سوختگی زبان را چطور درمان کنیم؟

سوختگی زبان را چطور درمان کنیم؟

تحقیقات نشان داده درون گونه ها و حلق ما هم پرزهای چشایی وجود دارد. اما وقتی چیز داغی می خوریم و زبان مان را می سوزانیم باقی پرزهای چشایی مان بی مصرف می شوند و مواد غذایی مزه ی دیگری برایمان پیدا می کنند. سوختگی زبان چنان دردی دارد که چاره ای نداریم جز اینکه به دنبال درمانی فوری برای تسکین آن بگردیم. خوشبختانه راهکارهایی هست که با کمک آن ها می توانیم بدون صرف هزینه فوراً از این درد خلاص شویم.

در ادامه با روش های درمان سوختگی زبان آشنا خواهیم شد.

۱- روی زبان تان آب نمک بریزید

روی زبان تان آب نمک بریزید. می توانید آب نمک را به آرامی در دهان خود هم بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. محلول آب نمک اثر ضدعفونی کننده دارد.

۲- زبان تان را در شیر فرو ببرید

شیر با پوشاندن زبان می تواند به تسکین سریع درد کمک کند. زبان خود را در شیر سرد فرو ببرید و آنقدر صبر کنید تا حس بهتری پیدا کنید. هر زمان که دوباره احساس درد کردید می توانید این کار را تکرار کنید. شیر پوششی بر روی زبان ایجاد می کند که آب قادر به آن نیست، بنابراین اگر حق انتخاب داشتید از شیر استفاده کنید.

۳- به قسمت سوخته عسل بمالید اما آن را فوراً نبلعید

عسل نه تنها تسکین دهنده است بلکه مزه ی خوشایندی هم در دهان ایجاد می کند. اثر التیام بخش عسل بر سوختگی به لحاظ علمی ثابت شده است. اگر به عسل حساسیت ندارید، استفاده از آن ممکن است به یکی از روش های مورد علاقه تان بدل شود. یک قاشق عسل بردارید و با یک لایه ی ضخیم از آن زبان خود را بپوشانید. تا جایی که می توانید صبر کنید و عسل را نبلعید تا کاملاً اثر کند.

۴- روی قسمت سوخته آدامس نعنایی بگذارید

نعنا درمانی ساده و سریع است که به لطف منتول درونش می تواند کمک کننده باشد. منتول به فعال شدن بخش هایی از زبان کمک می کند که سرما را احساس می کنند. این ماده حس خنکی به شما می دهد بنابراین به طور طبیعی رفته رفته احساس بهتری پیدا خواهید کرد. کافی است یک تکه آدامس نعنایی را روی قسمت سوخته ی زبان بگذارید و آن را نجویید. آدامس خیلی نباید روی زبان بماند، به خصوص اگر به طور کلی به محصولات نعنایی حساسیت شدید دارید.

۵- از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا التیام دهنده ای طبیعی است که استفاده از ژل آن برای درمان سوختگی های درجه یک و دو توصیه می شود. ژل این گیاه مدت زمان التیام زخم را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و با همان اولین استفاده درد را تسکین می دهد. کافی است ژل آلوئه ورا را به زبان خود بمالید و بگذارید همانجا بماند.

۶- مقداری شکلات یا شکر لیس بزنید

از شکر برای درمان زخم هایی استفاده می شود که سخت التیام می یابند. این ماده به تسکین درد ابتدایی و آزاردهنده ی زخم کمک می کند. مقداری شکر روی زبان خود قرار دهید و زبان تان را به سقف دهان تان فشار دهید. از هر محصول دیگری که حاوی شکر باشد هم می توانید استفاده کنید، مثل آبنبات چوبی یا شکلات.

۷- روی زبان تان خرده یخ بریزید اما یخ را لیس نزنید

وقتی زبان مان را می سوزانیم یکی از اولین چیزهایی که به ذهن مان می رسد این است که چیز سردی روی آن قرار دهیم. اما نکته ی کلیدی در اینجا نحوه ی صحیح قرار دادن آن چیز است. از لیس زدن یخ خودداری کنید چون ممکن است وضع را برای دندان هایتان بدتر کند. به جای این کار، می توانید مقداری یخ خرد شده روی زبان تان بریزید طوری که تمام قسمت سوخته را بپوشاند.

۸- زبان خود را درون ماست سرد یا هر محصول دیگری حاوی باکتری های اسید لاکتیک فرو ببرید

باکتری اسید لاکتیک به کاهش خطر بروز عفونت کمک می کند. با فرو بردن زبان خود در ماست، دوغ یا هر محصول پروبیوتیک دیگری که حاوی این باکتری باشد می توانید جلوی عفونت پس از سوختگی زبان را بگیرید. سرمای ماست هم ممکن است اثر تسکین دهنده داشته باشد.

۹- از دهان نفس بکشید

وقتی زبان تان می سوزد آن را داخل دهان تان محبوس نکنید. سعی کنید تا حد ممکن به آن هوا برسانید. می توانید از همان شیوه ی سگ ها برای نفس کشیدن استفاده کنید. زبان خود را بیرون آورید و نفس خود را داخل و بیرون دهید. این کار به تسکین درد ناشی از سوختگی کمک می کند.

۱۰- یک گل را از دهان بو بکشید

یک روش دیگر برای پرت کردن حواس خود از درد این است که چیزی مثل گل را با دهان تان بو بکشید. این کار حواس تان را از درد ناشی از سوختگی پرت می کند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود