داستان عرضه‌اولیه «شاروم» و آینده «پترول» و «فارس»

داستان عرضه‌اولیه «شاروم» و آینده «پترول» و «فارس»

عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه با نماد شاروم ، روز ۳ شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ از ساعت ۱۳ تا ۱۷ برگزار می شود. پیش بینی می شود حدود ۶ میلیون سهامدار حقیقی و حقوقی در عرضه اولیه شاروم شرکت کنند. پتروشیمی ارومیه یکی از شرکت‌هایی است که به فهرست عرضه اولیه های سال ۹۹ اضافه شد و سقف هر قیمت شاروم، ۶۳۰ تومان اعلام شده است. تعداد کمی از سهام شاروم، عرضه اولیه می شود و لذا بعید است به هر کد، بیش از ۵۰ هزار تومن، سهم برسد. نکته‌ای که باید توجه کنید ان است که با عرضه اولیه شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاهی در بازار سرمایه، بورس بین المللی انرژی ایران، رونق افزون خواهد گرفت.

شاروم کلا ۷۰۰ میلیون قطعه است. مالکیت ۹۳ درصد سهام شاروم بر عهده شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان یعنی پترول است. یعنی پترول، اولین شرکتی است که از عرضه اولیه سهام شاروم و بورسی شدن آن، منتفع خواهد شد. قیمت هر سهم پترول به حدود ۲۰۰۰ تومان رسیده است و از سهام ارزشمند برای پرتفو بلندمدتی‌ها محسوب می شود. پیش بینی افزایش قیمت خوبی هم برای شاروم و هم برای پترول در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ شمسی داریم که تکنیکال و بنیادی، تایید کننده روند آینده نه چندان دور آن ها هستند.

پترول، سهامدار بسیاری از شرکت های پتروشیمی در بورس و خارج از بورس است. هلدینگ سوپر ارزشمند پترول را باید یکی از بهترین هلدینگ های پتروشیمی در خاورمیانه دانست. پترول، سهامدار عمده پتروشیمی ممسنی، کازرون، کرمانشاه، ارومیه، جم و شیراز است. در پرتفو غیر بورسی پترول، نام شرکت های پتروشیمی خوبی به چشم می خورد که در سال های آینده نیز عرضه اولیه خواهد شد. لذا سهامداری پترول، ارزشمند است.

عرضه اولیه شاروم
پرتفو غیر بورسی پترول

سهامدار عمده پترول، نماد فارس است که با نام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس شناخته می شود. ۶۹ درصد کل سهام پترول در اختیار فارس است. وقتی ۹۳ درصد سهام شاروم در اختیار پترول است، یعنی مالک اصلی شاروم، فارس است. شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، ۳ درصد پترول را در اختیار دارد.

عرضه اولیه شاروم
تابلو معاملاتی نماد پترول در ۱۲ مرداد ۹۹

فهرست پرتفو غیر بورسی شرکت صنایع خلیج فارس با نماد فارس را در زیر مشاهده می کنید. پرتفو غیر بورسی ارزشمند فارس، کلسیکونی از سهام عالی است که کاندیداهای خوبی برای عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد هستند. از پتروشیمی هنگام و دماوند و برزویه تا آپادانا و بوعلی سینا و اروند و خوزستان و بندر امام و کاویان. لذا، سهامداری هم در فارس و هم در پترول، به خصوص برای بلند مدت، شما را به صورت مستقیم و غیر مستقیم. سهامدار بسیاری از پتروشیمی های بورس میکند.

عرضه اولیه شاروم
پرتفو غیر بورسی نماد فارس در ۱۲ مرداد ۹۹ که کلکسیونی عالی از سهام پتروشیمی است که در آینده عرضه اولیه می شود.
عرضه اولیه شاروم
فهرست سهام پرتفو بورسی نماد فارس در ۱۲ مرداد ۹۹ را مشاهده می کنید

بنابراین در صورتی که سهامدار شاروم در عرضه اولیه شدید، در سهامداری، تردید نکنید. حداقل به مدت ۱۲ ماه سهامداری کنید. اضافه کردن سهام پس از تعادل صف خرید میلیونی پس از چند هفته در قیمت های بالای ۱۲۰۰ تومان توصیه میشود. پترول و فارس نیز تا پایان سال، قیمت هایی بالاتر از قیمت های مرداد خواهند داشت. برای پرتفو بلند مدتی، گزینه های هوشمندانه برای سهامداری است. در کلیه عرضه اولیه های سال ۹۹ شرکت کرده و سهامداری کنید.

شاخص کل به سمت سقف کانال سوم یعنی ۸ میلیون واحد حرکت کرده است و از ۲ میلیون واحد ۱۲ مرداد ۹۹ عبور کرد. عرضه اولیه شاروم شما را باید منتظر عرضه اولیه های دیگر پتروشیمی قرار داده و نیم نگاهی هم به بورس انرژی ایران داشته باشید که مدتهاست با عدم عرضه حجم مبنا روبرو شده است و تاثیرات ژرف عرضه اولیه های پتروشیمی و نیروگاهی را در این بورس در سال آینده خواهیم دید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • امير دهكردي مرداد ۱۲, ۱۳۹۹

    تشکر از شما استاد زمانی عزیز.یه سوال دارا دوم کی عرضه میشه و اینکه دارا یکم را سهامداری کنیم یا بفروشیم با توجه به بالا پایینی که هرروز داره

  • Shahab مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

    سلام جناب زمانی دوتاسوال
    یکی اینکه بلند مدت منظورتون چند ماه هستش؟
    و اینکه اثر تحریم هارو روی پالایشگاهی ها و پتروشیمی ها چقدر میدونید بالاخره هرچی باشه یکی از منابع اصلی درآمد آنهاست