خنده بازار کارزار تبلیغاتی بعضی از نامزدهای انتخابات مجلس

خنده بازار کارزار تبلیغاتی بعضی از نامزدهای انتخابات مجلس

تبلیغات انتخابات در ایران سر و سامان درستی ندارد. فعلا فقط در عصر دیجیتال و گرانی کاغذ، شاهد بنرها و تراکت های دهه شصت و هفتاد و هشتاد زیر دست و پا نیستیم.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از این هفته وارد فضای تبلیغاتی جدی تر می شود. ۷۱۴۸ نامزد تصدی ۲۹۰ کرسی بهارستان، تا ۵ شنبه صبح فرصت دارند تا از فرصت قانونی تبلیغاتی در فضای مجازی و عمومی استفاده کنند. در حالی که شورای عالی سیاستگداری اصلاح طلبان از ارائه فهرست خودداری کرده‌، حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد که «با دلی خونین» در انتخابات شرکت می‌کند.

این دوره، جنجالی ترین دوره برای نامزدهای مجلس بود که با رد صلاحیت های گسترده، خشم بسیاری را برانگیخت. کار به جایی رسیده است که حزب اتحاد ملت در نامه ای به رئیس جمهور، خواستار تدوین لایحه ای برای برگزاری همه پرسی درباره «نظارت استصوابی» شورای نگهبان شد.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز از هفته پیش، این لایحه را آماده و بزودی تقدیم هیات وزیران می شود. بخشی از مجلس فعلی، از این لایحه حمایت کردند. در صورت تصویب در دولت و مجلس و شورای نگهبان، برای اولین بار پس از سال ۱۳۶۸، همه پرسی در کشور برگزار می شود. اگر چه احتمالا همچون داستان پالرمو و اف ای تی اف، کار به مجمع تشخیص مصحلت برسد.

۸ صبح ۲ اسفند ۹۸، رای گیری انتخابات مجلس در صدها حوزه در ۳۱ استان کشور آغاز می شود. ۵۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و درصدی نیز رای اولی هستند. بیش از ۹۰ نماینده کنونی مجلس رد صلاحیت شدند و شورای نگهبان، فساد اخلاقی و فساد اقتصادی را فاکتور مهم در رصد صلاحیت این افراد دانست که مطرح ترین آن ها، علی مطهری و دکتر صادقی هستند.

حتما ببینید: روش های عجیب تبلیغاتی کانال‌های حقه‌باز

روش های عجیب تبلیغاتی!

ستادهای تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، در چند روز اخیر از روش های عجیب و غریبی برای تبلیغات و اطلاع رسانی برنامه ها و دیدگاه های نامزدها استفاده کردند که بعضی از آنها، مضحکه کاربران در شبکه های اجتماعی شده است. ویدئو چاپلوسی و تملق یک مداح در گلپایگان خوانسار در وصف یک کاندیدای مجلس، هم‌چنان در شبکه‌های اجتماعی  دست به دست می شود.

دیشب فیلمی در شبکه های اجتماعی بازنشر شد که گفته می شود جشن افتتاحیه ستاد انتخاباتی غلامرضا تاجگردون در گچساران است. جشنی که شبیه مراسم عروسی لاکچری در عمارت های ممنوعه اطراف پایتخت بوده و با فیلمبرداری پهپادی و نورافشانی ویژه همراه شد و بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

پس از ‎نماینده سراوان و ‎نماینده جلفا، نماینده شبستر هم در مجلس کنونی، جنجال ساز شده بود. معصومه ‎آقاپور نماینده شبستر در مجلس، در ویدیویی گفته بود که کسانی که رأی نداده اند، حق ندارند شکایت کنند و اگر صدایشان دربیاید من خودم آنها را خفه میکنم!

راه اندازی کانال های تلگرامی تبلیغاتی برای التماس عضو کردن کاربر در قابل پرداخت پول، راه اندازی سایت برای عضو کردن نامزدهای مستقل و تبلیغات با تخفیف و پرداخت اقساطی، رد و بدل شدن نامه های پا در میانی میان شخصیت های دو جریان سیاسی عمده کشور، ادعاهای عجیب برخی نامزدها درباره مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، از جمله روایت هایی است که می توان در ۷۲ ساعت پس از آغاز رسمی تبلیغات مجلس، به آن اشاره کرد. روایت دیرین دیرین از این خنده بازار را ببینید!

روایت هایی که نشان دهنده حال ناخوش احزاب در سپهر سیاسی کشور پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب است. میلیون ها نفری که به هر حال پای صندوق های رای ۲ اسفند می روند، نه به حزب رای می دهند و نه به دیدگاه و کارنامه خاص، آن ها لیستی دارند که روزگاری محصول «تکرار» بود و «امید» و روزگاری محصول «بهار» و «ائتلاف» های خلق الساعه ای که ۳ اسفند ۹۸ به باد فراموشی سپرده می شود.

تبلیغات انتخابات
واکنش ها به تبلیغات انتخابات مجلس برخی نامزدها

هنوز جایگاه احزاب در کشور مجهول است و الفبای این کار را ایرانیان نمی دانند. دوازد دولتی که پس از انقلاب سر کار آمدند، نتوانستند یا نخواستند نقش پر رنگی به احزاب بدهند تا در روزگار انتخابات، چنین فضای شگفت انگیزی در کشور رقم نخورد.

تصویری که از یک کاندید انتخاباتی در اقلید فارس در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، خود نشان دهنده اوضاع عجیب تبلیغات در مناطق روستایی و شهری استان های کشور است. توییت سردبیر خبرگزاری ایلنا نیز از روایت های تبلیغاتی برخی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی، واقعیت پیدا و ناپیدای اوضاع تبلیغاتی این روزها را بر ملا می کند.

این دوره برای اولین بار، وزارت کشور از نامزدها خواسته است شماره حساب بانکی برای تبلیغات خود را اعلام کنند. موضوعی که خود بخشی از فضای طنز رقابت های انتخاباتی را به نمایش می گذارد. فضایی که طبق رویه های پیشین، شاهد جولان مراسم چلوکباب خوری و خریدن رای و شناسنامه و غیره هستیم! برای این که مجلس، عصار فضائل ملت شود، راه دشواری پیش رو خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • زرین بهمن ۲۶, ۱۳۹۸

    مجلس نمیخواهیم به نظرم باید مجلس را به توپ بست و این ها سرگرمی و خوراک است چون عید نزدیک است حالا ما دیگر آسایش نداریم و به خانه عمو و عمه نمیتوانیم برویم چون هر جا میرویم یکی هست که با بیجامه نشسته باشد و اینها را تحلیل کند و حرف یامفت بزند.یا حتی در تاکسی هم دیگر نمیتوان نشست.من نمیفهمم تاکسی و پرایدی که زه بغل ندارد رادیو دیگر چرا دارد که این راننده تاکسی ها فقط پیچش را بپیچانند و حرف مفت سر هم کنند. شما هم به نظر بنده کاری برای انجام دادن ندارید و فامیلی هم ندارید که این روزها به خانه شان بروید میایید اینجا این حرف هارا سر هم می کنید. این حرف ها به درد شوهر عمه های پیر بازنشسته میخورد که عشقشان سر ماه و حقوق سربرج بعلاوه عیدی و کاغذ بازی های بانکی هست.