بهترین ویتامین ها برای افزایش رشد و بهبود سلامت موها

بهترین ویتامین ها برای افزایش رشد و بهبود سلامت موها

موهای پرپشت، نرم و به ظاهر بی دردسری که در تبلیغات شامپوها و محصولات مراقبت از مو می بینیم شاید برای آدم های معمولی دست نیافتنی به نظر برسد. اما حفظ سلامت و زیبایی موها چندان ارتباطی به محصولاتی که استفاده می کنیم ندارد و بیشتر به تغذیه ی ما مربوط می شود.

در ادامه می خواهیم با ویتامین هایی آشنا شویم که ممکن است به رشد موها کمک کند.

لازم به ذکر است که مصرف بسیاری از این ویتامین ها تنها درصورتی کمک کننده است که کمبود آن ها را داشته باشید. کسانی که کمبود این ویتامین ها را ندارند، به احتمال زیاد با مصرف آن ها تغییری احساس نخواهند کرد و حتی ممکن است اگر بیشتر از مقدار توصیه شده ویتامین مصرف کنند دچار عوارض جانبی ناخواسته ای شوند.

بهترین ویتامین ها برای رشد موها

ویتامین B

ویتامین B به این دلیل به رشد موها کمک می کند که نقش کلیدی ای در تولید گلبول های قرمز خون دارد، سلول هایی که اکسیژن را به پوست سر می رسانند و به این ترتیب فولیکول های مو می توانند موهای جدیدی بسازند.

۸ نوع ویتامین B وجود دارد. مصرف به خصوص یکی از آن ها به نام بیوتین یا ویتامین H به عنوان راه درمانی برای ریزش مو بسیار توصیه می شود.

تحقیقی مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان داد در ۱۸ مورد مصرف مکمل های بیوتین باعث بهبود ظاهری موها و ناخن ها شده بود.

با این حال، هر ۱۸ بیمار مشکلات جسمی زمینه ای یا کمبودی داشتند که باعث ضعیف شدن ناخن ها و موهایشان شده بود. هنوز اطلاعات کافی در خصوص میزان اثربخشی مکمل های بیوتین در افراد سالم وجود ندارد.

از آنجایی که ویتامین B در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، کمبود این ویتامین به ندرت رخ می دهد. با این حال، پزشکان می گویند اگر گیاهخوار یا وگان هستید، بهتر است مکمل ویتامین B12 مصرف کنید چون این ویتامین فقط در محصولات حیوانی وجود دارد.

ویتامین A

ویتامین A بیشتر به نقشش در بهبود سلامت چشم ها و کمک به سیستم ایمنی شهرت دارد، اما این ویتامین در رشد موها هم نقشی کلیدی دارد.

کمبود ویتامین A می تواند باعث آسیب دیدن فولیکول های مو و غدد تعریق، ریزش مو و بسیاری مشکلات دیگر شود. چون کمبود این ویتامین می تواند سرعت فرآیند تولید سلول های جدید در بدن را کاهش دهد.

همه ی سلول ها برای رشد خود به ویتامین A نیاز دارند. این مسأله شامل موها هم می شود که بالاترین سرعت رشد را در میان بافت های بدن دارند.

ویتامین A به دلیل نقشی که در ساخت سلول دارد، گاهی در تولید محصولاتی به کار می رود که برای بهبود سلامت پوست سر و بدن هستند.

با این حال، مصرف مکمل های ویتامین A مناسب هر کسی نیست چون ازدیاد این ویتامین می تواند منجر به آسیب کبدی و نقص های مادرزادی شود.

پزشکان می گویند اگر قصد باردار شدن دارید یا در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید، پیش از مصرف مکمل های ویتامین A باید با پزشک مشورت کنید.

به علاوه، مصرف بیش از اندازه ی ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین اگر کمبود ویتامین دارید، قبل از مصرف مکمل حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ویتامین D

ویتامین D بیشتر با نقشش در کمک به جذب کلسیم و منیزیم برای بهبود سلامت استخوان شناخته می شود. این ویتامین در رشد موها هم نقش دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. ویتامین D با افزایش تعداد فولیکول های مو در پوست سر به رفع مشکل ریزش مو کمک می کند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد افرادی که کمبود ویتامین D داشتند احتمال ابتلا به طاسی منطقه ای در آن ها بیشتر بود، نوعی مشکل خودایمنی که باعث ریزش ناگهانی موها می شود. با این حال، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا معلوم شود رفع کمبود ویتامین D به بهبود مشکل ریزش مو کمک می کند یا نه.

کمبود ویتامین D امر نادری نیست. از آنجایی که مواد غذایی زیادی نداریم که ویتامین D بالایی داشته باشند، با قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانیم به بدن خود کمک کنیم این ویتامین را به طور طبیعی در خود تولید کند.

ویتامین E

ویتامین E خانواده ای از ۸ ماده ی مغذی محلول در چربی را در برمی گیرد. این مواد در بدن مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها کمک می کنند سلول ها از تنش اکسیداتیو در امان بمانند، امری که با ریزش و سفید شدن موها مرتبط است.

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۸ فرد عمدتاً مرد با نشانه های ریزش مو و تاسی نشان داد مصرف ویتامین E به درمان ریزش مو کمک کرده بود. در این تحقیق، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه که به مدت ۸ ماه مکمل های ۱۰۰ میلی گرمی توکوترینول های ترکیبی – گروهی از ویتامین های E – مصرف می کردند و گروه دیگر که از یک دارونما استفاده می کردند. بعد از گذشت ۸ ماه، گروهی که مکمل های ویتامین E مصرف کرده بودند، تعداد موهای سرشان افزایشی ۳۴ درصدی داشت، در حالی که گروهی که دارونما مصرف کرده بودند با ۰/۱ درصد کاهش در تعداد موهای سر خود رو به رو شده بودند.

پیش از آنکه برای بهبود موهای خود مصرف مکمل های ویتامین E را شروع کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید چون ممکن است در هر کسی نتایج متفاوتی داشته باشد.

کلام آخر

کمبود برخی ویتامین ها می تواند در ریزش و نازک شدن موها نقش داشته باشد. اما در برخی افراد ریزش مو صرفاً بخشی از روند طبیعی پیری آن ها است.

عوامل ژنتیکی و سبک زندگی هم می توانند در ریزش موها نقش داشته باشند. این مسأله در مورد تغییرات هورمونی هم صدق می کند مثل تغییراتی که بعد از بارداری و یائسگی رخ می دهند.

اگر کمبودی در رابطه با مواد مغذی نداشته باشید هم ممکن است مصرف مکمل ویتامین های B ، A ، D و E به رفع مشکل نازکی موها کمک کند اما نتیجه برای هر کسی ممکن است متفاوت باشد.

با این حال مصرف بعضی مکمل ها در دوز بالا می تواند خطرناک باشد. بنابراین پیش از مصرف هر مکملی به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا معلوم شود بهترین راه برای بهبود کیفیت ظاهر موهای شما چیست.

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: insider
یک نظر

ورود

  • akruti hospital clinic مهر ۸, ۱۳۹۹

    useful info
    . We thank once again for the trust and faith reposed in Akruti.
    It’s being very good news for the people of Hyderabad that now they have a hair transplant and plastic surgery centers in their city and area they can get an advantage.