تجارت به شیوه بیل گیتس چگونه است؟ ۱۰ راز غول نرم افزار به روایت «دز دبیرلاو»

تجارت به شیوه بیل گیتس چگونه است؟ ۱۰ راز غول نرم افزار به روایت «دز دبیرلاو»

کتاب تجارت به شیوه بیل گیتس: ۱۰ راز ثروتمند ترین راهبر تجاری جهان، به قلم دز دبیرلاو منتشر شده  است. نشر پژواک کتاب BUSINESS THE BILL GATES WAY را که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شده بود، توسط رامین درگاهی و توحید فریدونی در سال ۱۳۹۰ به فارسی ترجمه کرد.

سرفصل های ده گانه کتاب، به معرفی ۱۰ راز کسب و کار بنیانگذار غول نرم افزار جهان در ایالات متحده اشاره دارد. بیل گیتس، کسی بود که ارث پدری نداشت. سلاح و ابزار او، صرفا دانش بود که توانست، خیرکننده ترین اختراعات قرن بیستم را روانه بازار کند و هم چنان ۲۰ سال پس از گذشت قرن بیست و یکم، محصولات مایکروسافت، محصولاتی تاریخ  ساز و جریان ساز در عصر فناوری اطلاعات محسوب می شود.

بیل گیتس در صدها سخنرانی و چند جلد کتابی که تالیف کرد (مثل کسب و کار بر بال اندیشه)، فراز و فرودهای کسب و کار نوآورانه دیجیتالی خود را تشریح کرده است. از نظر نویسنده کتاب ۱۰ راز راهبر تجاری جهان، موفقیت بیل گیتس را می توان در اصول ده گانه زیر خلاصه کرد:

  • اصل اول: فرزند زمان خویشتن باش!
  • اصل دوم: عاشق فناوری باش!
  • اصل سوم: کسی را اسیر خود نکن
  • اصل چهارم: افراد بسیار باهوش را استخدام کن
  • اصل پنجم: بر زیستی را بیاموز!
  • اصل ششم: اصلا انتظار تشکر از کسی نداشته باش
  • اصل هفتم: دور اندیش باش.
  • اصل هشتم: بر همه پایگاه ها نظارت داشته باش
  • اصل نهم: تجارتی کوچک را بنا کن
  • اصل دهم: هموار به هدف توجه کن.

اصول ۱۰ گانه ای که به قول نویسنده کتاب رازهای موفقیت بیل گیتس بیان شده است، اصولی به ظاهر و ساده در طراحی و راهبری کسب و کار است. اما مثل اصل «صبر» در بازار بورس که یکی از کلیدهای طلایی موفقیت در بازار سرمایه محسوب می شود، به کار بستن این اصول ساده، مصداق مصرع: که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل ها خواهد بود.

نویسنده کتاب ۱۰ راز موفقیت راهبر تجاری جهان معتقد است که بزرگان مدیریت اعتقاد دارند که در دنیای کنونی تجارت، یادگیری مناسب، برتری رقابتی ایجاد می کند. مدیران بایستی  به  صورت پایا،مهارت ها و فنون را برای نبرد میان شرکتها، یاد بگیرند. سازمان ها، باید یادگیری را محور و فرهنگ اصلی خود قرار دهند.

یعنی در قرن بیست و یکم، شرکت ها باید سازمان یادگیرنده (LEARNING ORGANIZATION) باشند. مدیران، دوست دار یادگیری نیستند. کامیابی در بازار، بسیار به یادگیری وابسته است. اکثر کسانی که می پندازند که در یادگیری مهارت دارند، چندان مهارت ندارند.  یکی از اهداف این کتاب آن است که از بهترین مدیر دنیا، درس یاد بگیرند.

پیتر دراکر، از برترین نویسندگان و محققان علم مدیرت جهان معتقد است که دانشکده های بازرگانی آمریکا،کم تر از ۱۰۰ سال است که بنا شده اند و تنها، کارمند خوب تربیت کرده اند. دانشکده های بازرگانی، از کامیابی خام، رنج می برند. دانشکده های بازرگانی، تئوری محور شده اند. مدرک محور شده اند. رهبر هوندا (HONDA)‌می گفت که من در دانشگاه ، هرگز نمره های خوب نمی گرفتم. همیشه از امتحان، فراری بودم. ارزش مدرک دانشگاهی از نظر بنیانگذار هوندا ژاپن، کم تر از بلیط سینما است.

نویسنده کتاب UP THE ORGANIZATION یا ورای سازمان، هشدار می دهد که دانش آموختگان دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد (HARVARD BUSINESS SCHOOL) را استخدام نکنید! این ها، پیش نیازهای بنیادین موفقیت را یاد نگرفته اند. فروتنی، احترام به پیشتازان صنایع،  فهم و درک طبیعت تجارت و افرادی که برای موفقیت، خود را وقف تجارت می کنند، احترام به زیردستان، جسارت، صنعت، قضاوت، وفادادی و عدالت و صدافت را یاد نگرفته اند.

بیل گیتس
کتاب هاروارد چه چیزهایی به شما یاد نمی دهد

شاید نویسنده کتاب «آن چه دانشگاه هاروارد به شما نمی آموزد» هم قصد ابراز همین مطالب را به خواننده دارد.

به هر حال، بیل گیتس هم دانشگاه را رها کرد. بیل گیتس در سن ۴۳ سالگی، ثروتمند ترین مرد جهان شد. او از سن ۲۰ سالگی، رهبری Microsoft را بر عهده داشت. بیش تر ثروت بیل گیتس، در سهام مایکروسافت بود. او اکنون با وارن بافت، رهبر اسطوره ای وال استریت، شریک و همکار شده است و در کارهای  نیکوکاری مشارکت دارند. موسسه بیل و ملیندا، وقف عام است.

بیل گیتس، پدیده قرن بیستم میلادی است. بزرگ ارباب صنعت اطلاعات و رایانه ها، قدرت بی چون و چرای وی، او را نقل محافل و case study پایان نامه های ارشد و دکتری در سراسر جهان کرده است. بیل گیتس کیست که جهان، او را تحسین می کند؟

اینکه بیل گیتس را در حد اندروکارنگی و جان راکفلر مقایسه می کنند، اشتباه است. شهرت و ثروت ناگهانی وی، نظم نوینی به جهان تجارت بخشید. چیزگی فردی، با سطحی متفاوت از مدیریت یک شرکت بزرگ رایانه ای و تجاری.

زمانی که بحث آینده و برنامه ریزی پیش می آید، آینده را خوبی می بیند و درک می کند. گیتس از نظر فنی و تکنیکی، بسیار با سواد و از لحاظ خرد گرایی و عقل، نخبه است. نمادی از مدیران آینده است.

بیل گیتس را باید برترین کارآفرین دره سیلیکون نامید.

نویسنده کتاب  رازهای ۱۰ گانه راهبر تجاری جهان معتقد است که هرگز قادر نیستیم که سر نخ هایی درباره  سبک مدیریت و تکنیک راهبری گیتس در دانشکده های بازرگانی و مدیریت پیدا کنیم. در واقع، استادان مدیریت و مربیان امور مدیریتی، نسبت به موفقیت مدیر مایکروسافت، سکوت اختیار کرده اند. بیل گیتس، دانشجوی انصرافی رشته  حقوق دانشگاه هاروارد است. جایی که میلیون ها نفر، آروزی کسب جواز پذیرش در این رشته را برای ادامه تحصیل دارند.

به نظر می رسد که بیش تر موفقیت بیل گیتس، مرهون تونایی او در تبدیل دیدگاه های فنی به راهبردهای بازار و آمیختن خلاقیت با تیزهوشی فنی است.

درباره بیل گیتس، داستان ها و روایت های زیادی نقل شده است. بعضی،وی را برنامه نویس ماهر، ریاضی دانی نابغه، مدیری بی رحم، تاجر حقه باز و .. . خطاب می کند. ما با جدا کرده سره از ناسره، قادر خواهیم بود تا گیتس واقعی را بشناسیم.

آنچه بیل گیتس می آموزد

آنچه  بیل گیتس می آموزد به رهبران تجاری آینده جهان، الگویی نوین است. الگویی که مشخصه ها و مهارت های مناسبی برای رویارویی با مجادلات سده ۲۱ به همراه دارد. بیل گیتس، چیزهای بسیاری دارد تا به نسل بعدی کارآفرینان و مدیران ارشد اجرایی بیاموزد.

آرمان گیتس این بود: یک رایانه روی هر میز و در هر خانه.

این آرمان از روز اول تا کنون در مایکروسافت ظهور پیدا کرد و نرم افزارهای مایکروسافت، این آرزو را به حقیقت تبدیل کردند.

نویسنده این کتاب معقتد است که موفقیت مایکروسافت، مرهون ۵ اصل مهم است:

  • نگاه بلند مدت
  • نتیجه گرایی
  • کار گروهی و انگیزه بالای تک تک افراد
  • دلبستگی شدید به محصولات و مشتریان خود
  • دریافت بازخورد از نظرات مشریان (CRM)

در مایکروسافت، شیوه آرام و دانشگاهی، بدون توجه به سلسله مراتب حکمفرماست. هنگامی که کسی شرکت را ترک می کند، قطعا واحد پژوهش ، چنین پیشنهادی را داده است. زیرا احتمالا دیگر انگیزه ای برای آن فرد وجود نداشته است. اگر نظری به مایکروسافت بیندازیم، متوجه می شویم که اغلب کارکنان اولیه این شرکت، همچنان در آن مشغول به کار هستند.

بسیاری از افرادی که کار در مایکروسافت را برگزیده اند، در همان دهه سوم یا چهارم زندگی خود، میلیونر شدند. به راحتی می توانستند بازنشسته شوند اما نشدند. یکی  از مدیران مایکروسافت می گوید که اگر مایکروسافت نبود، ما چه می خواستیم بکنیم؟ چه جایی بهتر از اینجا که می توانست ما را سرگرم  کند.

مروری بر ۱۰ راز بیل گیتس

  • فرزند زمان خویشتن باش! بیل گیتس، موفقیت و اهمیت معامله با IBM به منظور تولید سیستم عامل برای این شرکت را فهمید. او متوجه شد که می تواند تاریخچه پی سی ها را متحول کند. به همین علت، خستگی ناپذیرانه، بیش از ۶ ماه کار کرد تا اقبال موفقیت خود را افزایش دهد.
  • عاشق فناوری باش! از مهم ترین جنبه های موفقیت پیوسته و دائمی مایکروسافت، داشتن دانش فنی شخصی گیتس به عنوان مدیر این شرکت است. همه تصمیمات اساسی این شرکت، تحت کنترل او اتخاذ شده است.
  • کسی را اسیر نکن! گیتس، یک رقیب خشن است. او هر کاری را برای برنده شدن می کند. این ویژگی، در زمان معامله، او را به یک مذاکره گر سخت و یک دنده تبدیل می کند. او در مذاکرات با رقبا، اصلا کوتاه نمی آید و در از پا در آوردن رقبا، معروف است.
  • افراد بسیار باهوش را استخدام کن! از نظر مایکروسافت، افراد با بهره هوشی بالا، نخبه هستند. گیتس، خلاق ترین ذهن ها را جذاب کرد. این شرکت، نخبگان دانشگاهی را استخدام می کند.
  • اصل بقا (SURVIVAL) را یاد بگیر! بیل گیتس، یک سیستم یادگیری سیری ناپذیر ایجاد کرده است. او اعتقاد دارد که تنها راه دوری کردن از تکرار یک اشتباه، فراگیری و آموزش است. رقیبان او،اینقدر سنجیده عمل نمی کنند.
  • انتظار تشکر نداشته باش! مهم ترین درس بیل گیتس ان است که نمی توان، ثروتمند ترین فرد دنیا بود و هیچ دشمنی نداشت.
  • دوراندیش باش: بیل گیتس، نسل جدید از راهبران تجاری است. طی سال های متمادی، به کرات نشان داد که بهترین پیشگوی صنعت رایانه بوده است. او فهم عمیقی از فناوری و شیوه منحصر به فردی در تلفیق داده ها با روند فناوری آینده دارد و بر اساس آن، راهبردیهای مایکروسافت را تعیین می کند.
  • بر همه جا نظارت کن: راز اصلی موفقیت مایکروسافت، توانایی آن در مدیریت تعداد زیادی طرح به صورت همزمان است. گیتس، یک مرد چند کاره است. قادر به مکالمه فنی به صورت همزمان با چند گروه است. گیتس، فرصت های بزرگ را از دست نمی دهد.
  • تجارتی کوچک ایجاد کن: شرکت مایکروسافت نسبت به ارزش سهام خود، کوچکی خود را نیز همواره حفظ کرده است. این شرکت از لحاظ داخلی، به یک رشته واحدهای کوچک تقسیم شده است تا بتواند محیط گروهی کارآفرینانه بهینه ای را حفظ کند. گیتس، معتقد به ساده نگهداشتن تشکیلات است تا بر کل، احاطه داشته باشد.

برای آشنایی با رازهای کسب و کار غول صنعت نرم افزار جهان، به کتاب هایی که به زبان فارسی از این شخصیت برجسته دنیای فناوری اطلاعات در بازار نشر ایران منتشر شده مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود