سامانه ثنا چیست و چگونه با آن کار کنیم؟

سامانه ثنا چیست و چگونه با آن کار کنیم؟

سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک) در سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه راه اندازی شد. برنامه جامع عدالت الکترونیکی در بستر شبکه ملی عدالت است که از طریق آن، ابلاغیه ها و نتایج آرای دعاوی به صورت اینترنتی و فایل های قابل دانلود در اختیار مراجعه کنندگان به قوه قضاییه قرار میگیرد.

در سامانه ثنا می توان نسبت به پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی اقدام کرد. افزایش رضایت مشتری و جلوگیری از اطاله دادرسی و ارتقا اثربخش ابلاغ های حقیقی از جمله فواید سامانه ثنا می باشد. برای استفاده از خدمات سامانه ثنا بایستی در آن ثبت نام کنید. لذا به سایت سامانه ثنا در نشانی: sana.adliran.ir رجوع کنید که شیوه ثبت نام در زیر ارائه شده است.

ورود مراجعه کنندگان به دادسرا ها مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا است. در سال ۹۸ بیش از ۲ میلیون هموطن اصفهانی در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند.

سامانه ثنا سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه است. قوه قضاییه بر اساس ماده یک صد و هفتاد و پنج قانون آیین دادرسی کیفری که سال ۱۳۹۲ تصویب شد، مکلف بود که اوراق قضایی را با سامانه های دیجیتالی در اختیار مردم قرار دهد.

لذا از طریق سامانه ثنا، همه ابلاغ های صادر به اشخاص و پیوست های آن از طریق سامانه ثنا به حساب کاربری افراد که با کد کاربری و ر مز عبور می توان به آن دسترسی داشت، ارسال می شود. منظور از حساب کاربری در سامانه ثنا ، نشانی الکترونیک است که هر یک از مراجعه کنندگان به قوه قضاییه مثل دادسراها، به جهت دسترسی به سامانه ابلاغ ایجاد می کنند.

پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیک قوه  قضاییه، بایستی مثل فرآیند دریافت کد بورس، احراز هویت صورت بگیرد که از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه در سراسر کشور، این کار انجام می شود.

در زمان ثبت نام در سامانه sana بایستی کدپستی و شماره موبایل خود را در سامانه وارد کنید. اگر احیانا رمز عبور اتصال به سامانه ثنا را فراموش کردید، کد تایید به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود که باید وارد سامانه کرده تا به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید. سامانه ثنا به زبان فارسی است و استفاده از آن آسان است و اموزشی نیاز ندارد.

برای دسترسی مستقیم به سامانه عدل ایران قوه قضاییه علاوه بر نشانی که در بالا گفته شد می توان از نشانی: eblagh.adliran.ir استفاده کرد. توجه کنید که مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی نیز الزامی است. در اختیار داشتن کارت ملی هوشمند و شناسنامه برای احراز هویت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه الزامی است.

اگر در شهر محل سکونت شما، دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی وجود ندارد، باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه کنید و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید. هیچ ابلاغیه ای دیگر به صورت فیزیکی و دستی رد و بدل نمی شود. ارسال ابلاغیه های قضایی به نشانی شما در سامانه ثنا، به منزله ابلاغ محسوب می شود.

سامانه ثنا
تصویر ایندکس سامانه عدل ایران

در عکس بالا روی گزینه سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی که زیر مجموعه بخش خدمات ویژه است، کلیک کنید. صفحه ای که عکس آن را در زیر مشاهده می کنید، به نمایش درخواهد آمد.

سامانه ثنا
صفحه انتخاب سامانه جهت ورود

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، بایستی روی دکمه سامانه اصلی ثنا کلیک کنید. البته سامانه پشتیبانی ثنا نیز در دسترس است که در صورتی که ترافیک سایت اصلی جواب نداد، از ان استفاده کنید.

صفحه اصلی سامانه ثنا قوه قضاییه

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، برای ثبت نام در سامانه ثنا بایستی روی گزینه ثبت نام اشخاص حقیقی کلیک کنید. دریافت شناسه حساب کاربری شخص حقیقی از این طریق امکان پذیر است.

فرم ثبت نام

در بخش ثبت نام شخص حقیقی، بایستی فرم اینترنتی که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید، تکمیل نمایید. شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه را وارد کنید.

از این قسمت به بعد را طبق فرآیند سایت طی کنید تا کد کاربری و رمز عبور شما پس از احراز هویت در مراکز خدمات الکترونیکی قضایی قوه قضاییه صادر شود. در حفظ این کد و رمز، کوشا باشید. سامانه ابلاغ در نشانی: https://eblagh.adliran.ir  در دسترس است.

تصویر سامانه ابلاغ قوه قضاییه

کد و رمزی که از سامانه ثنا دریافت کردید را باید در فرمی که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید وارد کنید تا به ابلاغ های الکترونیکی دسترسی داشته باشید. لینک ۱ تا ۴ فرصتی برای دسترسی به سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • علی اکبری مهر ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام من ثناثبت نام کردم رمزم روفراموش کردم برای تغییرب سامنه مراجعه کردم مراحل روتکمیل کردم فقط در قسمت سریال شناسنامه چی بایدبزنم چون شناسنامه من المثنی هست وفقط۶رقم درفرم جامیگیردصفرروهم امتحان کردم لطفاکمکم کنین مرسی