برج کج ابوظبی؛ شاهکار معماری که قواعد طبیعی را به سخره گرفته

برج کج ابوظبی؛ شاهکار معماری که قواعد طبیعی را به سخره گرفته

آسمانخراش خواندن برج ۳۵ طبقه ی «دروازه پایتخت» ابوظبی حق مطلب را درباره ی این بنا ادا نمی کند، برجی که اگر چه به اندازه برج خلیفه مشهور نیست اما چیزی کمتر از این برج مشهور دبی ندارد.

مأموریت مهندسان و معماران این ساختمان پایتخت امارات متحده ی عربی، نه ساخت بزرگ ترین یا بلندترین بنای منطقه، بلکه «به چالش کشیدن قواعد معماری و ساخت بنایی بود که شهر ابوظبی را در نقشه ی دنیا برجسته سازد». این ها صحبت های احمد المنصوری، مهندس ارشد پروژه ی ساخت برج «دروازه پایتخت» و مدیر بخش مهندسی شرکت نمایشگاه های ملی ابوظبی است.

طبق آنچه در وبسایت رکوردهای جهانی گینس آمده، ساختمان «دروازه پایتخت» نزدیک به ۱۰ سال است که «کج ترین سازه ی ساخت بشر» در دنیا است. به گفته ی المنصوری، این ساختمان ۱۸ درجه به سمت غرب انحراف دارد که این میزان ۵ برابر بیشتر از زاویه انحراف برج کج پیزای ایتالیا است و ۱۷ طبقه ی بالایی آن «به شدت خمیده است، مسأله ای که باعث وارد شدن فشاری هزاران تنی به هسته ی ساختمان می شود.»

«طبیعت می خواهد آن را از هم فرو پاشد. همه چیز این برج به گونه ای است که برج می خواهد فرو بریزد، اما ساختمان طوری طراحی شده که این اتفاق نیفتد.»

فشار گرانشی ناشی از این انحراف ۱۸ درجه ای را اولین «هسته ی از پیش خمیده شده» ی دنیا تحمل می کند که در ساخت آن از ۱۵ هزار متر مکعب بتن و ۱۰ هزار تن فولاد استفاده شده است. این هسته تعمداً اندکی منحرف از مرکز ساخته شده که هر چه ساختمان بالاتر می رود صاف تر می شود.

«دروازه پایتخت» را همچنین ۴۹۰ ستونی سر پا نگه می دارند که در عمق ۳۰ متری فرو رفته اند.

در ساخت نمای شیشه ای این برج ۷۲۸ صفحه ی شیشه ای جداگانه به کار رفته که هر یک طراحی خاص خود را داشته اند تا متناسب با شکل نامتعارف بنا باشند. هر ماه یک تیم ۱۲ نفره نمای شیشه ای این برج را تمیز می کند.

این ساختمان ۱۵ طبقه ی اداری، ۴ رستوران و کافه و یک هتل در خود جای داده است. این هتل که نزدیک به ۲۰۰ اتاق دارد، یک سوئیت پرزیدنتال مجلل در طبقه ی سی و سوم ساختمان دارد که روی انحراف ۱۸ درجه ای چشمگیر برج واقع شده است.

به دلیل شکل ساختمان، همه ی اتاق های هتل باهم متفاوتند.

«رستوران ۱۸ درجه» ی هتل در پایین به مرکز نمایشگاه های ملی ابوظبی منظره دارد (بنایی بزرگ مخصوص برگزاری رویدادهای مختلف که به ساختمان برج متصل است).

در رو به رو منظره ی خیره کننده ای از خلیج فارس و جزایر ابوظبی وجود دارد.

به گفته ی المنصوری، طبیعت ابوظبی منبع الهام معماری «دروازه پایتخت» بوده، «به خصوص تپه های شنی آن که با وزش باد جا به جا می شوند و امواج غلتان خلیج.»

کار ساخت رستوران و استخر هتل که روی سکویی چسبیده به ساختمان رو به مرکز نمایشگاهی معلق اند، یک سال زمان برد و یکی از بزرگ ترین چالش های تیم مهندسی «دروازه پایتخت» بود.

اگر بلیط دبی را خریداری کرده اید و رزرو هتل در دبی را انجام داده اید، به شما توصیه می کنیم که سفر به ابوظبی و دیدن برج کج ابوظبی را نیز در برنامه خود بگنجانید.

بیشتر بخوانید:

چند حقیقت جالب درباره لوکس ترین هتل دنیا، «برج العرب دبی»؛ از آیپدهای طلا تا منوی بالش

عکس های هوایی و سرگیجه آور یک عکاس خلاق از خط افق همیشه در حال تغییر دبی

۹ حقیقت جالب درباره شهر پر زرق و برق دبی که شاید نمی دانید

دبی؛ آرمانشهر متکدیان حرفه ای

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد

 

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: cnn
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • محسن منصوری مهر ۱۱, ۱۳۹۹

    قرار دادن سازه در وضعیتهای نا متعارف باعث میشه هزینه اجرایی به شدت افزایش پیدا کنه مثل پل آمیلیو کار سانتیاگو کالاتراوا اما دیدن این سازه ممکن هست از دید بعضی ها جذاب باشه.

  • علی مهر ۱۱, ۱۳۹۹

    واقعا عرب ها کجاها رسیدن ما کجا رسیدیم … هییییی خدا

    • aminjast مهر ۱۴, ۱۳۹۹

      کلا ما ایرانیا عادت داریم خودمون رو با بقیه مقایسه کنیم و انگار خود برتر بینی داریم
      بهت قول میدم ما اگه توی بهترین کشور دنیا هم زندگی کنیم هیچ پیشرفتی نمیکنیم چون مشکل از خودمونه نه چیز دیگه
      تو میخوای ایران بهتر از عربستان بشه اوکی تلاش کن واسه کشورت مدرکتو گرفتی زارت نرو یه کشور دیگه

      • hamed مهر ۱۴, ۱۳۹۹

        آره مشکل خودمونیم وگرنه حکومت ما فوق العادس
        مدرکو میگیریم زارت میریم یه کشور دیگه!
        این تورم و فساد و تبعیض و تحقیر مردمم کار خودمونه حتما
        کشوری که بالاترین نرخ فرار مغزهارو داره فاسد ترین حکومت رو داره دوست عزیز و نخبه ها برای تباه نشدن تو این شرایط نکبت باید بذارن و برن!
        به شما آدرس غلط دادن انگار: خودتو با کشورای دیگه مقایسه نکن!! تقصیر خودمونه نه چیز دیگه!!
        ما خودبرتر بینی نداریم ولی کشور با این همه سرمایه نفت وگاز و منابع طبیعی و نیروی انسانی جوان اگه حکومت سالمی داشت قطعا یکی از ثروتمندترین کشور های آسیا می بود نه تو این فلاکت دست و پا بزنیم بعد یسری بیان بگن همش تقصیر خودمونه!!

        • aminjast مهر ۱۴, ۱۳۹۹

          کشورایی هست بدون سرمایه طبیعی تلاش کردن و الان جزو بهترین کشورا شدن من نمیگم دولت خوبه ولی ما عادت داریم همیشه تقصیرو بندازیم گردن یکی دیگه حتی اگه تو بهترین شرایط باشیم این ثابت شده نمونش زمان شاه مردم مگه چی کم داشتن؟
          ما توی بهترین کشور دنیا هم زندگی کنیم برای خودمون مانع میاریم میگیم چون این اینجوریه ما نمیتونیم پیشرفت کنیم
          من بهت قول میدم ایران با این شرایط الانش بهترین کشور برای درامد زایی هست
          شما الان توی کشور پیشرفته ای مثل امریکا بخوای یه شغل راه بندازی کلی رقیب حرفه ای داری که اجازه رشد بهت نمیدن
          شما تو ایران فقط باید ایده داشته باشی

      • میث مهر ۱۴, ۱۳۹۹

        خفه شو بابا مث خر سرتونو کردید زیر برف