سورپرایز اکتبر «ترامپ» چیست؟ کم‌تر از ۱۴ روز تا ۳ نوامبر ۲۰۲۰

سورپرایز اکتبر «ترامپ» چیست؟ کم‌تر از ۱۴ روز تا ۳ نوامبر ۲۰۲۰

سورپرایز اکتبر یا شگفتی اکتبر در واقع اصلاحی رایج در ادبیات سیاسی معاصر ایالات متحده آمریکا است. هر ۴ سال یک بار و در فردای اولین دوشنبه ماه نوامبر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود. تا کنون ۴۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شده است و ۳ رئیس جمهور موفق نشده اند که برای دومین بار، به کاخ سفید راه پیدا کنند.

مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، بازی را به بایدن ببازد و از راهیابی مجدد به کاخ سفید محروم شود یا خیر. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی آمریکا روز ۳ نوامبر مصادف با یوم الله ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار می شود. نظرسنجی ها تا کنون بر برتری جو بایدن، رقیب دموکرات کهنه کار ترامپ دلالت دارند. اگر چه مثل انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی که نظرسنجی ها و رای اکثریت رای دهندگان، هیلاری کلینتون بود، در آخر ترامپ با کالج الکترال راهی کاخ سفید شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی در سخت ترین اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاریخ آمریکا برگزار می شود. تا کنون میلیون ها آمریکا به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و بیش از ۲۲۰ هزار آمریکایی بر اثر کرونا جان باخته اند. موضوعی که دست مایه دموکرات ها برای کوبیدن سیاست های دونالد ترامپ در روزهای منتهی به ۳ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی شده است.

نگاه جهان به انتخابات آمریکا است و برنده انتخابات می تواند روی تحولات سیاسی و اقتصادی جهان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تاثیر گذار باشد. از هم اکنون بسیاری از بورس ها در شرق و غرب، گارد احتیاطی گرفته اند و ارزش برابری دلار با ارزهای خارجی مدام تغییر می کند. در ایران، دلار آمریکا بالای کانال ۳۰ هزار تومان تثبیت شده است و هنوز امیدواری ها بر عدم تثبیت بالای ۳۵۰۰۰ تومان، دلالت دارد.

از شگفتی اکتبر ۲۰۱۶ تا شگفتی اکتبر ۲۰۲۰

در اکتبر که ماه پیش از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، دونالد ترامپ قصد دارد سورپرایز اکتبر یا شگفتی اکتبر را رو کند تا نظر رای دهندگان آمریکایی را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی تحت الشعاع قرار دهد. اگر چه بعضی ها رای خود را به صورت پستی ارائه کرده اند.

ویکی لیکس، ۷ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، اسنادی را منتشر کرد که به ضرر هیلاری کلینتون بود و در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، جیمز کومی مدیر FBI در نامه ای به کنگره اعلام کرد که از هیلاری کلینتون درباره استفاده از سرورهای غیر دولتی برای ارسال و دریافت ای میل، تحقیق می شود. شگفتی اکتبر ترامپ در انتخابات پیش روی همین موضوع متمرکز شده بود. اگر چه هیلاری کلینتون ۳ میلیون رای بیشتر از ترامپ داشت اما ترامپ، در نهایت کلید دار کاخ سفید شد.

اما شگفتی اکتبر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چیست؟

گمانه زنی رسانه ها درباره شگفتی اکتبر ترامپ افزایش یافته است. یکی از گزینه های شگفتی اکتبر ترامپ می تواند صدور مجوز بر واکسن کرونا باشد. قبلا ترامپ گفته بود که پیش از انتخابات ۳ نوامبر یا ۱۳ آبان ۹۹، احتمال تایید یا عرضه واکسن بیماری کووید ۱۹ وجود دارد. هنوز هیچ یک از مقامات بهداشتی آمریکا، واکسن های تولید شده داخلی یا بین المللی را تایید نکرده اند.

تلاش شرکت داروسازی فایزر برای کسب مجوز برای واکسن تولید شده از سوی این شرکت، گمانه زنی ها درباره احتمال صدور مجوز برای واکسن کرونا به عنوان شگفتی اکتبر ترامپ را قوی می دانند. باید تا اخر هفته اول آبان صبر کرد تا ببینیم چقدر صحت دارد. مدیرعامل فایزر گفته بود که مجوز واکسن بیماری کووید ۱۹ احتمالا بین ۱۶ تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ صادر می شود.

بایدن و کاملا هریس (معاونش) گفته بودند که واکسنی که ترامپ تبلیغ کند را تزریق نمی کنند و منتظر نظر آنتونیو فائوچی پزشک محبوب بیماری های ایمنی بدن هستند. گزینه دوم که به عنوان احتمال طرح شدن به عنوان شگفتی اکتبر ترامپ مد نظر است، توافق با کنگره روی موضوع دومین برنامه احیای اقتصادی پس از آغاز بحران است که می تواند به کمک ترامپ و جمهوری خواهان بیاید و ورق را در دقیقه ۹۰ به نفع او تغییر دهد.

ترامپ برای رسیدن به این گزینه شگفتی اکتبر بایستی با دموکرات ها در مجلس نمایندگان توافق کند تا پیش از روز رای گیری، چک های جدید با امضا خود برای رای دهندگان ارسال کند. این خبر بسیار مهم است. البته او با مشکلی به نام کسب موافقت سناتورهای جمهوری خواه نیز مواجه است.

شگفتی اکتبر ترامپ
شگفتی اکتبر ترامپ ربطی به خانواده او ندارد. فرزندان ترامپ از فعالیت های تبلیغاتی پدرش، دونالد ترامپ، برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حضور قابل توجهی داشتند، مثل مصاحبه ای که باربارا والترز با فرزندان ترامپ در سال ۲۰۱۵ داشت.

شگفتی اکتبر ترامپ: افشای اسناد دخالت روسیه

گزینه دیگری که به عنوان گزینه محتمل شگفتی اکتبر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر از آن یاد می شود، افشاگری ترامپ درباره اسنادی است که نقش دموکرات ها را در پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی را نشان می دهد.

ترامپ معتقد است که افشای اطلاعات مبنی بر نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و کمک روس ها به وی در ۴ سال پیش که متهم به تبانی با مسکو شده است، می تواند نظر رای دهندگان را به سوی خود جلب کند. خوشبختانه یا متاسفانه، تحقیقات جان دورهام (دادستانی که درباره منشا تحقیقات درباره دخالت روسیه در سال ۲۰۱۶ تحقیق می کرد)، هنوز به نتایج مورد نظر ترامپ نرسیده است.

لذا این گزینه بعید است به عنوان شگفتی اکتبر ترامپ مطرح شود. اگر چه احتمال وجودش را نباید کلا منکر شد.

شگفتی اکتبر ترامپ: افشای ای میل های هیلاری کلینتون

اما یکی از گزینه های خیلی قوی درباره شگفتی اکتبر ترامپ می تواند دوباره مساله انتشار ایمیل های هیلاری کلینتون باشد. انتشار email هیلاری کلینتون توسط وزارت خارجه آمریکا، چیزی است که در دنیا خیلی ها منتظر آن روز هستند.

ترامپ به پمپئو فشار آورده تا ای میل های هیلاری کلینتون را منتشر کند. پمپئو درباره احتمال انتشار ای میل های هیلاری کلینتون گفته بود که ما تلاش می کنیم تا مطمئن شویم که آمریکایی ها فرصت مشاهده آنچیزی که به صورت عادلانه منتر می شود را خواهند داشت. ترامپ از تعلل پمپئو ناراضی است. هیلاری کلینتون یک چهره منفور برای هواداران دونالد ترامپ است.

افشاگری ترامپ علیه هیلاری کلینتون این پیام را دارد که به رای دهنده آمریکایی اطلاع دهد که جو بایدن در زمان حضور هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا در دوران پرزیدنت باراک اوباما، همکار وی بوده است. لذا می تواند با شگفتی اکتبر ای میلی، رای دهندگانی که ۴ سال پیش در ایالت های مهمی چون: ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا به هیلاری رای دادند را به سمت خود متمایل کند یا حداقل آن ها را از رای دادن به جو بایدن منصرف کند.

گزارش ایسنا از کسب ۳ میلیون رای بیشتر توسط هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا

از دیگر احتمالات شگفتی اکتبر ترامپ می تواند توافق با روسیه بر سر استارت نو باشد. کنترل تسلیحات هسته ایت. البته رویداد غیرمنتظره در عرصه سیاست خارجی آمریکا می تواند گزینه مهم برای شگفتی اکتبر ترامپ باشد. عادی سازی روابط عربستان و حتی لبنان با اسرائیل یا برقراری رابطه با ایران که از نظر کارشناسان سیاسی و غیر سیاسی، خیلی بعید است و به هر حال، معنی و مفهوم سورپرایز را عیان خواهد کرد.

شگفتی اکتبر ترامپ: افشاگری علیه پسر بایدن

افشاگری ترامپ علیه پسر بایدن می تواند شگفتی دیگری باشد که زلزله سیاسی به آن داده اند. حضور پسر بایدن در شرکت بورسیما و فسادهای مالی و ارتباط واشگتن با اوکراین، با انتشار عکس خانه لوکس بایدن توسط پسر ترامپ در توییتر، وارد فاز جدیدی شده است. اگر چه بعضی معتقدند که اگر ترامپ اطلاعات متقنی داشت، ان را برای شگفتی اکتبر خرج نمی کرد و وقت را از دست نمی داد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ksbshsi مهر ۳۰, ۱۳۹۹

    ۱۳ آبان یوم الله ?

    خاک بر سر ملت بی سواد که نون ندارن بخورن و حمایت میکنن