داماد وزیر سابق صنعت، به کانادا فرار کرد؛ «علی اشرف ریاحی» هم در تورنتو

داماد وزیر سابق صنعت، به کانادا فرار کرد؛ «علی اشرف ریاحی» هم در تورنتو

علی اشرف ریاحی ، داماد مهندس نعمت زاده ، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در دولت های پیشین و دولت اول حسن روحانی، به کانادا فرار کرد. او یکی از متهمین پرونده اختلاس ۶ میلیارد یورویی در شرکت بازرگانی پتروشیمی است. علی اشرف ریاحی، همسر زینب نعمت زاده، یکی از دختران مهندس نعمت زاده است. قاضی مسعودی مقام، در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در سال ۹۸ گفته بود که علی اشرف ریاحی با پاسپورتی به نام دیگری از کشور فرار کرده است.

خواهر زینب، دکتر شبنم که به ملکه دارو ایران معروف است، دی ماه سال ۹۸ به اتهام جعل اسناد دولتی، بدهی کلان به شرکت هایی دارویی بورسی کشور و اخلال در نظام اقتصادی ایران به ۷۲ ضربه شلاق و ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شد. مهندس نعمت زاده چندی پیش در برنامه دستخط شبکه تهران سیما، مشغله کاری خود را به عنوان یکی از دلایل عدم اختصاص وقت کافی به منظور رسیدگی به وضعیت زندگی و کاری فرزندان و اقوام خود اعلام کرد.

وزارت اطلاعات، ۳ شهریور ماه، تصویری از آقا داماد را در راستای رصد اطلاعاتی امنیتی خود به یکی از خبرگزاری های داخلی داد که بازتاب های بسیاری پیدا کرد و به نظر می رسد باید منتظر سرنخ های جدیدی از متهم فراری و پرونده فساد پتروشیمی کشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا تصویری از علی اشرف ریاحی، داماد فراری مهندس نعمت زاده منتشر کرده که آقا داماد را با شلوارک در یکی از خیابان های تورنتو کانادا نشان می دهد. او مثل مرجان شیخ الاسلامی آل آقا (از نزدیکان به مسیح علی نژاد) از متهمان پرونده اختلاس کلان در شرکت بازرگانی پتروشیمی، به کانادا فرار کرده بود. مهندس نعمت زاده تا کنون اظهاراتی درباره داماد فراری ارائه نکرده بود.

علی اشرف ریاحی
تصویری از تورنتو گردی های علی اشرف ریاحی

مهندس نعمت زاده، یکی از فعالان صنعت پتروشیمی کشور بعد از انقلاب بوده و در شرکت های بسیاری، سهامدار و عضو هیات مدیره می باشد. در سال های اخیر، شاهد جولان آقا زاده ها، خانم زاده ها، ژن خوب ها و آقا داماد ها در پرونده های استخدامی جنجالی، جرایم اقتصادی و مهاجرتی بودیم که سید محمد هادی رضوی، داماد وزیر فعلی کار و علی اشرف ریاحی، صرفا مشتی نمونه خروار است.

وکیل شیر علی یکی از متهمان پرونده پتروشیمی در جلسه دادگاه گفته بود که او برای درمان به دوبی رفته است. اما قاضی دادگاه گفت که اگر وی به کشور باز نگردد، وثیقه ۱۳ میلیاردی او ضبط خواهد شد. به نظر می رسد او نیز به کانادا رفته باشد.

طبق اعلام باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار عکسی از فعالیت های گردشگری علی اشرف ریاحی در یکی از شهرهای کانادا، بر اساس رصد اطلاعاتی بوده و قرار است جزییاتی بیشتری از فعالیت های این متهم فساد اقتصادی کشور در آینده نزدیک منتشر شد. باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده، علی اشرف ریاحی، در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار داشته و کارهای مربوط به استرداد این متهم دانه درشت مفاسد اقتصادی دهه نود شمسی، در حال انجام است.

به نظر می رسد در سایه عدم روابط دیپلماتیک تهران-اتاوا، کانادا یکی از مقصدهای اصلی مفسدان اقتصادی کشور در سال های اخیر است. جایی که سالهاست، به محل رفت و آمد کلاهبرداران اقتصادی و مفسدان دانه درشت از خاوری تا علی اشرف ریاحی تبدیل شده است.

علی اشرف ریاحی
تصویر صورتجلسه جنجالی با امضا علی اشرف ریاحی و سید صادق آل یاسین

اسدالله مسعودی، قاضی دادگاه فساد ارزی در پتروشیمی، گفته بود این متهم، اسنادی هم علیه پدر همسرش، نعمت‌زاده، رو کرده است. اسنادی از دخالت نعمت‌زاده در ماجرای فساد شرکت شرکت دارویی «توسعه دارویی رسا» است که زینب نعمت‌زاده، همسر ریاحی، نیز از مدیران آن بود. علی اشرف ریاحی ریاحی متهم است‌به «معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و به‌دست آوردن مال از راه نامشروع».

متهمان پرونده فساد ارزی در پتروشیمی، به‌نام دور زدن تحریم‌ها، ‌ شرکت‌هایی را در خارج تأسیس می‌کردند و مابه‌التفاوت قیمت ارزی که از فروش مواد پتروشیمی نسبت به قیمت ارز داخلی به‌دست می‌آوردند را به‌جیب می‌زدند.

باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۴ آبان ۹۸ طی خبری اعلام کرد که پای داماد وزیر سابق صنعت به دادگاه مفاسد اقتصادی باز شد. اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه، وزارت اطلاعات، از شناسایی داماد فراری در شهر محبوب ایرانیان در کانادا (تورنتو) خبر داده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Gff شهریور ۷, ۱۳۹۹

    اخی. ببرید مال مسلمان که مالت ببرند داد و فریاد برارید که مسلمانی نیست . اصلا اینها که ۴۰ سال در ایران دزدی می کنند ادم نیستند