واکنش بازیگر قزاق فیلم «تومیریس» به انتقاد ایرانیان از تحریف تاریخ و توهین به کوروش

واکنش بازیگر قزاق فیلم «تومیریس» به انتقاد ایرانیان از تحریف تاریخ و توهین به کوروش

فیلم تومیریس (Tomyris) فیلمی ساخته آکان ساتایف فیلمساز قزاقستانی است که بر اساس روایت هرودت از مرگ کوروش کبیر ساخته شده و در آن مبارزه ملکه تومیریس با ارتش کوروش و در نهایت کشته شدن کوروش به دست وی به تصویر کشیده می شود. ساخت و انتشار این فیلم با واکنش تند کاربران ایرانی مواجه شده زیرا ماجراهای آن را تحریف تاریخ می دانند.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است. تورسین در یک پست اینستاگرامی در واکنش به اعتراضات کاربران ایرانی نسبت به خود و فیلم تومیریس نوشته است:

من فقط نقشم رو بازی کردم و در نویسندگی تحریفی این فیلم نقشی نداشتم. نامه های زیادی از ایرانی ها دریافت می کنم! من قضاوت و واکنش شما نسبت به فیلم را درک می کنم! اما ، لطفاً توجه کنید و مفاهیم سینما و زندگی واقعی را جدا کنید! در فیلم ، این نقش من است ، در زندگی واقعی و به عنوان یک شخص ، من به کشور ، تاریخ ، عشق به میهن و روح وطن پرستی احترام می گذارم!

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

داستان فیلم در مورد ملکه ماساژت ها یا همان تومیریس است که بر اساس روایت های هرودوت در نبری کوروش کبیر پادشاه ایران را به قتل می رساند. گفته می شود آلمیرا تورسین که روانشناس است از بین ۱۵ هزار نفر برای بازی در این نقش انتخاب شده و مدت ها آموزش سوارکاری، تیراندازی با کمان و شمشیرزنی دیده تا بتواند در این نقش ظاهر شود. آکان ساتایف نیز از فیلمسازان برجسته منطقه آسیای میانه بوده و در سال ۱۳۹۱ و در بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب دو سیمرغ بلورین برای فیلم «Myn Bala» شد. فیلم تومیریس به سفارش وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان ساخته شده و به دلیل هزینه بالا، بودجه ساخت آن که در حدود ۱۹ میلیون دلار بوده را دولت این کشور متقبل شده بود.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

همچنین گفته می شود که آلیا نظربایف دختر نورسلطان نظربایف رییس جمهور سابق قزاقستان تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته و یکی از اعضای تیم نویسندگان نیز بوده است. برخی این پروژه جاه طلبانه را زمینه چینی خانم نظربایف برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری توصیف کرده اند. آکان ساتایف کارگردان فیلم تومیریس نیز در واکنش به اعتراضات کاربران ایرانی به جعل تاریخ و توهین به ایرانیان در این فیلم گفته است:

منبع پژوهش تاریخی ما میراث مکتوب هرودوت است. آیا ما قزاق‌ها با تومیریس ارتباط داریم؟ البته، داریم، زیرا این افراد دقیقاً ساکن سرزمین‌هایی بودند که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم. کشف «مرد طلایی» مصداق این امر است: اسکلت ۲٬۵۰۰ ساله‌ای که باستان‌شناسان سال ۱۹۶۹ طی عملیات ساختمانی در جنوب شرق قزاقستان کشف کردند و به «مرد طلایی» شهرت دارد. بی‌شک، این شخصیت یکی از اجداد بزرگ ماست. اما در فیلم هیچ تأکیدی بر مسئلۀ ملیّت نداریم؛ این فیلم غیرملی است. ما احترام فراوانی برای این شخصیت قائل هستیم. امیدوارم از طرف مخاطبان ایرانی فیلم این موضوع درک شود، چرا که تمام پرسش‌ها باید خطاب به هرودوت به عنوان منبع اصلی مطرح شود.

خسرو معتضد تاریخ نگار برجسته ایرانی نیز فیلم تومیریس را «گنداب جعلیات جغرافیایی و تاریخی» توصیف کرده و آن را فیلمی پر از تخریف های فراوان و بزرگ در بخش های مختلف دانسته است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم حماسی تاریخی برتر سینما که در آن ها واقعیات در ابعاد گسترده تحریف شده اند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰۶ نظر

ورود

  • toork تیر ۴, ۱۴۰۰

    دشمن دشمنه کارش دشمنیست//شما اگه میتونید و میدونید درست عمل کنید//

    • ما کوروش شهریور ۲۵, ۱۴۰۰

      درسته دشمن دشمنه.در هر شکل و فریبی که بیاد جلو .اعمال و رفتار هر فرد نشاندهنده شخصیت اوست.امکانش زیاده که جریان اون جنگ ماساژتها مربوط بشه به زمان حال .و یک پیشگویی بوده.

  • تاریخ دان مهر ۱۱, ۱۴۰۰

    اولا هیچ عذرخواهی نکرده فقط گفته به تمام ملیت ها احترام میزارن دوما نقش واقعی تاریخی رو بازی کرده چرا باید عذر بخاد ؟ مثلا بازیگر شمر میاد عذر میخاد که نقش یه ادم بدی را بازی کرده ؟ خب حقیقته

  • ایرانی متعصب! مهر ۱۵, ۱۴۰۰

    دوستان کوروش کبیر رویین تن نبوده ، بلاخره انسان بوده
    خدا که نبوده. کراسوس با اون عظمت با چهل هزار سرباز رومی از سپهبد سورنا که سرباز به مراتب کمتری داشته اینطوری تحقیر میشه در بزرگی کوروش کبیر شکی نیست ولی اون هم انسان بوده.
    و البته اونا برای تاریخشون ارزش قائلن و سرمایه زیادی میزارن تا جهانیان تاریخشون رو بشناسن ، ولی ما چه؟…

  • رامین عباسی اسفند ۱۲, ۱۴۰۰

    مقصر اصلی خوده ما ملت ایران هستیم که توان بازگو کردن تاریخ و اتفاقات گذشته و پادشاهانی چون کوروش هستیم. و ار این غفلت دشمنان ب نفع خودشان تاریخ رو تحریف میکنن.

    • بروتاربخ را درست بخوان احمق ها با جعل هویت وساختن نژاد های ساختگی بنام ایرانی وهندواروپایی نمیتوانید بالای حقایق پرده بیافگنید فروردین ۲۸, ۱۴۰۱

      با جعل تاریخ نمیشود برحقایق پرده افگند با زدن برطبل نژاد ساختگی ایرانی وهندواروپایی نمیشه حریف ترکان شد

      • رادمان پسر ماهک فروردین ۲۴, ۱۴۰۲

        نژاد ساختگی آریایی و هندواروپایی؟!!!!
        همین چیزها رو میگید که هشتاد میلیون آدم واستون فلان لقب رو میزارن.
        شما خودتون به دلایلی که نمیشه گفت چون بهتون بر میخوره نمیفهمید دارید چی میگید ؛ اگر بدونید ادعاها و نظراتتون‌ درباره ی تاریخ و زبان‌شناسی برای کسی که حداقل مطالعه ای داشته چقدر خنده دار هست بخدا از این مملکت فرار میکنید. نکنید برادر من نکنید !! آبروی خودتون رو نبرید !! آخه تو که میگی نژاد هندواروپایی و آریایی دروغه خب هیچ راهی واسه ملت نمیزاری بجز اینکه یقین پیدا کنند اون صفتی که همه میگن واقعا مال شماست.
        اگر بهر دلیل دشمنی دارید یا هرچیز دیگه راههای بهتری هست. اونوقت ملت رو هم متهم میکنید که واسمون لقب میزارن !!! خب تقصیر خودتونه !! وقتی میاین میگین تمام ایران قبلا ترک بودن یا میگین تمام لوح‌های که از زیر تخت جمشید بیرون آوردن در زیر زمین فلان موزه پنهان کردن چون همش به زبان ترکی بوده یا مثلا میگین زبان التصاقی از زبان پیوندی بهتر هست خب از طرف مقابل چه انتظاری دارید ؟!؟! واقعا بی انصافی اگر انتظار داشته باشید که شما این حرف‌ها رو بزنید ولی ملت حق نداشته باشه اون لقب رو واستون بزاره.
        حداقل وقتی میخواید ادعایی رو مطرح کنید از مشاورانی از اقوام دیگه که هم ترک نباشن هم تاریخ و زبان‌شناسی بلد باشن کمک بگیرین چون کسی که ترک نباشه میفهمه که ادعاهاتون چه فاجعه‌ها و چه بمب‌های خنده‌ای هست و میتونه کمکتون کنه.

        • Tohid بهمن ۱۷, ۱۴۰۲

          تو که توهم آریایی هخامنشی که ساخته پرداخته ذهن فاشیستتون هست هیچ وقت نمیتونه واقعیتهای تاریخی رو قبول کنه چون تو فاشیست هندو هستی

    • حمیدرضا آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      دمش گرم خوب کوروش کویر هخامنشی رو با خاک یکسان کرد

  • ح.ش اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

    وقتی ما ایرانیها خودمون تاریخ واقعی و گذشته خودمان را جعل میکنیم و واقعیت های باستانی خودمان را که باعث فخر و مباهات اکثر دنیا هستند کتمان میکنیم خوب از دیگران چه انتظاری میتونیم داشته باشیم خوب معلوم یه بی اصل و نصب مثل اکان ساتایاف بخاطر پول میاد با هویت واصالت و پیشینه تاریخی ما بازی کثیفی مثل این فیلم می‌کنه ،😭😭😭

  • ح.ش اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

    پسرم میگه دولت قزاقستان ۱۹ملیون دلار هزینه می‌کنه که یه تاریخ جعلی برای خودش درست کنه حتی به قیمت دشمنی با مردم ایران ولی ما متاسفانه با داشتن تاریخ وتمدن واقعی حتی کوچکترین فیلمی برای نشون دادن این تمدن نساختیم

  • NIKATOR خرداد ۲۰, ۱۴۰۲

    این دیگه چجور عذر خواهیی بود
    اولا این اصلا عذر خواهی نبود دوما دیگه دیر شده اونا فیلمو ساختنو به کشور و پیشینه ی تاریخی ما توهین کردنه

  • NIKATOR خرداد ۲۰, ۱۴۰۲

    واقعا گل گفتی

  • حاج علی محمد آیین خرداد ۲۹, ۱۴۰۲

    می‌گویند علما و فلاسفه که دریا به لک لک سگان نجس نمی شود …کوروش مردی بزرگ و شجاع بود که بر قلب‌ها حکومت میکرد و کشورهای زیادی را بدون خونریزی تصاحب کرد و برده داری را برانداخت و نگذاشت به زنان تجاوز کنند و بچه ها را بکشند ..⁦حالا اسراییل کثیف با …ل دادن مشتی …بیسواد سعی دارد این ها را به بازی بگیرد و از آنها سو استفاده کند..غافل از آن هست که که مردم بیدارند .

  • Amir altay مرداد ۶, ۱۴۰۲

    سزای کوروش متجاوز بریده شدن سرش بود. کسی که همه عمرشو مثل یک حیوان وحشی صرف تجاوز به کشورهای دیگه بکنه همینه که سرش اومده و هیچ نیازی به عذرخواهی از مردم ایران هم نبود

    • حمیدرضا آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      دقیقا همینه که میگید ، خوب حق کوروش کویر هخامنشی رو کف دستش گذاشت این شیرزن

  • Tohid بهمن ۱۷, ۱۴۰۲

    آنا تومروس یک حقیقت تاریخی هستش
    شما احمقها نوی توهم هستید