جزییات جدید عرضه اولیه «اپال»: قابل توجه سهامداران این ۴ سهم

جزییات جدید عرضه اولیه «اپال»: قابل توجه سهامداران این ۴ سهم

عرضه اولیه اپال به عنوان آخرین عرضه اولیه پاییز ۹۹ بورس ایران، روز ۴ شنبه ۲۶ آذر انجام نمی شود. طبق اعلام سازمان بورس در روز ۳ شنبه ۲۵ آذر، عرضه اولیه اپال لغو شده است.

بالاخره پس از مدت ها انتظار، غول سنگ آهن خاورمیانه که متعلق به شرکت اپال پارسیان سنگان از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری بانک پارسیان است، ۱۳ درصد سهام خود را عرضه می کند. قرار بود این عرضه اولیه  بزرگ ترین عرضه اولیه پاییز کرونایی بورس ایران باشد که به زمان دیگری موکول شد. پس از عرضه اولیه چخزر، عرضه اولیه بوعلی و عرضه اولیه وکبهمن، این عرضه اولیه اخرین عرضه اولیه و بزرگ ترین عرضه اولیه سه ماهه سوم بازار سرمایه کشور خواهد بود.

هر زمان اپال بیاید، تعداد ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد کل اپال در عرضه اولیه ارائه می شود. ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون سهم عرضه اولیه اپال در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی و غیر از صندوق های سرمایه گذاری خواهد بود.

حال اگر ۴.۵ میلیون کد در عرضه اولیه اپال شرکت کند، سهم هر کد، بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ سهم خواهد بود. حداکثر سهمیه قابل تخصیص به هر کد در عرضه اولیه اپال ، ۷۰۰ سهم اعلام شده است. سقف قیمت عرضه اولیه اپال ، ۱۴۸۰ تومان و کف قیمت عرضه اولیه اپال نیز ۱۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. پس هر کد نهایت ۸ میلیون ریال نقدینگی نیاز دارد. لذا از فروش سهام ارزنده خود به منظور تامین نقدینگی برای شرکت در این عرضه اولیه پاییزی، اجتناب کنید.

عرضه اولیه اپال
آگهی عرضه اولیه اپال در روز ۲۶ آذر ۹۹

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس یکی از سهام عرضه شده در گروه استخراج کانه های فلزی بورس ایران است و هم گروهی های ارزشمندی چون ومعادن، کگل و کچاد دارد. این سهام بنیادی، در سال های اخیر سود خوبی را نصیب سهامداران بلند مدتی کرده است.

نخستین روز معاملاتی عرضه اولیه اپال، روز شنبه ۲۹ آذر است که با قیمت ۱۵۵۲تومان عرضه می شود و احتمالا صف خرید میلیونی خواهد بود. حجم مبنا اپال ، ۵۰ میلیون سهم است و لذا دقت کنید که احتمالا قیمت پایانی هر روز آن در ۲ هفته اول، +۵ درصد نباشد. اپال برای رسیدن به قیمت ۲۰۰۰ تومان، کار دشواری پیش رو ندارد. به خصوص که شاخص کل بورس در هفته های اخیر به سمت فتح سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی در زمستان ۹۹ در حرکت بوده و حجم روزانه معاملات نیز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

۴ سهمی که از اپال سود می برند

سهامداران بانک پارسیان (وپارس)، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، نیرو محرکه (خمحرکه) و ایران خودرو (خودرو) به عنوان سهامداران مستقیم و غیر مستقیم اپال، در این عرضه اولیه سود خواهند برد.

اگر سهامدار این ۴ سهم ارزشمند بورس هستید، در سهامداری میان مدتی، تردید نکنید. ۱.۲ درصد کل سهام ایران خودرو در اختیار گروه مالی پارسیان بانک پارسیان است و بانک پارسیان از سهامداران عمده اپال است. بانک پارسیان در پرتفو غیر بورسی خود، شرکت های دیگری نیز برای عرضه اولیه در ماه های آینده دارد.

سهامداران عمده بانک پارسیان را در جدول بالا مشاهده می کنید

سهامدار عمده اپال،  بانک پارسیان است، سهامدار عمده بانک پارسیان (وپارس)، خگستر است و شرکت گروه مالی پارسیان. همچنین شرکت تولید نیرو محرکه از سهامداران بانک پارسیان است. پس این ۴ سهم را جدی بگیرید. بانک پارسیان پس از اعلام عرضه اولیه وپارس، بزودی بالای ۵۰۰ تومان تثبیت خواهد شد. خگستر هم زیر ۶۰۰ تومان، گزینه خوبی برای سهامداران میان مدتی است.

چون شرکت ها در بورس ایران، سهامدار عمده یا درصدی یکدیگر هستند و پرتفو غیر بورسی بعضی از آن ها مثل وغدیر و پترول، فوق العاده است، لذا همیشه شرکت های زیر مجموعه سهمی که قصد ورود یا خروج دارید را به دقت بررسی کنید و قیمت پایانی تابلو، ملاک شما برای ورود به سهم یا خروج از یک سهم نباشد.

در عرضه اولیه اپال اگر شرکت کردید، حتما تا مجمع سال آینده اپال، سهامداری کنید. صورت های مالی این غول سنگ آهن خاورمیانه را در کدال دنبال کنید. سودآوری ارزشمندی این شرکت به نسبت فروش و سود سال مالی ۱۳۹۸ داشته که نشان از بالندگی شرکت در سال ۱۴۰۰ شمسی می شود.

اپال چون ۲۰ میلیارد قطعه سهم است و بزودی ۵ میلیون نفر سهامدارش می شود، سهم سنگین برای رشد است و نیاز به سهامداری دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • ادریس آذر ۲۴, ۱۳۹۹

    آقای زمانی سلام، یک پرسش داشتم که به آینده خیلی از انسانها مربوطه، ممکنه یه وقت این صندوقهای سرمایه‌گذاری ثابت در بورس ورشکسته بشن و سرمایه‌ی این همه آدم هپلی‌هپو بشه؟

  • رضا آذر ۲۴, ۱۳۹۹

    با سلام و احترام.نظرتان در مورد گران بودن این عرضه اولیه چیست؟جایی خواندم که “با سلام . قیمت گذاری سهام (اپال) نادرست بوده و چندین برابر قیمت ذاتی شرکت قیمت گذاری شده . جای تعجب هست که هیچ نظارتی از سازمان بورس به خاطر قیبمت گذاری نادرست انجام نمیشه.
    قیمت هر سهم ۱۴۸۰۰ ریال و سود و eps آن ۵۴۱ ریال میباشد که p/e سهم میشه عدد۲۷٫۳۵ یعنی ۲۷ سال زمان بازگشت سرمایه هست و بعد از ۲۷ سال اصل سرمایه برمیگرده و شروع به سود دهی میکنه.و حتی از p/e گروهش که ۱۷ هستش هم بالاتره درحالی که تا ۱٫۵ سال پیش عرضه اولیه ها p/e با عدد ۳ و ۴ و حتی کمتر هم داشتن . خواهشن خبری در این باره بنویسید که به گوشی مسئولین برسه چون این وسط مردم عادی که سواد و علم بورسی ندارن زیان خواهند دید.” میشه لطفا نظرتان را بگوئید.ممنون از شما

  • بنظرتون تقریبا چند درصد سود میده آقای زمانی آذر ۲۴, ۱۳۹۹

    بنظرتون تقریبا چند درصد سود میده آقای زمانی
    این حرف خیلی از سهامداران است

  • مهدی اسفند ۴, ۱۳۹۹

    سلام به نظرتون با این اوضاع و احوال که عرضه اولیه ها از قیمت عرضه اولیشون هم پایین میرن خریدش درسته یا منتظر باشیم تو قیمت پایین تر از عرضه اولیش بخریم؟