پاسخ به چند سوال مهم و همیشگی در مورد سگ ها

پاسخ به چند سوال مهم و همیشگی در مورد سگ ها

شرایط نگهداری سگ را حتی شاید کسانی که سال‌های سال سگ خانگی داشته‌اند دقیق ندانند و به تمام رفتارها و خصوصیات آن‌ها واقف نباشند. در این مقاله می‌خواهیم به سوالاتی بپردازیم که احتمالاً برای شما هم به وجود آمده.

۱) چرا بینی سگ‌ها همواره خیس است؟

شرایط نگهداری سگ
کاملاً طبیعی است که سگ‌ها بینی خیس و لزجی داشته باشند.

ویتنی میلِر، دکتر دامپزشک معتقد است برای خیسی بینی سگ‌ها می‌توان دلایل متفاوتی برشمرد. او می‌گوید: «مهمترین دلیلش این است که سگ‌ها مخاطی ترشح می‌کنند که برای حس بویایی‌شان مفید است. دلیل دیگر این است که سگ‌ها از بینی تعرق می‌کنند و گاهی هم زبانشان را به بینی می‌زنند تا آن را تمیز کنند.» از سویی دیگر برخی‌ها نگرانند که اگر بینی سگشان خشک باشد نشانه‌ی بیماری آن‌هاست. اما دکتر میلر در این باره می‌گوید نمی‌توان همواره چنین نتیجه‌ای گرفت بنابراین اگر نگران سلامتی سگتان هستید بهتر است به دامپزشک رجوع کنید.

۲) چرا پنجه‌ی سگ‌ها بوی چیپس تورتیلا می‌دهد؟

شرایط نگهداری سگ
در این حالت سگتان احتمالاً «پنجه چیپسی» شده.

شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی پنجه‌ی سگتان را بو می‌کنید متوجه بویی شبیه چیپس تورتیلا می‌شوید. کسانی که از سگ نگهداری می‌کنند معمولاً به این حالت می‌گویند «پنجه‌ی چیپسی» اما حقیقت امر این است که نوعی باکتری بی‌خطر باعث بروز چنین بویی می‌شود.

دکتر دامپزشک رابرت جِی. کاتون در مورد شرایط نگهداری سگ و موضوع مورد بحث این سوال می‌گوید: «سگ‌ها هم مثل انسان‌ها طبیعی است که باکتری یا قارچ پوستی بگیرند و پنجه‌هایشان نیز مستثنی نیست. این باکتری‌ها ممکن است بویی شبیه نا تولید کنند.» گرچه این باکتری‌ها عموماً بی‌خطر هستند دکتر کاتون اخطار می‌دهد رشد بی‌رویه‌ی این باکتری‌ها روی پنجه‌ی سگ‌ها موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. بنابراین اگر بوی پنجه‌ی سگتان را از دور حس می‌کنید یا اینکه می‌بینید سگتان مدام پنجه‌هایش را لیس می‌زند باید به دامپزشک رجوع کنید.

۳) آیا ممکن است نژادهایی خاص از سگ‌ها، مثلاً پیتبول، خشن‌تر شوند؟

شرایط نگهداری سگ
نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سگ‌ها، چه پیتبول و چه نژاد‌های دیگر، رفتارهایی بر اساس نژادشان خواهند داشت.

بعضی نژادها همچون پیتبول و دوبرمن گاهی رفتارهای خشنی دارند. اما به گفته‌ی دکتر کاتون نمی‌توان رفتار سگ‌ها را صرفاً بر اساس نژادشان پیش‌بینی کرد. او می‌گوید: «هیچ سگی اصالتاً خشن نیست و نباید آن‌ها را اینگونه دسته‌بندی کرد. برخی از نژادها رفتار هجومی‌تری دارند و برخی دیگر نیز احساسی‌ترند.» دکتر کاتون تأکید می‌کند علم به شرایط نگهداری سگ ، آشنایی با نژاد و رفتارهای او برای آموزشش و همچنین به منظور فهمیدن اینکه آیا مناسب خانواده‌تان است یا نه بسیار ضروری است.

۴) عقیم‌سازی سگ‌ها آیا باعث تغییر رفتارشان می‌شود؟

شرایط نگهداری سگ
هیچ مدرکی دال بر تغییر رفتار سگ‌ها پس از عقیم‌سازی وجود ندارد.

برخی افرادی که سگ دارند گاهی ابراز نگرانی می‌کنند که عقیم‌سازی ممکن است بر رفتار سگشان تأثیر بگذارد. دکتر جِیمی ریچاردسن در باره‌ی شرایط نگهداری سگ و عقیم‌سازی سگ‌ها می‌گوید این کار اگر در سن مناسب انجام شود خوشبختانه هیچ نشانی از عواقب ناخواسته‌ی رفتاری در پی ندارد. او گفت: «هیچ سند علمی دال بر تغییر رفتار سگ‌ها پس از عقیم‌سازی، مثلاً گوشه‌گیری یا دیگر تأثیرات منفی، وجود ندارد.» اگرچه او تأکید می‌کند که عمل عقیم‌سازی بر سگ‌های نر ممکن است باعث شود تمایل کمتری به نشانه‌گذاری محیط از خود نشان دهند و رقبت چندانی به پرسه‌زدن نداشته باشند.

۵) آیا اگر به سگ‌ها غذای صرفاً خشک بدهیم ایرادی دارد؟

شرایط نگهداری سگ
اگر می‌خواهید سگتان را شاد و سلامت نگه دارید راهش ظرف غذای اوست.

دکتر ریچاردسن می‌گوید غذای خشک به اندازه‌ی غذای کنسرو سالم و مغذی است. او می‌گوید: «هیچ ضرری ندارد که به سگتان صرفاً غذای خشک بدهید، مهم این است که نیازهای مرتبط با نژاد، سبک زندگی و سلامتی سگتان تأمین شود.» البته هنگام تهیه‌ی غذا خشک حتماً از غذاهایی استفاده کنید که مجوزهای لازم را دارند. همچنین همواره می‌توانید برای داشتن رژیم غذایی مناسب برای سگتان به دامپزشک رجوع کنید.

۶) آیا سگ‌های کوچک‌تر اساساً بیشتر از سگ‌های بزرگ واق می‌زنند؟

شرایط نگهداری سگ
سگ‌های چی‌واوا بسیار واق می‌زنند و از این جهت معروفند.

واق‌زدن‌های بسیار یکی از شاخصه‌های بارز سگ‌های کوچک است اما نمی‌توان اینگونه قضاوت کرد که سگ‌های کوچک بسیار واق می‌زنند و سگ‌های بزرگ کاملاً آرام هستند. دکتر گری ریچتِر در مورد شرایط نگهداری سگ و انتخابش می‌گوید با اینکه رفتار سگ‌ها منحصر به فرد است اما در بسیاری از موارد سگ‌های کوچک‌تر تمایل بیشتری به سروصدای بیشتر دارند. او توضیح می‌دهد: «ذات بیشتر سگ‌ها این است که کاری انجام دهند و برخی نیز کارشان همین تولید صداست. برخی نژادها مثل مینیاتور پینشِر خصیصه‌ی نگهبانی دارند و نژادهای دیگر مثل بیگِل ذاتی شکاری دارند و صاحبشان را نسبت به طعمه آگاه می‌کنند.» او در ادامه‌ی گفته‌هایش می‌افزاید که برخی نژادها اساساً بیش از بقیه‌ی نژاد سگ‌ها واق می‌زنند و از این میان می‌توان اشاره کرد به باسِت هوند، پامِرانین، بلاد هوند، چی‌واوا و یورکشایِر تِریِر.

۷) سگ‌های نر دوستانه‌تر رفتار می‌کنند یا سگ‌های ماده؟

شرایط نگهداری سگ
جنسیت تأثیر چندانی بر رفتار سگ‌ها ندارد.

وقتی موضوع شرایط نگهداری سگ ، رفتار سگ‌ها و میزان صمیمیت آن‌ها مطرح می‌شود می‌توان هر دو جنس سگ‌ها را با هم برابر دانست. دکتر کاتون در این مورد می‌گوید: «حقیقت این است که جنسیتی نسبت به دیگری در این مورد برتری ندارد. آموزش صحیح روابط اجتماعی سنین پایین باعث می‌شوند که سگ‌ها فارغ از جنسیتشان رفتاری صمیمانه داشته باشند.» اگر قصد دارید سگی را به جمع خانواده‌ی خود اضافه کنید باید بدانید که جنسیتش عامل چندان تعیین‌کننده‌ای نیست و در عوض پیشینه‌ی سگ، آموزش و خصوصیت فردی او بسیار مهم است.

۸) آیا می‌توان نژاد خاصی را صمیمی‌تر از باقی نژادها دانست؟

شرایط نگهداری سگ
نژاد سگ را نمی‌توان عامل اصلی خصوصیت‌های رفتاری او دانست.

اگرچه برخی نژادهای سگ رفتاری پرجذبه از خود بروز می‌دهند می‌توان گفت با آموزش و تربیت صحیح می‌توان رفتاری صمیمانه از آن‌ها دید. دکتر میلر می‌گوید: «برخی نژادهای خاص طی سال‌ها تربیت می‌شوند و تمرکز بر خصوصیتی خاص از آن‌هاست، مثلاً وفاداری. اما سگ‌ها از هر نژادی که باشند همدم بسیار خوبی هستند و الگوهای روابط اجتماعی بسیار خوبی دارند.» چنانچه در پی نژادی خاص می‌گردید بهتر است بدانید که مهم گذشته‌ی سگ است و نحوه‌ی مراقبت از آن و شرایط نگهداری سگ و هچنین خصایص نژادش.

۹) آیا سگ‌ها پنجه‌ای برتر دارند؟

شرایط نگهداری سگ
گاهی پیش می‌آید که سگ‌ها یکی از پنجه‌هایشان را بیشتر استفاده می‌کنند.

دکتر میلر می‌گوید «آزمایش‌های گوناگونی برای بررسی این مورد انجام می‌شود. هدف این است که رفتار سگ را طی مدتی معین مشاهده و سپس مقایسه کنیم تا ببینیم پنجه‌ی چپ یا راستش را چقدر استفاده می‌کند؟» یکی از این آزمایش‌ها به اسم «توپ کونگ‌بال» شناخته می‌شود. محققان در این آزمایش یک اسباب‌بازی را به شکل توپ جلوی سگ می‌گذارند که داخلش دارای تکه‌های اسنک است. سپس رفتار سگ را بررسی می‌کنند تا ببینند هنگام درآوردن اسنک‌ها از کدام پنجه‌اش استفاده می‌کند تا توپ را ثابت نگه دارد. بدین‌ترتیب می‌توان فهید که آیا سگ دارای پنجه‌ای برتر است یا نه.

۱۰) آیا خوردن گوش خام برای سگ مضر است؟

شرایط نگهداری سگ
بهتر است سگتان گوشت پخته مصرف کند.

به عقیده‌ی دکتر ریچارد برخی صاحبان سگ ممکن است از گوشت خام برای تغذیه‌ی سگشان استفاده کنند اما او مصرف گوشت نپخته را توصیه نمی‌کند. او می‌گوید: «با اینکه این نوع رژیم غذایی در حال گسترش است نباید فراموش کرد در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده که گوشت خام ضامن سلامتی سگ است و حتی برعکس، تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که اتفاقاً این نوع رژیم غذایی مضر است چون توازن تغذیه را برهم می‌زند، موجب رفتارهای هایپر مربوط به تغذیه می‌شود و عفونت‌های میکروبی را نیز افزایش می‌دهد.» همچنین به یاد داشته باشید مصرف گوشت خام خطر آلودگی‌های میکروبی مختلفی را می‌افزاید که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سالمونلا و لیستِریا اشاره کرده.

۱۱) آیا کسی که به سگ آلرژی دارد می‌توان همراه این حیوان زندگی کند؟

شرایط نگهداری سگ
اگر به سگ آلرژی دارید می‌توانید همراه این حیوان زندگی کنید اما انتظار نداشته باشید طی مدتی خود به خود «درمان» شوید.

برخی از افرادی که به سگ آلرژی دارند شاید شنیده باشند که بالاخره روزی می‌توانند با سگ‌ها زندگی کنند. اما متأسفانه هیچ مدرک علمی بابت صحت این موضوع در دسترس نیست. دکتر ریتچر در این مورد می‌گوید: «یک نظریه این است که شاید با زندگی همراه سگ، آلرژی نسبت به این حیوان از بین برود و حساست بیش از حد سیستم ایمنی بدن کاهش یابد. اما نمی‌توان با اطمینان گفت که علت کاهش آلرژی طی زمان چه می‌تواند باشد.» انجمن آسم، آلرژی و ایمن‌شناسی آمریکا به اینگونه افراد توصیه می‌کند از فیلتر هوای هِپا استفاده کنند تا آثار آلرژی به سگ کاهش یابد. داروهای آنتی‌هیستامین و مصرف آمپول‌های ایمنی‌درمانی نیز می‌تواند مؤثر باشد. همچنین افرادی که از ناراحتی‌های تنفسی مثل آسم رنج می‌برند نباید خودشان را عامدانه در معرض عوامل حساسیت‌زا قرار دهند.

۱۲) آیا سگ‌ها هنگام ناراحتی گریه می‌کنند؟

شرایط نگهداری سگ
اگر چشمان سگتان خیس است ممکن است در پی ناراحتی چشمی به وجود آمده باشد.

با اینکه سگ‌ها ذاتاً حیواناتی احساسی هستند نمی‌توان خیسی چشمانشان را نشانه‌ی اشک دانست، بلکه این حالت به دلیل وجود نوعی ناراحتی چشمی به وجود می‌آید. دکتر کاتون درباره‌ی شرایط نگهداری سگ و موضوع خیسی چشم سگ‌ها می‌گوید: «انسان در واکنش به استرس عاطفی می‌تواند گریه کند اما سگ‌ها قادر به چنین کاری نیستند. با این حال نمی‌توان منکر وجود قده‌های اشکی در چشمان سگ‌ها شد منتها ریزش اشک می‌تواند به دلیل آلرژی، جسم خارجی یا دیگر مشکلات مربوط به چشم باشد.» اگر احساس می‌کنید چشمان سگتان تر شده به دامپزشک رجوع کنید تا مطمئن شوید سگتان ناراحتی چشمی ندارد.

دیگر مطالب خواندنی:

۱۰ واقعیت جالب در مورد نژاد سگ هاسکی

با ۱۰ تا از خنده‌دارترین نژاد سگ ها در دنیا آشنا شوید

کشف جسد سالم توله‌سگ ۱۸ هزار ساله در یخ‌های روسیه

تصاویر بامزه از سگ های غول پیکری که احساس کوچک و بغلی بودن می کنند!

سگ هاسکی که به خاطر چشم های لوچش طرد شده بود از طریق فیسبوک خانواده دار شد

منبع: insider
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • سجاد خرداد ۱۴, ۱۳۹۹

    لطفا مطالبی درباره سگ های نگهبان قرار دهید که تو ایران استفاده می شوند .
    و مطلبی درباره پرندگان خانگی طوطی فنج مرغ عشق و خصوصیات و نگهداری مثل مرغ مینا بلبل و …
    با تشکر

  • زری دی ۵, ۱۳۹۹

    میشه درمورد بگیر شدن سگ های نگهبان توضیح بدین، ما دوتا سگ داریم الان حدودا ۹ ماهشونه، نسبت به حیوونای دیگه و موتور و تراکتور از خودشون واکنش نشون میدن ولی نسبت به آدم نه، دورتادور زمینمون فنسه و معمولا همسایه زمینهامون زیاد اون اطاف میان و اصلا واکنش ندارن، راستی سگ نرمون به غذا زیادی حساسه و حتی غذای سگ مادمونم می‌خوره، سگ ماده بسیار ترسو شده، بخصوص اینکه زیادم ازآدما کتک میخوره چون همش به آدما می‌چسبه، دلم واقعا براش میسوزه

  • زیبا خدادادی فروردین ۱۴, ۱۴۰۰

    چند تا از دوستای من چند ساله تو سایت petsid.ir سگهاشونو ثبت کرده بودن و تونستن از ایران با سگهاشون برن با شناسنامه ای که این موسسه براشون به صورت بین المللی صادر کرده بود.
    سوالم اینه که کسی هست با شناسنامه صادره ملی از این سایت تونسته باشه به کشورای اروپایی بره؟
    دوستای عزیز شناسنامه بین المللیشونو نمیگما اون گرونه ملیشو میگم.
    ممنون از همه

  • area kh فروردین ۲۰, ۱۴۰۰

    سلام و خسته نباشید.
    من یه توله سگ یک هفته ای دارم و به من خیلی وابستس و هر موقه که میرم داخل خونه که بخوابم هی سر و صدا میکنه راهکار چیه؟

  • علی آبان ۱, ۱۴۰۰

    خیلی ممنون محتوای جالبی بود این روز ها که طرف حتی از تبلیغات لوله بازکنی برچسب ها استفاده نمیکنه و اینترنتی سفارش میده دیگه طرح صیانت از فضای مجازی نباید این راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره امیدوارم یه فکری به حال مردم بکنن طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن

  • هادی جعفرزادگان آذر ۲۸, ۱۴۰۰

    با سلام
    سگ وقتی لح لح میزند چه مشکلی دارد ؟؟؟؟؟
    اب جلوش هست و نمیخورد ، پس تشنگی نمیتونه باشه

    • Wanton شهریور ۱۶, ۱۴۰۲

      سلام عزیز
      احتمالا گرمش است