استفاده طالبان از جاسوسان سایبری چینی برای جلوگیری از قیام مردم افغانستان

استفاده طالبان از جاسوسان سایبری چینی برای جلوگیری از قیام مردم افغانستان

طالبان از جاسوس های سایبری چینی برای کمک به آن ها به منظور تحت نظر داشتن شهروندان افغان و جلوگیری از قیام آن ها علیه خود استفاده می کنند. بر اساس گزارش برخی رسانه ها، پکن بهترین کارشناسان ارتباطی خود را به کابل فرستاده تا ردگیری و شنود خطوط تلفن زمینی و شبکه های موبالی و همچنین تحت نظر گرفتن استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی را به این گروه تندرو آموزش دهند. منابع امنیتی غربی مدعی هستند که هدف از این کمک جاسوسی، ممانعت از سازماندهی قیام علیه این گروه در شبکه های اجتماعی است، اتفاقی که در جریان بهار عربی در برخی از قیام های خاورمیانه رخ داد.

طالبان از جاسوس های سایبری چینی برای کمک به آن ها به منظور تحت نظر داشتن شهروندان افغان و جلوگیری از قیام آن ها علیه خود استفاده می کنند.

یک منبع اطلاعاتی آمریکایی در این باره گفته است: «چین خیلی وقت است که از طالبان حمایت می کند و سال هاست که برای چنین روزی آماده می شد. این کشور مدت زمان طولانی است که ارتباطات شهروندانش را کنترل می کند و در مانیتورینگ تلفن ها، اینترنت و تمامی انواع ارتباطات خبره شده است. این موضوع، به احتمال فراوان، به طالبان قدرت و کنترل قابل توجهی روی کل کشور خواهد داد در شرایطی که شبکه های اجتماعی می توانند کسانی که قصد قیام دارند را برای سازماندهی مستعد سازند. این موضوع همچنین می تواند افراد تحت تعقیب، مانند مقامات رسمی و نیروهای امنیتی دولت سابق، را با محدودیت های شدید در زمینه راه های ارتباطی با دیگر شبکه ها مواجه سازد». مقامات ارشد طالبان از این بیم دارند که گروه هایی مانند جبهه مقاومت ملی و فعالان حقوق زنان با حمایت عموم مردم مواجه شده و به همین خاطر خیلی زود اعلام کردند مردم اجازه اعتراض خیابانی را ندارند.

طالبان از جاسوس های سایبری چینی برای کمک به آن ها به منظور تحت نظر داشتن شهروندان افغان و جلوگیری از قیام آن ها علیه خود استفاده می کنند.

هفته گذشته، دو روزنامه نگار توسط طالبان دستگیر و شکنجه شدند، تنها به این دلیل که از اعتراضات خیابانی گزارش تهیه کرده بودند. منبع اطلاعاتی آمریکایی در صحبت با روزنامه میرور گفته است: «اگر چین سیستم های نظارتی که در کشور خود نصب کرده را در افغانستان نصب کند، طالبان قدرت کنترل قابل توجهی روی مردم این کشور خواهد یافت. این موضوع تاثیرات منفی شدیدی روی حقوق بشر در افغانستان داشته و فضایی را فراهم می کند که مردم حس کنند دائماً تحت نظر هستند. برخلاف دموکراسی های غربی، بعید به نظر می رسد که مراودات طالبان با پکن نگرانی از بابت حقوق بشر داشته باشد».

منبع: mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود