محاسبات تقویم مایاها اشتباه بود؛ دنیا هفته دیگر به پایان می رسد!

محاسبات تقویم مایاها اشتباه بود؛ دنیا هفته دیگر به پایان می رسد!

تقویم مایاها که دوره ای نزدیک به ۵،۱۲۵ سال را دربر می گیرد و از سال ۳،۱۱۴ پیش از میلاد آغاز شده، روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان خود رسید. این تاریخی بود که نظریه پردازان توطئه به عنوان «پایان دنیا» اعلام کرده بودند و درباره ی وقوع یک فاجعه ی آخرالزمانی در این روز هشدار داده بودند. اما وقتی این روز فرا رسید و هیچ اتفاقی رخ ندارد، به نظر می رسید که این نظریه پردازها در محاسبات خود اشتباه کرده بودند.

اما این بدان معنی نیست که آن ها به این نتیجه رسیدند که دنیا دیگر به پایان نمی رسد. به جایش حالا برخی مدعی وجود یک مغایرت در تقویم گریگوری یا همان تقویم میلادی شده اند که در سال ۱۵۸۲ میلادی ارائه شد.

این «اشتباه» حذف ۱۱ روز از سال برای بیان بهتر مدت زمانی است که طول می کشد تا زمین به دور خورشید بگردد.

اما با آنکه حذف ۱۱ روز نکته ی قابل توجهی به نظر نمی رسد، با در نظر گرفتن مجموع این روزهای حذف شده است که مسأله اهمیت زیادی پیدا می کند.

و طبق همین محاسبات، یعنی ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ همان ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ است.

پایان دنیا در سال 2020 تقویم مایاها

دانشمندی به نام پائولو تاگالوگین در توئیتی که حالا حذف شده گفته بود: «طبق تقویم جولین ما حالا در اصل در سال ۲۰۱۲ هستیم.»

«تعداد روزهایی که به خاطر روی آوردن به تقویم گریگوری از سال حذف می شود ۱۱ روز است.»

«مجموع این ۱۱ روزها طی ۲۶۸ سالی که از تقویم گریگوری استفاده شده (از سال ۱۷۵۲ تا ۲۰۲۰)، می شود ۲،۹۴۸ روز. و اگر ۲،۹۴۸ روز را تقسیم بر ۳۶۵ روز (یک سال) کنیم می شود ۸ سال.»

و  این تاریخ در سال ۲۰۱۲ موضوع یک تئوری توطئه درباره ی پایان دنیا طبق تقویم مایاها بود.

آژانس فضایی ناسا در اینباره گفته: « ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی مدعی شدند نیبیرو، سیاره ی فرضی کشف سومری ها، به سمت زمین در حال حرکت است.»

«تاریخ وقوع این فاجعه را ابتدا ماه مه ۲۰۰۳ پیش بینی کرده بودند، اما وقتی هیچ اتفاقی رخ ندارد تاریخ پایان دنیا به دسامبر ۲۰۱۲ تغییر یافت و آن را به پایان یکی از چرخه های تقویم باستانی مایاها در زمان انقلاب زمستانی سال ۲۰۱۲ ربط دادند. به همین خاطر تاریخ پیش بینی شده برای پایان دنیا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ شد.»

نظریه پردازان توطئه حالا مدعی اند ممکن است دنیا در تاریخ جدید یعنی ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ به پایان برسد.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته: «وقتی دنیا در دهه ی ۱۷۰۰ میلادی استفاده از تقویم گریگوری را در پیش گرفت، در این انتقال چیزی نزدیک به ۸ سال را از دست دادیم. پس ما در واقع در سال ۲۰۱۲ هستیم.»

کاربر دیگری گفته: «وقتی در سال ۱۷۵۲ همه به تقویم گریگوری روی آوردند، ۸ سال از دست رفت، این یعنی سال ۲۰۲۰ در اصل همان سال ۲۰۱۲ است.»

«می دانید قرار بود چه اتفاقی در سال ۲۰۱۲ بیافتد؟ بله، پایان دنیا. حالا سال ۲۰۲۰ بیشتر معنی پیدا می کند.»

دنیا امسال شاهد بلایا و وقایع دلخراش زیادی بوده – از شیوع جهانی ویروس کرونا که هزاران قربانی داشته گرفته تا کشته شدن جورج فلوید، شهروند بی دفاع آمریکایی که باعث ایجاد یک جنبش عدالتخواهی جدید برای سیاهپوستان در سرتاسر دنیا شده.

با این حال ناسا گفته هیچ شواهد و مدارک یا سرنخ علمی ای که حاکی از به پایان رسیدن دنیا در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ باشد وجود ندارد – چه این تاریخ گذشته باشد و چه طبق تئوری توطئه ی مطرح شده، در واقع هفته ی آینده باشد.

آژانس فضایی در اینباره گفته: «پشت این ادعاهای وقوع فاجعه یا تغییرات شدید در سال ۲۰۱۲ چه علمی وجود دارد؟ چه مدرکی هست؟»

«هیچ چیز، و با وجود همه ی این ادعاهای ساختگی، که چه در کتاب ها و فیلم ها و مستندها مطرح شده اند و چه در اینترنت، ما نمی توانیم این حقیقت ساده را نادیده بگیریم.»

«هیچ شواهد و مدارک موثقی در مورد هیچ کدام از ادعاهای مطرح شده که وقوع اتفاقات نامتعارف در دسامبر ۲۰۱۲ را تأیید کند وجود ندارد.»

کارشناسان تمدن مزو امریکن هم می گویند پیش بینی های صورت گرفته در مورد «پایان دنیا» بر اساس تقویم مایاها نتیجه ی تفسیر اشتباه این تقویم بودند. به گفته ی آن ها، این تقویم در پایان باکتون سیزدهم (یکی از واحدهای شمارشی در تقویم مایاها) از نو آغاز می شود نه اینکه زندگی بر روی زمین به کلی به پایان برسد.

ویلیام ساتورنو، کارشناس تمدن مایا در دانشگاه بوستون آمریکا، در مصاحبه ی خود با نشنال جئوگرافیک گفته تقویم مایاها شبیه کیلومتر شمار ماشین است، که وقتی به رقم مشخص پایانی رسید از نو، صفر می شود.

او گفته: «ما هم البته می دانیم که مقدار مسافت طی شده در واقع صدها هزار کیلومتر است نه صفر کیلومتر.»

«پس آیا پایان سیزدهمین باکتون به معنای پایان یک دوره ی طولانی است؟ بله. آیا مایاها برای دوره ها پایانی قائل می شدند؟ بله.»

«آیا تقویم مایاها پایان دنیا را پیش بینی کرده بود؟ خیر. این کاری بود که ما انجام دادیم.»

در واقع پایان تقویم مایاها با از نو آغاز شدن آن ممکن است به معنای «یک شروع تازه» باشد.

کاربری در توئیتر نوشته: «می دانم که مردم دارند درباره ی اینکه سال ۲۰۲۰ در واقع همان سال ۲۰۱۲ در تقویم مایاها است صحبت می کنند چون ۸ سال را از دست داده ایم که درست هم هست. اما نکته ی خاص تری وجود دارد که آن را هم باید اضافه کرد.»

«در تقویم مایاها چرخه های بزرگی وجود دارد و علت اینکه مردم فکر کردند ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ پایان دنیا است این بود که آن زمان به پایان رسیدن یکی از چرخه های تقویم مایاها بود.»

«اما مایاها معتقد نبودند که این به معنای پایان همه چیز است. در واقع، آن را زمان تولد دوباره می دانستند.»

«وقتی یک چرخه به پایان می رسد، تقویم از نو آغاز می شود. پایان چرخه یعنی زمان تغییر و تجدید فرا رسیده.»

«حرف من این است که اگر ۲۰۲۰ در واقع همان ۲۰۱۲ باشد، پس بیایید بعضی چیزها را واقعاً احیا کنیم.»

منبع: express
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲۶ نظر

ورود

  • رضا خرداد ۲۶, ۱۳۹۹

    تو ایران باید جنگید تا زنده موند . مردن شده آرزو برای خیلی ها

  • آنتی رضا ستوده خرداد ۲۶, ۱۳۹۹

    یه هفته دیگه…باشه?

    • Darking اسفند ۱۸, ۱۳۹۹

      جمع کن بابا رفتیم تو ۲۰۲۱

  • ابی خرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    عامو کی این پایان دنیا میرسه پس ما خستمون شد

  • برسام خرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    اوکی تا یه هفته دیگه??

  • سادات خرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    فقط دعا کنید این دفه مایا ها بازیشون نیاد حوصله نداریم الکی هیجان زده بشیم بعدشم دنیا با رسیدن به زمان آخر از بین نمیره بلکه تغییر شکل میده کی میدونه شاید برای ما بهتر شد☺ وشاید بدتر?

    • Ho3ein خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

      شاید منظور از تولد دوباره و تجدید و این چیزا همون مرگ و دنیای دیگست همون چیزایی که توی کتابای مقدس گفته شده

  • سامی خرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    اگه قرار بود با این محاسبات دنیا به پایان برسه همون اول میگفتن ایرانیا سال ۱۳۹۹ میمیرن برابر۲۰۲۰و۱۴۰۰??همش دروغه چند ساله میگن قراره بمیریم?⁦??⁩اگه راسته ودروغ به هرحال ما که منتظرشیم??

  • ناشناس خرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    به نام خدا،چگونه بفهمیم دنیا اصلا چه زمانی متلاشی می شود؟خوب جواب دادن به این سوال خیلی ساده است نمی دانیم چه روزی،اما می توانیم متوجه شویم که مایا ها زر زده اند یا نه درست گفته اند،باید بگم که اگر قرار باشد دنیا از بین برود،از درون متلاشی نمی شود ،بلکه از بزرگ ترین اجرام که فضای را تشکیل داده اند تا کوچک ترین اجرام نابود خواهند شد،یعنی اول اجرام بزرگ و سپس اجرام کوچک،هنگامی که اجرام بزرگ متلاشی شوند،سال ها تو می کشد تا ما متوجه شویم،به نظر شما اگر اجرام بزرگ نابود شده بودند،ما در روز ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ شاهد پدیده نادر و کمیاب خورشید گرفتگی بودیم که مربوط به جرم های بزرگی مثل خورشید و زمین است؟خوب معلوم است که نه،پس اگر خورشید گرفتگی در ۲۱ ژوئن اتفاق می افتد به یقین اجرام بزرگ از بین نرفته اند،پس مایا ها زر زده اند،به معنای واقعی زر مفت را غرب ها می زنند برای گوش شنوای ما،بهتر است برای اینجور پیش بینی ها چشم ها را ببندیم و گوش ها را خاموش

  • par خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

    امیدوارم تموم شه این زندگی مسخره! حالمون دیگه ازین همه تلاش بهم میخوره

  • ناشنای خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

    به نظر
    به نام خدا.اولا که هیچکس غیر از خدا نمیداند کی دنیا به پایان میرسد. بنابراین حرف مایا ها غلط است. اگر دنیا به پایان برسد پس بعد چه میشود؟نمیشود که اول باید امام مهدی ظهور کنند.پس دوستان این حرف هارا باور نکنید اگر به خدا اعتقاد دارید از پایان دنیایی که مایا درباره اش پیشبینی کرده اند نمیترسید اما اگر بترسید نشانه ی این است که ایمانتان ضعیف است.

  • Xfactor خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    پیش بینی مایاها درست بوده احتمالا منظورشون ورود دلار با کانال ۲۰ هزار تومن به یمن سال ۲۰۲۰ و تورم ۲۰۲۰ درصدی و پرایدی که از ۵ میلیون ۲۰ برابر شد و… بوده و گرنه فکر میکنین پایان دنیا واسه ایرانی فرق میکنه

  • عطار خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    حساب کتابش از اول اشتباهه سال رو ۳۶۵ روز قبول ندارن و با اون ۱۱ روز ۳۷۶ روز میدونن ۲۹۴۲ روز رو باید به همون ۳۷۶ روز تقسیم کنن نه ۳۶۵ روز و نیسه یه روز تو اواخر ماه ده ۲۰۱۹ نه الان

  • ناشنای تیر ۱, ۱۳۹۹

    دوست عزیزی که این مقاله رو نوشته حالا دیدی؟پایان دنیایی وجو ندارد.بهتان که گفته بودم

  • آشنا تیر ۱, ۱۳۹۹

    سلام من توی چند دین مهم (ازجمله اسلام و یهودیت )تحقیق کردم و فهمیدم آخرالزمان شامل فتنه ها و وقایع سنگینی خواهد بود مثلا جنگ بزرگی(آرماگدون ) در پیش داریم که بین همه خیر (همه خدا پرستان عالم ) و همه شر (همه بت پرستان عالم که قبلا نابود شده بودند ) خواهد شد ولی در تورات زبور داوود و قرآن ذکر شده که زمین به نیکان ارث خواهد رسید . یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد اینه کع همه ادیان (ابراهیمی و هندو و حتی سرخپوستان ) روزه دارند که زمان آن با هم فرق دارد و حکمت آن اینه که تمرینی باشد برای آخرالزمان دلیلش رو نمیشه گفت! میتونید خودتون تحقیق کنید و به نتایج جالبی برسید ! تازه یاجوج و ماجوج رو نگفتم

  • ناشناس تیر ۱, ۱۳۹۹

    امروزه،دقیقا بعد از خورشید گرفتگی امروز،مردم افسرده تر میشن و جو کلی زمین بیشتر به سمت منفی میره،البته تا یکسال بیشتر طول نمیکشه اما خب ممکنه خیلیا آسیب ببینن.

    • ناشنای تیر ۱, ۱۳۹۹

      دوست من. لطفا الکی به مردم استرس وارد نکن. چون این اتفاق نمیفته

    • ناشنای تیر ۱, ۱۳۹۹

      دیدی؟هیچ اتفاقی نیفتاد دوست من.پس لطفا الکی نظر ندهید و قدرت خدا را زیر سوال نبرید چون خداوند هیچوقت دنیا را به اتمام نمیرساند.

  • مهناز تیر ۲, ۱۳۹۹

    حاجی من از ۲۲ ژوئن واست پست میذارم.ن ۲۰۱۲ درست بود ن ۲۰۲۰
    فعلا که اوضاع به روال کرونایی ادامه میده.
    این همه از بیکاری نشینید نظریه و تئوری ببافید.
    ساقیتونو عوض کنید
    شبتون شیک

  • اشکان تیر ۲, ۱۳۹۹

    دیدی هیچ اتفاقی نیفتاد اسکل

  • اره هست کثافت تیر ۸, ۱۳۹۹

    عجب مزخرفه

  • پارسا تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    اقا الکیه ما ایرانی ها شهاب سنگم به زمین بخره نمی میریم

  • سیدحسنی۳نیک شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

    تاریخ ۲۱ رمضان ۲۰۲۱ میلادی شروع تاریخ آخرالزمان است یعنی رفتار تمامی سیارات منظومه شمسی تغییر میابد و ساکنان نیبیرو برای بردن طلاهایشان از زمین توسط گماشته شان دجال می آیند طلا راز حمالی بشر در طول تاریخ است و علت گران شدن آن تجمیع و تمرکز بیشتر در نگهداری آنست چشمانتان را منتظر این ادعا نگاهدارید لطططففففا

  • ali-wings مهر ۱۴, ۱۳۹۹

    من ساکن مشهدم.امشب در آسمان جرمی نورانی و قرمز درخشان که شبیه ستاره بود را مشاهده کردیم.نمیدانم این مریخ هست یا نه؟خدا نکنه نیبیرو باشه

  • کاظم گراچ اسفند ۲۷, ۱۳۹۹

    ما الان در ۲۰۲۱ هستیم .
    اما دنیا در ۲۰۲۰ نابود شد . چرا…
    ۱= شیوع کرونا
    ۲= کشته شدن جورج فلورد
    ۳= اعتراضات در ایران
    ۴= سقوط هواپیما ی اوکراینی
    ۵= ترور سردار قاسم سلیمانی
    ۶= اعتراضات در آمریکا و هجوم به کنگره
    ۷= جنگ آذربایجان و ارمنستان در قره باغ
    ۸= اعتراضات در ارمنستان
    ۹= ترور فخری زاده
    ۱۰= افزایش سیل و زلزله در سایر کشور ها
    و …
    شاید دنیا به صورت فیزیکی نابود نشد اما از لحاظ روحانی و معنوی نابود شد .
    سلامتی مایا…