پذیره نویسی «دارا دوم» از ۴ شنبه؛ هر کد ملی ۵ میلیون تومان سهم پالایشی

پذیره نویسی «دارا دوم» از ۴ شنبه؛ هر کد ملی ۵ میلیون تومان سهم پالایشی

دارا دوم یا صندوق پالایشی یا ETF دوم، از ۴ شنبه ۵شهریور ۹۹ عرضه می شود. پس از حرف و حدیث های فراوان درباره لغو یا تعلیق و تکذیب لغو و تعلیق دارا دوم در هفته دوم مرداد ۹۹ که یکی از دلایل اصلاح شارپ شاخص کل بورس ایران در هفته های پایانی مرداد ۹۹ بود، بالاخره پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم که شامل باقی مانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه است، از ۴شنبه آغاز می شود.

شاخص کل بورس ایران در پی هنگی مکرر سرور معاملاتی، ۲ بخشی کردن ساعت معاملاتی و هم چنین فروش های شدید حقوقی های بازار در کنار تایید و تکذیب های دولتی ها، دچار تکان های شدیدی شد و حدود ۲۰ درصد اصلاح کرد. انتظار می رود با پایان اصلاح شاخص کل بورس ایران و عرضه پذیره نویسی دارا دوم، شاهد بازگشت شاخص کل به سقف قبلی ۲ میلیون واحدی و تثبیت بالای این مقاومت روانی باشیم.

دارا دوم مثل دارا یکم، صندوق قابل معامله است. یعنی می توان بلوک هایش را در بورس، در طول ساعت معاملات، خرید و فروش کرد. دولت برای جذاب شدن پذیره نویسی دارا دوم، ۴ سهم پالایشی این صندوق را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه میکند.

اگر شما در پذیره نویسی دارا یکم در بهار ۹۹ شرکت نکرده اید، اکنون می توانید ۵۰ میلیون ریال در پذیره نویسی این صندوق شرکت کنید. حتی اگر کد بورس هم ندارید و در سامانه سجام ثبت نام نکرده و کد معاملات آنلاین ندارید، باز می توانید با مراجعه به سامانه بانکداری اینترنتی بانک خود، نسبت به خرید صندوق پالایشی دوم تا سقف ۵۰ میلیون ریال اقدام کنید.

حداقل خرید، ۱۰۰ هزار ریال است. هیچ محدودیت سنی برای خریداران وجود ندارد. حتی برای کودکان که کد ملی دارند، بدون نیاز به کد بورس می توانید تا سقف ۵ میلیون تومان، بلوک های دارا دوم را خریداری کنید.

صندوق دارا دوم، کلکسیونی از بهترین سهام پالایشی بورس ایران است و برای افرادی که شناخت خوبی نسبت به ارزش سهام پالایشی و به طور کل، بازار سرمایه ندارند و قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارند، گزینه مطلوبی محسوب می شود.

قیمت سهام عرضه شده در این صندوق، با اعمال ۲۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار می شود. یعنی ملاک قیمت پایانی، قیمت پایانی امروز (۳شنبه ۴ شهریور ۹۹) سهام پالایشی است. هر قیمتی که ساعت ۱۲:۳۰ روز ۳شنبه ۴ شهریور برای ۴ سهم پالایشی ثبت شد، معیار اعمال ۲۰ درصد تخفیف به خریداران است.

پذیره نویسی صندوق دارا دوم از روز ۴ شنبه ۵ شهریور آغاز و تا ۴شنبه ۱۹ شهریور ۹۹ ادامه دار خواهد بود. اگر کد بورسی دارید، صرفا از طریق کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید و پروفایل خود را مبنی بر خرید بلوک های صندوق، شارژ کنید.

صندوق دارا دوم
تابلو معاملاتی شپنا

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، شپنا یکی از لیدرهای بازار در روز قبل از پذیره نویسی دارا دوم، بیش از ۱۰۰ میلیون صف خرید را تجربه کرده است. قیمت پایانی شپنا، بالای ۳۵۰۰ تومان است. پس اگر قیمت عرضه شپنا در صندوق دارا دوم، ۲۰ درصد پایین تر از ۳۵۰۰ تومان است که حدود ۲۸۰۰ تومان خواهد شد. خرید شپنا ۲۸۰۰ تومانی یک سرمایه گذاری کم ریسک محسوب می شود. البته برای سهامداران بلند مدتی که با پول مازاد وارد بورس می شوند. بازه سال شپنا، ۵۳۲۱ تومان بود.

صندوق دارا دوم
تابلو معاملاتی شبندر

شبندر یکی دیگر از لیدرهای بازار، روز قبل پذیره نویسی دارا دوم، با قیمت پایانی بالای ۴۲۰۰ تومان همراه شد. قیمت عرضه شبندر ۳۴۰۰ تومان خواهد در صندوق دارا دوم که با توجه به سقف سالانه ۶۲۳۰ تومانی شبندر، قیمت خوبی در دارا دوم است.

صندوق دارا دوم
تابلو معاملاتی شبریز یک روز پیش از پذیره نویسی صندوق پالایشی

شبریز از سهام صندوق دارا دوم، یک روز پیش از پذیره نویسی، با قیمت پایانی بالای ۴۳۰۰ تومان همراه شد. پس قیمت عرضه شبریز در پذیره نویسی دارا دوم، ۳۴۴۰ تومان است. بازه سال شبریز، ۶۷۸۰ تومان است. پس قیمت عرضه شبریز در صندوق دارا دوم، نصف قیمت سقف سالانه شبریز است و جذاب به نظر می رسد.

صندوق دارا دوم
تابلو معاملاتی شتران یک روز پیش از پذیره نویسی دارا دوم که صف خرید میلیونی است

شتران (پالایشگاه نفت تهران) از سهام عالی پالایشی برای سهامداران بلند مدتی است. ۴۴ میلیارد قطعه سهم است. یک روز پیش از پذیره نویسی صندوق دارا دوم، قیمت پایانی آن ۳۴۷۴ تومان بود که با احتساب ۲۰ درصد تخفیف، قیمت هر سهم شتران در صندوق دارا دوم حدود ۲۷۳۰ می شود که نصف قیمت سقف سالانه شتران (۵۳۰۰ تومان) خواهد بود و جذاب به نظر می رسد. شتران اگر در سبد دارید، حداقل ۱۲ ماه سهامداری کنید.

اگر خریدار بلوک های صندوق پالایشی (دارا دوم) هستید، سعی کنید سهامداری بلند مدت را در دستور کار قرار دهید. چرا که قیمت سهام پالایشی در بورس ایران بر اساس روند صعودی شاخص کل بورس و افزایش تورم و نرخ ارز، صعودی است و این فاکتورها، سبب افزایش ارزش بلوک های صندوق پالایشی خواهد شد.

صندوق دارا دوم
روند صعودی منحنی شاخص کل بورس ایران

۴ سهم: شتران، شبندر، شبریز و شپنا در صندوق پالایشی دوم هستند. صندوق ای تی اف سوم نیز مربوط به گروه فلزی و خودرویی است که در نیمه دوم سال ۹۹ عرضه می شود. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و انتظار داریم منحنی شاخص کل بورس ایران به سمت فتح سقف کانال سوم که ۸ میلیون واحد است در گام اول حرکت کند. تا پایان اسفند ۱۳۹۹، ۴۸ شرکت جدید در بورس عرضه اولیه خواهد شد. نگران اصلاح های موقتی شاخص کل و سهام نبوده و با پول مازاد، سهامدار بلند مدت باشید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • امیرمحمد پورحسینی شهریور ۴, ۱۳۹۹

    جناب زمانی ۱۹ شهریور تمدید نمیشه؟؟؟

  • محمد حسین شهریور ۴, ۱۳۹۹

    آقای زمانی ممنون از توضیحات خوبتون
    نظر شما چیه، برای کسی که دیدش یکساله هست، شما پیشنهاد میکنید بخریم دارا‌ دوم رو!؟

    ماها که تو بورس نیستیم و با صندوق ها، کارو پیش میبریم، بهتر نیست پولمونو صندوق سهامی بزاریم، و صندوق صلاح بدونه خودش پس از ازاد سازی این سهما تو بورس ، میره میخره تعداد بالا و سودش غیر مستقیم نصیب سرمایه گذاران میشه….

  • سمیرا شهریور ۴, ۱۳۹۹

    پذیره نویسی دو هفته ای هست یا همون یک روزه ؟

  • وحید رضوی شهریور ۴, ۱۳۹۹

    ممنون آقای زمانی عزیز

  • علیرضا شهریور ۵, ۱۳۹۹

    سلام خدمت استاد علی زمانی عزیز یه سوال دارم از شما من شما رو به عنوان یه کارشناس باتجربه و خبره و بی ادعا میشناسم ببخشید قبلا هم پرسیدم ولی خب شرایط بازار در این هفته های اخیر تغییرات زیادی داشته به نظر شما خرید دارا دوم عاقلانه هست بخریم یا نخریم راستش دو دل هستم منتظر پاسخ شما میمانم چون میدونم شما هیچوقت بدون حساب و کتاب چیزی نمیگویید پس لطفا نظرتون رو درباره دارا دوم به من بگید

    • علی زمانی شهریور ۵, ۱۳۹۹

      خرید دارا دوم با پول مازاد، توصیه میشود به سهامداران بلند مدتی

  • مهدی شهریور ۵, ۱۳۹۹

    آقای زمانی مگر سقف ۵ میلیون نیست ؟!

    تو بیشتر سایت ها و منابع نوشته اگر در دارا یکم ۲۰۰ سهم خریدید . در سهم پالایشی باید ۳۰۰ سهم بگیرید و نمیشه ۵۰۰ سهم گرفت ؟!

    میشه توضیح بدین ؟ تشکر

    • علی زمانی شهریور ۵, ۱۳۹۹

      درسته
      اگر دارا یکم نخریدید، میتوانید تا ۵ میلیون تومن دارا دوم بخرید
      اگر دارا یکم خریده اید ۲ میلیون تومن، تا ۳ میلیون تومن قادربه خرید دارا دوم هستید

  • دارا شهریور ۱۰, ۱۳۹۹

    با سلام . قیمت پایانی شبندر ۴۰۲۸ است نه بالای ۴۲۰۰ تومان. در تصویر قابل مشاهده است . این تفاوت باعث اختلاف قیمت۴۰۰۰۰ تومانی در ۵ میلیون میشود . لطفا راهنمایی فرمایید

    • علی زمانی شهریور ۱۰, ۱۳۹۹

      حالا برای شما مهم نباشد
      دارا را بخرید و سهامداری کنید

  • F شهریور ۱۶, ۱۳۹۹

    سلام من پالایش رو خرید زدم ۵ میلیون بلوکه شد ولی بعد چند ساعت باز آزاد شد چیکار کنم تا خرید کامل انجام بشه