داستان «پتروشیمی لردگان»: بازی «شلرد» و «پترول»

داستان «پتروشیمی لردگان»: بازی «شلرد» و «پترول»

پتروشیمی لردگان یا شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) روز ۶ آذر ۹۹ به بهره برداری رسید. این مجتمع که آن را بومی ترین پتروشیمی ایران نام نهادند، در فاصله پنجاه و پنج کیلومتری لردگان استان چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع شده و در اوج تحریم ها توسط متخصصان داخلی، طراحی ، نصب و راه اندازی شد. مجتمع پتروشیمی لردگان تولید کننده اوره و آمونیاک در کشور است. پتروشیمی لردگان بزرگ ترین تولید کننده اوره در غرب ایران محسوب می شود.

در کشاورزی، از اوره به عنوان کود شیمیایی حاوی نیتروژن استفاده می شود. مکمل خوراکی بوده و ماده اولیه تولید پلاستیک و دارو نیز محسوب می شود. از اوره در مواد دارویی و بهداشتی هم استفاده می شود.

گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان که با نماد پترول، یکی از سهام گروه محصولات شیمیایی در بازار دوم بورس ایران است، در پرتفو غیر بورسی خود، کلکسیونی از سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی ایران را در اختیار دارد. پترول مالک ۳ اوره ساز بزرگ کشور است. ساعت ۸:۳۹ دقیقه روز ۴ شنبه ۵ آذر ۹۹ در پی اعلام خبر افتتاح پتروشیمی لردگان توسط رئیس جمهور، گزارش افشاسازی گروه ب شرکت لردگان (شلرد) روی کدال منتشر شد و سهم صف خرید میلیونی شد.

اگر سهامدار بورس انرژی (انرژی۳) هستید بدانید که بورسی شدن پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و نیروگاه های برق کشور می تواند رونق معاملات بورس انرژی ایران را به دنبال داشته باشد.

چرا که فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاه ها و نیروگاه های کشور بایستی در بستر بورس انرژی ایران باشد و این بورس، در بلند مدت، سود ممتازی از راه کارمزد فروش معاملات در رینگ داخلی و بین المللی خود، شناسایی خواهد کرد. پس در حوزه پتروشیمی لردگان، هم پترول و فارس را جدی بگیرید هم انرژی۳ و کالا را.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی لردگان ، قبلا گفته بود که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد فروش این شرکت صادراتی باشد. بخشی از محصولات شلرد در بورس کالا (سهم کالا) به فروش می رسد. اینکه تاثیر شلرد روی بورس انرژی چه خواهد بود باید منتظر ماند و برنامه شرکت را دنبال کرد.

پترول هم گروهی های خوبی چون: شگویا (پتروشیمی تندگویان)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان)، شیران (صنایع شیمیایی ایران)، نوری (پتروشیمی نوری – غول آروماتیک جهان) و آریا (پتروشیمی آریاساسول) دارد که همگی انتخاب های فوق العاده برای سهامداران بلند مدتی بورس ایران هستند. بخشی از سهام پترول نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم دراختیار شرکت های فوق الذکر است.

هیات مدیره پتروشیمی لردگان

هیات مدیره پتروشیمی لردگان (شلرد) در پاییز ۹۹ به شرح زیر است. اطلاعات جدید درباره تغییرات هیات مدیره شلرد را در سامانه tsetmc.com یا کدال مشاهده کنید.

  • سید ابوالحسن سید خاموشی نماینده گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان
  • فرزاد اصلاحی نماینده مدبران اقتصاد
  • داود فراهانی نماینده شرکت مهرآوران کوی نارون
  • بهرام کلانتری نماینده شرکت شیمیایی صدف عسلویه
  • جلیل سبحانی نماینده شرکت پتروشیمی ممسنی

همانطور که مشاهده می کنید، شاهد نقش آفرینی یکی دیگر از «خاموشی» های اقتصاد ایران در صنعت پتروشیمی هستیم.

سهامداران عمده شلرد (پتروشیمی لردگان)

شرکت مهندسی همپا، صندوق سرمایه گذاری خلیج فارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامداران عمده پتروشیمی لردگان معرفی شده اند.

پترول با ۲۵ میلیارد قطعه سهم، شهریور ۹۹ افزایش سرمایه اندکی داشت و قیمت هر سهمش در آذر ماه در آستانه بهره برداری پتروشیمی لردگان به ۱۲۳۰ تومان رسید.میزان EPS پترول به ۴۶۰۳ ریال رسیده است.

تابلو معاملاتی شلرد یک روز پیش از آغاز رسمی بهره برداری پتروشیمی لردگان توسط رئیس جمهور با صف خرید میلیونی

شلرد در بازار پایه زرد فرابورس ایران قرار دارد و ۹ میلیارد قطعه سهم است. قیمت هر سهمش در ۲۴ ساعت مانده به بهره برداری پتروشیمی لردگان، به ۸۵۱ تومان رسید.

پترول در روز افشای گروه ب شلرد که مالکیت ۷۰ درصدی آن را دارند، روی ۱۲۳۰ تومان منفی شد!
پتروشیمی لردگان
آگهی فروش ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی لردگان توسط پترول در تیر ماه سال ۱۳۹۹

پترول آگهی فروش ۱۵٪ از پتروشیمی لردگان در قیمت ۱۰۵۰۰ ریال را روی میز فروش گذاشته بود. بهای تمام شده لردگان برای پترول به ازای هر سهم ۱۲۷۵ ریال می باشد . به عبارتی ، فروش بلوک ۱۵٪ لردگان برای پترول ۱۲۴۵.۴ میلیارد تومان سود ناخالص محقق خواهد کرد که به ازای هر سهم پترول ۴۹.۸ تومان سود ناخالص خواهد داشت ! باید دقت داشت ، “صرفا از محل فروش این بلوک” ۴۹.۸ تومان سود شناسایی خواهد شد.

اگر سهامدار پترول هستید و مشتاق دنبال کردن اخبار پتروشیمی لردگان بدانید که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری مدیران اقتصاد و شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و شرکت گروه مالی ملت، همگی ۴ سهامدار عمده بالای ۱ درصد پترول هستند که از بورسی شدن پتروشیمی لردگان، قطعا سود خوبی شناسایی خواهندکرد. ۷۰ درصد پترول در اختیار فارس است.

با راه‌اندازی پتروشیمی لردگان ۱۱۰۰ میلیارد تومان سودآوری و با راه‌اندازی کامل ‏پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار سود نصیب سهم فارس می‌شود.

پتروشیمی لردگان، یکی از سهام غیر بورسی پترول است که ۷۰ درصد سهام آن را در اختیار دارد. با بورسی شدن پتروشیمی لردگان، پترول سود خیلی خوبی از این شرکت پتروشیمی شناسایی خواهد کرد.

پترول، یکی از سهام خوب برای سهامداران بلند مدتی است و همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، شرکت های خوبی در پرتفو غیر بورسی آن دیده می شود که می توانند با عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، درامد پترول را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

همواره به مخاطبان سلسله گفتارهای بورسی روزیاتو توصیه کردیم که فارغ از نوسانات بازار بورس ایران، توجه ویژه به پرتفو غیر بورسی شرکت های بورسی داشته باشند چرا که کاندیدای عرضه اولیه در سال های بعدی از همین شرکت ها خواهد بود.

پس از پتروشیمی لردگان منتظر چه باشیم؟

اگر سهامدار پترول هستید بدانید که این طرح ها نیز در دستور کار پترول قرار دارد و در چند سال آینده به بهره برداری می رسد و پترول و بورس انرژی از راه اندازی این مجموعه ها و فروش محصولاتشان در بورس انرژی، سود خوبی شناسایی خواهد کرد. پترول، ارزان ترین سهم گروه پتروشیمی، تحولی بزرگ با بهره برداری از پتروشیمی ایلام، پتروشیمی لردگان و پتروشیمی ارومیه در سال ۹۹ و افزایش سرمایه و…. سود خالص شش هزار میلیارد تومانی پترول با فروش شرکت مدبران اقتصاد، شناسایی خواهد کرد.

  • احداث طرح «متیل آمین» با ظرفیت تولید سالانه ۲۲۵۰۰ تن محصول و سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری در سنقر کرمانشاه،
  • طرح «سود پرک» با ظرفیت تولید سالانه ۴۵ هزار تن محصول و سرمایه گذاری ۱۰.۳  میلیون دلاری در ماهشهر،
  • طرح «کریستال ملامین» با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن هزار تن محصول و سرمایه گذاری ۴۱.۶  میلیون دلاری در لردگان
  • طرح «پلی آلمینیوم کلراید» با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن محصول و سرمایه گذاری ۳۹ میلیون دلاری در ارومیه.

سایت شرکت پتروشیمی لردگان برای اطلاع از برنامه های فعلی و آینده شرکت و هم چنین فرصت های استخدامی و کارآموزی در نشانی: lordegan.co قرار دارد.

انتظار داریم پس از ریزش دستوری بورس از مرداد ۹۹ تا اواخر پاییز، شاهد بازگشت بازار به مدار صعودی قبلی باشیم و شاخص کل بورس ایران در گام اول، به سقف تاریخی قبلی یعنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد و مسیر به سمت فتح ۳ میلیون واحد، هموار شود. سهامداری بلند مدت با پول مازاد در بازار سرمایه کشور، همواره سودهای خوبی نصیب سهامداران روی سهام جامانده از رشد کرده است.

عرضه اولیه چخزر و عرضه اولیه ستاره خلیج فارس، از جمله عرضه اولیه های بورس در ماه های باقیمانده از سال کرونایی ۹۹ است.

  • آدرس امور سهام پتروشیمی لردگان: شهرکرد، محله چهار راه هواپیما. بلوار آیت الله کاشانی خیابان ۱۲ محرم شماره ۳۱۲
  • تلفن پتروشیمی لردگان ۰۲۱۷۵۹۷۶۰۰۰
  • سامانه  سهام شلرد: http://saham.lordegan.co

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • armanhm آذر ۶, ۱۳۹۹

    استاد کنتور که نمی اندازه ، راحت باشید تارگت های بالای ۲۰ میلیون بدید
    ??سبز باشید??

    • علی زمانی آذر ۶, ۱۳۹۹

      تارگت تکنیکال شاخص کل بورس ، ۸ میلیون واحد و سقف کانال چهارم است. تارگت تخیلی وجود ندارد. ربطی هم به کنتور ندارد

  • علیرضا آذر ۷, ۱۳۹۹

    یادمه گفتین طبق فاند محکوم به صعود است گفتین دلار بره بالا بورس هم رشد میکنه اما فعلا دلار کاهشی شده امیدی هست دوباره بورس قله ۲ میلیون واحد رو ببینه ؟؟

    • علی زمانی آذر ۷, ۱۳۹۹

      بله. همچین میگید کاهشی شده من فکر کردم دلار شده ۳۰۰۰ تومن 🙂
      با دلار ۱۵۰۰۰ تومن، بورس باید بالای ۴ میلیون واحد بشه. چه برسه الان که ۲۵۰۰۰ تومن هست
      شک نکنید سقف ۲ میلیون واحدی را خواهد زد و خیلی دور نیست آن زمان

  • محمدرضا آذر ۷, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی ، کاری به بقیه ندارم . ولی همین که بر عکس بقیه که همش فاز منفی میدن شما روحیه میدید خیلی خوب ولی کاش برای ما نو بورسی ها ولی با حوصله مطالب بیشتری میزاشتید .

    • علی زمانی آذر ۷, ۱۳۹۹

      قربون ادم چیزفهم 🙂
      شماهم در هر سهمی هستید، سهامداری کنید وهر روز tse را چک نفرمایید

  • mh آذر ۲۷, ۱۳۹۹

    سلام وقت بخیر
    این سود سهام دارا کجا واریز میشه

    • علی زمانی آذر ۲۷, ۱۳۹۹

      سجام ثبت نام کنید
      به شماره شبا ثبت شده شما واریز میشه توسط سپرده گذاری مرکزی

  • ایرانی خرداد ۱۳, ۱۴۰۰

    درود بر شما جناب اقای زمانی
    استاد بر حسب همین تحلیل ها و دعوت ها بنده تمام پس انداز بیست سال معلمی ام را وارد بورس کردم .
    نماد شلرد با قیمت ۱۹۵۰ تومان خریدم ولی الان قیمت هر سهم ان ۵۶۰ تومانه . لطفا راهنمایی یا سفارشی برادرانه و انسان دوستانه مرحمت فرمایید