چرا بطری های آب معدنی را هرگز نباید دوباره پر کنیم؟

چرا بطری های آب معدنی را هرگز نباید دوباره پر کنیم؟

همه ی ما گاهی از بطری آب معدنی ، نوشابه و سایر نوشیدنی ها به عنوان بطری آب استفاده کرده ایم. به هر حال چه چیزی بی ضررتر از یک بطری آب ساده؟

اما این کار کاملاً اشتباه است چون ضرر این بطری های پلاستیکی بسیار بیشتر از فایده ی آن ها است. در ساخت وسایل پلاستیکی از جمله بطری های پلاستیکی، از ماده ی شیمیایی ای به نام بیسفنول (بیشتر آن را به نام BPA می شناسند) استفاده می شود. این ماده ی شیمیایی خطرناک است و می تواند وارد آب شود و باعث رشد سریع باکتری های خطرناک در شکاف های بطری های پلاستیکی شود. این مسأله عواقب بسیار خطرناکی برای سلامتی ما دارد.

متأسفانه بسیاری از کسانی که از آب معدنی و دیگر نوشیدنی هایی که بطری پلاستیکی دارند استفاده می کنند، دوباره و چند باره از این بطری ها استفاده می کنند چون تصور می کنند این کار ضرری ندارد، در حالی که اینگونه نیست. حتی محصولات پلاستیکی بدون BPA هم بی خطر نیستند چون تولید کنندگان وسایل پلاستیکی حالا مواد شیمیایی استروژنی دیگری را جایگزین آن کرده اند که چندان شناخته شده نیستند اما ممکن است که همان خطرات BPA را برای سلامت انسان داشته باشند.

مضرات استفاده از بطری آب معدنی

این مواد شیمیایی استروژنی می توانند تأثیری منفی بر تعادل هورمونی بدن انسان داشته باشند، اما خطرات احتمالی بطری های پلاستیکی به همینجا ختم نمی شود. دانشمندان آمریکایی با تحقیق بر روی ۲۵۹ بطری آب پی بردند ۹۳ درصد این بطری های از نوعی آلودگی میکروپلاستیک برخوردار بودند. علاوه بر این، بطری های پلاستیکی یک بار مصرف عمدتاً از پلی‌اتیلن ترفتالات (یا PET) ساخته می شوند. استفاده از این بطری ها بی خطر، اما استفاده ی مجدد از آن ها مضر است. این وسایل پلاستیکی در صورت حرارت دیدن یا خراش برداشتن، می توانند آب را آلوده به مواد شیمیایی کنند.

علاوه بر این، مسأله ی آلودگی باکتریایی را هم باید درنظر گرفت. بطری های آب معدنی هم مانند هر بطری نوشیدنی دیگری با دهان و دست های ما تماس دارند، یعنی دو قسمتی از بدن که مملوء از میکروب هستند. دهانه ی این بطری ها کوچک است، ویژگی ای که شستن و تمیز کردن آن ها را سخت می کند. این مسأله در ترکیب با رطوبت محیط می تواند شرایطی به وجود آورد که بطری آب را به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل کند.

برای اینکه بتوانید بدون صدمه زدن به سلامتی خود، آب بدن تان را تأمین کنید، باید از استفاده ی مجدد از بطری های پلاستیکی یک بار مصرف خودداری کنید. در عوض این کار، بعد از تمام شدن آب یا نوشیدنی داخل بطری، آن را دور بیندازید، یا بهتر آنکه به جای خریدن آب معدنی، یک بطری پلاستیکی بدون BPA، شیشه ای یا استیل تهیه و آن را از آب پر کنید. با این کار نه تنها به سلامت خود، بلکه به محیط زیست هم کمک می کنید.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود