کوسه سفید بزرگ؛ حقایقی شگفت انگیز درباره بزرگ ترین ماهی شکارچی دنیا

کوسه سفید بزرگ؛ حقایقی شگفت انگیز درباره بزرگ ترین ماهی شکارچی دنیا

کوسه ها انواع مختلفی دارند اما به لطف مجموعه فیلم «آرواره ها» (Jaws)، کوسه سفید بزرگ به یکی از شناخته شده ترین گونه های کوسه تبدیل شده. بزرگ ترین ماهی شکارچی دنیا پوستی خاکستری و شکمی سفید رنگ دارد، بدن آن فرمی گلوله مانند دارد و ردیفی از ۳۰۰ دندان سه گوش در دهان آن وجود دارد.

در ادامه با این حیوان شگفت انگیز بیشتر آشنا خواهیم شد. با چند حقیقت جالب درباره کوسه سفید بزرگ همراه باشید.

کوسه سفید بزرگ

اندازه

بزرگ ترین ماهی شکارچی دنیا حدود ۴/۵ تا ۶ متر طول و بیشتر از ۲،۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد. کوسه های سفید بزرگ اما، با همه ی عظمت شان، بزرگ ترین نوع کوسه محسوب نمی شوند. بزرگ ترین گونه ی کوسه، کوسه‌نهنگ است که در دسته ی ماهی های شکارچی قرار نمی گیرد.

زیستگاه

این گونه از کوسه بیشتر در نزدیکی سواحل استرالیا، آفریقای جنوبی، کالیفرنیا و شمالی شرقی ایالات متحده آمریکا یافت می شود اما در نقاط دیگری از دنیا، از برزیل گرفته تا ماداگاسکار و فیلیپین هم دیده شده.

کوسه سفید بزرگ دریاهای ساحلی گرم و شور و آب و هوای معتدل را ترجیح می دهد. این کوسه ها نه تنها روی سطح آب، بلکه در عمق بیشتر از ۲۵۰ متری هم می توانند شنا کنند.

عادت ها

کوسه های سفید بزرگ را موجوداتی اجتماعی می دانند که به صورت گروهی که به آن گله ی ماهی ها می گویند سفر می کنند. اگر کوسه سفید بزرگی بخواهد شکار کوسه ی دیگری را تصاحب کند، هر دو کوسه با سیلی زدن به یکدیگر سعی می کنند همدیگر را منصرف کنند. آن ها سعی می کنند از جنگ با یکدیگر خودداری کنند چون تنها یک گاز ممکن است کوسه ی را برای ابد از کار افتاده کند.

گرچه فیلم های سینمایی این تصور را به وجود آورده اند که کوسه های سفید بزرگ آدمخوار هم هستند، اما تنها ۵ تا ۱۰ مورد در سال حمله ی کوسه به انسان رخ می دهد. این اعتقاد وجود دارد که کوسه سفید بزرگ صرفاً برای مزه کردن انسانی را گاز می گیرد اما بعد او را رها می کند.

رژیم غذایی

کوسه های سفید بزرگ گوشتخوار هستند. رژیم غذایی آن ها شامل نهنگ های دندان دار کوچک، شیرهای دریایی، فک ها، لاک پشت های دریایی و مردار (حیوانات مرده) می شود.

تولد

کوسه سفید بزرگ وقتی هنوز در رحم مادر خود است دندان های خود را می بلعد. محققان علت این کار را تلاش این حیوان برای استفاده ی مجدد از کلسیم و دیگر مواد معدنی حدس می زنند.

بچه کوسه ها هنگام تولد بین ۱ تا ۲/۵ متر قد دارند و می توانند کاملاً از خود مراقبت کنند. کوسه سفید بزرگ بعد از به دنیا آمدن بلافاصله از مادر خود دور شده و مشغول شکار حیوانات کوچک دریایی می شود. کوسه های سفید بزرگ می توانند تا ۷۰ سال عمر کنند.

وضعیت بقا

طبق اعلام اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) کوسه سفید بزرگ در وضعیت آسیب پذیر قرار دارد، یعنی احتمال انقراض آن وجود دارد، مگر آنکه شرایط بهبود یابد. این کوسه ها گرچه بسیار شناخته شده هستند، اما از قرار معلوم نسبت به دیگر گونه های پر جمعیت، فراوانی زیادی ندارند. صید تجاری و ورزشی، از بین رفتن زیستگاه ها و کمپین های کشتار کوسه ها که بعد از وقوع حمله از سمت کوسه ها به راه می افتند، از جمله خطراتی هستند که بقای کوسه سفید بزرگ را تهدید می کنند.

تصور نادرست در مورد آنکه غضروفی کوسه ها برای درمان سرطان مؤثر است سبب صید گسترده ی این ماهیان شده. این در حالی است که آزمایشات نشان داده مصرف خوراکی غضروف کوسه ها در درمان هیچ گونه ای از سرطان تأثیر ندارد.

چند حقیقت جالب دیگر

  1. کوسه سفید بزرگ چنان شامه ی قوی ای دارد که می تواند یک قطره خون را در میان ۱۰۰ لیتر آب تشخیص دهید و قادر است از فاصله ی ۵ کیلومتری حتی اندک خونی را احساس کند. این موجود با کمک یکی از اندام های بدن خود به نام پیاز بویایی، از حس بویایی قوی خود برای تشخیص خون استفاده می کند.
  2. رنگ خاکستری بدن کوسه های سفید بزرگ به آن ها کمک می کند خود را در آب های ساحلی محل سکونت شان پنهان کنند.
  3. این کوسه ها شناگران بسیار سریعی هستند و می توانند با سرعتی تا حدود ۲۴ کیلومتر در ساعت شنا کنند. دم بسیار قدرتمند این ماهیان آن ها را به سرعت در آب جلو می برد.
  4. زبان کوسه سفید بزرگ از نوعی غضروف ساخته شده که این ماهی از آن برای چشیدن شکار خود استفاده می کند تا ببینید که مزه ی آن را دوست دارد یا نه.
  5. برخلاف اغلب ماهی ها که خون سرد هستند، کوسه سفید بزرگ خون گرم است، به همین دلیل می تواند دمای بدن خود را تنظیم کند و خود را با دمای مختلف آب ها سازگار سازد.
  6. از بعضی از انواع کوسه می توان در آکواریوم نگهداری کرد اما کوسه های سفید بزرگ اینگونه نیستند. هر کوسه سفید بزرگی که تا به حال در بند شده، یا جان خود را از دست داده یا بعد از مدت کوتاهی رها شده. عوامل مختلفی این موجودات را برای نگهداری در آکواریوم نامناسب کرده. این ماهی ها برای آنکه بتوانند تنفس کنند باید دائماً در حرکت باشند تا آب را وارد آبشش های خود کنند، اما آکواریوم ها همیشه فضای کافی برای این کار را ندارند. اشتهای زیاد کوسه سفید بزرگ و احتمال کوبیدن خود به دیوارهای شیشه ای هم دیگر عوامل هستند.
  7. کوسه های سفید بزرگ می توانند به سرطان مبتلا شوند. در بیشتر از ۲۰ گونه کوسه مورد ابتلا به سرطان دیده شده که یکی از آن ها کوسه سفید بزرگ است.
  8. بزرگ ترین ماهی شکارچی دنیا هم دست آخر شکار حیوان دیگری خواهد شد. مواردی از حمله به کوسه های سفید بزرگ و قتل عام آن ها توسط نهنگ های قاتل دیده شده که نشان می دهد از قرار معلوم حتی کوسه سفید بزرگ هم در برابر نهنگ قاتل شانسی ندارد.
  9. از قرار معلوم کوسه های سفید بزرگ دوست دارند شکار خود را غافلگیر کنند. آن ها معمولاً قبل از حمله بردن خود را از پشت سر به شکارشان نزدیک می کنند. این ماهی ها حتی گاهی طوری شکار خود را قاپ می زنند که از آب به بیرون شیرجه می زنند و در حالی که شکار را به دهان گرفته اند به داخل آب بازمی گردند.

بیشتر بخوانید:

۱۲ حقیقت جالب و خواندنی درباره حمله کوسه ها

راهنمای بقا: چگونه از حمله کوسه جان سالم به در ببریم؟

از کوسه تا عقرب؛ حیوانات خطرناکی که خطرناک نیستند!

بدون نظر

ورود