با امتیازات مالی رئیس جمهور آمریکا شدن آشنا شوید

با امتیازات مالی رئیس جمهور آمریکا شدن آشنا شوید

جو بایدن نامزد حزب دموکرات بالاخره رسماً به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا اعلام شد.

رئیس جمهور کشور بزرگ و قدرتمند آمریکا شدن در کنار همه ی دشواری هایش با امتیازات مالی زیادی همراه است: از زندگی در کاخ سفید و برخورداری از کارکنان همواره آماده به خدمت و حقوق فراوان.

در ادامه با این امتیازات مالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

۱- رئیس جمهور یک حقوق شش رقمی می گیرد

در سال ۲۰۰۱ کنگره ی آمریکا حقوق سالانه ی رئیس جمهور این کشور را از ۲۰۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داد (به علاوه ی یک مقرری سالانه ی ۵۰ هزار دلاری).

رئیس جمهور آمریکا یک بودجه ی ۱۰۰ هزار دلاری مخصوص سفر و یک مقرری ۱۹ هزار دلاری هم برای امور تفریحی خود دریافت می کند. تنها حقوق رئیس جمهور مشمول مالیات می شود و باقی پاداش های دریافتی او اینگونه نیستند.

 ۲- رئیس جمهور در کاخ سفید زندگی می کند

کاخ سفید از سال ۱۷۹۲ خانه ی رئیس جمهورهای آمریکا بوده است. این عمارت ۶ طبقه و ۱۳۲ اتاق دارد، از جمله یک سالن بولینگ و یک فروشگاه شکلات. یکی از اتاق های کاخ سفید یک مرکز ورزشی کاملاً مجهز با یک زمین تنیس و یک استخر شنا است.

۳- رئیس جمهور ۱۰۰ هزار دلار برای تغییر دکوراسیون کاخ سفید می گیرد

رئیس جمهورهای آمریکا و خانواده ی آن ها ۱۰۰ هزار دلار می گیرند تا چیدمان کاخ سفید را به شکل دلخواه شان و به گونه ای که در آن احساس راحتی کنند، تغییر دهند. اینطور که گفته می شود باراک اوباما این هزینه را دریافت نکرد و با پول شخصی اش این کار را انجام داد.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دولت ترامپ ۱/۷۵ میلیون دلار صرف خرید اسباب و اثاثیه، کاغذدیواری ها و یک میز تحریر جدید کرد، گرچه مشخص نیست ترامپ این هزینه را از جیب خود کرده بود یا نه. در این گزارش هزینه ای که باراک اوباما صرف تغییر دکوراسیون کاخ سفید کرده بود، ۱/۵ میلیون دلار عنوان شده است.

۴- ساکنان کاخ سفید می توانند از میوه ها و سبزیجات باغ آن استفاده کنند

میشل اوباما در زمان ریاست جمهوری همسرش کار بر روی باغ کاخ سفید را آغاز کرد. ملانیا ترامپ کار اوباما و سنت میزبانی از بچه های مدرسه ای در باغ کاخ سفید را ادامه داد. حالا میوه ها و سبزیجات این باغ پای ثابت منوی کاخ سفید هستند.

۵- رئیس جمهور سرآشپز و سرشیرینی پز مخصوص دارد

رئیس جمهورهای آمریکا می توانند از دستپخت بهترین آشپزها برخوردار شوند.

کریستتا کامرفورد ۱۵ سال است که سرآشپز کاخ سفید است و اولین زنی است که به این مقام رسیده. سرشیرینی پز کاخ سفید سوزان موریسون است که یکی از وظایف او طراحی و ساخت خانه های نان زنجبیلی برای کریسمس است. هر دو آشپز به طراحی منوی مراسم های کاخ سفید کمک می کنند.

۶- خدمتکاران و آشپزهای کاخ همواره آماده ی خدمت رسانی هستند

کاخ سفید ساکنین دائمی ای نزدیک به ۱۰۰ نفر هم دارد، از جمله پیشخدمت ها، آشپزها، یک لوله کش، یک باغبان و یک سرخدمتکار. تنها نگهداری از کاخ سفید سالانه ۴ میلیون دلار هزینه دارد.

با این حال، همه ی این هزینه ها برای خانواده ی اول آمریکا مجانی درنمی آید. به گفته ی لارا بوش همسر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا در پایان هر ماه صورتحساب دستمزد ساعتی پیشخدمت ها و نیروهای نظافتی ای که از آن ها در مهمانی های خصوصی استفاده می شود را به اضافه ی دیگر هزینه ها دریافت می کند.

۷- رئیس جمهور می تواند در سالن بولینگ، اتاق بیلبورد و دیگر بخش های ورزشی کاخ سفید تفریح کند

در کاخ سفید اتاق هایی مخصوص انواع فعالیت های اجتماعی از جمله سالن بولینگ هست که ملانیا ترامپ آن را بازسازی کرد. در دوره ی ریاست جمهوری فرانکلین روزولت، یک استخر سرپوشیده در داخل کاخ سفید ساخته شد تا به فیزیوتراپی های رئیس جمهور آمریکا کمک کند. این استخر بعدها تبدیل به اتاق برگزاری نشست های مطبوعاتی شد.

دیگر بخش های ورزشی کاخ سفید که در دوره های مختلف ریاست جمهوری ساخته شدند عبارتند از زمین های تنیس، یک زمین گلف و یک زمین بسکتبال.

۸- رئیس جمهور می تواند در کاخ سفید به سینما رود

فرانکلین روزولت یکی از اتاق های کاخ سفید را به یک سالن سینمای خانگی ۵۱ نفره تبدیل کرد.

اولین فیلمی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ در این سالن به نمایش درآمد، انیمیشن «در جستجوی دوری» (Finding Dory) بود. با دستور ملانیا ترامپ در سال ۲۰۱۷ امکان بازدید از این سینما برای عموم مردم در تورهای گردشگری کاخ سفید فراهم شد.

۹- رئیس جمهور یک خانه ی ییلاقی هم در مریلند دارد

اگر رئیس جمهوری بخواهد مدت کوتاهی از کاخ سفید دور باشد، خانه ی دیگری هم برای او درنظر گرفته شده است. این خانه که کمپ دیوید نام دارد در پارک کوهستان کاتوکتین در ایالت مریلند واقع شده است. این خانه ی ییلاقی به باشگاه، استخر شنا و آشیانه هواپیما مجهز است. این خانه از دهه ی ۱۹۳۰ میلادی خلوتگاه رئیس جمهور آمریکا بوده است.

۱۰- رئیس جمهور هواپیمای ایرفورس وان را کامل در اختیار دارد

بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰B که به طور سفارشی ساخته شده و برای رئیس جمهور آمریکا رزرو شده، بسیار مجهز است. این هواپیما ۳۷۰ متر مربع مساحت، یک اتاق عمل، اتاق های خصوصی برای رئیس جمهور و ظرفیت پذیرایی از همزمان ۱۰۰ نفر را دارد. طبق گزارش سی‌ان‌ان، راه اندازی ایرفورس وان هر ساعت نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار هزینه دارد.

۱۱- رئیس جمهور یک هلیکوپتر کوچک تر به نام مارین وان را هم در اختیار دارد

مارین وان همه جا دنبال رئیس جمهور آمریکا می رود. این هلیکوپتر توانایی انجام عملیات نجات و گشت زنی با سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت را دارد، حتی اگر یک موتور آن از کار بیافتد. مارین وان به سیستم های ضد موشک و زره بالستیک هم مجهز است.

۱۲- از رئیس جمهور به طور تمام وقت محافظت می شود، حتی بعد از بازنشستگی

سرویس مخفی آمریکا همیشه در نزدیکی رئیس جمهور این کشور حضور دارد، اما کار محافظت از او با اتمام دوران ریاست جمهوری اش به پایان می رسد. رئیس جمهورهای بازنشسته ی آمریکا تا پایان عمر از این امتیاز برخوردارند و از فرزندان آن ها هم تا ۱۶ سالگی محافظت می شود. بودجه ی سرویس مخفی آمریکا در سال ۲۰۱۷،  ۱/۹ میلیارد دلار بود.

۱۳- رئیس جمهور با ناوگانی از خودروهای مسلح جا به جا می شود که به آن ها «هیولا» می گویند

رئیس جمهور آمریکا با خودروهای لوکس ضد گلوله و ضد بمب جا به جا می شود. «هیولا» نامی که به آن معروف اند، ناوگانی است از خودروهایی که توسط سرویس مخفی آمریکا طراحی شده اند و تحت محافظت دائمی آن ها هستند. این خودروها برای حملات هدفمند ساخته شده اند اما نمی توانند پیروز یک کورس خیابانی باشند. این خودروها به اندازه ی یک تانک وزن دارند و مصرف سوخت شان ۵ کیلومتر بر هر لیتر است.

۱۴- یک مهمانخانه ی ۵،۵۷۴ متر مربعی را در اختیار دارد

مهمان رئیس جمهور آمریکا بودن هم مزایای خودش را دارد، از جمله یک مهمانخانه که می توانید تمام و کمال در اختیار خودتان داشته باشید. خانه ی بلر محل اقامت سران کشورها و دیگر افراد علیرتبه، در زمان سفرشان به آمریکا است. این خانه ۴ ساختمان با ۱۲۰ اتاق دارد.

۱۵- رئیس جمهورهای سابق یک بودجه هم برای سفرهای خود دریافت می کنند

مزایای رئیس جمهور شدن در آمریکا محدود به ۴ سال یا ۸ سال دوران ریاست جمهوری نیست. اداره خدمات عمومی آمریکا موظف است به رئیس جمهورهای سابق آنقدری پول دهد که هزینه های سفر و شغلی او تأمین شود. در زمان ریاست جمهوری اوباما کنگره ی آمریکا مصوبه ای را ارائه کرد که این مبلغ را به سالی ۲۰۰ هزار دلار می رساند اما اوباما در سال ۲۰۱۶ این لایحه را وتو کرد.

۱۶- رئیس جمهور از یک بیمه سلامت ویژه برخوردار می شود

کاخ سفید یک پزشک مخصوص دارد که همواره آماده به خدمت است و یک تیم پزشکی هم همه وقت و همه جا رئیس جمهور آمریکا را همراهی می کند.

طبق تخمین ها کار درمان کرونای دونالد ترامپ ۶۵۰ هزار دلار برای او هزینه برداشت. او در مرکز پزشکی والتر رید درمان شد که یک سوییت مخصوص ریاست جمهوری دارد.

کاخ سفید هم کلینیک اختصاصی خود را دارد که دارای اتاق معاینه و تجهیزات پزشکی است و در آن پزشکان نظامی کار می کنند.

اگر رئیس جمهوری ۵ سال یا بیشتر از عمر خدمتش در دولت فدرال گذشته باشد، از امتیازات درمانی ویژه و امکان استفاده از بیمارستان های ویژه ی نظامیان بازنشسته برخوردار می شود. اگر رئیس جمهور واجد شرایط و خود مایل باشد، ۷۵ درصد از هزینه ی امور درمانی او از جیب مالیات دهندگان آمریکایی تأمین می شود.

۱۷- رئیس جمهور حقوق بازنشستگی زیادی می گیرد

در مصوبه ی مربوط به رئیس جمهورهای پیشین حقوقی که رئیس جمهور آمریکا بعد از اتمام دوران کاری اش دریافت خواهد کرد، تعیین شده است. در سال ۲۰۱۶ حقوق بازنشستگی یک سال جیمی کارتر، جورج اچ. دبلیو. بوش، جورج دبلیو. بوش و بیل کلینتون، ۲۰۵،۷۰۰ دلار بود. در سال ۲۰۱۷ حقوق بازنشستگی باراک اوباما ۲۰۷،۸۰۰ دلار بود.

گرچه حقوق بازنشستگی رئیس جمهور یک مبلغ ثابت است اما رئیس جمهورها می توانند از کنگره درخواست پول بیشتر برای تأمین حقوق کارکنان و مخارج دفتر کاری خود کنند. مثلاً جورج دبلیو. بوش در سال ۲۰۱۵ برای دفتر کاری خود ۱،۰۹۸،۰۰۰ دلار دریافت کرد که بیشتر از مبلغ دریافتی دیگر رئیس جمهورهای پیشین در آن سال بود.

۱۸- هزینه های انتقال یک دولت به دولت بعدی را کاخ سفید تأمین می کند

انتقال یک دولت به دولت بعدی با هزینه هایی همراه است. هزینه های روی کار آمدن دولت جدید تا ۶ ماه بعد از ورود رئیس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید، تأمین می شود. این هزینه ها به دفتر کار، حقوق کارکنان، خدمات ارتباطی و مخارج پستی مرتبط با انتقال دولت، مربوط می شود. روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۹/۳ میلیون دلار هزینه برداشت.

۱۹- برای رئیس جمهورها و اعضای درجه یک خانواده ی او تشییع جنازه ی دولتی برگزار می شود

رئیس جمهورهای آمریکا و اعضای درجه یک خانواده ی آن ها چهره های مردمی محسوب می شوند و از میراث آن ها بعد از مرگ شان محافظت می شود. وقتی یکی از اعضای درجه یک خانواده ی رئیس جمهوری از دنیا می رود، برای او تشییع جنازه ی دولتی با حضور مقامات ارشد دولت برگزار می شود. این مراسم می تواند ۷ تا ۱۰ روز به طول انجامد و با تشریفات نظامی همراه است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ کار روزمره ای که رئیس جمهور امریکا اجازه انجام آنها را ندارد

۱۲ چیزی که رئیس جمهور آمریکا خود باید هزینه آن‌ها را پرداخت کند

همه چیز درباره سفرهای رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا؛ از اقدامات حفاظتی ویژه تا هزینه های سرسام آور

۱۵ اتاقی که نمی دانستید در کاخ سفید وجود دارد؛ از فروشگاه شکلات تا دفتر خوشنویسی

با شغل های عجیب و غریب کاخ سفید و وظایف جالب و درآمد آن ها آشنا شوید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود