همه چیز درباره جایزه سالانه کارآفرینی «امین الضرب»

همه چیز درباره جایزه سالانه کارآفرینی «امین الضرب»

جایزه سالانه امین الضرب، هر ساله با مشارکت فعالان اقتصادی کشور و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان سخنگوی بخش خصوصی برگزار می شود تا با چهره های سرشناس وموثر در عرصه کارآفرینی سنتی و جدید (فناورانه) ایران آشنا شویم. در دو دوره اخیر، ردپای استارت آپ ها و کارآفرینان دیجیتال ایرانی در مراسم امین الضرب مشاهده شد که نوید روزهای طلایی برای نقش آفرینی بیشتر کارآفرینی دیجیتالی ایران در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ دارد.

داستان جایزه امین الضرب، داستان حاج محمد حسین امین الضرب است که از بازرگانان خوش نام ایران در سال های نه چندان دور است. در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی و در عصر شاه شهید، ناصر الدین شاه قاجار، فعالیت داشت و دامنه فعالیتش از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق ایران پراکنده بود.

او مثل سلطان خشکبار ایران (مرحوم عسگراولادی)، هم در خاورمیانه هم آسیا و هم اروپا ، فعالیت داشت. امین الضرب، از پیشگامان توسعه صنعتی در ایران است. نقش موثری در تاسیس مجلس وکالی تجار داشت که امروزه به نام اتاق بازرگانی می شناسیم و برج بلندش در خیابان طالقانی تهران، خودنمایی می کند. امین الضرب، مردی از دیار نصف جهان است.

هنردوست و تاجر با هوش تجاری عالی که در کودکی نزد پدرش، زرگری را آموخت و حجره دار شد و با کار در حجره فردی به نام حاج کاظم، بدهی های خانوادگی را صاف کرد و شاگردی را تمام کرد. حاج محمد حسن امین الضرب ۲۰ سال داشت که فعالیت اقتصادی مستقل خود را آغاز کرد و به تهران آمد. از دستفروشی تا صرافی و شاگردی را در پایتخت ادامه داد و سرمایه اش را به ۱۳۰۰ تومان رساند که برای آن روزگار، پول قابل توجهی بود.

امین الضرب
رونمایی از فرمان مشروطیت در منزل محمد حسن امین الضرب با حضور تجار در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی

حاج امین الضرب، با یک تاجر اروپایی آشنا شد و تجارت بین المللی را در آن دوران از وی آموخت. وی، نماینده شرکت رالی بود که در کشورهای مختلفی، شعبه داشت. شرکتی که ابریشم ایران را صادر می کرد و بر اساس سلیقه ایرانیان، پارچه طراحی میکرد و به کشور وارد می نمود.

امانت داری و هوش امین الضرب سبب شد تا این تاجر اروپایی (موسیو پانایوتی)، تجربیات خود را به وی منتقل کند. موفقیت های تجاری امین الضرب سبب شد تا حتی شاه نیز با وی آشنا شود. در عصر ناصری، گسترش کسب و کار امین الضرب سبب شد تا نامش، در فهرست یکی از برترین تاجران ایران قرار بگیرد.

اولین تاجری بود که در اروپا، نماینده داشت. دولت وقت، برای خرید اسلحه و کالا، از امین الضرب کمک می گرفت. مردمی بودن امین الضرب و حمایت از فعالان کسب و کار به خصوص مددجویان، او را به چهره ای خوش نام و نیکوکار بدل کرد. تجارت تریاک که آن زمان قانونی بود، بخش از بیزینس امین الضرب را تشکیل می داد.

به نوشته کتاب «سرگذشت پنجاه کنش‌گر اقتصادی» در کنار فعالیت‌های تجاری و صنعتی مهمترین گامی که حاج محمدحسن امین الضرب برداشت، تشکیل مجلس وکالی تجار ایران (۱۲۶۳) و پیگیری حقوق بازرگانان بود. مجلس وکالی تجار با همراهی عبدالباقی، محمدحسن کاشانی، علی اکبر دهدشتی و به ریاست محمدحسن امین الضرب شکل گرفت و در واقع پایه گذار بزرگترین تشـکل اقتصادی بخش خصوصی در کشور یعنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بود.

۷ داور دومین جشنواره امین الضرب تهران

هیات داوان چهارمین دوره جشنواره امین الضرب

  • علی اصغر سعیدی دکترای جامعه شناسی
  • محمد فاضیلی دکترای جامعه شناسی
  • محسن گودرزی دکترای جامعه شناسی
  • محمد مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران
  • علی نقیب عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
  • اکبر ابراهیمی رئیس هیات مدیره پاکشوما
  • سلطان حسین فتاحی بنیانگذار امرسان
  • شهاب جوانمردی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس هیات مدیره شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد
  • فرزین فردیس عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
  • مجتبی نائلی نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان ماشین سازان صنایع غذایی
  • مهدی فضلی مدیرعامل گلرنگ
  • مرتضی سلطانی موسس زر ماکارون
  • جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران
  • رضا باکری دبیر انجمن فراورده های لبنی ایران
  • کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران

چهارمین جشنواره امین الضرب

چهارمین دوره جشنواره امین الضرب از سوی اتاق تهران به عنوان یکی از بزر ترین تشـکل های بخش خصوصی کشور با اهدای لوح، نشان و تندیس امین الضرب برگزار شد. این مراسم همچون ۳ دوره گذشته با استقبال بسیار زیاد فعالان بخش خصوصی و اعضاء اتاق تهران و اعضاء تشکله ای مختلف اقتصادی کشور و همزمان با ۱۳۶ سالگی تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تالار وحدت اجرا شد.

در این دوره اتاق تهران به ۸ کارآفرین، فعال استارت‌آپی و پژوهشگر برتر کشور لوح و نشان امین الضرب و به دو کارآفرین مؤثر و قدیمی لوح و تندیس امین الضرب را اهدا کرد.

لحظه دریافت جایزه الضرب توسط داود عابدی آملی، موسس گروه صنعتی مهدتاژ که ۶۰ سال فعالیت صنعتی داشته و به ۱۱ کشور، صادرات مواد شوینده داشت. او را پدر صنعت شوینده در کشور لقب داده اند.
علی سالک نجات، موسس گروه صنعتی آناتا که ۷۰ سال فعالیت صنعتی داشته و اشتغال زایی برای ۳۰۰۰ نفر ایجاد کرده است و ده ها میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات داشته است.
علی نقی مشایخی، موسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دارنده مدرک دکتری مدیریت از دانشگاه MIT آمریکا و نویسنده کتاب های مختلفی چون چشم انداز توسعه اقتصادی در ایران. او یکی از دارندگان نشان امین الضرب ۹۸ بود
میلاد منشی پور، بنیانگذار تپ سی یکی از دارندگان نشان امین الضرب ۹۸ بود. ۱۵۰ هزار راننده با این شرکت خدمات حمل و نقل درون شهری اینترنتی همکاری دارند.
نورالدین و شمس الدین و نوربخش جعفری دهکردی، موسسان شرکت لبنیاتی دامداران که برنده نشان امین الضرب ۹۸ شدند

سایت جشنواره امین الضرب در نشانی tccim.ir قرار دارد. هدف اتاق تهران از برگزاری این مراسم و اهدای این نشان ها، ضمن تکریم جایگاه کارآفرینان کشور، ترویج تاریخ تشکل گرایی در اقتصاد ایران و ارائه الگوهای کسب و کار سالم به نسل جوان اقتصاد کشور است.

امیدواریم به منظور رونق کسب و کار مجازی در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ و حمایت از کارآفرینی دیجیتالی، کمیته استارت آپ در دبیرخانه جایزه امین الضرب تشکیل و هر دوره، بهترین استارت آپ های دانش بنیان ایران در عرصه فناوری اطلاعات، شناسایی و معرفی شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود