تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم

تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم

دورکاری و تلاش بعضی شرکت ها برای تجدید نظر خلاقانه در فرآیندهای خدمات به مشتری، یکی از ارمغان های قاتل ماه فوریه است. کرونا یا مهمان ناخوانده یا مهمان نامیمون یا ویروس همه گیر یا هر نام دیگر که به آن می دهیم، فوریه ۲۰۲۰ میلادی جهان را به خود مشغول کرده است.

هدیه چینی ها به اقتصاد و سیاست و بهداشت جهانی در نخستین سال دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی، تا به امروز، صدها هزار مبتلا و هزاران کشته را تقدیم جامعه جهانی کرده است.

کرونا نشان می دهد که چه اندازه سلامت و محیط زیست جهانی، موضوع مهم و راهبردی در قرن ۲۱ است و هیچ چیز مهم تر از این نیست. کرونا، اقتصاد جهانی را تهدید می کند. اما این تهدید، گذرا است و در هفته های آینده شاهد کاهش نقش آفرینی کرونا در تضعیف اقتصاد جهانی خواهیم بود.

کرونا در ایران نیز با همه فراز و نشیب هایی که دارد، تاثیر منفی روی بازار کار گذاشت. در بلبشوی تایید ها وتکذیب ها، اشک ها و لبخندها، توهمات و تصورات و بیانیه ها و ضد و نقیض ها، کرونا سبب شد تا بعضی از شرکت ها و موسسات، بخشی از کارمندان خود را دور کار کنند.

در لینکدین، اکنون شاهد انتشار تصاویر و مطالب زیادی توسط کارمندان و مدیران استارت آپ ها و سازمان ها و موسسات ایرانی در سراسر کشور هستیم که برای سلامتی جان مراجعان و کارمندان، آن ها را دورکار کرده و از خارج محل اداره/شرکت، به خدمات رسانی مشغول هستند. این که اتفاق خوب و ارمغان جذاب کرونا برای سیستم کسب و کار سنتی ایران است که باید نقش روشن کننده کرونا در فهم اهمیت دورکاری در نظام کسب و کار امروز اقتصاد ایران را جدی گرفت.

کرونا بعضی از مدیران دولتی و خصوصی را مجبور کرد تا از طریق ابزارهای فناورانه موجود، شمار قابل توجهی از کارمندان خود را دور کار کنند. بعضی از کارها، واقعا نیاز به حضور فیزیکی فرد در اداره یا شرکت ندارد و کارمند گرامی می تواند از تخصص و دانش و تجربه خود در ارائه خدمات به سازمان بر اساس ماموریت و وظایفی که بر عهده او قرار گرفته، استفاده کند.

ارائه خدمات به صورت دورکاری ، بخشی از واقعیت های اقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم است. صدها میلیون نفر در سراسر جهان، فریلنسر هستند و از خانه و کاشانه خود، به میلیون ها نفر خدمات می دهند. از طراحی گرفته تا مشاوره تجاری و آموزشی و حتی خدمات پزشکی آنلاین. وقتی کارمندی در اداره نباشد، سربار دفتر مرکزی کاهش می یابد، ترافیک شهر کاهش می یابد، آلودگی محیط زیست کاهش یافته و گاها بازدهی افزایش می یابد.

تراژدی کرونا به ما یادآوری کرد که همانطور که باید پروتکل های اطلاع رسانی سلامت و توجه به پیشگیری در میان دولت و ملت جدی گرفته شود، بایستی روش های سنتی موجود در کسب و کار هم مورد بازبینی قرار بگیرد. واقعا در اقتصاد امروز ایران، نیاز نیست برای هر کاری، افراد را به مراجعه حضوری به اداره و سازمان، ترغیب کرد. باید فرآیندهای اداری را تسهیل و تسریع کرد و از کاغذ بازی و نیاز به مراجعه حضوری، خلاص کرد.

فرآیندهای نوین کسب و کار و تحول آفرینی در رفتار سازمانی، سبب کاهش فساد می شود. فساد از همه نوع. لذا باید درس های کرونایی اقتصاد و مدیریت را جدی گرفت.

دورکاری
از فرصت های دورکاری در سایت های معروف فریلنسری استفاده کنید

شرکت هایی که می توانند یک هفته، صدها کارمند خود را دور کار کنند، می توانند آن ها را برای همیشه دور کار کنند تا از خدمات آن ها به مشتریانشان، خارج از محیط شرکت دسترسی داشته باشند. فرهنگ دورکاری در ایران، هم نیازهای سخت افزاری دارد و هم نرم افزاری. فرهنگ دورکاری در بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به خصوص استارت اپ ها، باید جدی گرفته شود.

کرونا به ما یاد داد که باید فرهنگ دورکاری را جدی بگیریم. می توان دورکار بود و اخراج نشد. می توان دور کار بود و به مجموعه های مختلف خدمت کرد. می توان دورکار بود و همه جا، دفتر و میز کار ما باشد.

بورس ایران از کرونا تاثیر خاصی نگرفت. اما رستوران ها و کافه ها به خصوص در شهرهای درگیر این بیماری، با افت مراجعه کننده روبرو شدند. گزارش برخی از سوپرمارکت های انلاین نشان از افزایش فروش آن ها می دهد. سوپرمارکت آنلاین، می تواند در آینده، تهدیدی برای خرده فروش های سر کوچه ها باشد.

آنچه مسلم است، کرونا، تهدید شماره یک صنعت گردشگری ایران است. نشانه های نوروز خلوت ۹۹ از اکنون قابل پیش بینی است. فعالان صنعت گردشگری ایران امیدوارند که سایه شوم کرونا بر کسب و کار آنها، با فرا رسیدن فصل گرما و افت التهاب این مهمان ناخوانده در شهرهای گردشگری و مذهبی ایران، تمام شود و اقتصاد نحیف گردشگری ایران، در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، تا حدی از رکود و بحران خارج شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود