شرایط و جزییات عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹

شرایط و جزییات عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹

عرضه خودرو در بورس کالا برای شفافیت در فرآیند خرید و فروش و قیمت گذاری خودرو که این روزها کالای سرمایه ای گران قیمتی در ایران است، از پاییز ۹۹ آغاز می شود. بورس کالا یکی از چهار بورس ایران که بزودی بورس مسکن و بورس بین المللی کیش نیز به آن اضافه می شود. شرایط عرضه خودرو در بورس مسکن ، شیوه ثبت سفارش عرضه خودرو در بورس کالا ، مراحل ثبت نام عرضه خودرو در بورس کالا و سایت عرضه خودرو در بورس کالا در این گفتار روزیاتو ارائه شده است.

۱۲ مهر ۹۹ سایت سنا وابسته به سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا در واقع پایان بخش قیمت گذاری دستوری خودرو است که به روالی در سالهای اخیر تبدیل شده و زمینه زیان ده شدن صورت های مالی خودروسازی را به همراه داشته و داد سهامداران را درآورده است.

عرضه خودرو در بورس کالا زمینه شفافیت و ارتقا تعادل و نظام بخشی به عرضه و تقاشا شده و اقدامی به منظور ساماندهی بازار بلبشو قیمت گذاری خودرو است. شکاف قیمتی شدیدی بین قیمت مصوب کارخانه و قیمت بازار بسیاری از خودروها در ایران کرونایی سال ۹۹ دیده می شود که دلار ۳۰ هزار تومان هم تنور این نابسامانی را داغ تر کرده است.

شورای رقابت گفته که با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است چون کالایی انحصاری بوده و دستورالعمل قیمت گذاری ان بر عهده شورای رقابت است. اما به نظر نمی رسد شورای رقابت بتواند مانعی جدی برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا باشد. عرضه خودرو در بورس کالا نتایج مثبتی خواهد داشت و رانت را کاهش می دهد.

کوتاه شدن دست دلالان، شفاف شدن معامله هر دستگاه خودرو در سامانه معاملاتی بورس کالا و قابلیت کشف قیمت و تضمین های خرید و فروش از طریق سازوکارهای قانونی بین خریدار و فروشنده، از فواید عرضه خودرو در بورس کالا است.

البته نباید از ذهن دور داشت که عرضه خودرو در بورس کالا سبب کشف قیمت می شود و الزاما به معنی افزایش شدید یا کاهش شدید قیمت خودرو در ماه های آینده نیست. در واقع حرکت به سمت واقعی تر کردن قیمت خودرو، علت اصلی عرضه خودرو در بورس کالا است.

عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس طرح ۲۰ ماده ای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مبنی بر طرح ساماندهی خودرو است که اواخر تابستان امسال در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و انتظار می رود بزودی وارد صحن علنی مجلس شود. تولید خودروهای دست ساز و ورود نیروهای مسلح به حوزه خودروسازی و قطعه سازی، از جمله اهداف این طرح است.

کمیسیون صنایع مجلس روز ۱۳ مهر اعلام کرد که ۴۴ نماینده از مجموع ۲۷۰ نماینده مجلس ، طرح عرضه خودرو در بورس کالا را امضا کرده اند که اگر این طرح تبدیل به قانون شود، کلیه خودروهای تولید داخل با تیراژ بیش از ۵۰۰۰ دستگاه و خودروهای وارداتی که در ۱۲ ماه، بیش از ۵۰۰ دستگاه وارد کشور شده است را شامل خواهد شد.

چه فایده دارد؟

شاید برای شما سوال باشد که عرضه خودرو در بورس کالا چه فایده ای دارد و آیا فرجام این طرح هم مثل عرضه مسکن در بورس کالا بی فایده است؟ باید منتظر باشیم و ببینیم دست پخت دولت و مجلس برای این قضیه چیست. به هر حال، معامله شدن خودرو در بورس کالا، فواید زیادی دارد.

یعنی خودرو سمند ۹۰ میلیونی که بالای ۲۰۰ میلیون در بازار آزاد معامله میشود ، باید در بورس کالا معامله شده و آن وقت، طبق نظام عرضه و تقاضا بورس کالا، می تواند ۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود. با این روش، هم خودروساز ۶۰ میلیون بیش تر پول میگیرد و هم مصرف کننده خودرو را ۵۰ میلیون تومان ارزان تر خریداری می کند و حذف دلالان و سفته بازان را به مرور شاهد خواهیم بود. البته باید نظارت قوی باشد تا معامله صوری شکل نگیرد.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

طبق طرح عرضه خودرو در بورس کالا ، کلیه اشخاص حقیقی می توانند در سال از هر خودرو فقط یک مدل خریداری کرده و اشخاص حقوقی نیز در صورتی اجازه خرید دارند که خریدار حقیقی وجود نداشته باشد. در واقع در این طرح، اشخاص می توانند فقط یک خودرو از طریق بورس کالا در سال خریداری کنند.

طبق طرح عرضه خودرو در بورس کالا ، پس از درج قیمت و مشخصات یک خودرو در سامانه معاملات آنلاین بورس کالا، خریداران می توانند در ارائه قیمت با هم رقابت کنند تا خریداری نهایی انتخاب شود. مجلس قصد دارد با عرضه خودرو در بورس کالا ، از منابع تامین شده، به ارائه وام قرض الحسنه به خودروساز استفاده کرده که زمینه را برای کاهش هزینه تولید خودرو فراهم می کند.

خودروسازها بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که بار این زیان بر دوش سهامداران است. لذا با عرضه خودرو در بورس کالا ، می توان انتظار افزایش تولیدات خودروسازها و شفاف شدن قیمت ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا و ارتقا سودآوری شرکت های خودروساز داخلی داشت که زمینه خروج خودروسازها از زیان را فراهم می کند

سایت عرضه خودرو در بورس کالا.

عرضه خودرو در بورس کالا
تابلو معاملات بورس کالا در مهر ۹۹ که عرضه خودرو در بورس کالا در بخش بازار فیزیکی بورس کالا صورت میگیرد

سایت بورس کالا ایران در نشانی: ime.co.ir قرار دارد. توجه کنید که آمار معاملات فیزیکی در بورس کالا از جمله خودرو در نشانی: ime.co.ir/offer-stat.html در دسترس است. تابلو معاملات آنلاین بورس کالای ایران نیز در نشانی: cdn.ime.co.ir‌ در دسترس است.

در تابلو معاملات بورس کالا، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، سلف استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله و کالاهای فیزیکی مورد داد و ستد روزانه قرار میگیرد که عرضه خودرو در بورس کالا مربوط به گروه معاملات فیزیکی بورس کالا خواهد بود.

بورس کالای ایران دارای ۸ بازار با نام: بازار فیزیکی، بازار فرعی، بازار املاک و مستغلات، بازار مشتقه، بازار اختیار معامله، بازار اوراق سلف استاندارد، بازار گواهی سپرده کالایی و بازار صندوق های سرمایه گذاری کالایی است که هر یک کارمزد مشخص برای خریدار و فروشنده و هم چنین شرایطی برای بازار گردانی دارند.

کارمزد خرید و فروش عرضه خودرو در بورس کالا

کارمزد معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران که عرضه خودرو در بورس کالا نیز در این بازار صورت میگیرد به شرح زیر است: کارمزد بورس کالای ایران از سهم خریدار معادل ۰/۰۰۲۶۲ تا سقف ۴۸ میلیون تومان و کارمزد بورس کالای ایران از سهم فروشنده کالا معادل ۰/۰۰۲۷ درصد تا سقف ۵۲ میلیون تومان است.

تصویر تابلو معاملاتی نماد کالا در بازار بورس در ۱۴ مهر ۹۹ که قیمت هر سهم ۳۹۷۱ تومان بود

یعنی کارمزد خرید و فروش کالا در بازار فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران در سال ۹۹، ۰/۰۰۵۴ درصد است که تا سقف ۱ میلیارد ریال این درصد اعمال می شود. عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹ سبب افزایش درآمد هنگفت بورس کالا شده و شاهد ارتقا سودآوری سهم «کالا» در بازار سرمایه کشور خواهیم بود که یکی از سهام فراکابی عالی برای سهامداران بلند مدتی محسوب می شود.

توجه داشته باشید که ۲ شخص حقیقی صاحب ۶ درصد کل بورس کالای ایران هستند و بورس انرژی و فرابورس نیز از سهامداران عمده بورس کالای ایران هستند.

جزییات خرید و فروش عرضه خودرو در بورس کالا

پس از نهایی شدن فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم پاییز ۹۹ به بعد، خریدار و فروشنده خودرو در بورس کالا بایستی کد معاملاتی معتبر از کارگزاری های مجاز به فعالیت در بورس کالای ایران دریافت کنند تا با کد کاربری و رمز عبور به سامانه معاملاتی بورس کالای ایران متصل شده و سفارش های خود را درج کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا
ورود خودرو در بورس کالا در بخش اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا درج می شود بر اساس فهرست بخش هایی که در کادر آبی رنگ بالا مشاهده می کنید

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، در زمان عرضه خودرو در بورس کالا ، نام کارگزار عرضه کننده خودرو ، تاریخ عرضه خودرو، نام و مدل خودرو، نماد تخصیص داده شده به عرضه خودرو در بورس کالا ، نام تهیه کننده یا تولید کننده خودرو ، نام عرضه کننده خودرو، حجم کالای قابل عرضه (تعداد دستگاه خودرو عرضه شده) ، میزان حداقل عرضه خودرو، قیمت پایه تعیین شده برای عرضه خودرو در بورس کالا ، مکان تحویل خوردو عرضه شده قید می شود.

نحوه معامله خودرو در بورس کالا چگونه است؟

برای معامله خودرو در بورس کالا طبق رویه ای که برای سایر کالاهای فیزیکی تا کنون وجود داشته است باید اقدام کرد مگر اینکه قوانین بورس کالا در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹ با تغیراتی همراه شود.

متقاضی خرید و فروش خودرو در بورس کالا بایستی کد بورس دریافت کند، در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت الکترونیکی شود. داشتن کد بورس الزامی است. متقاضی بایستی به یکی از کارگزاری های مجاز به معاملات در بورس کالا مراجعه کند.

اول باید فرم درخواست خرید خودرو را شامل اطلاعاتی مثل مشخصات کالا و نام تولید کننده و مدل پر کرد. کارگزار وضعیت ثبت سفارش خرید خودرو توسط شما را بر اساس قوانین بورس کالا و مصوبات مجلس و دولت بررسی می کند. اگر امکان خرید خودرو در بورس کالا داشته باشید، می بایست حداقل ۱۰ درصد ارزش تقریبی خودرو را به عنوان پیش پرداخت به کارگزار بدهید.

کارگزار بر اساس درخواست شما، با دیگر کارگزاران برای خرید خودرو رقابت می کند. اگر قیمت شما رقابتی بود، خودرو خریداری می شود. اطلاعیه خرید به همراه جزییات خرید و کارمزد کارگزار و کارمزد بورس کالا برای خریدار ارسال می شود.

طبق رویه پیشین بورس کالا، خریدار بایستی تا ساعت ۱۰ صبح روز سوم کاری، مابقی وجه را واریز کند. نام واریز کننده وجه برای خرید خودرو از بورس کالا و نام خریدار خودرو در بورس کالا باید یکی باشد.

کارگزار با پایاپای تسویه حساب کرده و مدارک مربوط به خرید خودرو را در اختیار خریدار قرار می دهد. خریدار احتمالا بایستی خود برای دریافت خودرو به فروشنده مراجعه کند.

راه اندازی بورس بین المللی ایران در کیش از آبان ۹۹ و رونق بورس بین المللی انرژی می تواند ساز و کارهای بورس کالای ایران را در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد را تقویت کرده و شاهد رونق فعالیت در این بورس باشیم. ماحصل این اتفاقات، افزایش سهام گروه خودروسازی و قطعه سازان در بورس سال های آینده خواهد بود.

????????????????????

???????????????????

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود