آخرین خبرها از پرتفو «سهام عدالت»: انقلاب بورس با آزادسازی سهام عدالت

آخرین خبرها از پرتفو «سهام عدالت»: انقلاب بورس با آزادسازی سهام عدالت

ارزش پرتفو سهام عدالت کاهش یافت؛ افت ارزش ۴۹ شرکت بورسی سهام عدالت در آبان ۹۸ رقم خورد. ارزش سهام عدالت هر یک از دارندگان این سهام، در سال ۹۸ به ۵۰ میلیون ریال رسید. با این حال با توجه به افت محدود بورس در مهر و آبان ۹۸، این ارزش ۵ میلیون تومانی، با تلورانس همراه است که با توجه به رکورد زنی شاخص کل بورس ایران در سال۹۸، پیش بینی می شود که با رشد شاخص، شرکت های مشمول سهام عدالت نیز با رشد قیمتی تا سال ۱۳۹۹ همراه شده و سهامداران، شاهد افزایش ارزش سبد (پرتفو) خود تا سال آینده باشند.

سهام عدالت، بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران را سهامداران بهترین سهام بازار بورس کرده است و شاید خودشان خبر نداشته باشند. دولت، از سود ده ترین سهام بازار بورس ایران، شرکت هایی را در گروه های مختلف صنعتی انتخاب کرده و ده ها میلیون نفر، در قالب سهام عدالت، سهامدار غیر مستقیم این شرکت ها هستند.

سود سهام عدالت در سال مالی ۱۳۹۷ به نسبت سال مالی ۱۳۹۶، ۵۰ تومان افزایش یافت. بنابراین، مشمولان سهام عدالت بر اساس آنچه که در ۳۰ مهر ۹۸ اعلام شد، ۱ میلیون تومان سهام داشته و ۲۲۰ هزار تومان به آن ها سود تعلق می گیرد. سازمان خصوصی ۲ مهر۹۸ اعلام کرده بود که ۱۷۵ هزار تومان سود از محل عملکرد سال مالی ۹۶ شرکت های مشمول سهام عدالت، واریز شده است.

سهام عدالت هم اکنون شامل ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی است. کلا ۴۹ شرکت در سهام عدالت حضور دارند. ارزش روز شرکت های بورسی سهام عدالت به ۱/۵۲۶/۰۶۴ میلیارد ریال رسید که به نسبت روز واگذاری، ۷ برابر افزایش یافته است. ارزش شرکت های غیر بورسی هم ۳۸/۵۳۸ میلیارد تومان است.

لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس، مراحل نهایی خود را میگذراند و لایحه اختیار به دارندگان سهام عدالت این فرصت را می دهد که در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت های سرمایه پذیر، نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کنند. مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز اخیرا اعلام کرده بود که بازار سرمایه برای آزاد سازی سهام عدالت، در حال آماده باش کامل است.

اما این تصمیم، به نظر نمایندگان ملت در بهارستان، منوط شده است. اگر سهام عدالت وارد فرابورس شود، گام اول در مسیر بروز انقلاب در بازار بورس ایران، برداشته شده است.

سهام عدالت
تصویر ایندکس سایت سهام عدالت

ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت در مهرماه امسال به بالاترین سطح خود از زمان اجرای طرح سهام عدالت (از سال ۸۵) رسیده بود، کاهش یافت.

تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است که با توجه به تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت افزایش یافته و در مهرماه امسال با بالاترین سطح خود یعنی ۱۶۲۷هزار و ۴۸۲میلیارد ریال رسیده و موجب ۶.۱ برابر شدن ارزش سهام مشمولان شده بود.

ارزش روز ۲۰ شرکت پرتفو سهام عدالت در آبان ماه ۱۳۹۸ را مشاهده می کنید.

با وجود این با توجه به افت‌هایی که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف در هفته‌های گذشته تجربه کرده‌اند، ارزش روز این پرتفوی به ۱۵۶۴ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال کاهش یافته است.

بر این اساس نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد تعداد ۳۵شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال می‌باشد و ارزش روز آنها به ۱۵۲۶هزار و ۶۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

قیمت هر سهم شرکت بورس ایران در بازار سرمایه در ۲۰ آبان ۹۸

به هر حال با آزادسازی سهام عدالت، دو سهم «بورس» و «فرابورس» ایران با افزایش قیمت قابل توجهی همراه می شوند و توصیه می‌کنیم که سهامدار این دو سهم عالی بازار سرمایه باشید. این دو سهم، استراتژیک است.  با ورود باشگاه های استقلال، پرسپولیس و بازار لاکچری ایران مال در بورس، میلیون‌ها نفر، به جمع ۱۳ میلیون دارنده کد بورس، افزوده می‌شود. صدای انقلاب بورس ایران به گوش می‌رسد . . . .

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • احمدی آبان ۲۱, ۱۳۹۸

    ایا مسعولین خر هستن گذاشن این سهام به مردم برسه؟ یا دلسوز شدن؟

    • علی زمانی آبان ۲۲, ۱۳۹۸

      جناب احمدی
      الان میلیون ها نفر از ایرانیان، سهامدار بهترین سهام بورس ایران هستند و هر سال سود هم میگیرند. بزودی سهامشون قابل خرید و فروش در بورس میشه. بله. این سهام اکنون در اختیار حداقل ۴۰ درصد مردم است.

      • شیر آبان ۲۳, ۱۳۹۸

        مسئولین میگن ما تو بهشتیم.
        میلیونها نفر تو این بهشت زندگی میکنن.
        اما ایا ما تو بهشتیم؟
        اینجا زندگی میکنیم. اما اینجا نه بهشته و نه ما تو بهشتیم.

        میلیونها نفر سهام دارن. تو بورس فعالیت دارن اما ایا این سهامها سود ده هستن؟
        تو مملکتی که همه چی پارتی بازیه خیلی خوش خیالی بزارن مردم عادی سود کنن.
        نهایتا یکم نون خشک میریزن مردم بیان پولاشونو سهام کنن.
        اخه مگه اینجا سوئیسه؟

        • علی زمانی آبان ۲۳, ۱۳۹۸

          دوست عزیز
          میلیون ها نفری که «زوری» سهامدار سهام عدالت شدند،چون همه شرکت های مشمول سهام عدالت،سود ده هستند، این افراد هم سود خوبی کردند. شما لطفا همه چی رو با هم قاطی نکن. بحث بورس کردی، مستند و مستدل با ادله و با فایل pdf رسمی به شما اثبات میکنیم که خیلی سهام ها همین الان سود ده هستند و با رشد تورم تا سال ۱۴۰۰، رشد قیمتی شگفت انگیزی را تجربه می کنند. شما به جای اختراع چرخ، رانندگی (بورس بازی) یاد بگیر و خود را محروم از سودهای شیرین تا سال ۱۴۰۰ نکن. در همین ۱ سال اخیر ،میلیون ها نفر از مردم ایران، فقط و فقط از «عرضه اولیه ها» میلیون ها تومن به جیب زدند. مقالاتش را بارها در روزیاتو نوشتیم. رجوع کنید. قرن، قرن تحلیل است عزیز. داستان تو بمیری من بمیرم گذشت. . . .

  • Ali آبان ۲۸, ۱۳۹۸

    سلام جناب زمانی
    به نظر شما بهترین منبع برای یادگیری فرایند سرمایه گذاری در بورس چیست?
    ممنون

    • علی زمانی آبان ۲۸, ۱۳۹۸

      سلام وعرض ادب
      بهترین منبع، رصد روزانه معاملات در سامانه TSE به مدت چند ماه است. سپس، استفاده از سایت مجازی بورس ایران که با صدها ویدیو، اصول سرمایه گذاری رو اموزش می دهد.