تداوم روزهای طلایی بورس ایران: بوسه شاخص کل بر کانال ۳۰۰ هزار واحدی

تداوم روند صعودی شاخص کل با فتح کانال جدید

تداوم روزهای طلایی بورس ایران: بوسه شاخص کل بر کانال ۳۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس ایران که روند حرکتی پر قدرت خود را در یک کانال صعودی از اوایل سال ۹۸ آغاز کرده بود، روز گذشته با ثبت رکورد تاریخی جدید، بار دیگر خبر ساز شد و میلیون ها بورس باز حقیقی و حقوقی را شادمان کرد. شاخص کل بورس ایران که چند هفته پیش، سقف ۲۷ ساله را شکسته بود، دیروز وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شد تا فصل جدیدی از بازار سرمایه ایران رقم بخورد. دیروز، ۲۱۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد که رقمی بی نظیر در تاریخ ۵۵ ساله بورس ایران به شمار می رود.

ورود نقدینگی سنگین حقیقی ها و تداوم حضور حقوقی های بزرگ در بازار سرمایه و خوش بینی به انتشار گزارش های شش ماهه و نه ماهه ۵۵۰ شرکت بورس و فرابورس ایران در نیمه دوم سال نود و هشت و آرام شدن مسائل سیاسی، سبب شده تا در ماه های اخیر، شاهد رکورد زنی پی در پی شاخص کل بورس ایران باشیم.

عکس شاخص این گفتار، تکنیکال شاخص کل را نشان می دهد که امروز وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شد و با توجه به قدرت نقدینگی در بازار و آینده روشن بازار سرمایه ایران، در آینده ای نه چندان دور، از مرز ۵۰۰ هزار واحدی خواهد گذشت تا امیدواری ها برای شکار کانال ۱ میلیون واحدی در سال های اولیه سده چهاردهم هجری شمسی (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰) در کانون توجه اهالی بازار بورس ایران باشد.

شکست سقف کانال ۲۷ ساله، نشان از قدرت روند صعودی و اهداف بالای شاخص دارد، چرا که اگر قوی نبود توان شکست این اَبَر مقاومت مهم را نداشت. دوران طلایی بازار سرمایه آغاز شده و بیشترین بازدهی بازارهای مالی ایران طی سال های آینده، متعلق به بورس ایران خواهد بود.

اگر در سال نود و هفت که ارز، بیش از ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرد، شاهد میزان معاملات روزانه ، زیر ۲۰۰ میلیارد تومان بودیم، امروز ارزش معاملات در بورس ایران، از مرز ۱۷۰۰ میلیارد تومان گذر کرد تا با ثبت رکوردی جدید، سهامداران منتظر روزهای خوب و پر سود دیگری در نیمه دوم سال نود و هشت باشند.

شاخص کل
شاخص در کانال ۱۵۰ هزار واحد تا ۳۰۰ هزار واحد را ظرف ۲ سال طی کرد. روند حرکت شاخص کل بورس ایران در کانال صعودی بلند مدت را از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۹ میلادی شاهد هستید.

با توجه به عدم جذابیت بازارهای موازی برای سرمایه گذاری کوچک و سنگین (ارز، طلا، سکه، زمین و مسکن و خودرو) و هم چنین عقب ماندن بسیاری از سهام از رشد تورم ایران در ۲ سال اخیر، به نظر می رسد که روند صعودی بورس ایران حداقل تا سال ۱۴۰۰ که مصادف با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است، تداوم داشته باشد تا امیدواری به وضعیت جذاب سرمایه گذاری در بورس ایران،‌ هم چنان دوران خوشی را برای سهامداران تازه کار تا بزرگان بورس، رقم بزند.

۱۱ میلیون ایرانی کد بورس دارند

بیش از ۱۱ میلیون تن از هموطنان، کد بورس داشته و از طریق سامانه معاملات انلاین ۱۰۶  کارگزاری در ۳۱ ا ستان کشور ، مشغول به خرید و فروش سهام در ساعات معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰) از طریق سامانه tsetmc.com هستند. این سایت،‌ یکی از پربیننده ترین سایت های ایران است که روزانه صدها هزار بورس از داخل و خارج از کشور، از طریق آن به رصد قیمتی و معاملات ۵۵۰ سهم می پردازند.

در آخرین عرضه اولیه بورس ایران که مرداد ۹۸ انجام شده، بیش از ۶۶۰ هزار تن از هموطنان شرکت کردند که رکوردی در تاریخ  عرضه اولیه در بورس ایران محسوب می شود.

بر خلاف تصور عامه، انتظار خروج سنگین نقدینگی از سهام به خصوص سهام شاخص ساز را چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت شاهد نیستیم و اگر اصلاحی در بازار باشد، موقتی و در جهت کسب انرژی برای تداوم حرکت پر قدرت در کانال صعودی خواهد بود. با توجه به این که در حال حاضر، با ارزش ترین و بهترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار بورس ایران با صدها شرکت در ده ها گروه صنعتی و خدماتی (از دارویی تا سیمانی) است و قیمت بعضی از سهام، هنوز با دلار ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی در حال معامله است و رشد چندانی را تجربه نکرده است، لذا، حضور در بازار با سرمایه کم، توصیه مهم این گفتار به خوانندگان گرامی می باشد.

چه کنیم؟ 

اگر دوست دارید تا از سودآوری های جذاب بازار سرمایه ایران تا رسیدن شاخص کل به مرز ۵۰۰ هزار واحدی تا ۱۴۰۱ هجری شمسی بهره مند شوید و شاهد سودهای ۱۰۰ تا هزار درصدی در این ۲۴ ماه باقیمانده باشید، ثبت نام در سامانه سجام و کسب کد بورس و حضور در بازار با حداقل ۱ میلیون ریال و یادگیری اصول سرمایه گذاری را به شما پیشنهاد می کنیم.

گروه های دارویی، قندی، سیمانی، غذایی و کانی های غیرفلزی، از جمله برترین گروه ها برای سرمایه گذاری سهامداران تازه وارد است که می تواند با فاکتور صبوری و تشکیل سبد درست، سودآوری غیر قابل تصوری را برای علاقمندان به ارمغان بیاورد. از شهریور ۹۷ تا شهریور ۹۸، صدها سهم بین ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ درصد، رشد قیمتی را تجربه کرده اند در حالی که شاهد افزایش قیمت خاصی در نرخ ارز  و سکه و طلا در این بازه زمانی جز  نوسانات مقطعی نبودیم و به نظر می رسد،‌ این وضعیت هم چنان ادامه دار باشد. استفاده از تکنیک های تابلوخوانی و روانشناسی بازار سرمایه، ابزار شما برای تشخیص روند و پرهیز از ر فتارهای هیجانی در خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران است.

تکنیک های تابلوخوانی را جدی بگیرید

ما پیش بینی می کنیم که با تداوم روند صعودی شاخص کل و حرکت بسیاری از سهام جا مانده از رشد تورم و رسیدن بسیاری از سهام به سقف های پیش بینی شده میان مدتی تا سال ۱۴۰۰ و عدم جذابیت بازارهای موازی برای سرمایه گذاری، شاهد ظهور میلیونر های زیر ۳۰ سال در ایران عصر ۱۴۰۰ باشیم. میلیونرهایی که شاهد ۵ تا ۲۰ برابر شدن سرمایه خود در فاصله فروردین ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ خواهند بود و ظرف شش ماه اخیر، بخشی از این مسیر جذاب و پر سود، به نیکویی طی شد.

تابلو معاملاتی هر سهم شرکت ذوب آهن با نماد «ذوب» را در ۲۲ شهریور ۹۸ مشاهده می کنید که قیمت هر سهم، ۱۷۷ تومان است

امیدواریم وقتی در شب انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، این گزارش را مرور میکنیم، شاهد چند برابر شدن قیمت بسیاری از سهام بازار و ورود پر قدرت شاخص کل به کانال ۴۰۰ هزار واحدی باشیم. اگر عمری باقی بود، این گزارش را در اردیبهشت ۱۴۰۰ شمسی، مجددا مرور می‌کنیم. عکس بالا، یادگاری بماند…

قدر فرصت‌های طلایی را بدانیم و تماشاگر پیروزی های بزرگ دیگران نباشیم.

۲۳شهریور ۹۸ (شاخص  کل:  ۳۰۲ هزار واحد – قیمت دلار: ۱۱۴۰۰ تومان – قیمت هر سهم ذوب آهن: ۱۷۷ تومان)

حتما بخوانید: انرژی ۳، شگفت انگیز ترین سهام بورس ایران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • محمد شهریور ۲۵, ۱۳۹۸

    آقای زمانی شما بارها توی نوشته هاتون از بازار بورس و سودآوری های بالای اون تعریف کردید.
    کاش مطالبی رو هم برای کسایی که هیچ اطلاعاتی از بورس ندارن و میخوان از صفر شروع کنن بنویسید و آموزش بدید.
    تشکر

    • علی زمانی شهریور ۲۵, ۱۳۹۸

      سلام.
      بله. نکته خوبی است. مطالب زیادی درباره آموزش بورس در روزیاتو هست که به آن ها مراجعه کنید. برای شروع از صفر، فعلا کد بورس از یکی از کارگزاری های سراسر کشور بگیرید و در سامانه سجام ثبت نام کنید. برای آموزش بورس به تالار مجازی بورس ایران: http://training.irvex.ir مراجعه کنیدکه متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بوده و اطلاعات صفر تا ۱۰۰ را در اختیار تازه وارد ها قرار می دهد. فعلا برای شناخت بازار، هر روز به tsetmc.com بروید و فقط معاملات و نمادهای پربیننده و بالا پایین شدن شاخص کل را نظاره گیر باشید. اصطلاحات و قوانین بورس را هم در سایت رسمی tse.ir مشاهده کنید. اینها برای شروع خوب است تا شما را به قافله بورس بازها، ملحق کند.

  • رضا شهریور ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام جناب زمانی ممنون از مقالات خوبتون درباره بورس. در مورد آموزش بورس علاوه بر مطالب که گفتین، آیا کتاب خوبی هم میشناسین که بورس رو برای مبتدیان آموزش بده؟ منظورم برای کسانی هست که هیچ اطلاعی از بورس ندارن و میخوان ز صفر شروع کنند.

    • علی زمانی شهریور ۲۷, ۱۳۹۸

      سلام.
      بله. کتاب زیاد هست. اگر تهران هستید،به انتشارات سازمان بورس و اوراق بهادار در خیابان ملاصدرا مراجعه کنید یا کتاب های بورس این ناشر را از کتابفروشی ها درخواست کنید.