سردار حسین دهقان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد

سردار حسین دهقان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد

حسین دهقان پوده معروف به حسین دهقان متولد ۱۲ اسفند سال سی و پنج در استان اصفهان، وزیر سابق دفاع، اولین شخصیت بلند پایه سیاسی و نظامی کشور است که کاندیداتوری خود در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی برگزار می شود را در پاییز ۹۹ اعلام کرد.

با این که هنوز فرآیند رسمی ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شمسی مشخص نشده است، اما گمانه زنی رسانه ها و افکار عمومی درباره شخصیت های مطرح احتمالی این رقابت ها، از اوایل امسال آغاز شد و یکی از گزینه ها، سردار حسین دهقان بود که اکنون رسما در مصاحبه ای، قصد خود را در حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرده است.

این برای نخستین بار است که حسین دهقان، از کاندیداتوری خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری سخن می گوید. پیش از حسین دهقان، دریابان شمخانی که سابقه وزارت دفاع داشت، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود. محمد باقر قالیباف، از دیگر شخصیت های نظامی کشور است که علاوه بر شمخانی، در انتخابات ریاست جمهوری مثل سرلشکر محسن رضایی، نامزد شده بود. تا کنون شخصیت های نظامی کشور، رای اکثریت را در انتخابات ریاست جمهوری بدست نیاورده اند.

حسین دهقان در جدید ترین مصاحبه ای که از ایشان در فضای مجازی منتشر شده گفته بود که فصل مناقشات و جدال سیاسی در کشور تمام شده است و در فضای گفتگو با جهان تعامل خواهیم کرد.

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، در دولت یازدهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که جای خود را به امیر حاتمی داد. حسین دهقان در حال حاضر، مشاور فرماندهی کل قوا بوده و در صنایع دفاعی فعالیت دارد.

حسین دهقان یکی از مشاوران نظامی آیت الله خامنه ای بوده و مدرک کارشناسی ارشد متالوژی از دانشگاه تهران و درجه دکتری مدیریت از دانشگاه تهران دارد. فعالیت های حسین دهقان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است، از سال پنجاه و هشت در سپاه پاسداران آغاز شد و در سال ۱۳۷۰ به فرماندهی نیروی هوایی سپاه رسید.

در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه بود و در دولت هفتم نیز به عنوان معاون وزیر دفاع فعالیت کرد. او یک دوره، ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز در کارنامه دارد. حسین دهقان ، صفحه ای در اینستاگرام و توییتر ندارد.

حسین دهقان در بنیاد تعاون و مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی کشور نیز فعالیت داشته و دبیر کمیسیون سیاسی دفاعی مجمع تشخیص هم بوده است. سردار حسین دهقان در یک دهه اخیر در دانشگاه های مختلفی، علوم سیاسی و نظامی را تدریس می کرد. وزارت خزانه داری امریکا، ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۸، سردار حسین دهقان و ۹ فرد دیگر را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

سردار حسین دهقان، قبلا گفته بود که ایران با دولت ترامپ، مذاکره نخواهد کرد و هر اقدام نظامی آمریکا با پاسخ سخت ایران مواجه خواهد شد. سردار حسین دهقان چند ماه پیش در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در تهران، در حالی که لباس نظامی بر تن داشت، عکس سردار قاسم سلیمانی را به نمایش گذاشت و خطاب به ترامپ گفت که این عکس تو را رها نخواهد کرد.

حسین دهقان
تصویری از مصاحبه حسین دهقان با CNN

ایشان قبلا به دولت عربستان سعودی هشدار داده بود اگر نبرد را به داخل خاک ایران بکشاند، غیر از مکه و مدینه، شهرهای این کشور را هدف قرار خواهد داد. او چندی پیش نیز گفت که ایران بدون هیچ پیش شرطی آماده مذاکره مستقیم با عربستان سعودی است.

سردار حسین دهقان درباره برجام هم در سال نود و هشت گفت که عمل به برجام برای ایران، تمام شده است با این حال یک موضوع ملی است و بنایی برای خروج از برجام نداریم. حسین دهقان در یادآوره شهداری هفتم تیر در استان مرکزی در سال ۱۳۹۷ نیز اشاره کرد که هزینه ماندن در برجام را نباید ایران پرداخت کند و صرفا به دولت و مجلس مربوط نمیشود.

از سعید جلیلی، فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی و روسای قوای مقننه و قضاییه به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شمسی نام می برند. انتخاباتی که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و سابقه حضور مردم در انتخابات مجلس سال ۹۸، احتمالا رکوردی دیگر در کاهش مشارکت ملی را شاهد باشیم. مگر آنکه در ماه های پیش رو، اتفاقی محسوس در عرصه سیاست بین المللی و اقتصاد کشور، رخ دهد یا جبهه اصلاح طلبان، چهره مطرحی را از سد شورای نگهبان، عبور دهد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • Sigma آذر ۴, ۱۳۹۹

    همین شماها وضع مارا اینجوری کردین دیگه….

  • عرشیا آذر ۴, ۱۳۹۹

    خدا رحم کنه

  • امیر آذر ۴, ۱۳۹۹

    از شما توقع نداشتم
    همینطوریه که هیچکسی جرات نمیکنه جیک بزنه دیگه
    چرا نظرمو برداشتین!؟
    ترسیدین!؟

  • علی آذر ۵, ۱۳۹۹

    به نظرم تنها نظامی که مردم با جون و دل دوستش داشتند . شهید سردار سلیمانی بود .
    چون تنها چیزی که برایش مهم بود مردم بود و بس !