از «امام زاده بیژن» تا «امام زاده قل‌قلی» در یک نگاه

از «امام زاده بیژن» تا «امام زاده قل‌قلی» در یک نگاه

گردشگری مذهبی مثل گردشگری سلامت، یکی از فرصت های صنعت توریسم در ایران است. اگر چه در اوضاع پسا کرونا، کمی در هاله ای از ابهام فرو رفته است اما به نظر می رسد صنعت گردشگری و صنعت دارویی، دو صنعت مهم در اقتصاد ایران پسا کرونا در عصر ۱۴۰۰ باشند. سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مسئول ثبت و نظارت بر امام زاده های کشور است.

قریب به ۱۱۰۰۰ امام زاده ثبت شده در کشور داریم. هر از گاهی در مکانی در یکی از استان های کشور، بقاعی مورد توجه قرار میگیرد و انتساب آن به ائمه (ع)، مورد سوال قرار میگیرد. با این حال، سازمان اوقاف تلاش کرده از طریق وب سایت، تا حدودی به سوالات و ابهامات پاسخ دهد. سایت سازمان اوقاف و امور خیریه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع از وضعیت بقاع متبرکه در کشور در این لینک قرار دارد.

یکی از امام زاده های جنجالی کشور، امام زاده ای بود که بعضی آن ها نام امام زاده بیژن را بر آن نهاده بوده و دست مایه طنز در فضای مجازی شد.

امامزاده بیژن که نام اصلی آن امامزاده بی جن است در شمال کشور واقع شده است. امام زاده دیگر که مدتی مورد توجه کاربران بود، امام زاده قل‌قلی بود. نام اصلی آن، محمد بن حنیفه بوده و مردم محلی،‌ نام غلتان هم بر آن گذاشته بودند. بعضی ها معتقدند که برای کسب حاجت، باید مسیری را غلتان طی کرد.
امام زاده قل‌قلی

امام زاده قلقلی، در راه قزوین به استان گیلان است. اگر نام جایی به نام لواشان به گوش شما خورده است باید بدانید که امام زاده قلقلی، در حوالی این منطقه است. باید به روستای بیورزن رفته و آرامگاه امام زاده قلقلی را در ارتفاع یک هزار و چهل پنج متری تماشا کنید. سنگ بنای امام زاده قلقلی، متعلق به زمان آل بویه بوده که بر اثر زلزله رودبار در سال ۱۳۶۸، فرو ریخت و اکنون مرمت شده است. معماری امام زاده قلقلی، شبیه معماری امام زاده هایی است که در شمال کشور ساخته شده است.

ساختمان امام زاده قلقلی، مکعبی شکل بوده و با درها و پنجره های فلزی سبز رنگ و مناره های طلایی، از دور، خودنمایی میکند. امام زاده قلقلی در سایت استانداری گیلان به نام محمد بن حنیفه شناخته می شود. البته غلت خوردن مردم برای کسب حاجت از این امام زاده، سند مکتوب ندارد و روایتی است که بیشتر تصورات و خیالات سودجویان باشد.

در حال حاضر بیشترین امامزاده در کدام استان است؟

بیشترین امامزاده‌ها در استان فارس هستند. سپس مازندران، گیلان، اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد.

استانی یافت می‌شود که امامزاده نداشته باشد؟

همه استان‌ها امامزاده دارند.

کدام استان دارای کمترین امامزاده است؟

استان سیستان و بلوچستان با ۲ امامزاده و ۱۰ آرامگاه.

در حال حاضر چه تعداد مقبره امامزاده و پیامبر الهی در ایران شناسایی شده است؟

در حال حاضر ۸۰۸۴ بقعه داریم که از این تعداد، ۸۰۵۱ باب مربوط به بقعه متبرکه امامزاده‌ها است و باقی آن (۳۳تن) به پیامبران الهی تعلق دارد.

مقبره کدامیک از پیامبران الهی در ایران است؟

حضرت دانیال نبی علیه السلام در استان خوزستان است. حضرت قیدار نبی (ع) زنجان – حضرت ارمیا (ع) شاهرود – چهار انبیاء (ع) قزوین – حضرت صالح (ع) گلستان – حضرت شعیا(ع) –اصفهان ، حضرت لوط (ع) تهران – حضرت شعیب (ع) خراسان رضوی- حیقوق نبی  در همدان.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود