درباره «انرژی۳» و علی نقوی و داستان بورس انرژی

درباره «انرژی۳» و علی نقوی و داستان بورس انرژی

علی نقوی جایگزین علی حسینی و مدیرعامل بورس انرژی ایران شد. علی نقوی سومین مدیرعامل بورس انرژی ایران است. از بورس انرژی ایران به عنوان مهم ترین بورس خاورمیانه در سال های پیش رو نام برده اند و معامله نفت در این بورس، می تواند سبب انفجار قیمتی نماد انرژی در بازار سرمایه کشور شود. علی نقوی سال ها در شرکت فرابورس ایران و برخی از صندوق های سرمایه گذاری، همکاری علی حسینی بود.

علی نقوی پیش تر، معاون اجرایی شرکت بورس انرژی ایران بود و در اوایل سال ۹۹ در مصاحبه ای جنجالی گفته بود که سهامداران، فریب سفته بازان را نخورند چرا که سهام بورس انرژی ایران، تاثیری در شاخص های بورسی ندارد.

علی نقوی در زمانی که نماد بورس انرژی ایران (انرژی۳) در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس در حال معامله شدن بود، نسبت به اطلاعات غلطی که برخی از سیگنال فروش ها به کاربران درباره این سهم می دهند، هشدار داده بود.

از زمان هشدار و نهیب علی نقوی درباره سهم بورس انرژی ایران، نه تنها افزایش و کاهش قیمت دلار، تاثیر ژرف و شگرفی روی ارزندگی و قیمت هر سهم بورس انرژی نداشته است، بلکه نماد انرژی۳، از بازار پایه به تابلوی اصلی بورس منتقل شد و قیمت هر سهم تا ۴۶۰۰۰ تومان افزایش یافت.

این در حالی است که در زمان انتقال این نماد به تالار اصلی (تیر ماه ۹۹)، قیمت ۹۹ هزار و ۹۹۹ تومان نیز برای خرید و فروش آن ثبت شد اما تا حوالی ۱۸۰۰۰ تومان تایید شد و پس از آن، رشد حدود ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد. از سهم بورس انرژی ایران به عنوان یکی از سهام شگفت انگیز در تاریخ سهامداری کشور یاد می کنند . ۵ درصد کل سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی متعلق به بورس انرژی ایران است.

جمع درآمد شناسایی شده ۸ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ بورس انرژی ایران بالغ بر ۲۴۸,۸۱۶ میلیون ریال بوده است. لغو مزایده فروش ساختمان فرابورس ایران که بورس انرژی یکی از خریداران اصلی این ساختمان بود، در کنار داستان افزایش سرمایه بورس انرژی و معامله نفت در این بورس، از ابهامات مهم فعالیت بورس انرژی از نگاه سهامداران حقیقی است که در مجمع این شرکت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تغییرات بنیادین، مربوط به معامله نفت در بورس انرژی، معامله وان ، گواهی صرفه جویی انرژی و خرید برق برای متقاضیان بالای ۵ مگاوات در بورس انرژی و حضور دلاری در بورس بین المللی کیش در برج آنا رشد قیمتی خوبی را برای این سهم به ارمغان خواهد آورد.

به نظر می رسد علی نقوی در یکی از مهم ترین مراحل رشد و بالندگی بورس انرژی ایران، سکان مدیرعاملی این بورس مهم خاورمیانه را در دست گرفته و اکنون باید پاسخگوی انتظارات هزاران سهامدار حقیقی و حقوقی این نماد در سراسر کشور باشد. سهمی که حتما متقاضیان بین المللی فراوانی پشت درهای آن ایستاده است.

همکاران علی نقوی در بورس انرژی

گروه مالی ملت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا، کانون کارگزاری بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری اهداف، کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله اعضا هیات مدیره بورس انرژی ایران هستند.

داستان انرژی۳

در روزی که مدیرعاملی علی نقوی در بورس انرژی ایران اعلام شد، هر سهم انرژی۳ در قیمت ۳۶۰۰۰ تومان صف فروش شده بود. انرژی۳، بخشی از ۶۰۰ میلیون سهم بورس انرژی ایران است و در گروه فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط قرار دارد. انرژی۳ یکی از ۱۳ نماد پر بازده بورس ایران در ۳ سال گذشته است که رشد بالای ۷۰ برابری را تجربه کرد. پر بازده ترین سهم بورس ایران در ۳ سال گذشته (منتهی به آذر ۹۹)، سهم کدما است که بیش از ۱۹۰ برابر شده است.

تابلو معاملات بورس انرژی ایران در ۲۳ آذر ۹۹

انرژی۳ از جمله سهام بازار سرمایه کشور است که نگاه تکنیکالی به آن، نمیتواند سهامدار صبور را به سودهای ارزشمند در چند سال آینده برساند. به هر حال، اوضاع و احوال تکنیکال بورس انرژی در روز مدیرعاملی آقای علی نقوی از دید چنگال ها و خط میدلاین و خروج از ابر، به صورت زیر است.

وضعیت تکنیکال انرژی۳

علی نقوی تا کنون کجا بود؟

علی نقوی طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۲۰۱۷ مورخ ۲۱ مهر ماه سال ۹۹، عضو هیات مدیره شرکت مرکز مالی ایران (سهامی خاص) شد، همکاران علی نقوی در این شرکت که به نمایندگی از شرکت بورس انرژی ایران، رئیس هیات مدیره شد، علی عباس کریمی (نماینده شرکت بورس تهران)، حسن محمد به نمایندگی از بورس کالا و سید کیومرث بزرگی نهاد به نمایندگی از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بود. سروش خواجه حق وردی هم به نمایندگی از فرابورس ایران مدیرعامل بود.

علی نقوی
علی نقوی در سال ۹۹ به ریاست هیات مدیره شرکت مرکز مالی ایران به عنوان نماینده بورس انرژی ایران، منصوب شده بود

از شرکت های دیگری که علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران از آذر ۹۹ در ان فعالیت داشت، شرکت فرابورس ایران است. طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۱۴۷۹ مورخ بیست و هشتم آبان ماه سال نود و هفت، علی نقوی به نمایندگی از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، عضو هیات مدیره فرابورس ایران شد. همکاران وی در این شرکت سهامی عام که در نماد فرابورس یکی از فراکابی های بازار سرمایه ایران است: محمد حسن ابراهیمی سرو علیا، علی تیموری شندی، سید ابراهیم عنایت، احمد پویان فر، علی صحرایی بود.

علی نقوی به نمایندگی از شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه عضو هیات مدیره فرابورس ایران بود

علی نقوی طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۵۱۶ مورخ بیست و چهارم مرداد سال ۹۴، صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (به شماره ثبت ۳۶۵۱۳) را تاسیس کرد. مرکز این صندوق در خیابان حافظ بود و ایشان در کنار امیر هامونی و سید علی حسینی و حامد سلطانی نژاد و وحید رجبیان، از اعضا موسسین و دارندگان حق امضا صندوق بودند. ۲ نفر از اعضا این صندوق، تا کنون به مدیرعاملی بورس انرژی ایران رسیده اند.

علی نقوی در صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم

طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۳۵۳مورخ بیست و نهم دی ماه سال ۱۳۹۳، موسسه صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه ، علی نقوی و ۵ نفر دیگر را به عنوان دارندگان حق امضا معرفی کرد.

علی نقوی در موسسه صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه

قطعا انتظارات سهامداران بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی از مدیرعامل جدید بورس انرژی ایران بیش تر از سال های قبل خواهد بود. امیدواریم دسترسی سهامداران حقیقی و تعامل آن ها با مدیرعامل جدید، بیش از مدیرعامل پیشین باشد.

ساختمان شماره ۲۴۳ خیابان شهید مطهری تهران، احتمالا جایی است که در سال آینده بیشتر از آن خواهیم شنید و امیدواریم شفاف سازی های کدالی انرژی۳ در سال آینده بیش تر باشد. انتظار به حقی که سهامداران این بورس دارند. فراموش نکنیم که بورس انرژی، بورس است و بی رقیب.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود