احتمال انقراض سویه دلتا ویروس کرونا در ژاپن به دلیل جهش‌های ژنتیکی مکرر

احتمال انقراض سویه دلتا ویروس کرونا در ژاپن به دلیل جهش‌های ژنتیکی مکرر

سویه دلتا ویروس کرونا می تواند با جهشی که می یابد خودش را منقرض کند و به گفته ی دانشمندان همین الآن هم در ژاپن این اتفاق افتاده است. به گزارش Mirror، در حالی که ۳ ماه پیش، سویه به شدت واگیردار دلتا ژاپن را درگیر کرد، امروز این کشور تنها ۱۴۰ مورد ابتلا روزانه به این ویروس را ثبت می کند.

موارد ابتلا در ماه اوت اوج گرفت و به رقم ۲۳۰۰۰ در روز رسید اما پس از آن، این رقم به طرز چشمگیری کاهش داشته است. در روز جمعه تنها ۱۶ مورد ابتلای جدید در توکیو به ثبت رسید.

یکی از نظریه هایی که در مورد کاهش شدید نرخ ابتلای کرونا دلتا وجود دارد این است که جهش ژنتیکی مداوم باعث زوال تدریجی اش شده است.

سویه دلتا

اگرچه جهش های ژنتیکی می توانند یک ویروس را قدرتمندتر سازند، اما ساختارش می تواند با گذشت زمان و تکثیر، تغییر کند و ژن ها دچار «اشتباهات همتاسازی» می شوند که می تواند به «بن بست های تکاملی» منجر شود.

محققان انستیتوی ملی ژنتیک در میشیمای ژاپن به تغییرات ژنتیکی فراوانی قبل از پایان ناگهانی فرآیند تکامل برخوردند. ایتورو اینوئه، استاد ژنتیک این انستیتو می گوید: «سویه دلتا در ژاپن بسیار مسری بود و به سویه های دیگر اجازه اظهار وجود نمی داد. اما ما معتقدیم با انباشت جهش های ژنتیکی، در نهایت به ویروسی معیوب تبدیل شد که دیگر توانایی ساخت نسخه های دیگر از خودش را نداشت.»

سویه دلتا

وی ادامه می دهد: «با توجه به این که موارد رو به افزایش نبوده اند، ما فکر می کنیم که در برهه ای از زمان حین این جهش ها، ویروس به سمت انقراض طبیعی رفته است.»

دکتر سایمون کلارک، رئیس دپارتمان علوم زیست‌پزشکی در دانشگاه ریدینگ می گوید که جهش های زیاده از حد می تواند باعث انقراض ویروس شود.

سویه دلتا

وی ادامه می دهد: «این اما در زیرمجموعه کوچکی از موارد اتفاق می افتد. همچنان ویروس کرونای زیادی دور و برمان خواهد بود که می تواند مردم را مبتلا کند و همین کار را هم می کند مگر این که در مردم ایمنی ایجاد کنیم. یا زنجیره ی انتقال را بشکنیم. و این کاری است که با ویروس سارس کردیم چرا که آن ویروس در زمینه انتقال به اندازه ی کرونا قوی نبود.»

بیشتر بخوانید:

تعداد موارد ابتلای داخلی به سویه دلتای کرونا در چین به صفر رسید

کرونای آفریقای جنوبی، یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های موجود را بشناسید

سویه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

هر آنچه که در مورد سویه «مو» کووید-۱۹ باید بدانید

منبع: Mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود