دعوای صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در برنامه «قبل انقلاب» بر سر رضا خان + ویدیو

دعوای صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در برنامه «قبل انقلاب» بر سر رضا خان + ویدیو

روز چهارشنبه گذشته مصادف با اول بهمن ماه برنامه ای از شبکه مستند با عنوان «قبلِ انقلاب» به میزبانی بهروز افخمی پخش شد که در آن مناظره ای بین صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در مورد رضا شاه و نقش قدرت های خارجی در زمان او انجام می شد. از دیرباز دیدگاه متفاوت صادق زیبا کلام به رضا خان و تفاوت آن با دیدگاه رسمی و حکومتی خبرساز شده و در قالب مناظره های او در برنامه های سال های نه چندان دور صدا و سیما نمود پیدا کرده بود. در طرف مقابل خسرو معتضد به خاطر دیدگاه های تندش نسبت به رضا خان شناخته می شود و او نیز که مورخ است روایت خاص خود را از دوران پیش از انقلاب دارد.

صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در برنامه »قبل انقلاب» با مجری گری بهروز افخمی در مورد رضا خان به جنجال کشیده شد

مناظره صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در مورد اتفاقات قبل از انقلاب اسلامی موضوع چندان تازه ای نبوده و این دو قبلاً نیز بارها در محافل مختلف با هم رو در رو شده و در مورد رضا خان به طور خاص مباحثه کرده اند. اما در برنامه «قبلِ انقلاب» دعوای آن ها شکلی بسیار متفاوت گرفت و به دلیل پخش شدن از صدا و سیما بیشتر مورد توجه قرار گرفت. نکته جالب در این مناظره این بود که دو طرف به صراحت دیگری را به دروغگویی متهم می کردند. این مناظره جنجالی در حالی بود که صادق زیبا کلام سال گذشته اعلام کرد کتابی در مورد رضا خان با نام «رضا شاه» نوشته که نتوانسته مجوز انتشار از وزارت ارشاد بگیرد و به همین دلیل آن به صورت فایل های صوتی در داخل کشور و به صورت مکتوب در خارج از کشور منتشر کرده است.

صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در برنامه »قبل انقلاب» با مجری گری بهروز افخمی در مورد رضا خان به جنجال کشیده شد

زیبا کلام در مورد این کتاب مدعی شده است :«این کتاب بر اساس اسناد وزارت خارجه انگلیس یا سفارت انگلیس در تهران تدوین شده و نظر و تحلیل من نیست!». در بخشی از این مناظره زیبا کلام خطاب به معتضد چنین می گوید :«دروغ و خیانت بزرگ‌تر از این نمی‌شود که بگویید شهریور ۲۰ که انگلیسی‌ها حمله کردند به‌واسطه سیاست‌های رضاشاه بوده و اینکه در جریان ملی شدن نفت اگر انگلیسی‌ها به ایران حمله نکردند به‌واسطه سیاست‌های مصدق بوده است!».

صادق زیبا کلام و خسرو معتضد در برنامه »قبل انقلاب» با مجری گری بهروز افخمی در مورد رضا خان به جنجال کشیده شد

خسرو معتضد که مورخ و استاد دانشگاه است در پاسخ می گوید: «آقای زیباکلام نزاکت را رعایت کنید چراکه دروغ و خیانت به خود شما برمی‌گردد. شما تاریخ نمی‌دانید و باید بروید اسناد را بخوانید…آقای زیباکلام شما که این‌قدر به خاندان پهلوی علاقه داشتید چرا رفتید علیه رژیم پهلوی در دانشگاه تحصن کردید؟». بحث این دو بر سر رضا خان بارها و بارها به متهم کردن یکدیگر به دروغگویی می انجامد که خلاصه آن را در ویدیو زیر خواهید دید.

بیشتر بخوانید: واکنش بازیگر قزاق فیلم «تومیریس» به انتقاد ایرانیان از تحریف تاریخ و توهین به کوروش

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • مرتضی بهمن ۴, ۱۳۹۹

    زیبا کلام اصلأ در حوزه تاریخ در حد استاد معتضد نیست. هر جا هم که کم آورد و نتونست جواب بده مسخره بازی درآورد . اگه زبان بدن این دو نفر رو هم نگاه کنید می‌بینید که معتضد حالت تهاجمی داره ولی زیبا کلام دست بسته و گارد گرفته و حالت تدافعی داره.کسی منکر خدمات رضاشاه به ایران نیست ولی ساختن بت هم ازش اشتباهه. زیباکلام چون می‌دونه تو محافل مثلاً روشنفکری ، باد به کجا میوزه ، فعلآ علم رضا شاه رو برداشته .

    • یازهرا بهمن ۴, ۱۳۹۹

      خاندان های شاهنشاهی خدمتی به این ملت نکردن…
      اون خدمات انگشت شماری که بعضی ها به عنوان خدمات رضاشاه علم کردن، همش توخالی و پوچه
      چون همشون برای خاطر دستورات انگلیسی ها بود
      مثلا همین راه آهن و برای عبور ارتش انگلیس برای رفتن به هند و اشغال هند توسط انگلیس بود که هم منجر به اشغال هند بدبخت شد، هم کلی از ثروت مردم خرج ارتش انگلیس شد و منجر به قحطی در ایران شد
      مسیر راه آهن هم از غرب به شرق بود و از بیابون ها عبور میکرد و قابل استفاده برای مسافرت کردن مردم نبود…
      حتی ساخت پل هم برای خاطر انگلیس بود که میگن سازنده اش و مجبور کرد وقتی تانک های انگلیس از روی پل رد میشن، زیرپل بایسته که اگر قرار هست پل خراب بشه، اول سازنده اش بمیره!
      متاسفانه جریان کفر و نفاق برای منافع خودشون دارن چهره حکومت های شاهنشاهی و تطهیر میکنن و اینجاست که ما باید بصیرت داشته باشیم و مطالعاتمون و بیشتر کنیم

      • پناه بهمن ۴, ۱۳۹۹

        مطالعات جنابعالی کاملا مشخص شد که اشغال هند به خاطر راه آهن ایران بوده !!!!!!!!!

      • hadi بهمن ۴, ۱۳۹۹

        جز اینکه دروغ های صدا و سیما رو تکرار کنید کار دیگه یی نکردی
        از آدمها بت نسازیم، ولی فقط برو خاطرات دکتر حسابی رو درباره ساخت دانشگاه در ایران بخون، یک صدم خدمات اون ادم هست به ایران

    • hadi بهمن ۴, ۱۳۹۹

      از آدمها بت نسازیم درسته
      اما تو همین تلوزیون ایران به آدمها مقام خدایی میدن

    • آریا بهمن ۵, ۱۳۹۹

      قبلاً فکر میکردم زیباکلام خیلی حالیشه الان میبینم همه حرفا وطرفداریش ازرضاشاه بخاطرجلب نظربی بی سی و من و تو هستش، ب خیال خودش فکرمیکنه جمهوری اسلامی رفتنیه،دریغ ک ایران قدرتی داره ک هیچ کشوری خیال تعرض بهش نداره،که اگرداشتن تاحالا ایران تصرف کرده بودن،تنها مشکل ایران اقتصادیه ک خدا آمریکای مستکبرلعنت کنه،ک اونم این روحانی روباه صفت ریاستش تمام بشه حل میشه،قبلا ایران برای غرب داخل مرزهای خودش خلاصه میشداماحالا ایران یعنی خاورمیانه،آقای زیبا کلام شما که چیزی ازتاریخ جزتوهمات ذهن خودت حالیت نیست چجورمیخای کتاب بنویسی حتما فکرمیکنی مخاطبینت همه مثل خودت گاگول هستن و تحت تاثیرتبلیغات رسانه هائ غربی قرار گرفتن،مگرهمین رضاشاهدنبود که بزور میخاست روسری از سرننه و آبجیت برداره و بادبرهنگی میخاست مردم ایران را متمدن کنه،حتماچون روشنفکری فکرمیکنی ک کارش درست بودهتمام خدمات رضاشاه ب ایران ب اندازه انگشتان دست نمئرسه ک اونم پشت پرده انگلیسیها بودن ک خدامیدانه چ نقشه ای درسرداشتن وگرنه رضاشاه سوادنداشته ک عقلش ب این کارها برسه،بخاطرهمین بیسوادی انگلیسیهای دربار هرکاغذی بهش میدادن مهرمیزده،الان هم ک کم آوردی و شعرمیگی خوب شداین مناظره برگزارشد وگرنه طرفدارات فکرمیکردن ک اسطوره ب تمام معنا هستی،خدایا هزارمرتبه شکرت ک اون روی سکه روهم دیدیم

      • شیگا آبان ۲۸, ۱۴۰۰

        میگن گذشت زمان بهترین پاسخه ،به این دوستمون باید گفت خوب این اقا هم اومدنو ما از ایشون هم معجزه ندیدیم،خیلی باعث تاسفه که هنوز دگماتیسمو تنگنظری حاکمه ،امیدی به اصلاح نیست ابدا.

  • میلاد بهمن ۴, ۱۳۹۹

    هرکسی تاریخ خونده باشه میفهمه که رضا خان جز خیانت کاری در حق این مملکت نکرد زشت کلام هم فقط میخواد با زدن حرفای مفت توجهاتا به خودش جلب کنه بلاخره ادم های حقیر هم باید نونی بخورن دیگه.

  • Zc بهمن ۴, ۱۳۹۹

    قبل انقلاب اوضاع کشور بهتر بود

  • رحمان بهمن ۵, ۱۳۹۹

    معتضد که یک تاریخ نگار حکومتیه. معلومه از پهلوی بد میگه. ایران اگر امروز چیزی داره به خاطر خدمات رضا شاهه متاسفانه محمدرضا راه پدرش رو خوب ادامه نداد. اگر همین جمهوری اسلامی بعد از قاجار میومد الان وضع تاسیسات و زیرساختهای ایران خیلی بدتر از افغانستان زمان طالبان بود. احتمالا زنان هنوز درگیر گرفتن حق رای و حق تحصیل بودند.

    • مرتضی بهمن ۵, ۱۳۹۹

      چرا اینقدر راحت دروغ میگی تالا یه بارم تاریخ خوندی؟ یا خودتا به خواب زدی؟

    • ک بهمن ۵, ۱۳۹۹

      ظاهراماایرانیهااون تاریخ که خلاف دیدگاهمونه به حکومتی وغیرحکومتی حتمابایدوصلش کنیم اون حرفهاکه خوشمون بیادبه آن غیرحکومتی،حرفهایی که باب میل مون نباشه با عنوان من درآوردی بگیم حکومتی!ازقدیم معروف بوده که واقعیت تلخه!

  • ک بهمن ۶, ۱۳۹۹

    این شارلاتن همونیه پول کمکهای مردمی به زلزله کرمانشاه روتوحسابش و توبانک به بهانه اینکه می خواهددهکده المپیک!آن هم برای کرمانشاهی ها که دچارزلزله شده بودند درآینده درست کنه پول را نگه داشته بودتامردم بی چاره زیربرف وبارون زیر پلاستیک وتوکانکس های سرداون سال روگذروندند وقتی روزنامه نگارهاخبر نگارهاازمردم زلزله زده میپرسیدندمیگفتندکه فقط آقای علی دایی خونه ها روساخت وتحویل داد،این تاریخدان غرب گراپول ها روچه کارکرد؟خدامیدونه! آقای خسرومعتضدهرچه باشه دیگه شارلاتن نیست

  • کوروش بهمن ۲, ۱۴۰۰

    راجب زیبا کلام چیزی نمیدونم ولی این معتضد از،اون ………