واکنش تند آمریکا به آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه

واکنش تند آمریکا به آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه

آمریکا آزمایش یک موشک ضد ماهواره را که دیروز دوشنبه توسط روسیه صورت گرفت و خدمه ی ایستگاه فضایی بین المللی را مجبور ساخت برای حفظ جان شان به فضاپیماهای خود پناه ببرند، محکوم کرد. آمریکا این آزمایش را اقدامی غیر مسئولانه و خطرناک عنوان و اظهار کرد رفتارهایی که منافع بین المللی را به خطر اندازد، تحمل نخواهد کرد.

در این آزمایش یک موشک ضد ماهواره ی سرعت گریز با یک ماهواره ی روسی اصابت کرد. از این اصابت بیش از ۱،۵۰۰ قطعه زباله ی فضایی قابل ردیابی در مدار نزدیک زمین بر جای ماند که احتمالاً از آن ها هم صدها هزار قطعه زباله ی فضایی کوچک تر به وجود خواهد آمد.

مقامات آمریکایی بر خطرات بلند مدت این آزمایش و تبعات احتمالی آن برای اقتصاد جهانی تأکید کردند چرا که این آزمایش باعث به خطر افتادن ماهواره هایی شده که خدمات مهمی را برای مردم سرتاسر دنیا فراهم آورده اند، مانند تلفن، اینترنت، پیش بینی وضع آب و هوا، سیستم های جی‌پی‌اس که زیربنای وجوه مختلف سیستم اقتصادی از جمله دستگاه های بانکی هستند، سرگرمی های امکان پذیر برای مسافران هنگام سفر با هواپیما و رادیو و تلویزیون ماهواره ای.

ژنرال جیمز دیکنسون، رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا این اقدام روسیه را بی اعتنایی آگاهانه به ایمنی، امنیت، ثبات و پایداری بلند مدت حوزه ی فضا برای تمامی کشورها عنوان کرد.

به گفته ی دیکنسون، زباله هایی که توسط این موشک تولید شده تهدیدی برای فعالیت های فضایی طی سال های پیش رو خواهد بود و علاوه بر آنکه ماهواره ها و مأموریت های فضایی را در معرض خطر قرار خواهد داد، لزوم انجام مانورهای جلوگیری از برخورد با زباله های فضایی را نیز بیشتر خواهد ساخت. دیکنسون همچنین فعالیت های فضایی را زیربنای زندگی ما و چنین اقداماتی را غیر مسئولانه عنوان کرد.

همچنین بیل نلسون، رئیس سازمان فضایی ناسا، در بیانیه ای خشم خود را از اقدام غیر مسئولانه و بی ثبات کننده ی روسیه ابراز کرد. او گفت با توجه به سابقه ی طولانی روسیه در حوزه ی فضا باورکردنی نیست که این کشور نه تنها فضانوردان آمریکایی و شرکای بین المللی آن ها در ایستگاه فضایی بین المللی، بلکه فضانوردان خود را نیز به خطر انداخته است. او این اقدام روسیه را غیر مسئولانه و خطرناک عنوان کرد و گفت ایستگاه فضایی چین هم به خطر افتاده است.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود