چرا قهوه معده بعضی افراد را به هم می ریزد؟

چرا قهوه معده بعضی افراد را به هم می ریزد؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا است. این نوشیدنی نه تنها شما را هوشیارتر می کند بلکه مزایای دیگری هم دارد، از جمله: بهبود خلق و خو، عملکرد ذهنی و عملکرد ورزشی، و همینطور کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و آلزایمر.

با این حال، قهوه دستگاه گوارشی بعضی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا ممکن است قهوه باعث به هم ریختن معده شود.

قهوه به هم ریختن معده

وجود ترکیباتی که ممکن است باعث به هم ریختن معده ی شما شوند

قهوه حاوی ترکیبات مختلفی است که ممکن است باعث به هم ریختن معده ی شما شود.

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که به شما کمک می کند هوشیار بمانید.

یک فنجان ۲۴۰ میلی لیتری قهوه حاوی نزدیک به ۹۵ میلی گرم کافئین است.

گرچه کافئین یک محرک قوی ذهنی است، اما تحقیقات بیان می کند این ماده می تواند باعث بیشتر شدن انقباضاتی شود که در سرتاسر دستگاه گوارش رخ می دهند.

مثلاً تحقیقی در سال ۱۹۹۸ نشان داد، قهوه های کافئین دار روده ی بزرگ را ۲۳ درصد بیشتر از قهوه های بدون کافئین و ۶۰ درصد بیشتر از آب تحریک می کنند. این مسأله نشان می دهد که کافئین روده ها را به میزان چشمگیری تحریک می کند.

علاوه بر این، برخی تحقیقات بیان می کند کافئین ممکن است باعث افزایش تولید اسید معده شود، مسأله ای که ممکن است باعث به هم ریختن معده ی شما شود، به خصوص اگر معده ی حساسی داشته باشید.

اسیدهای قهوه

گرچه کافئین را اغلب علت مشکلاتی می دانند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث آن ها شود، اما تحقیقات نشان داده اسیدهای قهوه هم ممکن است در این مسأله نقش داشته باشند.

قهوه حاوی اسیدهای زیادی مثل کلروژنیک اسید و ان-آلکانوئیل-۵ هیدروکسی تریپتامین است که تحقیقات نشان داده تولید اسید معده را بیشتر می کنند. اسید معده به تجزیه ی مواد غذایی کمک می کند، بنابراین می تواند به دستگاه گوارش شما راه پیدا کند.

با این حال، بعضی افراد گفته اند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث تشدید نشانه های سوزش معده در آن ها شود، اما تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نتایج قطعی ای نداشته و هیچ ارتباط قابل توجهی میان این دو مسأله نیافته اند.

دیگر افزودنی ها

در برخی موارد، این قهوه نیست که باعث به هم ریختن معده ی شما می شود.

در حقیقت علت به هم ریختن معده ی شما ممکن است افزودنی هایی مثل شیر، خامه، شیرین کننده ها یا شکر باشد که بسیاری از افراد عادت دارند قهوه ی خود را با آن ها بنوشند.

مثلاً بدن نزدیک به ۶۵ درصد افراد در دنیا قادر به هضم مناسب لاکتوز – قند موجود در شیر – نیست، مسأله ای که ممکن است با نشانه هایی مثل نفخ، کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) معده یا اسهال بلافاصله بعد از خوردن شیر همراه باشد.

آیا قهوه بدون کافئین هم باعث به هم ریختن معده می شود؟

در بعضی موارد، جایگزین کردن قهوه بدون کافئین ممکن است به حل مشکل به هم ریختن معده کمک کند.

این مسأله در اصل در مورد کسانی صدق می کند که کافئین عامل مشکلات معده ی آن ها است.

یا این حال، قهوه بدون کافئین می تواند حاوی اسیدهای قهوه مثل کلروژنیک اسید و ان-آلکانوئیل-۵ هیدروکسی تریپتامین باشد که تحقیقات از وجود ارتباط میان آن ها و افزایش تولید اسید معده و انقباضات دستگاه گوارش حکایت دارد.

به علاوه، اضافه کردن شیر، خامه، شکر یا شیرین کننده ها به قهوه بدون کافئین ممکن است در کسانی که بدن آن ها به این افزودنی ها حساس است باعث مشکلات معده شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکل به هم ریختن معده

اگر متوجه شده اید که نوشیدن قهوه باعث به هم ریختن معده ی شما می شود، راهکارهایی هست که می توانند به کاهش اثرات این نوشیدنی کمک کنند و به شما این امکان را می دهند که بتوانید از خوردن قهوه لذت ببرید.

اگر خوردن قهوه را به تازگی شروع کرده اید، نوشیدن تدریجی قهوه به صورت جرعه جرعه می تواند کار را برای معده ی شما را راحت تر کند.

علاوه بر این، سعی کنید از خوردن قهوه با معده ی خالی خودداری کنید. قهوه یک ماده ی غذایی اسیدی محسوب می شود، بنابراین نوشیدن آن به همراه یک ماده ی غذایی دیگر می تواند هضم آن را راحت تر کند.

اگر دوست دارید قهوه ی خود را به همراه شیر میل کنید اما از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می برید یا احساس می کنید شیر باعث به هم ریختن معده ی شما می شود، سعی کنید شیرهای گیاهی، مثل شیر بادام یا سویا را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید:

چای یا قهوه؟ کدام یک از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا بهترند؟

۷ نشانه ای که می گویند در خوردن قهوه زیاده روی می کنید

اگر خوردن قهوه را ترک کنیم چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

باید و نبایدهای مصرف قهوه و کافئین؛ از زنان باردار تا افراد مبتلا به مشکلات قلبی

نکات عجیب و جالب در مورد قهوه که شاید نمی‌دانستید

نوع قهوه مورد علاقه تان نکات جالبی را درباره شخصیت شما آشکار می کند

چگونه لکه قهوه و چای را از روی لباس پاک کنیم؟

یک فنجان قهوه در کشورهای مختلف جهان چگونه سرو می‌شود؟

خوش طعم ترین قهوه های جهان را در این شهرها بنوشید

منبع: healthline
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • سحر فروردین ۲۰, ۱۳۹۹

    اگه قهوه دوست ندارید و اگه خوشتون اومده اینها رو امتحان کنید
    همیشه قهوه گلد بخرید کمتر مشکل زاست . و خوشمزه و خوشطعم تره و تلخی کمتری داره .
    کافی میکس بهترینش برای ایرانی comix و برای خارجی برند دقیق نسکافه هست .
    کاپوچینو هم فقط تورابیکا
    این ها بهترین ها هستند .

  • حسین فروردین ۲۳, ۱۳۹۹

    به هیچ وجه قهوه فله ایرانی نگیرید. منظور دونه قهوه ایه که وارد ایران میشه رست میشه و تو قهوه فروشی ها آسیاب میکنن و میدن به شما. اینو نوع قهوه به خاطر نوع رست و شرایط نگهداریش معده رو داغون میکنه. فرقی نداره کافئین بالا باشه یا پایین, نوع رست و نگهداریه که باعث میشه قهوه معده شما رو اذیت کنه. قهوه برند بگیرید با کافئین بالا مطمئنن هیچ اتفاقی براتون نخواهد افتاد. من از وقتی همه چی گرون شد و گرونی به قهوه هم رسید رفتم سراغ قهوه فله ای که تو قهوه فروشی ها میفروختن بعد چند ماه دچار درد شدید معده شدم حتی با قهوه ۱۰۰ در صد عربیکا. جوری شد که قهوه رو گذاشتم کنار. و بعد از کلی تحقیق و اینا فهمیدم که مشکل از نوع قهوه. الان قهوه آمیکو ایتالیایی ۹۰ در صد ربوستا میگیرم و روزی ۶ شات اسپرسو میخورم و هیچ مشکلی هم پیدا نکردم:)

    • Amir فروردین ۲۳, ۱۳۹۹

      ممنون از اطلاعات مفیدتون دوست عزیز

    • لیدی طباخی شهریور ۹, ۱۳۹۹

      سلام ، این قهوه بسته بندی شده هست یا همون باز قهوه فروشیا بگیرم؟ منم چندروزه دستگاه اسپرسو گرفتم و روزی دو کاپ میخورم ، قبلا فقط نسکافه میخوردم و مشکلی نداشتم،، ولی الان معده ام بهم ریخته و اسهال شدم

      • داود دی ۸, ۱۳۹۹

        من هم دقیقا همینطور هستم
        بهتر این کار اینه که قهوه نخورید

  • گل اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹

    من سه روز پیش اسپرسو خوردم معدم بهم ریخته رفتم داروخونه بهم قرص پنتوپرازول دادن دو روز دارم میخورمش قبل شام و ناشتا. تغییری نکرده معدم. همه ش رو تختم دراز کشیدم. میخوابم پا میشم بازم خوب نمیشم! معدم درد نمیگیره حالت ضعف داره واقعا دارم اذیت میشم نمیدونم چیکار کنم. از کار و زندگی افتادم‌

  • نورا خرداد ۱۰, ۱۴۰۰

    سلام، من ۲۰ سالمه، قهوه به ندرت مصرف میکنم، فرقی نمیکنه قهوه ترک باشه یا نسکافه، کاپوچینو، موکا و… بعد از خوردن یه فنجان حالم بد میشه، حدود نیم ساعت بعد شایدم کمتر دل درد میگیرم و اسهال میشم، بعدش هم تا ساعت ها حالت تهوع بهم دست میده و احساس تنگی نفس و تپش قلب دارم، این یعنی من به قهوه حساسیت دارم؟ من معده ضعیفی دارم ولی آخه یه فنجان هم چیزی نیس

  • bhr مرداد ۱۷, ۱۴۰۰

    این همه اسپرسو و لاته میخورم هیچیم نمیشه امروز آیس امریکانو خوردم حالت تهوع و تپش قلب گرفتم:/