تصاویری از پایگاهی در آمریکا که محل اسکان پناهجویان افغان شده

تصاویری از پایگاهی در آمریکا که محل اسکان پناهجویان افغان شده

نزدیک به ۱۰ هزار افغان در پایگاه نظامی فورت بلیس در خاک آمریکا حضور دارند. این یکی از هشت پایگاهی است که پناهجویان افغان در آن اسکان داده شده اند. در این پایگاه کودکان مهاجر تنهایی هم وجود دارد که از مرز آمریکا- مکزیک پا به خاک ایالات متحده گذاشتند.

در ادامه تصاویری از این پایگاه خواهیم داد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته ی گذشته به خبرنگاران اجازه داد از یکی از ۸ پایگاه نظامی که محل اسکان پناهجویان افغان شده بازدیدی داشته باشند.

خبرنگاران بازدیدی سه ساعته از مجموعه ی فورت بلیس دونا آنا رنج در شهر ال پاسوی تگزاس داشتند، اما اجازه ی صحبت با پناهجویان را نداشتند.

نزدیک به ۱۰ هزار پناهجوی افغان در این پایگاه اسکان داده شده اند تا پس از تأیید صلاحیت آن ها به لحاظ پزشکی و امنیتی، در آمریکا مستقر شوند.

لیز گریسون، از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: «هر افغانی که اینجا پیش ما است سفر دلخراشی را پشت سر گذاشته و حالا با چالش های دشوار خو گرفتن با زندگی در آمریکا رو به رو است.»

آمریکا دو هفته صرف برپایی این دهکده کرد.

این پایگاه که در دهه ی ۱۹۶۰ ساخته شده، پیش از آنکه به عنوان محل اسکان پناهجویان افغان مورد استفاده قرار گیرد، ۱،۸۰۰ سرباز را در خود جای داده بود.

نزدیک به یک سوم پناهجویان حاضر در پایگاه کودک هستند.

از این پایگاه برای اسکان هرازان کودک مهاجری هم استفاده می شود که به تنهایی از مرز آمریکا-مکزیک پا به خاک ایالات محده گذاشتند.

خانواده ها را همگی باهم در خوابگاه هایی نگه می دارند که با چادر برپا شده اند و برای حفظ حریم شخصی، پرده هایی در آن ها نصب شده که نقش پارتیشن دارند.

هر چادر ۱۰۰ نفر را در خود جای می دهد. زنان و مردان مجرد جای جداگانه ای دارند.

به پناهجویان یک عدد پتو، یک عدد بالش و یک بسته لوازم بهداشتی داده می شود و آن های روی تختخواب های سفری تاشو می خوابند.

افغان های ساکن در این پایگاه می تواند از میان لباس ها، کفش ها و دیگر وسایل ضروری که از سوی سازمان ها و مردم اهدا شده، چیزهایی برای خود بردارند.

پناهجویانی که تابعیت آمریکا یا گرین کارت داشته باشند اجازه دارند بعد از رسیدن به پایگاه آنجا را ترک کنند.

به گفته ی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پناهجویان پیش از ترک پایگاه باید تمامی مراحل پروتکل های بهداشتی وضع شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا را طی کنند.

اگر پیش از آن اقدام به ترک پایگاه کنند، این مسأله می تواند اقامت آن ها در آمریکا را با مشکل رو به رو سازد.

تاکنون هیچ کس از دهکده ی فورت بلیس خارج نشده است.

ژنرال شان برنیب می گوید: «هدف ما اینجا در فوت بلیس این است که از امنیت افراد تحت مراقبت خود مطمئن شویم و آن ها را به سرعت به شهرهای آمریکا انتقال دهیم.»

صلاحیت دست کم ۱۳۰ نفر از پناهجویان برای طی باقی مراحل فرآیند اقامت تأیید شده است.

با این حال، آن ها در صف انتظار آژانس هایی هستند که وظیفه ی اسکان مجدد پناهجویان در نقاط مختلف آمریکا را برعهده دارند.

این پناهجویان به احتمال زیاد در محله های افغان نشین، مانند آن هایی که در شمال ویرجینیا و کارولینا وجود دارد، اسکان داده خواهند شد.

به دلیل تکمیل شدن ظرفیت پایگاه، پروازها به آن اخیراً متوقف شده است.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا می گوید ارتش تمرکز خود را بر بهبود کیفیت زندگی در اردوگاه گذاشته است.

بعد از تصرف کابل، پایتخت افغانستان به دست نیروهای طالبان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر توسط آمریکا و هم پیمانانش از افغانستان خارج شدند.

همه ی این افراد از آمریکا سردرنیاوردند و برخی هنوز در پایگاه های کشورهای بین راهی به سر می برند. اما ۴۹ هزار پناهجو در پایگاه های نظامی سرتاسر آمریکا سکونت دارند.

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود