تعطیل شدن پرشتاب ترین ترن هوایی دنیا به دلیل مصدومیت عجیب بازدیدکنندگان

تعطیل شدن پرشتاب ترین ترن هوایی دنیا به دلیل مصدومیت عجیب بازدیدکنندگان

ترن هوایی دو-دودونپا که به عنوان یکی از ترسناک ترین وسایل بازی در دنیا شناخته می شود و در شهربازی فوجی-کیو ژاپن در نزدیکی کوه فوجی واقع شده، توسط دولت محلی تعطیل شد. این تعطیلی در پی چندین فقره شکستگی استخوانی بازدیدکنندگان در هنگام استفاده از این وسیله بازی رخ داده است، گرچه علت دقیق مصدومیت ها هنوز از سوی مقامات اعلام نشده است.

این ترن هوایی که به سرعت «فوق کشنده» اش مشهور است، پرشتاب ترین ترن هوایی دنیا است و سرعت آن در عرض ۱/۵۶ ثانیه از صفر به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. دو-دودونپا بزرگ ترین حلقه را در میان تمام ترن های هوایی دنیا هم دارد.

مصدومیت هایی که به تعطیلی این ترن هوایی انجامیده در فاصله ی دسامبر ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ رخ دادند، گرچه رقمی که از تعداد دقیق افراد آسیب دیده در رسانه ها منتشر شده متفاوت است. برخی تعداد را ۴ نفر و برخی نیز دست کم ۶ نفر اعلام کرده اند.

وبسایت Vice به نقل از سخنگوی شهربازی فوجی-کیو نوشته از این ۶ مورد، ۴ نفر شکستگی خود را در ناحیه ی گردن یا پشت عنوان کردند.

به گفته ی رسانه ها، افراد آسیب دیده بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند. شکستگی ها که در ناحیه ی گردن و پشت هم بودند هنگام استفاده از ترن هوایی رخ دادند و بهبودی کامل آن ها یک تا سه ماه زمان می برد.

بروز مصدومیت هنگام استفاده از ترن هوایی یا دیگر وسایل شهربازی اتفاق بسیار نادری است. انجمن بین المللی شهربازی ها (IAAPA) احتمال آسیب دیدگی جدی هنگام استفاده از یک ترن هوایی ثابت در آمریکا را یک در ۱۷ میلیون اعلام کرده است. به گفته ی این انجمن، در بیشتر موارد علت مصدومیت، رفتار بازدیدکنندگان و سوء رفتار است.

گفته می شود دو-دودونپا تا مشخص شدن علت آسیب ها تعطیل خواهد ماند، موضوعی که به یک چالش بدل شده است. با وجود بررسی چندین باره ی ترن، حتی به همراه سازندگان دستگاه، هیچ مورد غیر عادی ای در ترن دیده نشده و عملکرد دستگاه به همان شکلی است که باید.

به علاوه دو-دودونپا در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد و دهه ها بدون هیچ موردی از شکستگی استخوانی فعالیت خود را با موفقیت ادامه داده بود. این آسیب ها که در فاصله ی دسامبر ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ رخ دادند، تنها موارد شکستگی استخوانی بازدیدکنندگان در هنگام استفاده از این ترن هوایی هستند. حتی بعد از بازسازی ترن در سال ۲۰۱۷ که به منظور افزایش سرعت آن صورت گرفت هم هیچ موردی از مصدومیت جدی گزارش نشده بود.

نائویا میاساتو، استاد رشته ی معماری دانشگاه نیهون ژاپن به وبسایت Vice گفته حدس می زند مشکل از شتاب گیری شدید ترن هوایی باشد که سه برابر نیروی گرانش و شبیه به چیزی است که فضانوردان هنگام پرتاب سفینه های فضایی به فضا ممکن است احساس کنند.

میاساتو گفته اگر فردی که سوار ترن هوایی شده قدرت تحمل شتاب را نداشته باشد دچار آسیب خواهد شد و این می تواند همان اتفاقی باشد که در مورد ترن دو-دودونپا رخ داده است.

به گفته ی میاساتو مسأله  ی دیگر ممکن است طرز نشستن افراد در ترن هوایی باشد. او دراینباره گفته: «اگر هیچ مورد جدی ای در خود دستگاه پیدا نکردند، مشکل می تواند از طرز نشستن افراد باشد. اگر فرد درست ننشیند، مثلاً بین پشت و صندلی اش فاصله باشد، این وظیفه ی کارکنان شهربازی است که طرز نشستن افراد را چک کنند.»

یکی از مصدومین به رسانه های ژاپن گفته «شاید زمانی که سوار ترن بود به جلو خم شده بود.»

هنوز مشخص نیست آیا و چه زمانی ترن هوایی دو-دودونپا به روی مردم بازگشایی خواهد شد.

منبع: newsweek
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود