موسسات و شرکاء «حسن ابوترابی فرد»، به روایت روزنامه رسمی قوه‌قضاییه

موسسات و شرکاء «حسن ابوترابی فرد»، به روایت روزنامه رسمی قوه‌قضاییه

محمد حسن ابوترابی فرد متولد سال ۱۳۳۲ در شهر قم، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و امام جمعه موقت تهران است. او در دوره ششم تا هشتم نیز نماینده مردم شریف قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی بود.

محمد حسن ابوترابی فرد، پس از محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شد که پس از وی، دکتر مسعود پزشکیان، نایب رئیسی مجلس را در زمان ریاست لاریجانی بر عهده داشت. محمد حسن ابوترابی فرد از ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ تا ۵ خرداد سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی فعالیت داشت.

ایشان از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۳، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران را عهده دار بود و از اعضا مطرح جامعه روحانیت مبارز شناخته می شود.

محمد حسن ابوترابی فرد در گردهمایی یگان ویژه ناجا

پدرش سید عباس ابوترابی فرد بود و از نوجوانی، تحصیلات حوزوی را در نجف اشرف آغاز کرد. امام جمعه موقت تهران از بیست و چهارم بهمن سال ۱۳۹۶، شاگرد اساتیدی چون مجتبی تهرانی، فلسفی و تنکابنی بود و تا مرتبه خارج فقه و اصول تحصیل کرده است. ۲۰۰ نماینده مجلس در اردیبهشت ۱۳۹۲ از محمد حسن ابوترابی فرد خواستند که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ که به پیروزی حسن روحانی منجر شد، انصراف دهد.

محمد حسین ابوترابی فرد
دستخط حضرت آیت الله فاطمی نیا درباره تاییدات حجت الاسلام و المسملین ابوترابی فرد در اسفند سال ۱۳۹۰ هجری شمسی
وصف برادر (سید محمد حسن) برای برادرش (مرحوم علی اکبر ابوترابی فرد)

اسفند ماه سال ۱۳۹۰، حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا دستخطی درباره سید محمد حسن ابوترابی فرد منتشر کرد که بازتاب های رسانه ای داشت. او گفته بود که حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد مورد تایید است.

یکی از موسساتی که شاهد نقش آفرینی سید محمد حسن ابوترابی فرد در آن هستیم، موسسه اقتصادی و خودکفایی آزادگان است که در فعالیت های تجاری و بازرگانی و صنعتی و عام المنفعه فعالیت دارد. این شرکت، از شرکت های سرمایه گذار در بازار سرمایه کشور نیز محسوب می شود و در شرکت هایی چون قاسم ایران و مینو، در فهرست سهامدار عمده محسوب می شود.

یاسر مهدی ابوترابی فرد فرزند مرحوم علی اکبر ابوترابی فرد و برادر زاده محمدحسن ابوترابی فرد، عضو هیات مدیره چندین شرکت است.

شرکت سهامی عام اقتصادی و خودکفایی آزادگان با نماد خودکفا در بازار پایه زرد فرابورس ایران است. ۷۰۰ میلیون سهم بوده و قیمت هر سهمش در شهریور ۹۹ به ۱۴هزار تومان رسید. قیمت این سهم در شهریور ۹۸ زیر ۳۰۰۰ تومان بود. موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، سهامدار ۱۲ درصد سهام این شرکت است.

محمد حسن ابوترابی فرد
تابلو معاملاتی سهم خودکفا که از شرکت هایی است که شاهد نقش آفرینی سید محمد حسن ابوترابی فرد در آن هستیم

شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان که سابقا شاهد نقش آفرینی محمد حسن ابوترابی فرد در آن بوده و هستیم، شرکت هایی چون صنایع چاپ و بسته بندی تندیس مینو، شرکت مینو فسا، شرکت صنایع غذایی مینو کاسپین، شرکت قاسم ایران و شرکت صادراتی پرسوئیس هم در فهرست شرکت های بورسی و غیربورسی خود دارد.

شرکت صنعتی مینو از جمله شرکت های بازار پایه زرد فرابورس ایران است که سهامدار عمده آن نیز موسسه پیام آزادگان از شرکت های زیر مجموعه بورسی خودکفا (سهامی عام) محسوب می شود. قیمت هر سهم غصینو در شهریور ۹۹ حدود ۳۴۰۰ تومان بود و ۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون سهم است.

۹۰ درصد سهام شرکت مینو در اختیار شرکت خودکفایی آزادگان است

شرکت صنعتی مینو که سهامدار اصلی آن شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان است، ۸۷ درصد سهام شرکت قاسم ایران را نیز در اختیار دارد که از شرکت های بورسی بازار دوم فرابورس است.

۸۷ درصد سهام شرکت قاسم ایران در اختیار شرکت مینو از زیر مجموعه های خودکفا است

شرکت شوکوپارس هم با نماد غشوکو از جمله شرکت های بورسی شرکت خودکفایی آزادگان است.

امام جمعه موقت تهران
۵۲ درصد سهام شرکت شوکوپارس هم متعلق به شرکت مینو است که از زیر مجموعه های بورسی شرکت خودکفایی آزادگان (سهامی عام) به شمار می رود

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۷۶۸۲ مورخ شانزدهم آبان ماه سال هشتاد و چهار، سرمایه موسسه اقتصادی و خودکفایی آزادگان به ۶ میلیارد ریال افزایش پیدا میکند. فعالیت این موسسه به سرمایه گذاری در امور کشاورزی و شیلات و معدن و عمران و بانکداری نیز توسعه پیدا می کند. طبق اساسنامه جدید موسسه اقتصادی و خودکفایی آزادگان، سید محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب می شود.

محمد حسن ابوترابی فرد
آگهی روزنامه رسمی شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان از شرکت هایی که محمد حسن ابوترابی فرد در آن رئیس هیات مدیره بود

شرکاء محمد حسن ابوترابی فرد در این موسسه بزرگ اقتصادی بخش خصوصی کشور، ناصر خالقی، فرهنگ اصلاحی و صادق ثامنی و مجید غلاث هستند. محمد حسن ابوترابی فرد در این سال، به سمت رئیس هیات مدیره منصوب شده بود.

محمد حسن ابوترابی فرد
آگهی روزنامه رسمی موسسه ایتام قزوین با هیات امنایی محمد حسن ابوترابی فرد

از سال ۱۳۸۴، موسسه اقتصادی و خودکفایی آزادگان به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان (سهامی خاص) تغییر شخصیت داد. انتظار می رود این شرکتی که بعدها سهامی عام شد و با نماد خودکفا در بورس فعالیت  دارد، شاهد عرضه اولیه شرکت های غیر بورسی آن در فهرست عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد باشیم.

محمد حسن ابوترابی فرد
آگهی روزنامه رسمی تغییرات موسسه قران و عترت رهپویان امام رضا با حضور محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان هیات امنا و شریک علیرضا پناهیان

از جمله موسساتی که شاهد نقش آفرینی سید محمد حسن ابوترابی فرد هستیم، موسسه فرهنگی قران و عترت رهپویان امام رضا است که طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۱۷۳ مورخ بیست و یکم خرداد سال ۱۳۹۳، سید محمد حسن ابوترابی فرد در فهرست شرکا قرار گرفت و به عنوان همکار علیرضا پناهیان (از واعظان معروف تهران)، نادر طریفی شال، علی صبوحی و علی اکبر محمدی فعالیت داشت.

محمد حسن ابوترابی فرد
آگهی تغییرات موسسه فرهنگی پیام آزادگان و شراکت محمد حسن ابوترابی فرد با سعید اوحدی و چند فرد دیگر

موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان که از زیر مجموعه های شرکت خودکفایی و اقتصادی آزادگان است نیز طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۱۵۴ مورخ بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، شاهد نقش آفرینی سید محمد حسن ابوترابی فرد است. ایشان شریک غلامعلی قاسمی، بیژن کیانی، علی اصغر صالح آبادی، سعید اسماعیلی، سعید اوحدی و عبدالمجید رحمانیان و علی محمد احد طجری شده بود.

محمد حسن ابوترابی فرد
نقش آفرینی شریک محمد حسن ابوترابی فرد (سعید اوحدی) در شهرداری تهران از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۳۹۹

نکته جالب درباره شریک آقای محمد حسن ابوترابی فرد یعنی سعید اوحدی ان است که ایشان، در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب زاده نیز عضنو هیات مدیره در سال های اخیر هستند.

محمد حسن ابوترابی فرد
آگهی روزنامه رسمی موسسه نور طوبی با حضور سید محمد حسن ابوترابی فرد و شرکا

از دیگر شرکت ها و موسساتی که شاهد نقش ٖآفرینی محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان هیات موسس هستیم، موسسه آموزشی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی است. طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۶۲۷ مورخ دوم مرداد سال نود و یک، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی (به شماره ثبت ۱۷۹۴۹)، دارای موسسینی به این شرح است: سید محمد حسن ابوترابی فرد،‌احمد شریفی زاده، سعید میرزایی، غلامرضا زهتابیان، فرهاد وارث.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی آذر ۱۱, ۱۴۰۲

    بسیار بی انصافی است که در این گزارش به مخاطب اینگونه وانمود میشود که سید بزرگوار بدنبال نان بوده است خیر روزی میرسد که نگارنده بدرگاه خدا زار بزند و طلب بخشش کند و از اینکه یک وجود پر برکت سالم را برای لحظه ای در اذهانی ناسالم جلو داده است هزاران هزار افسوس بخورد. البته اگر نگارنده به خدا و قیامت اعتقاد داشته باشد. این سید بزرگوار نه مالی گذاشت و نه مالی برداشت ساده زیست و ساده مرد و خار چشم دزدان و نان به نرخ ثانیه خور این کشور بود و نامش و یادش هنوز هم هست. خدا یارانش را پاینده بدارد و بر عمر با عزتشان بیافزاید کسانی که پس از آزادی از اسارت عراق یکبار حتی یکبار حاضر به حضور میهمانی دوستی و فامیلی که در بیرون از منزل گرفته میشود نبودند، نیستند و نخواهند بود کسانیکه فقط از درآمدشان باندازه معاش در سطح فقر بهره میبرند و مابقی را صرف مستمندان میکنند. نه من و نه اطرافیان آنها قادر به این حد از فروتنی و تقوا نیستند. آنان نفس مطمئنه و ذخیره های دنیا هستند.