علت هجوم مردم به خرید دلار در این هفته چیست؟

علت هجوم مردم به خرید دلار در این هفته چیست؟

دلار آمریکا در این هفته، به قدری بالا رفته است که شاهد تفاوت ۲۰۰۰ تومانی بین دلار صرافی ها و دلار بازار آزاد هستیم. دلار آمریکا از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۲، ۲۸ برابر افزایش یافت و از فروردین ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۷ نیز از ۳۰۰۰ تومان به بالای ۱۹۰۰۰ تومان رسید که بالاترین سقف دلار آمریکا در تاریخ جمهوری اسلامی در آن زمان بود

. از مهر ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۹، دلار آمریکا به ۹۰۰۰ تومان کاهش و دوباره روند صعودی خود را دنبال کرد و اکنون سقف تاریخی قبلی خود را گذرانده و به مرز ۲۵۰۰۰ تومان رسیده است. از نقطه نظر تکنیکالی، برای افزایش قیمت دلار در آینده نزدیک، سقفی نمی توان متصور بود و افزایش یا کاهش قیمت دلار، به تصمیمات سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی بستگی دارد.

اینستانوشته های طوفانی رئیس کل بانک مرکزی نیز مبنی بر حبابی بودن قیمت دلار در بازار آزاد و وعده به کاهش قیمت ها بزودی، تا کنون تاثیر چشمگیری در جلوگیری از روند خزنده دلار در بازار آزاد نداشته است.

آنچه مسلم است، دلار و مسکن و طلا، هوشمندانه به اتفاقات اقتصادی و سیاسی، عکس العمل نشان می دهند و همین مساله باعث افزایش تورم، رشد قیمت کالا و خدمات در بازار می شود. در هفته دوم شهریور ۹۹ که شاهد تداوم روند اصلاحی شدید شاخص کل بورس و بیش از ۹۸ درصد سهام بازار سرمایه ایران هستیم، دلار رشد خزنده ای را شروع کرده است.

تفاوت فاحش قیمت دلار صرافی ها با دلار ارباب جمشید و میدان فردوسی تهران و کلا بازار آزاد سبب شده تا مردم با فیش های پرداخت ۲۲ میلیون تومانی به سمت صرافی ها بروند و از سهمیه سالانه خود استفاده کنند. سهمیه ای که چند میلیون تومان در یک روز برای آن ها سودآوری دارد.

یک خانواده وقتی ۴ یا ۵ نفره درخواست خرید دلار بکند، چند ده میلون تومان سود خواهد برد. افزایش قیمت دلار در بازار چه کاذب باشد چه واقعی باشد، تورم زا بوده و در کوتاه مدت و بلند مدت، روی قیمت همه کالا ها تاثیر خواهد داشت. اولین تاثیر را در قیمت خودرو مشاهده می کنید که پراید را بالای ۱۰۰ میلیون تومان تثبیت کرد تا آرزوی پراید سواری بسیاری از ایرانیان نیز به فهرست دیگر آرزوها اضافه شود.

همه محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا که از شرکت های سهامی عام و لیدر بورس ایران نیز محسوب می شوند، از هفته دوم شهریور ماه گران شده است. افزایش قیمت دلار در کنار افت تولید سبب انتظار تورمی در خودرو شده به گونه ای که افراد حاضر به فروش خودرو در زمان حال به دلیل آینده ای نامعلوم از ۳۰ شهریور ۹۹ به بعد نیستند.

متاسفانه بر خلاف ادعای دولت مبنی بر گشایش اقتصادی از اواخر مرداد ۹۹ با فروش اوراق سلف نفتی در بورس، تا کنون شاهد تداوم روند تورم و افزایش قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو در بازار ایران هستیم که تداومش، می تواند قشر آسیب پذیر را در وضعیت بحرانی قرار دهد. هجوم ایرانیان به خرید دلار، تکرار همان تراژدی دوره اول حسن روحانی و فروش ارز به مردم در دوران محمود احمدی نژاد است.

در نهایت، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانجات و تعدیل نیرو در شرکت ها و مشکلات عدیده ای برای اقتصاد خانوار شد که تا به امروز، تاثیرات آن را بر زندگی مردم ایران در سال های پایانی قرن چهاردهم هجری شمسی مشاهده می کنیم.

قیمت دلار
ارزش دلاری بورس ایران از فروردین ۹۹ تا شهریور ۹۹ را مشاهده میکنید

با توجه به اینکه سقفی برای رشد قیمت دلار آمریکا تا یکساله دیگر با توجه به فاکتورهای سیاسی و اقتصادی پیش رو از جمله انتخابات ۱۳ آبان ۹۹ آمریکا و انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی ریاست جمهوری آن، نمی توان پیش بینی کرد، اما به نظر می رسد با این روند، دلار ۳۰ هزار تومانی و ۵۰ هزار تومانی، دور از انتظار نباشد.

هر تغییر محسوس و قابل اهمیت در اقتصاد و روابط سیاسی و بانکی ایران با جهان، می تواند باعث افت قابل توجه دلار آمریکا و بازگشت به عددهای نیمه دوم سال ۹۷ شود. سرمایه گذاری روی دلار و ارز، سرمایه گذاری کم ریسک است اما، سودآوری ان به نسبت بازارهای موازی از جمله بورس، کمتر است. این را تاریخ بورس ایران در ۴۵ سال اخیر نشان داده است.

قیمت دلار
منحنی تکنیکالی روند رشد قیمت دلار آمریکا از مهر سال ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ را مشاهده می کنید. همان طور که مشاهده می شود، سقفی برای دلار نمی توان متصور شد و روند صعودی بلند مدت خود را با فراز و نشیب ادامه می دهد

سهمی چون نفت بهران با نماد شبهرن، در زمانی که دلار از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۲، بیش از ۲۸ برابر رشد کرد، رشد ۴۸۰۰۰ برابری را تجربه کرد. این تنها مشت نمونه خروار است. سرمایه گذاری در سهام و زمین و مسکن در بلند مدت، سودآوری به مراتب بهتری از سوداگری ارزی داشته و امیدواریم، دولت در ۳۶۰ روز باقیمانده که به قول رهبری، باید نام نیک از خود به جای بگذارد، فکری به حال اقتصاد رها شده ایران امروز بکند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۵ نظر

ورود

  • سمانه شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    ممنون آقای زمانی .

    مطمئنم ترامپ رای می آورد که اگر این اتفاق بی افتد !

    شاهد رسیدن دلار به کانال ۴۰ هزارتومان و ورود به اقتصاد ونزوئلایی خواهیم بود !

    • علی زمانی شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

      ایران ونزوئلا نمیشود. چون فاکتورهایی که باعث شد اقتصاد ونزوئلا آنگونه بشود را مطالعه کنید. صرفا بخاطر اینکه شاخص کل در ۵ ماه اخیر، ۳۰۰ درصد رشد داشته است و شبیه رشد شاخص کل ونزوئلا شده، نمی توان اقتصاد ایران را با اقتصاد ونزوئلا مقایسه کرد. قیاس مع الفارق نزنید سمانه خانم. آورین

      • محمد شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

        استااااااد
        شخصیتت مثل ایناییه که درباره همه چی نظر میدن. بسه بابا یکم وا بده، از بس تو کامنتا بهت گفتن استاد خودتم باورت شده
        اقتصاد،فرهنگ،جامعه،تحلیل تکنیکال، فاند، محکوم، میکرو موج، بورسیه تحصیلی، ندا یاسی، همسر استراماچونی، ریحانه پارسا، حرفایه خاله زنکی و …… ماشاالله تو همه موضوعات هم تخصص و سر رشته داری
        میدونی که اکثریت جامعه از این افراد خوششون نمیاد. خودشونو نخود هر آشی میکنن و تو هر موضوعی نظر میدن
        مثل یک برکه با عمق یک سانتی متر که وقتی یه روز آفتاب بهش بتابه محو میشه و از بین میره

        • علی زمانی شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

          مرامت رو عشق است لوتی 🙂 رخصت پهلوون
          استاد کیلویی چنده؟ توهم نزن رفیق.
          ما سایبر ژورنالیست هستیم. نه تحلیلگر بورس و متخصص مهاجرت و طراح فشن و . . . . اوکی؟ آورین!
          مخلص گوگل ترندیم. اوکی؟ آورین
          شما به جای فرمایشات آسمان ریسمانی، با fake email پیام نده و وقتت را برای مطالعه مطالب چرت ما تلف نکن

          • ایمان شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

            مرامت رو عشق است لوتی ? رخصت پهلوون
            استاد کیلویی چنده؟ توهم نزن رفیق.
            مخلص گوگل ترندیم
            اوکی؟ آورین
            اوکی؟ آورین!
            تا مرد سخن نگفته باشد/عیب و هنرش نهفته باشد

          • behzad شهریور ۱۹, ۱۳۹۹

            ببینم مگه روزیاتو مال باباته اینجوری با مردم حرف میزنی ، این سایت صاحب نداره !!! ژورنالیست :))))))) ، امل در واقع مشتری تو همین کسایی هستن که دارن سایتو میبیننو میخونن ، مثل آدم حرف بزن یا جواب نده ، نمیگن لالی .
            دیگه وقتی بالاییامون اونان ، پایینمونم تویی دیگه 😉

          • علی زمانی شهریور ۱۹, ۱۳۹۹

            خوشحال میشیم مطالب ما را نخونی و اینقدر زجر نکشی
            آورین

      • armanhm شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

        حرفتون کاملا درسته ما تا چند ماه دیگه وال استریت و سیلیکن ولی رو می گیریم و به اقتصاد اول دنیا تبدیل میشیم
        ایران خودرو و سایپا هم با همین فرمان پیش برن و محصولات رو احتکار کنن ، قیمت محصولات شون به زودی به خودروهای لوکس آلمانی میرسه
        #سبز_و_پرسود_باشید

        • علی زمانی شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

          مهم برای بورس بازها، پیش خرید آینده در حال است.

  • علیرضا شهریور ۱۹, ۱۳۹۹

    نکته عجیب این هست که با افزایش قیمت دلار بورس هم ریزش کرده خب دلیل چیست این هست که سرمایه هایی که در ماه های اخیر جذب بورس شده دوباره به سمت بازار های سنتی مثل طلا . سکه . دلار رفته پس این که بگیم با افزایش قیمت دلار بورس صعودی هست چندان دقیق نیست البته امیدوارم پیش بینی شما مبنی بر دلار ۵۰ هزار تومانی به واقعیت تبدیل نشه چون انوقت دیگه ونزوئلا میشیم امیدوارم هرگز این اتفاق نیفته هر چی زودتر دلار تثبیت بشه

  • محمد رجب پور شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

    با سلام خدمت آقای زمانی، از نظر شما نگهداری سهام زیان‌ده مثل وآیند و خودرو و خساپا و دی، نگران کننده است؟ ریسک دارد یا خیر؟ امکان ورشکستگی این شرکت های بزرگ زیان‌ده وجود دارد یا خیر؟

    • علی زمانی شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

      سلام
      خوش به حال سهامداران وآیند
      خوش به حال سهامداری خودرو
      خوش به حال سهامدار ساپیپا و سهامدار بلند مدتی دی
      هیچ ریسکی ندارد
      هیچ ورشسکتگی ندارد
      ۱۴۰ هزار خودرو توسط ایران خودرو و ۴۰ هزار خودرو توسط سایپا در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ تحویل می شود. اینها سیگنال ورشکستگی است؟ 🙂
      سهامداری کنید تا اسفند ۱۴۰۰ شمسی

  • عماد شهریور ۲۳, ۱۳۹۹

    آقای زمانی. بانک شهر برای بلند مدت خوبه؟

    • علی زمانی شهریور ۲۳, ۱۳۹۹

      گزینه بهتر بانک قرض الحسنه رسالت است بین ۲ تا ۳ سال