمول از کارافتادگی تامین اجتماعی می شود؟

خیر. احتمال این که بخاطر عمل آب مروارید، ازکارافتادگی جزیی بگیرید، وجود ندارد.

از کار  افتادگی بخاطر بیماری غیر کار چگونه است؟

اگر پرونده پزشکی قبل بیمه شدن داشته باشید، امکان استفاده میسر نیست.  اما اگر معاینات قبل استخدام را انجام داده باشید، می توانید نسبت به از کار افتادگی اقدام کنید.  در غیر  این صورت، اعمال ماده ۹۰ تامین اجتماعی توسط کارفرما، الزامی خواهد بود.

کهولت سن، می تواند مصداق از  کارافتادگی باشد؟

بله. در صورتی که مورد تایید کمیسیون پزشکی بدوی سازمان تامین اجتماعی باشد.

آیا بیماری ام اس و رماتیسم، مشمول مستمری از کار افتادگی از تامین اجتماعی می شود؟

باید، نامه ای از پزشک بر اساس فرم سه برگی دریافت کرده و آن ها را تقدیم کمیسیون پزشکی بدوی کنید تا بررسی شود. پرونده هر فرد، با فرد  دیگری تفاوت دارد و نظر صالح، تشخیص کمیسیون پزشکی، بر اساس معاینات بالینی و بررسی پرونده است.

حتما ببینید: همه چیز درباره بیمه بیکاری ۱۳۹۸

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حمید رضا بحری آبان ۲۰, ۱۴۰۰

    من حدود ده سال سابقه بیمه اجباری دارم یک سال بود بیمه اختیاری میریختم الان از برج دو بیمه اجباری دارم به من غرامت نقص عضو تعلق میگیره