برترین کشورهای دنیا در زمینه برابری جنسیتی در سال ۲۰۱۹

برترین کشورهای دنیا در زمینه برابری جنسیتی در سال ۲۰۱۹

مجمع جهانی اقتصاد گزارش جهانی شکاف جنسیتی خود برای سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. در این گزارش ۱۵۳ کشور دنیا و پیشرفت های آن ها در جهت برابری جنسیتی مورد بررسی قرار گرفته. این بررسی با نگاهی به چهار حوزه ی کلیدی از جمله مشارکت و فرصت های اقتصادی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و قدرت سیاسی انجام شده.

این گزارش اما خبرهای خوبی برای استرالیا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ندارد چرا که هر سه کشور از سال ۲۰۱۸ جایگاه های قبلی خود در این فهرست را از دست داده و با افت رو به رو بوده اند.

طبق این گزارش، دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه در پیش روی خود دارد.

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی، ۱۰ کشور برتر فهرست پیش رو در حالی پا به دهه ی جدید ۲۰۲۰ می گذارند که بیشترین پیشرفت را در رفع شکاف جنسیتی داشته اند.

۱- ایسلند

۲- نروژ

۳- فنلاند

۴- سوئد

۵- نیکاراگوئه

۶- نیوزلند

۷- ایرلند

۸- اسپانیا

۹- رواندا

۱۰- آلمان

ایسلند برای یازدهمین سال متوالی مقام اول فهرست را از آن خود کرده. جمعیت قابل توجه زنان فعال در عرصه سیاست و همینطور فراهم سازی فرصت های عالی آموزشی و شغلی برای زنان، دو عاملی هستند که سبب شده اند این کشور در صدر فهرست قرار گیرد.

کشور اسپانیا از زمان انتشار شاخص قبلی در سال ۲۰۱۸، گام های بزرگی به سمت برابری جنسیتی برداشته، به طوری که ظرف همین مدت خود را از جایگاه بیست و یکم فهرست به میان ۱۰ کشور برتر رسانده.

اسپانیا، لتونی و تایلند با افزایش جمعیت زنان فعال در پارلمان خود، امتیاز خود در این رتبه بندی جهانی را افزایش دادند. اسپانیا در سال ۲۰۱۸ «زن محور ترین دولت دنیا» نام گرفت و بخش عمده ای از پست های وزارتی خود را در اختیار زنان قرار داد.

علاوه بر این، اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین پیشرفت را در این فهرست داشته اند، به طوری که رفع شکاف جنسیتی در این کشور با رشدی ۳/۴ درصدی رو به رو بوده.

برترین کشورها در برابری جنسیتی
وزرای دولت اسپانیا در سال ۲۰۱۸

دیگر کشورهای غربی این فهرست اما با پسرفت رو به رو بوده اند.

ایالات متحده آمریکا با ۲ پله سقوط در این فهرست از سال ۲۰۱۸، در جایگاه پنجاه و سوم جهانی قرار گرفته. استرالیا در ماه آوریل سال ۲۰۱۹، امن ترین کشور دنیا برای زنان نام گرفت، با ۵ پله سقوط در این فهرست به رتبه ی چهل و چهارم جهانی پسرفت کرده. بریتانیا حالا مقام بیست و یکم جهانی را دارد که با ۶ پله سقوط از زمان انتشار شاخص قبلی در سال ۲۰۱۸، در این جایگاه قرار گرفته. کانادا هم که حالا رتبه ی نوزدهم جهانی را دارد، از سال ۲۰۱۸ سه پله سقوط داشته.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از زمان آغاز به کار این سیستم رتبه بندی، برابری جنسیتی به طور کلی در ۱۰۸ کشور دنیا با رشد رو به رو بوده اما حوزه ی این پیشرفت ها هم مشخص شده. در سطح جهانی، در عرصه ی سیاست تنها ۲۵ درصد از پست های پارلمانی و ۲۱ درصد از پست های وزارتی در اختیار زنان هستند.

در ۵۰ سال گذشته، تنها ۸۵ کشور دنیا بوده اند که هیچ زنی در رأس دولت خود نداشته اند.

سانا مارین نخست وزیر انتخابی کشور فنلاند

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی، به کار گیری زنان در عرصه ی سیاست باعث رشد «اثر الگو» (role model effect) می شود، مسأله ای که افزایش تعداد زنان در پست های ارشد محیط های کاری را به دنبال دارد.

در این گزارش آمده: «رشد قدرت سیاسی زنان، در اغلب موارد با افزایش جمعیت زنان در پست های ارشد بازار کار مرتبط بوده.»

طبق این گزارش ۲۵۷ سال طول می کشد تا زنان به همان فرصت های اقتصادی مردان دست یابند.

اما کشورهای متعددی هستند که به خاطر جمعیت زنان فعال در پست های اجرایی مورد تحسین قرار گرفته اند. در فرانسه، ایسلند، نروژ، سوئد و ایتالیا، زنان بیشتر از یک سوم از جمعیت هیئت مدیره ی شرکت ها را به خود اختصاص داده اند.

در ۷۲ کشور دنیا، باز کردن حساب بانکی یا برخورداری از کارت اعتباری برای زنان ممنوع است.

این گزارش وجود یک نماینده ی سیاسی بزرگ تر در سطح دولتی – و در بعضی کشورها، وجود هر گونه ای نماینده ای را نیازی فوری برای زنان می داند.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده سیاست گذاران – به ویژه در کشورهای در حال توسعه – باید با نگاهی به آینده برای مجهز ساختن هر چه بهتر نسل های جوان تر به مهارت هایی اقدام کنند که موفقیت آن ها را در دنیای مشاغل آینده رقم زند.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود