استقبال ۴ میلیون نفری از اولین عرضه اولیه زمستانی بورس

استقبال ۴ میلیون نفری از اولین عرضه اولیه زمستانی بورس

عرضه اولیه سپیدار روز ۴ شنبه ۱۷ دی ۹۹ به عنوان نخستین عرضه اولیه زمستانی بورس ایران انجام شد. سپیدار نماد شرکت سپیدار سیستم آسیا از شرکت های زیر مجموعه همکاران سیستم با نماد سیستم است. در روز عرضه اولیه سپیدار، سهم سیستم روی ۳۶۱۹ تومان صف خرید میلیونی بود.

نماد سپیدار، از جدید ترین عرضه اولیه های گروه رایانه و فعالیت های وابسته است. گروهی که باید در ایران عصر ۱۴۰۰، منتظر عرضه اولیه های بسیاری در این گروه مهم و راهبردی بازار سرمایه کشور با توجه به رونق استارت آپ ها و ا قتصاد دیجیتال در ایران باشیم.

در عصر پسا کرونا، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از گزینه های خوب برای سهامداری بلند مدت است. سپیدار، اولین عرضه زمستانی ۹۹ است و منتظر عرضه اولیه اپال و عرضه اولیه های زیر مجموعه فولاژ، عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس و عرضه اولیه ستاره خلیج فارس تا اسفند امسال نیز هستیم.

در عرضه اولیه سپیدار با توجه به این که شاخص کل بورس ایران با کاهش ۳۹ هزار واحدی مواجه شد و به رقم ۱ میلیون و ۳۱۲ هزار واحد رسید، استقبال از عرضه اولیه خوب نبود و انتظار هم می رفت که شمار استقبال از عرضه اولیه سپیدار کمتر از عرضه اولیه های دیگر در پاییز ۹۹ باشد. در عرضه اولیه سپیدار ، ۲۶ میلیون کد سپیدار که معادل ۱۳ درصد سهام سپیدار بود به سهامداران حقوقی و حقیقی اختصاص یافت.

در عرضه اولیه سپیدار به هر کد، ۶ سهم تعلق گرفت با سقف قیمتی ۳۹۸۰ تومان. یعنی قیمت پایانی عرضه اولیه سپیدار، ۳۹۸۰ تومان است و روز شنبه ۲۰ دی ۹۹، ۵ درصد بالاتر از ۳۹۸۰ تومان، سقف قیمتی عرضه اولیه سپیدار در نخستین روز معاملاتی در بازار دوم فرابورس ایران است. احتمالا از ۲۰ دی ۹۹ تا یک هفته، شاهد صف خرید میلیونی سپیدار باشیم.

در عرضه اولیه سپیدار، ۴ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۳۸۲ کد شرکت کردند که کم تر از آخرین عرضه اولیه پاییزی بود. با این حساب، ارزش بازاری شرکت سپیدار سیستم آسیا به حوالی ۷۹۵ میلیارد تومان رسید. میزان P/E سپیدار حوالی ۱۲.۳۹ و میزان P/E‌گروه رایانه و فعالیت وابسته ۳۳.۰۵ است.

عرضه اولیه سپیدار
تابلو معاملاتی سپیدار در روز عرضه اولیه در ۱۷ دی ۹۹

همانطور که قبلا گفتیم، عرضه اولیه سپیدار تا ۵۰ درصد اول یعنی حوالی قیمت ۶۰۰۰ تومان، در گام نخست به حرکت خود ادامه می دهد. بنابراین سهامداری سپیدار برای میان مدت توصیه می شود. در روز عرضه اولیه سپیدار، شاهد تداوم ریزش دستوری بورس هستیم که معاملات الگوریتمی و سرکوب قیمتی و هیجان در فروش سهام با بنیادی عالی (به خصوص در گروه رایانه و سرمایه گذاری ها و فولادی ها)، زمینه قرمز شدن معاملات را فراهم کرد.

در روز عرضه اولیه سپیدار ، آپ به ۲۳۷۱ تومان، افرا به ۵۲۵۷ تومان، پرداخت به ۳۵۶۰ تومان، تاپکیش به ۲۳۰۴ تومان و رانفور به ۳۰۵۶ تومان رسید که قیمت های بسیار خوبی برای پرتفو بلند مدتی ها محسوب می شود. چون سپیدار سهم کوچکی در گروه رایانه است و سودآوری و سودسازی خوبی در سال ۱۴۰۰ بر اساس پروژه هایش دارد، لذا تا مجمع سهامداری کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • عماد دی ۱۹, ۱۳۹۹

    واقعا متاسفم واسه کسانی که در این عرضه اولیه شرکت کردند. از ماست که بر ماست. واسه ۲۰ هزار تومن شأن ملت رو پایین میارین. این همه دولت جیباتونو خالی کرد سر تون رو به خاک مالید همچنان اشغال اولیه میخرید؟ بگیلان سیتا امین وسپهر غزر که با دو برابر ارزش ذاتی به ملت انداختن بس نبود؟

  • علیرضا دی ۲۰, ۱۳۹۹

    آقای زمانی یه سوال درباره فروش سکه از طریق بورس نظرتون چیه ؟؟ این که ضرر کم تری داره درسته ؟؟ اصلا کار درستی هست ؟؟