تراژدی کتاب سوزان «عباس تبریزیان» با محکومیت حوزه و دانشگاه

تراژدی کتاب سوزان «عباس تبریزیان» با محکومیت حوزه و دانشگاه

عباس تبریزیان که بعضی او را آیت الله عباس تبریزیان یا پدر طب نوین اسلامی لقب داده اند، متولد سال ۱۳۴۳ هجری شمسی در شهر نجف اشرف است. او محقق طب اسلامی بوده و پدرش (فاضل)، از همکاران آیت الله صدر در عراق محسوب می شود.

عباس تبریزیان به واسطه به آتش کشیدن کتاب هریسون از کتاب های مرجع طب داخلی در علم پزشکی، در کانون توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت. وزارت بهداشت و حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه های جداگانه ای، اقدام عباس تبریزیان در به آتش کشیدن کتاب طب داخلی هریسون را محکوم کردند. قرار است دادستان ویژه روحانیت این اقدام زشت عباس تبریزیان را پیگیری کند.

طبق اعلام دادسرای ویژه روحانیت در ۷ بهمن ۹۸، شیخ عباس تبریزیان در خارج از کشور سکونت داشته و خبر بازداشت وی، نادرست است.

عباس تبریزیان چه گفت؟

عباس تبریزیان در جدید ترین سخنرانی خود گفته بود که طب شیمیایی ۴۰۰ سال است که حکومت میکند و به طب شریعت آسیب جدی زده است و ۸۰ درصد بیماری های مردم به عوارض داروهای شیمیایی مرتبط است. ما اعلام می‌کنیم که دوره طب شیمیایی تمام شده است و کشورهای اروپایی طب شیمیایی را کنار گذاشته اند و طب گیاهی را در دستور کار دارند. لذا امروز کتاب هاریسون را در اقدامی نمادین آتش می زنیم.

فیلم کتابسوزی هریسون توسط شیخ عباس تبریزیان و شاگردانش را در ویدیو زیر تماشا کنید. کتابسوزی در سال نود و هشت، چند باری شنیده شده است. چند ماه پیش یک کتاب داستان چاپ داخل به آتش کشیده شد.

عباس تبریزیان با تشویق پدرش وارد حوزه علمیه شده و مشغول به تحصیل در علوم دینی می شود. او در حوزه علمیه نجف تحصیل کرد و از شاگردان آیت الله صدر و آیت الله العظمی خویی بود. ادامه تحصیل عباس تبریزیان در ایران در حوزه علمیه مشهد رخ داد. کتاب های مختلفی توسط عباس تبریزیان به رشته تحریر درآمده است که از آن جمله می توان به: اسماء الرسول المصطفى؛ دراسه فی الطب الرسول المصطفى(ص)؛ العد التنازلی فی علائم الظهور المهدی؛ سر البقاء و السلامه اشاره کرد.

وب سایت عباس تبریزیان در نشانی abbastabrizian.ir  قرار دارد که می توانید با سخنرانی ها، اندیشه ها و افکار این فرد آشنا شوید. در اینستاگرام نیز او و هوادارانش مشغول تبلیغ طب سنتی و طب اسلامی و نقد فعالیت های طب نوین به خصوص اقدامات وزارت بهداشت در نظارت ضعیف بر فعالیت  برخی پزشکان و داروخانه ها هستند. موضوعی که به نوعی به مافیای حاکم در صنعت پزشکی امروز ایران اشاره دارد.

اقدام عباس تبریزیان به عنوان یک کارشناس علوم دینی و فعال طب سنتی و طب اسلامی در آتش زدن یه کتاب آن هم کتاب هریسون که تا کنون حدود ۲۰ بار در چند دهه اخیر توسط فوق تخصصی های پزشکی در سراسر جهان، بازبینی  و ویرایش شده و کتابی مستند،  مستدل و معتبر در علم پزشکی امروز جهان محسوب می شود، از هیچ نظری قابل دفاع نیست.

عباس تبریزیان
تصویر جلد ۱۹ کتاب طی داخلی معروف هاریسون که توسط انتشارات مگ گراهیل منتشر شده است و عباس تبریزیان آن را به آتش کشید

حتی اگر عباس تبریزیان یک جزوه دانشجوی پزشکی یا یک کتاب داستان را هم به آتش می‌کشید، به دلیل این‌که در مقام نقد اندیشه، به آتش زدن روی آورده است، اقدامی نکوهیده انجام داده که انتظار می رود دستگاه قضایی کشور به منظور جلوگیری از اپیدمی  این گونه ناهنجاری ها در فضای مجازی، اقدامات مقتضی را با همکاری پلیس فتا در دستور کار قرار دهد.

محسن افشانی به  خاطر نمایش یک چاقو در کلیپی در کنار همسرش در اینستاگرام، به ۱۲ ماه زندان محکوم شد و هم اکنون در بازداشت است. انتظار می رود این اقدام عباس تبریزیان نیز با اعلام جرم دادستانی و پیگرد قانونی همراه شود.

به هر حال، بسیاری در جامعه پزشکی کشور و حتی حوزه های علمیه، این اقدام عباس تبریزیان را در آتش زدن هریسون، محکوم کردند. یکی از اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اخیرا گفته بود که نظر عباس تبریزیان مبنی بر رهایی طب اسلامی از طب غربی، اقدامی قرون وسطایی است که در بین دانشگاهیان و اهالی حوزه، سابقه ندارد.

بعضی معتقدند که کتاب سوزان عباس تبریزیان، وام دار چند دهه کوبیدن بر طبل بومی سازی دانش و به خصوص رهایی علوم انسانی از علوم انسانی غربی است تا علوم انسانی اسلامی-ایرانی را پایه ریزی کنیم. موضوعی که مورد تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از روسای دانشگاه های کشور بوده و هنوز مردم و محققان، چشمشان به  جمال فیزیک و ریاضی و جامعه شناسی و اقتصاد بومی شده!، روشن نشده  است.

این که فکر کنیم که حماسه کتاب سوزان عباس تبریزیان یا عباس تبریزیان ها در  مخالفت با طب جدید پزشکی، محصول قطعی بومی دانش علوم انسانی و غیر انسانی در کشور است، صحیح نیست. این رفتار ناپسند و غیر اخلاقی و غیر انسانی، با هیچ معیار عاقلانه ای، سازگاری ندارد و مغایر با اصول نقد اندیشه در قرن بیست و یکم است. اما می تواند میوه نارس و کال از یک نظام معرفتی ناقص باشد که البته بیش از ۹۰ هزار دنبال کننده تلگرامی را هم  برای صفحه چنین اندیشه  هایی خلق کرده است.

رفتارهای افراطی این سطحی، تناسبی با تفکر امپریالیسم ستیزی و مبارزه با صهیونیزم جهانی و این گونه  ادبیات که عده ای دنبال می کنند  ندارد و به نوعی نقض غرض به شمار می رود. برای نقد یک رفتار و ایدئولوژی و روش و منش، آتش زدن، پاک کردن صورت مساله است. ما با به آتش کشیدن هیچ کتاب و اندیشه ای، نمی توانیم از بسط و رشد و معرفی آن به جامعه، جلوگیری کنیم و کسی از این رفتار، چیزی یاد نمی گیرد.

گفتمان عباس تبریزیان، گفتمان غالب در میان جامعه پزشکی و حوزه نیست و به نظر می رسد آن ها که با ایدئولوژی کلی عباس تبریزیان در طب اسلامی و اندیشه های اسلامی تا حدی موافق هستند، مایل نیستند او را در این قضیه همراهی کنند. چون فرجامش ناقص و مجهول است.

ساختار و کارکرد نظام پزشکی مدرن، به دلیل ناکارآمدی‌های ساختاری نظام پزشکی، گران و هزینه‌بردار بودن و به حاشیه راندن گروه‌های فقیر و ضعیف جامعه، بستری برای گرایش به طب‌های جایگزین در جامعه سنتی و استبداد زده ایران امروز می‌شود که در فضایی بین سنت و پست مدرنیسم گیر کرده است. ناکارآمدی ساختاری نظام پزشکی و درمان و کارکرد نامناسب بیمه‌ها در پوشش دادن هزینه‌های درمان از مسائلی است که سبب تقویت گفتمان عباس تبریزیان ها در جامعه و بروز چنین رفتارهایی می شود که البته  هوادارانی هم دارد.

عباس تبریزیان و هواردانش و جریان فکری آن ها، صرفا مخالف طب پزشکی امروز دنیا نیستند. منتقد اتفاقاتی هستند که در صنعت پزشکی و سلامت کشور شاهد هستیم و فرار پزشکان از نصب کارتخوان، تنها بخشی از این تراژدی است. نباید مثل عباس تبریزیان، به  فکر پاک کردن صورت مساله باشیم. باید دغدغه ها را صبورانه شنید و برای آن راه حل منطقی پیدا کرد. چه در طب سنتی و چه در طب اسلامی و چه در  طب نوین.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود