سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر آزاد شد؛ شاخص کل به سمت کانال ۱ میلیون واحدی

سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر آزاد شد؛ شاخص کل به سمت کانال ۱ میلیون واحدی

رهبر انقلاب دیشب با صدور ابلاغیه ای به رئیس جمهور، موافقت خود را با آزاد سازی سهام عدالت اعلام کردند. با این خبر، ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت که در ۱۱ سال اخیر، امکان خرید و فروش سهام خود را نداشتند، می توانند با دریافت کد بورس، نسبت به خرید و فروش سهام در فرابورس اقدام کنند.

این یعنی اضافه شدن ۴۹ میلیون نفر به شمار دارندگان کد بورس در ایران. سهم فرابورس، یکی از سهام خوب بازار سرمایه ایران با این خبر، بزودی به سمت کانال ۲۰ هزار تومانی خواهد رفت و انفجار قیمتی در آن رخ می دهد. جزییات آزادسازی سهام عدالت را در این لینک بخوانید.

شاخص کل بورس ایران در ادامه روند صعودی خود که از اوایل فرودین ۹۹ آغاز شده بود، روز سه شنبه ۹ اردیبهشت ماه، رکوردی جدید به ثبت رساند و کانال ۸۰۰ هزار واحدی را پودر کرد. شاخص کل  با ۲۲۷۲۰ واحد افزایش به عدد ۸۴۰ هزار واحد رسید تا امیدها به فتح  کانال رویایی ۱ میلیون واحد در اردیبهشت یا خرداد ماه امسال، هم‌چنان پر رنگ باشد.

در روز رکورد شکنی شاخص کل بورس ایران، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۱ میلیارد دلار رسید که عدد شگفت انگیزی در مقایسه با حجم روزانه معاملات در ۲ سال گذشته محسوب می شود.

پودر شدن مقاومت ۸۰۰ هزار واحدی در حالی صورت گرفت که ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس ایران در دومین سه شنبه اردیبهشت ماه ۹۹، از مرز ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان گذشت که بیش از ۱۴۰ برابر حجم روزانه معاملات در اوایل سال ۱۳۹۸ بود.

در روز رکورد شکنی جدید شاخص کل در سال جهش تولید، شاخص کل هم وزن نیز با ۴۳۰۹ واحد افزایش به رقم ۲۷۱ هزار و ۷۶۹  واحد رسید که این رقم برای کارشناسان بازار سرمایه و تحلیل گران، نکته های پیدا و پنهان بسیار دارد.

شاخص کل امروز ۴ شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹ نیز با تداوم روند صعودی خود، با بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش به رقم ۸۶۵ هزار واحد رسید. در پی خبر اعلام آزاد سازی سهام عدالت توسط رهبر انقلاب در شامگاه سه شنبه ۹ اردیبهشت ماه، صف خرید میلیونی برای سهم فرابورس تشکیل شد. سهم فرابورس ظرف یک سال اخیر رشد ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

دیروز، در بورس و فرابورس، تعداد معاملات از مرز ۲ میلیون معامله گذشت که نشان از ورود حجم عظیم نقدینگی توسط کد اولی ها و قدیمی  های بازار سرمایه چه حقوقی ها و چه حقوقی ها می باشد. همچنان نمادهای موثر در بازار مثل فارس، فولاد و شستا و بانک ملت، بیش از ۴۰۰۰ واحد در رشد شاخص کل بورس، موثر بودند.

در بازار بورس و فرابورس، همچنان سهم بانک ملت و ذوب آهن اصفهان، در  فهرست پربیننده ترین نمادهای بازار سرمایه ایران در دومین یکشنبه اردیبهشت ۹۹ قرار داشت. هر سهم  ذوب آهن در اردیبهشت از مرز ۴۱۰ تومان گذشت و هر سهم  بانک  ملت نیز روی ۱۴۲۳ تومان صف خرید میلیونی شد.

شاخص کل بورس ایران معمولا بر اساس تورم کشور، حرکت می کند. در واقع، شاخص  کل، تورم محور است و حرکت شاخص کل در یک دهه اخیر، با توجه به تورم، روند صعودی بلند مدت داشته و معمولا با تاخیر همراه بوده است. به نظر می رسد با توجه به تداوم روند تزریق نقدینگی در بازار و استقبال ملی و حمایت از دولت از بازار بورس، شاهد ثبت رکوردهای جالب توجه در بازار بورس ایران در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی باشیم.

امسال، احتمالا شاخص کل بورس ایران پس از فتح کانال رویایی ۱ میلیون واحدی، به سمت تثببت در بالا کانال ۱.۵ میلیون واحدی در حرکت باشد و مشاهده شاخص کل بورس در کانال ۸ میلیون واحدی در اوایل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی و شاید زودتر، دور از انتظار  نباشد.

روزگاری، میزان روزانه معاملات در بورس، به زحمت به ۱۰ میلیون دلار می رسد. امروز ، کانال ۸۰۰ هزار واحدی که مرز روانی شاخص  کل بورس از دیدی تکنیکالیست های بازار بود، با خرید و فروش ۱ میلیارد دلار سهم، پودر شد تا فعالان بورس، منتظر روزهای طلایی بورس در سال آینده که با تغییر دولت در شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز همراه هستیم، باشند.

بررسی های تکنیکال شاخص کل همانطور که قبلا در سلسله گزارش های تحلیل بورس روزیاتو گفتیم، نشان می دهد که شاخص کل تا عدد ۸ میلیون واحدی تا زمانی که دلار به سمت ۲۰ هزار تومان تمایل دارد، به سهامداران بدهکار است و رسیدن به این عدد، توهم نیست. همان طور که رسیدن شاخص کل از ۱۰۰ هزار واحد چند سال پیش به ۱ میلیون واحد اوایل تابستان امسال، توهم نبود.

شاخص کل بورس
وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن و پربیننده ترین نمادهای بورس و فرابورس در روز رکورد زنی مجدد بورس ایران در ۸ اردیبهشت ۹۹

امسال، بیش از ۲۶ عرضه اولیه سهام دولت و دفتر رهبری را در فرابورس شاهد خواهیم بود. استقلال و پرسپولیس، مرداد ۹۹ خصوصی و سهامی عام می شوند. آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون هموطن پس از ۱۱ سال انتظار، شهریور تا آبان ۹۹ در فرابورس انجام و قابل معامله می شود.

در سال ۱۳۹۹ با توجه به عرضه اولیه های پر سود و خصوصی سازی سرخابی ها و آزاد سازی سهام عدالت، منتظر انفجار قیمت در سهم «فرابورس» خواهیم بود که از سهام حاکمیتی بازار سرمایه محسوب می شود و سهامداری با آن، سودهای خوبی را نصیب سهامداران صبور به دید بلند مدت می کند.

همه این ها، نوید بخش روزهای رویایی برای بورس ایران است که در سال ۲۰۱۹ میلادی به اذعان بلومبرگ و FT.com، در فهرست پر بازده ترین بورس های جهان قرار داشت و احتمالا در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز برای دومین سال پیاپی، پر بازده ترین بورس جهان، بورس ایران باشد.

اقتصاد ایران، یکی  از اقتصادهای ایزوله جهان است و عمق کمی دارد. قیمت واقعی و ذاتی بسیاری از سهام در بورس امروز ایران، با دلار چند هزار تومانی در حال معامله است در حالی که دلار، امروز بالای ۱۶۰۰۰ تومان است.

باید با روند با تحلیل و دانش و چاشنی صبر، همراه شد تا از سودهای شیرین و شگفت انگیز بورس ایران در دهه نخست سده چهاردهم هجری شمسی، محروم نشویم. از نوسانات شاخص کل در طول سال، هراسان نشوید. اصلاح، ذات بازار است و فرصت شکار سهام خوب با قیمت پایین را برای سهامداران صبور، فراهم میکند. در بورس، شاخص کل بورس را خرید و فروش نمی کنیم و نباید، احساس، جایگزین استراتژی بلند مدت سهامداران شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • smalvision اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام اقای زمانی
    یه توضیح ساده و خودمونی میدی لطفا
    الان من سهاممو به روش مستقیم ازاد کردم
    سوال:
    ۱ چطوری مدیریتش کنم ؟ (از چه سایتی. کجا . )
    ۲ هر سهمی از هر شرکتی میتونم بخرم ؟
    ۳ میتونم الان نقدش کنم ؟ (البته نمیخوام )

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹

      جزییات بیشتر را اطلاع رسانی خواهیم کرد